Forfatter Emne: Spørgsmål til oliekøler montering?  (Læst 1033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Spørgsmål til oliekøler montering?
« Dato: 26. Marts 2008 kl: 17:16:38 »
Hej alle

Så er det ved at være tid: Der skulle være landet en portion oliekølere i DK igen-Igen.

Mit umiddelbare spørgsmål.

 Den vand-oliekøler, der sidder på oliefilter flangen. Kan den ikke lige så godt sættes over på mit  dieselfilter, ( jeg har skruefilter fra før maj 87) Der kunne det så bruges til opvarmning, i stedet for køling. Hvis jeg skulle få lyst til lidt altternativ energi.

Gider dem, der har været turen igennem!
Komme med de gode råd og erfaringer, de har gjort ved deres oliekøler montering.

Så vil jeg og sikkert mange andre være dybt taknemlige.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål til oliekøler montering?
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2008 kl: 17:26:24 »
I praksis kan du måske godt gøre det, men jeg ville ikke anbefale det. Den firkantede madkasse vandkølede ting ("Eckes" i rapskredse (opkaldt eftrer sin opfinder)), som vi omtaler som "oliekøleren" hedder retteligt en temperator. Det kunne lyde som flueknepperi, men det er det ikke. I begrebet temperator ligger nemlig, at den har en dobbeltfunktion. Selvfølgelig skal den fingere at køle motorolien, når motoren arbejder hårdt, men mindst ligeså vigtigt er det, at den opvarmer motorolien vha. kølevand i opvarmningsfasen. Derved forkortes den kritiske fase, hvor motoren ikke smører optimalt.

Desuden er jeg selv blevet mere kritisk overfor - eller snarere ligeglad med opvarmningen af brændstoffet. Erfaringen har vist mig, at det ikke spiller en betydelig rolle. Det gør til gengæld tykke fremløbsslanger, optimal pumpetiming og veltrimmede dyser.

FB 1,06 mm og DÖD 230 bar, så starter du i første hug på flæskestegssovs.

Hvis du insisterer på at få en Eckes, så kan du sagtens få en af mig, hvis du kan vente til Fynstræffet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Spørgsmål til oliekøler montering?
« Svar #2 Dato: 26. Marts 2008 kl: 17:43:32 »
Tak det forstod jeg, selvfølgelig den varmer også olien. :o Somme tider skal man lige have en ting forklaret  :lol:

Den Eckes, tror jeg jeg undværer. Regner ikke med permanent raps drift. (endnu ). og som du skriver, så er det nok mere rigtigt at satse på slange dimensionerne. Hvad med en af de små universal fødepumper. Er det noget der bruges til raps, for at sikre optimal flow til pumpen.  :?:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål til oliekøler montering?
« Svar #3 Dato: 26. Marts 2008 kl: 18:13:19 »
Ja, det er meget udbredt at køre med en Facet forfødepumpe, der monteres ved tanken. Som bekendt er det meget nemmere for en pumpe at skubbe end at suge. Biltema har en Bangladesh-klon af den her:

http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/52/Large/52-3228_l.jpg

Men - igen - jeg sværger til keep-it-simple-strategien, så jeg skal ikke selv nyde noget, selvom jeg har den liggende på hylden. Nogle år i branchen har lært mig én ting: Hvor der kan suges luft, bliver der suget luft, når der er sovs i tanken. Derfor har jeg én ledestjerne: En tyk, frisk og frem for alt UBRUDT slange fra tankstuds til dieselfilter og igen en tyk, frisk og UBRUDT slange fra dieselfilter til dieselpumpe givefr driftsikkerhed og eliminerer mulighederne for luftindtrængning.

Den modsatte tænkning kan selvfølgelig også lade sig gøre. Masser af high-tech trevejsventiler, ekstra filtre og fine relæstyrede forfødepumper. De folk, der har det set-up, bliver pissedygtige til at stramme spændebånd og suge i slangen med munden... kl. 7.30 mandag morgen i regn og blæst i en vejkant fordi lortet nu igen har suget luft ved en af de utallige samlinger.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!