Forfatter Emne: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX  (Læst 6847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Dato: 12. Januar 2016 kl: 20:52:25 »
Hej alle

Klør mig lidt i håret over følgende lille udfordring, så tænkte jeg ville høre om der var nogle der havde erfaringer herinde  :)

Jeg skal have placeret en olietryksmåler og olietemperatursmåler i motoren, delene som på billedet.  Olietryksensor til højre, temperatursensor til venstre, begge med M10*1 gevind. Den sensor jeg har købt til tryk, virker også som 0,25 bar  on/off signalgiver til olielampen så jeg skal ind og have fat i M10*1 hullet mellem stødstangsrørene i venstre side af motoren, trække et rør ud og sætte et T-stykke og montere temperatursensor sammen med tryksensor. Alternativ skal man bore et nyt hul i blokken ind til en oliekanal og kun bruge den analoge udgang på sensoren til viseren og bruge den originale kontakt til olielampe. Nogle der har en fiks løsning på det lille problem eller har nogle gode ideer?

Faldt over den her på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=8ErSE6qLGbE

Alternativt er der den her fra Biltema, nogle der har erfaringer med den? http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil-instrumentbrat/Adapter-til-oliefoler-2000030749/ jeg er lidt i tvivl om den kan virke sammen med den lille oliekøler, og om jeg kan få plads til hele menageriet  8) :)...og kræver den efterfølgende kort oliefilter af hensyn tilplads for udstødningen...?

Håber der er nogle gode ideer eller erfaringer derude  :)

mvh
Bjarne

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #1 Dato: 12. Januar 2016 kl: 22:47:06 »
Nu når den har  on/off signalgiver til olielampen, kan du så ikke tage de to originale oliefølere ud, og erstatte dem med det nye du har der. Altså så både lampe og viser er monteret på den store, og temperaturmåler for dig selv. Jeg har en olieføler i filterhuset og en på blokken.
« Senest Redigeret: 12. Januar 2016 kl: 22:50:42 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #2 Dato: 13. Januar 2016 kl: 20:29:26 »
Tænker du at bytte den store føler ud med den som sidder ved remhjulet? Måske der godt kunne være plads til det, men kan man så montere "0,9 bar over 2000 o/min føleren" (den der giver signal til summeren) mellem stødstængerne istedet for den 0,25 bar der sidder der?

Ville det være en løsning, simpelthen at bytte om på de to følere? Så skal der selvfølgelig findes et "hul" til temperatursensoren......

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #3 Dato: 17. Januar 2016 kl: 15:05:39 »
Den adapter fra biltema kræver 5 cm ekstra for at man kan få den på. Så må du selv måle. Så giver det dig 4 ekstra huller.

Jeg var noget overrasket over at den godt kunne bruge de store filtrere, den ser så lille ud, men det kan den.

Det store spørgsmål er vel, om din nye 0,25 bar indikator ville kunne lyse over 2000 rpm. Så ville den jo kunne advarede dig øjeblikkeligt hvis alt olien pludselig forsvinder. Men jeg ved ikke om der er noget i instrumentbrættet der slår fra, når du kommer over 2000 rpm, tror slet ikke min bil har sådan noget fancy noget.
Hvis den virker under alle omdrejninger ville jeg godt turde nøjes med analog ur og lampe ved ingen tryk, og så bruge det andet hul til temperatur.

Det er noget med at olietrykket falder lidt fra oliepumpen og på vej op igennem motoren, har jeg læst, men tror ikke det er ret neget.
« Senest Redigeret: 17. Januar 2016 kl: 15:15:49 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #4 Dato: 08. Februar 2016 kl: 20:45:48 »
så fik jeg stykket det sammen  8) :) :)

Adapteren fra Biltema fungerer glimragende, dog skulle jeg bruge en messingforskruning for at gå fra 1/8 NPT i adapteren, til M10*1 på føleren . Det er også nødvendigt for at få føleren så langt ud at den går klar af den lille oliekøler. Trykføleren rager ikke så langt ned at den er laveste punkt, men sætter nok en bøjle henunder alligevel for en sikkerheds skyld....tror den kan kaste olien i en vældig fart hvis den føler knækker af  :o...bliver spændende at få bundet ledningerne på og se om det virker og er nogenlunde tæt  :) :)

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #5 Dato: 08. Februar 2016 kl: 20:59:03 »
Ser rigtigt godt ud.. hvor har du fundet messing forskruningen med de forskellige gevind henne??? hvor meget tryk regner du med at der hvor du måler?? tænker at der ikke er så meget tryk lige der?? men et godt sted at måle olie temp....

glæder mig til at se din instrument opstilling....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #6 Dato: 08. Februar 2016 kl: 21:19:09 »
Hej Erik

Ved faktisk ikke hvor meget tryk jeg skal forvente, men meningen er nu også at kunne holde øje med om olietryk og temperatur "stikker" af, enten nedad eller opad for på den måde at få en slags early warning. Det er for mig mere vigtig end at få de helt korrekte værdier  8). Olietrykket skulle gerne være konstant i tomgang og stige med motoromdrejninger, og temperaturen skulle gerne være rimelig konstant ved driftvarm motor.....nu får vi se om det holder stik...

Smider lige et billede op af instrumenteringen lidt senere  ;)
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #7 Dato: 08. Februar 2016 kl: 21:20:02 »
---nåjo, messingforskruningen var en ebay-ting faktisk fra england, men mon ikke den kan findes i DK?
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #8 Dato: 31. Marts 2016 kl: 17:06:26 »
virker alt efter hensigt efter montering af olietryksmåler? går selv med overvejelser om lignende monterings fremgangsmåde

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #9 Dato: 31. Marts 2016 kl: 20:28:41 »
Hej

Mangler at få trukket ledninger frem i kabinen, regner med at få det gjort i weekenden, så skal jeg nok lige give en melding  :)

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #10 Dato: 01. April 2016 kl: 08:17:39 »
Jeg har monteret min VDO med de to viste enheder (dog på en 1,9 wbx uden temperatur måler). Den ene for at forlænge og gøre plads til VDOen, Y'et for at kun bibeholde den originale olietryksmåler. Mon ikke du kunne bruge lignende til temperatur måleren..?

Vh Kjeld 

---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Placering af olietemperatur- og tryksensor 2,1 DJ WBX
« Svar #11 Dato: 01. April 2016 kl: 10:03:38 »
Blev lige nysgerrig og prøvede at trække ledningerne frem midlertidigt, bare for at tjekke.....

Den giver fint tryksignal, 3,5 bar ved helt kold motor, og langsomt faldende i takt med at olien blev lidt varmere. Den nåede ikke op over det 50 grader til at give udslag på temp-måleren. Visningen er i tomgang og nålen bevæger sig fint når den får lidt omdrejninger, så det ser rigtigt ud  ;D ;D. Jeg monterede ny oliepumpe her til vinter så der skulle jo gerne være max tryk på.

Giver lidt ro i sjælen at kunne følge med olietrykket,det vigtigste er vel at kunne opfange hvis det pludselig afviger fra "normalen". Nu skal der bare plader på og så ud og testkøre  8) 8)
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....