0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Citat fra: "Jarl"Desværre. Det topstykke skal du ikkesætte på igen. Du skal heller ikke bruge penge ellertid på trykprøvning. Det ER utæt, det kan jeg se.Hermed mener du at det er utætheder via de revnerder gør at der kommer udstødning over i kølevandet.jaI 99 ud af 100 tilfælde er det ikke toppakningen,der er gået på en JX. Toppakningen er faktiskvældig god, men topstykkerne har en begrænsetlevetid, især uden oliekøler og med frisk kørsel.De du siger er, at det er helt omsonst at sætte toppen på igen, jeg er ellers tilfreds med bareat kunne køre f.eks. 2000 km mere (er lidt i nød).Jamen du kan da godt sætte det på igen, og den kan også godt køre - med de symptomer, som en motor med revnet topstykke nu engang har. (Dvs., at den skyder kølevandet ud, så man i værste fald skal fylde vand på og udlufte kølesystem for hver 5 km). Men det koster rundt regnet 500 kr at tage et topstykke af og på bare i materialer + tid og besvær, så er det det værd? Ikke i min verden.Du skal have en anden top at sætte på - evt. en nøgen, hvis du selv kan sætte ventiler, knast osv. i. Kig evt. på ebay - billigere finder du dem ikke som nye.Og btw.: Når du nu har åbnet for motoren, så brug lige lidt tid på at vurdere cylindrenes tilstand.Kan stemplerne kippe?Her spørger du til om stemplerne kan rokke nedei cylindrene?JaEr der slidkant foroven?Ikke markant, men jeg har ikke noget at sammenligne med.Er krydsslibningerne væk?Hvad er krydsslibninger?Læs på min hjemmeside.Hvis du kan svare negativt på de spg., så tror jeg nok, at jeg ville udmåle cylindrene og tjekke stempler, stempelringe og plejllejer.
Desværre. Det topstykke skal du ikkesætte på igen. Du skal heller ikke bruge penge ellertid på trykprøvning. Det ER utæt, det kan jeg se.Hermed mener du at det er utætheder via de revnerder gør at der kommer udstødning over i kølevandet.jaI 99 ud af 100 tilfælde er det ikke toppakningen,der er gået på en JX. Toppakningen er faktiskvældig god, men topstykkerne har en begrænsetlevetid, især uden oliekøler og med frisk kørsel.De du siger er, at det er helt omsonst at sætte toppen på igen, jeg er ellers tilfreds med bareat kunne køre f.eks. 2000 km mere (er lidt i nød).Jamen du kan da godt sætte det på igen, og den kan også godt køre - med de symptomer, som en motor med revnet topstykke nu engang har. (Dvs., at den skyder kølevandet ud, så man i værste fald skal fylde vand på og udlufte kølesystem for hver 5 km). Men det koster rundt regnet 500 kr at tage et topstykke af og på bare i materialer + tid og besvær, så er det det værd? Ikke i min verden.Du skal have en anden top at sætte på - evt. en nøgen, hvis du selv kan sætte ventiler, knast osv. i. Kig evt. på ebay - billigere finder du dem ikke som nye.Og btw.: Når du nu har åbnet for motoren, så brug lige lidt tid på at vurdere cylindrenes tilstand.Kan stemplerne kippe?Her spørger du til om stemplerne kan rokke nedei cylindrene?JaEr der slidkant foroven?Ikke markant, men jeg har ikke noget at sammenligne med.Er krydsslibningerne væk?Hvad er krydsslibninger?Læs på min hjemmeside.Hvis du kan svare negativt på de spg., så tror jeg nok, at jeg ville udmåle cylindrene og tjekke stempler, stempelringe og plejllejer.
Jeg har nu en ok top tror jeg.Der er ikke revner til forkamre,og revner mellem ventiler er kunlinier.Jeg har nogle spørgsmål:1. Er det smergellærred jeg skal brugetil at slibe snask af top og blok?(stemmejern går ikke så godt sammen med aluminium!)Vandslibepapir bruger jeg - f.eks korn 150. Skyl efter med diesel, og tør af, når du er færdig.2. Skal top og blok være skinnende blankeinden de samles?Nej, bare de et rene og jævne.3. Hvorfor er der et lag sort "kalk" på toppeninde i cylinderen, særlig nær hullet tilforkammer. Hvad er det symtom på?Det er et symptom på at det er en brændstofmotor. Det er helt OK, og optræder i alle topstykker.4. Skal strækbolte smørres inden de skrues i?Nej, ikke decideret smøres, men de skal være NYE, rene og tørrede af med en oliefugtig klud5. Betyder det noget at der løb kølevand/olie nedi de huller i blokken som strækbolte skalskrues ned i?Ja. Det skal ud. Jeg tror godt, at du selv kan regne ud, hvad der sker, når man skruer en lang bolt ned i et hul, der er fyldt med væske. Som det sidste efter rengøringfen af pakfladen tager du derfor lige luftpistolen og renser hullerne ud og allersidst tørrer du hele pakfladen med en ren klud.Ellers ligner det en fin top, du har fundet. Held med det.