Forfatter Emne: Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den  (Læst 10398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Dato: 08. Oktober 2015 kl: 18:33:18 »
Jeg har en metallisk tikken yderst på venstre topstykke, kørte en kort tur, men lyden blev ikke mindre, snarre lidt værre, motoren er en 2,1 MV,

Hvad er jeres foreslag til fejlsøgning, evt reparation, og hvor omfattende er det ??????


Med venlig hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #1 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 18:49:42 »
Hej Poul , hvor lang tid har den ikke kørt ,jeg har somme tider holdt 14 dage uden at køre ,så kan der være en ventil løfter der hænger , det lyder ad h til men kan som regel køres væk , nogen gange har jeg kørt 15 km før det er helt væk , du skal selvfølgelig tjekke olie , men det har du vel gjort .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #2 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 19:21:07 »
Brug lige et minut på at tage ventildækslet af og checke
 at møtrikkerne på vippearmene v. ventilerne ikke er løse.. Har oplevet at én ikke var strammet til, og det gav en forfærdelig metallisk tikken..

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #3 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 19:46:17 »
Jeg kører ikke hver uge, turen jeg kørte hvor den tikkede, var 9 km handle og 9 km tilbage, den lød frygtelig på vejen tilbage, men senere samme dag, prøve startede jeg,her syntes jeg ikke jeg kunne høre noget usævanlig, nu i dag skulle jeg flytte bilen, her var lyden igen??

. Har tjekket olie, den er olie farvet :-)  det er jo ikke en diesel, men lidt klistret, og kan se olie filtret er helt rustent, ligner noget der har siddet i flere år.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #4 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 19:48:56 »
Måske skulle jeg holde et lille wbx træf  for at lære lidt mere om sådan en motor :-D
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #5 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 21:06:47 »
Hej :-)

Jeg kan se at jeg skiftet olie sidste gang mens jeg havde den den 10 Apr 2014 så vis der ikke er skiftet siden er det jo nok tiden og jeg skifter eller,s ved hvert 7,500 km på mine wbx. Så af med filter/olie og hæv den lidt i front så al olie løber ud (gerne efter varm motor) Mvh Frank :-)

NB: Har lige gjort det på min wbx og det hjalp :-)


[attachment=20482]WP_20151006_14_47_37_Pro_2015-10-08.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #6 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 21:24:05 »
Det kan godt være starten skal være ny olie og filter
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #7 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 22:06:26 »
jeg synes at du skal finde ud af, hvad der er galt... af med topdækslet.. Der løber kun ganske lidt olie ud.. og så se om du kan finde en ventil med slør.. kan du det, er det en dårlig løfter... men der kan jo være andet og mere graverende galt, så det er med at finde fejlen inden skaden breder sig...Er det bare en løfter sker der ikke så meget skade.. blot får du ikke optimalt løft på den ventil...

skal den skiftes skal topstykket af med hvad der følger af pakninger og knækkede udstødningsbolte, med mindre du vælger at skifte til teleskob stødstangsrør på den løfter, hvor det er galt... Det er ikke svært...

en ny løfter skal præ-fyldes med olie, men det er beskrevet mange steder hvordan man gør.... og så skal justeringen have 1½ omgang mere end "0", så står olie-kanalerne i løfteren optimalt åben (siger PEP)

god fornøjelse
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #8 Dato: 08. Oktober 2015 kl: 22:50:15 »
http://www.xa.no/stein/topplokk.html#pro  kan dette link måske hjælpe ?
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #9 Dato: 09. Oktober 2015 kl: 06:01:51 »
Hvad er forskellen på teleskob stødstang, og den originale ?
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #10 Dato: 09. Oktober 2015 kl: 07:03:46 »
Teleskop røret indeholder en fjeder, hvorimod det originale består af en "harmonika" der bliver trykket sammen når man monterer topstykket (lidt ligesom at træde på en øldåse ;) ). Teleskoprøret kan monteres uden at afmontere topstykket.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #11 Dato: 09. Oktober 2015 kl: 08:53:04 »
Okay, og det kan godt lade sig gøre at fjerne det gamle uden at skille toppen af ?
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #12 Dato: 09. Oktober 2015 kl: 09:53:16 »
Ja, hvis du skal erstatte det: Ud med stødstangen og så lemper du det bare ud med moderat vold. Det kan ikke genbruges efter den omgang. Husk at få endestykkerne med ud (gummiagtige - vistnok gule tætninger)

Skal røret genbruges skal toppen lettes. Pas på at cylindrene ikke hænger ved.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #13 Dato: 09. Oktober 2015 kl: 09:54:27 »
Miss Blue fortæller mig hvornår der skal skiftes olie og oliefilter ved at klikke som en symaskine. Start med at se om ny olie og oliefilter ikke fjerner lyden. Noget nemmere end at begynde at skille det hele ad, hvis den holder op med lyden ved det.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Jeg har jo fået WBX motor og nu tikker den
« Svar #14 Dato: 09. Oktober 2015 kl: 10:06:42 »
Rolig nu :)

Min tikker også især hvis den har stået stille et stykke tid - en uge eller mere! Men jeg har dog erfaret at olie standen skal være høj på makeringen på oliepinden. Hvis den er på den nederste har den en større tendens til at tikke end hvis den er på det øverste, efter stilstand.

og skift olie det hjælper helt vildt.........
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.