T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: poot efter 08. Oktober 2015 kl: 18:33:18

Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 08. Oktober 2015 kl: 18:33:18
Jeg har en metallisk tikken yderst på venstre topstykke, kørte en kort tur, men lyden blev ikke mindre, snarre lidt værre, motoren er en 2,1 MV,

Hvad er jeres foreslag til fejlsøgning, evt reparation, og hvor omfattende er det ??????


Med venlig hilsen Poul
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: POLLE955 efter 08. Oktober 2015 kl: 18:49:42
Hej Poul , hvor lang tid har den ikke kørt ,jeg har somme tider holdt 14 dage uden at køre ,så kan der være en ventil løfter der hænger , det lyder ad h til men kan som regel køres væk , nogen gange har jeg kørt 15 km før det er helt væk , du skal selvfølgelig tjekke olie , men det har du vel gjort .
Hilsen Poul
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: chewie efter 08. Oktober 2015 kl: 19:21:07
Brug lige et minut på at tage ventildækslet af og checke
 at møtrikkerne på vippearmene v. ventilerne ikke er løse.. Har oplevet at én ikke var strammet til, og det gav en forfærdelig metallisk tikken..
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 08. Oktober 2015 kl: 19:46:17
Jeg kører ikke hver uge, turen jeg kørte hvor den tikkede, var 9 km handle og 9 km tilbage, den lød frygtelig på vejen tilbage, men senere samme dag, prøve startede jeg,her syntes jeg ikke jeg kunne høre noget usævanlig, nu i dag skulle jeg flytte bilen, her var lyden igen??

. Har tjekket olie, den er olie farvet :-)  det er jo ikke en diesel, men lidt klistret, og kan se olie filtret er helt rustent, ligner noget der har siddet i flere år.
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 08. Oktober 2015 kl: 19:48:56
Måske skulle jeg holde et lille wbx træf  for at lære lidt mere om sådan en motor :-D
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: FrankBinau efter 08. Oktober 2015 kl: 21:06:47
Hej :-)

Jeg kan se at jeg skiftet olie sidste gang mens jeg havde den den 10 Apr 2014 så vis der ikke er skiftet siden er det jo nok tiden og jeg skifter eller,s ved hvert 7,500 km på mine wbx. Så af med filter/olie og hæv den lidt i front så al olie løber ud (gerne efter varm motor) Mvh Frank :-)

NB: Har lige gjort det på min wbx og det hjalp :-)


[attachment=20482]WP_20151006_14_47_37_Pro_2015-10-08.jpg[/attachment]
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 08. Oktober 2015 kl: 21:24:05
Det kan godt være starten skal være ny olie og filter
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Erik efter 08. Oktober 2015 kl: 22:06:26
jeg synes at du skal finde ud af, hvad der er galt... af med topdækslet.. Der løber kun ganske lidt olie ud.. og så se om du kan finde en ventil med slør.. kan du det, er det en dårlig løfter... men der kan jo være andet og mere graverende galt, så det er med at finde fejlen inden skaden breder sig...Er det bare en løfter sker der ikke så meget skade.. blot får du ikke optimalt løft på den ventil...

skal den skiftes skal topstykket af med hvad der følger af pakninger og knækkede udstødningsbolte, med mindre du vælger at skifte til teleskob stødstangsrør på den løfter, hvor det er galt... Det er ikke svært...

en ny løfter skal præ-fyldes med olie, men det er beskrevet mange steder hvordan man gør.... og så skal justeringen have 1½ omgang mere end "0", så står olie-kanalerne i løfteren optimalt åben (siger PEP)

god fornøjelse
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: FrankBinau efter 08. Oktober 2015 kl: 22:50:15
http://www.xa.no/stein/topplokk.html#pro  kan dette link måske hjælpe ?
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 09. Oktober 2015 kl: 06:01:51
Hvad er forskellen på teleskob stødstang, og den originale ?
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: 4X4 efter 09. Oktober 2015 kl: 07:03:46
Teleskop røret indeholder en fjeder, hvorimod det originale består af en "harmonika" der bliver trykket sammen når man monterer topstykket (lidt ligesom at træde på en øldåse ;) ). Teleskoprøret kan monteres uden at afmontere topstykket.
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 09. Oktober 2015 kl: 08:53:04
Okay, og det kan godt lade sig gøre at fjerne det gamle uden at skille toppen af ?
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Aran efter 09. Oktober 2015 kl: 09:53:16
Ja, hvis du skal erstatte det: Ud med stødstangen og så lemper du det bare ud med moderat vold. Det kan ikke genbruges efter den omgang. Husk at få endestykkerne med ud (gummiagtige - vistnok gule tætninger)

