Forfatter Emne: Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...  (Læst 2203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...
« Dato: 09. Juni 2008 kl: 11:54:10 »
Også nævnt i VW nettet - men mit spørgsmål er til bensineksperterne - luftbobler og fordampning i ekstreme hedebølger????

---

Hi folks
Oppe i Mantorp Bug Run oplevede jeg fantastiske problemer med det svenske BENSIN. Efter at have tanket 95oktan i Mantorp, løb maskinen af sporet.

Den utrolige varme medførte, at der ikke kom BENSIN ud af systemet (og den havde klaret 17.000 KM siden generalrenoveringen ..) Jeg skiftede bensinpumpen, der skete desværre ingen forandring. Så hældte jeg bare bensin ind i carburatoren og lavede nødstartsekvensen - så kom den med mindst 2.000 UPM og jeg bibeholdt de store omdrejninger.

Vi vendte om - fik en hurtig tur hjem til Flensborg og med løbende motor tankede jeg i Kastrup lige efter broen over Øresund.

Problemfinding:
Iflg. de helt gamle anekdoter taler man om bensinens fordampning i de utrolig varme grader oppe i Sverige. Fordampningen skete hver gang efter 15-20 minutters pause hos slots- og kirkeruinen (ja, jeg kigger ikke kun på biler og FULDE NORDMÆND!). Bilen startede og kørte i 20 sekunder, så var carburatoren tom og hedebølgen må have forårsaget en ekstrem bensinfordampning i systremet, sådan at pumpen løb tør ...

Hvordan garderer man sig imod den gamle kendte fejl (bortset fra elektrisk pumpe som backup) ???

Måske var der fejl i den der tankautomat, måske var der skidt og for mange rester i tankstationen, måske var der E85 med inde i blandingen ...

Jens fra Flensborg

Anmærkning:
Jeg synes ikke ret meget om alle de fulde nordmænd der lå rundt på pladsen deroppe. Der var ret så mange vandkølede biler, men pyt med det. Bug Run går i retning af et drukgilde med lidt bilopshining, ellers var der dog interessante ting og emner. Hygieneforholdet kan man sagtens se som en pinlig katastrofe, især i betragtning af modregning af entreprisen.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...
« Svar #1 Dato: 09. Juni 2008 kl: 12:23:50 »
Jeg kiggede efter bilen , men fandt dig ikke. Jeg fandt faktisk heller ikke nogen fulde nordmænd og dem jeg traf var vældig hyggelige og jeg fik den gearkasse jeg var kommet efter med hjem.

Jeg tankede også i Mantorp lige ved motorvejen og kørte 14 km/l med 110 kmt i Passaten 1,8 uden problemer. Kan egentlig godt huske at der var det problem med fordampningen på vores 1600 variant, men kan ikke huske andet end det samme triks med at give den en snaps og så starte.

Ellers har du ret. Det var ikke et træf jeg ville overnatte på. Hellere en spade og et hul i jorden når man skal og en frisk elv at bade i. Vi var der kun 1½ time og det kostede 500 skr for 2 prs. Vi brugte toilettet på tanken.  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...
« Svar #2 Dato: 09. Juni 2008 kl: 13:16:53 »
Med fordampning må det være damptryk du mener, altså benzinens evne til at modvirke luftbobler i slangen ved varme og nul flow.

På rafinaderierne ændrer man benzinens sammensatning sommer og vinter blandt andet for at ændre denne værdi.

Det der sker en varm sommerdag er at varmen fra omgivelserne og motor tilsammen gør at benzinen kommer over den temperatur hvor den er flydende. Den udvider sig og noget af benzinen går på gas form og laver "luftlommer" i slangen. Dermed kan pumpen ikke suge ny benzin frem da luftlommerne virker som buffer.

På moderne biler med elpumpe kan der side en temp føler i motorrummet der pumper benzin rundt i slangerne for at køle. Dette er slevf kombineret med en trykføler i benzinsystemet så den ikke pumper det varme motorrum fuld af benzin...
Det er en smule indviklet at forklare men kort fortalt prøver bilen først at køle det hele med ventilatoren, er dette ikke nok tænder den brændstofpumpen efter den har kontrolleret at der ikke er storttrykfald på brændstofsystemet over et vist tidsrum fra bilen blev slukket.

