Også nævnt i VW nettet - men mit spørgsmål er til bensineksperterne - luftbobler og fordampning i ekstreme hedebølger?
---
Hi folks
Oppe i Mantorp Bug Run oplevede jeg fantastiske problemer med det svenske BENSIN. Efter at have tanket 95oktan i Mantorp, løb maskinen af sporet.
Den utrolige varme medførte, at der ikke kom BENSIN ud af systemet (og den havde klaret 17.000 KM siden generalrenoveringen ..) Jeg skiftede bensinpumpen, der skete desværre ingen forandring. Så hældte jeg bare bensin ind i carburatoren og lavede nødstartsekvensen - så kom den med mindst 2.000 UPM og jeg bibeholdt de store omdrejninger.
Vi vendte om - fik en hurtig tur hjem til Flensborg og med løbende motor tankede jeg i Kastrup lige efter broen over Øresund.
Problemfinding:
Iflg. de helt gamle anekdoter taler man om bensinens fordampning i de utrolig varme grader oppe i Sverige. Fordampningen skete hver gang efter 15-20 minutters pause hos slots- og kirkeruinen (ja, jeg kigger ikke kun på biler og FULDE NORDMÆND!). Bilen startede og kørte i 20 sekunder, så var carburatoren tom og hedebølgen må have forårsaget en ekstrem bensinfordampning i systremet, sådan at pumpen løb tør ...
Hvordan garderer man sig imod den gamle kendte fejl (bortset fra elektrisk pumpe som backup)
Måske var der fejl i den der tankautomat, måske var der skidt og for mange rester i tankstationen, måske var der E85 med inde i blandingen ...
Jens fra Flensborg
Anmærkning:
Jeg synes ikke ret meget om alle de fulde nordmænd der lå rundt på pladsen deroppe. Der var ret så mange vandkølede biler, men pyt med det. Bug Run går i retning af et drukgilde med lidt bilopshining, ellers var der dog interessante ting og emner. Hygieneforholdet kan man sagtens se som en pinlig katastrofe, især i betragtning af modregning af entreprisen.