Skal røret genbruges skal toppen lettes. Pas på at cylindrene ikke hænger ved.
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: ottokrog efter 09. Oktober 2015 kl: 09:54:27
Miss Blue fortæller mig hvornår der skal skiftes olie og oliefilter ved at klikke som en symaskine. Start med at se om ny olie og oliefilter ikke fjerner lyden. Noget nemmere end at begynde at skille det hele ad, hvis den holder op med lyden ved det.
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Hawaiibussen efter 09. Oktober 2015 kl: 10:06:42
Rolig nu :)

Min tikker også især hvis den har stået stille et stykke tid - en uge eller mere! Men jeg har dog erfaret at olie standen skal være høj på makeringen på oliepinden. Hvis den er på den nederste har den en større tendens til at tikke end hvis den er på det øverste, efter stilstand.

og skift olie det hjælper helt vildt.........
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: FrankBinau efter 09. Oktober 2015 kl: 10:58:21
Har skrevet i start det med olien og særligt når den har kørt over et år med den gamle samt filter ,-)

har jo efter hånden haft nogle wbx der tikker, Men det er som regel holdt op efter en god olie/filterskift samt når jeg jo bruger dem dagligt har måske også lidt at sige :-)

Den jeg har nu WBX 2,1 MV tikker også lige en til nu hvor jeg har skiftet olie/filter samt at jeg nu bruger den dagligt (ja så er det holdt op med at tikke )


[attachment=20483]WP_20151005_14_09_17_Pro_2015-10-09.jpg[/attachment]


NB men det kan jo også være andet men man skal prøve med det andet først en man skiller det hele af
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: woodhat efter 09. Oktober 2015 kl: 13:31:00
Godt at man er fri for det "tikkeri".
Det er sker jo ikke når man kører JX. :)  :)
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: porteren efter 09. Oktober 2015 kl: 15:02:14
Citér
Godt at man er fri for det "tikkeri".
 Det er sker jo ikke når man kører JX. :) :)


Nej, på sådan en skifter man jo topstykke så tit, at der ikke er noget, der sætter sig. ;)


Arnold´s MV tikkede også nogle gange fælt, hvis den havde stået stille et par uger eller mere, især om vinteren. Så kørte jeg den stille og roligt varm, og hvis den ikke var holdt op med at tikke, fik den nogle omdrejninger, hvorefter den spandt som en mis.
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 09. Oktober 2015 kl: 16:09:53
Citat fra: "woodhat" post=123046
Godt at man er fri for det "tikkeri".
Det er sker jo ikke når man kører JX. :)  :)


Woodhat ! Du får ikke nogen tak :-D :-D :-D
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Jens Flensborg efter 09. Oktober 2015 kl: 17:34:00
Citat fra: "woodhat" post=123046
Godt at man er fri for det "tikkeri".
Det er sker jo ikke når man kører JX. :)  :)


JO DEN GØR !!!
For tiden er min camper JX det rene tikkeri, mer eet koncert af noget man ikke vil høre ...
Såsnart jeg har lidt tid skifter jeg en dysse, tjekker pumpe, eller skyder på topstykket med en peacemaker  ...

MEN back til MV, MV kaldes også PMS motor på de tyske VW værkstedstoiletter, den har for mange kvindegener ...
Go ide med at skifte olie og ny filter, efterfølgende måske tjek af ventil samt vippe

Hvorfor nu MV i Freya? eller den grønne oder watt? kan ikke følge ...

Jens
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Hinze efter 09. Oktober 2015 kl: 17:51:29
Citat fra: "poot" post=123038
Hvad er forskellen på teleskob stødstang, og den originale ?