På ældre biler med karburator kan man ikke på samme måde pumpe koldt brændstof frem, istedet skal man sikre sig at karburatoren er godt varme isoleret fra motoren. Eventuelt kan man isolere selve benzinslangen med en løs slange udover, åbne klappen og vente hvis den ikke vil starte og vente, evt have en boldpumpe på slangen hvis det er noget man ofte oplever (burde ikke være nødvendigt)

Hvorfor du pludseligt oplevede problemet efter du havde tanket i Sverige er svært at sige, men mit bud må være ændrede kørselsforhold og evt et lavere damptryk på den svenske benzin.
Kan ikke huske om ethanol har lavere damptryk end benzin, men hvis svenskerne blander 5 % ethjanol i al deres benzin kan det måske have betydning.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...
« Svar #3 Dato: 09. Juni 2008 kl: 16:07:14 »
FarT3:
Jeg ankom kl. 23.00 fredag nat, vejret var lidt afkølet og bilen havde klaret 800 KM nonstop med et smil. Oppe på pladsen lå fulde nordmænd rundt omkring, skrålende på vejene og dumpet hhv. faldet i grøfterne og toiletterne skulle af hygieniske grunde sprænges med NAPALM, men tag det nu lige lidt afslappet ...

BENSINproblemet og næste dags varme
Det blev meget varmt, bensinpumpen ligger jo midt inde i motorrummets varmecentrum og der var en enorm hede. Efter tankstoppet lørdag morgen fik vi morgenmad på en seriøs Tankplads (Trucktræf). Næste stop på sightseeing var så slotruinen, der stoppede motoren - den var bare død - jeg fik heldigvis nøtstartet og kom af sted med 2.500 UPM i tomgang. Næste stop (kvinden overtalede mig ...) var en kirkeruin, og efter 20 minuters pause kom de alvorlige problemer.

Jeg skiftede bensinpumpen på en ensom vej i provisen, 400 KM væk fra Danmark, 750KM fra Tyskland, der kom ikke eneste dråbe ud af slangen op til carburatoren i den grove test. Den nye bensinpumpe ændrede ikke på fejlen og jeg kom så i tanker om de gamle anekdoter fra Splitklubben hernede (Brezelfenster) og varmeproblemer og udgasning og lignende ting.

Efter positiv nødstart - det var det ottende forsøg - fik jeg omgående smidt grejet i bilen og så afsted uden videre snak om et forlænget ophold i Sverige.

Bug Run skulle omdøbes til ALC RUN - det ville være fedt og samtidig give kommende gæster det rigtige nærsyn.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...
« Svar #4 Dato: 09. Juni 2008 kl: 20:49:37 »
Hej jens.

Vi ankom lørdag kl 14 så der har de stiveste nok stadig ligget i teltene. Vi kørte lige hen til nordmanden vi skulle træffe. Han havde været så fornuftig at stille sin bil ude ved vejen inde i lejren så han var nem at finde. Vi fik gearkassen ombord og så gik vi lige en runde på p-pladsen bag tribunen og så listede vi hjemad. Vi skulle ikke helt hjem da vi havde lånt et hus 70 km nord for Helsingborg. Vi sendte de andre på Bugrun en venlig tanke, mens vi slumrede ind i ægte svensk landidyl derude hvor man kan høre stilheden.

Det glæder mig at du nåede velbeholdent hjem.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Svensk BENSIN full of SHIT - Bug Run blev til Stop Run ...
« Svar #5 Dato: 09. Juni 2008 kl: 21:50:34 »
Har lige pillet ved boblen:

Tændrør - alle fire lysebrun - pudset perfekt og fra 0,65 igen ned til 0,6 mm

Den gamle bensinpumpe - tjek og skæret ny pakning til filter - monteret

Justeret ventilerne med 0,15 til maks 0,20 ... (lidt mere pga. hedebølgen)

Olieskift - rigtigt sund ækelt sort 15W40 ud af motoren

---

Bensinledningerne er interessante. De var igen meget hårdt, i går i varmen car de blød som KURTS pandekager fra BAKMOBILEN ... Måske var de for varm - dermed måske tæt pga. vakuum kombineret med fordampningen.

Såsnart jeg har fået nye kontakter?! til stømfordelen, så justeres tændingen igen med 47 grader plus/minus 3 grader. Sidste tjek inden afgangen havde den forandret sig til 72 grader efter 16.000 KM kørsel ... Så lyspistol med OT 2,5 grader og så eksploderer den igen ... i bzrace med alle de skøre nymoderne biler ...

Jeg er på jagt efter en bensinledning der kan holde til varmen, det må være de tykke ... ikke dem med væv udvendig men med væv i midten. Du skulle gardere bedre imod problemet. Og så skal man æbne motoklappen iflg. anekdoterne, når man holder pause ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963