Forfatter Emne: Variation på fjedre i \"koblingspladen\"  (Læst 977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Variation på fjedre i \"koblingspladen\"
« Dato: 24. November 2010 kl: 19:26:27 »
Jeg kører med en gearkasse hvor 2. gear er næsten ubrugelig, og det har jeg gjort de sidste 5 år uden større problemer, ved at skifte direkte fra 1. til 3 gear.

Siden jeg skiftede motor med kobling for få måneder siden, har det været sværere at skifte fra 1. til 3. gear uden at bilen/motor kommer i svingninger (altså hopper ubehageligt).

Jeg tolker det som om fjedrene i den nye koblingsplade er slappere end i den koblingsplade jeg kørte med før.

Begge koblinger virker godt, men den jeg kørte med før egner sig bedre til de skift fra 1. til 3. gear.

Lyder den tolkning rigtig?

Tager koblingsfjedrene skade af de "svingninger" ?
Er der andet det er skadelig for?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Variation på fjedre i \"koblingspladen\"
« Svar #1 Dato: 25. November 2010 kl: 17:54:44 »
Ja, der er stor variation i ambitionsniveauet. Er det ikke relativt utåleligt at mangle et gear?

Ja, der er forskel på fjedrene i centrum at friktionspladen. Visse typer (bl.a. Sachs) har 4 lige kraftige fjedre. Andre har fjedre i forskellige styrker. Jeg har kørt med begge typer uden at kunne iagttage forskel. Trods alt er det ufatteligt få grader notgangen kan bevæge sig i forhold til resten.  Om det ene eller andet er bedst egnet til at optage momentreaktionerne, når man springer et gear over - det har jeg ikke nogle bemærkninger til, men smid da en gearkasse på, der dur. Mig bekendt har du lige skiftet motor - der var det da oplagt - også set i lyset af, at en brugt gearkasse fås for meget rimelige priser.

Hele træklinjen bliver betydeligt belastet af hårde momentreaktioner - det bør afgjort undgås.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!