Se mere her (http://wbx.fragreve.dk/index.php?SMExt=SMPages&SMPagesId=b0a43e936f75f08300e092e364a3223f)
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 09. Oktober 2015 kl: 19:10:03
@ jens
Du glemte den hvide doka, "moshel" = mobil shelter ;) DET ER DEN. Freja ryger på pension, for at vente på bedre tider ;)

Tak for de mange gode svar, og den gode Tlf samtale med PEP, som ringede med gode råd i formiddags.

Jeg er blevet meget klogere.

1 tikken er ikke ualmindelig med wbx.
2 gl olie, kold motor forstærker fænomenet
3 det er den hydrauliske ventil løfter som forårsager lyden i de fleste tilfælde.
4 ventilløfteren sidde i bunden af motoren, og kan fiskes ud hvis man fjerner stødstangsrøret, og ved genmontering bruger teleskop stødstangsrør, ikke tænkt sådan fra VW, men man slipper for at pille toppen af på den måde..

Min foreløbige plan er,
A :skifte olie og olie filter. Lytte og lytte, forsvinder lyden ikke går jeg videre til .

Plan b, finde den ikke fungerende hydroløfter, få den ud, og evt skifte den.

Mange hilsner Poul
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Erik efter 09. Oktober 2015 kl: 19:20:29
Citat fra: "poot" post=123053
@ jens
Du glemte den hvide doka, "moshel" = mobil shelter ;) DET ER DEN. Freja ryger på pension, for at vente på bedre tider ;)

Tak for de mange gode svar, og den gode Tlf samtale med PEP, som ringede med gode råd i formiddags.

Jeg er blevet meget klogere.

1 tikken er ikke ualmindelig med wbx.
2 gl olie, kold motor forstærker fænomenet
3 det er den hydrauliske ventil løfter som forårsager lyden i de fleste tilfælde.
4 ventilløfteren sidde i bunden af motoren, og kan fiskes ud hvis man fjerner stødstangsrøret, og ved genmontering bruger teleskop stødstangsrør, ikke tænkt sådan fra VW, men man slipper for at pille toppen af på den måde..

Min foreløbige plan er,
A :skifte olie og olie filter. Lytte og lytte, forsvinder lyden ikke går jeg videre til .

Plan b, finde den ikke fungerende hydroløfter, få den ud, og evt skifte den.

Mange hilsner Poul


God plan... uanset hvad.. har en løfter givet fortabt, kan verdens dyreste olie ikke genoplive den... -men jeg tror at du har fanget den....
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 09. Oktober 2015 kl: 19:25:42
Ja ja Erik :-)
Al begyndelse er svær, et sted skal man jo starte, og hvem ved en dag kan jeg måske kalde mig WBX kyndig :-D
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: 4X4 efter 09. Oktober 2015 kl: 20:24:39
Bare lige...........en tanke. Ved man hvor stort olietrykket er? Oliepumpen kan være godt slidt og der er jo ikke nogen lamper der blinker før der nærmest er vakkum i oliesystemet :huh:
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 09. Oktober 2015 kl: 21:47:06
Nu har motoren kun gået 150 tusinde, og olie lampe slukke øjeblikkelig motoren er startet, min erfaring fra diesel er at de kan være længe om at slukke lampen. Men følerne er jo det samme, så på det punkt er jeg helt tryk :-)

Mvh Poul
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: poot efter 10. Oktober 2015 kl: 13:47:31
HJÆLP MIN WBX ER BEGYNDT AT PLUDRE :) :)

Olie og filter skiftet,, alt er fint, lyden når man holder stetoskop på topstykket er en svag skuren, slet ingen klik :)

Forøvrigt første gang jeg har måtte tage skruetrækker og gripex tang i brug for at få et olie filter af, det sad fast !!

[attachment=20493]image.jpg[/attachment]
Titel: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
Indlæg af: Aran efter 10. Oktober 2015 kl: 14:14:24
Okay, nu er du nået så langt at næste trin må være at dreje nøglen til start   :cheer:  :silly:  :woohoo:

Spøg til side. En wbx der pludrer er et godt tegn. Hydroløftere bliver slidt som alt andet over tid, men mange gange kan olieskift og lidt snoninger gøre underværker. Nogle sværger til additiver i olien, men det er nok et religiøst spørgsmål. Om de vitterligt hjælper eller gør ondt værre skal jeg lade være usagt.