Forfatter Emne: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"  (Læst 114658 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #135 Dato: 16. December 2014 kl: 19:00:04 »
Citér
Fed farve... Det med farven på taget mener jeg at kunne huske blev testet i et tv program..mener at det var discovery??? biler med hvidt og sort tag blev stillet i solen.. konklusionen var, at temperaturen steg lige hurtigt i begge biler.... Der ud over synes jeg at det ser flot ud med tag i anden farve.. glæder mig til at følge arbejdet...


Det er nu ikke meningen, at det hvide skal kunne ses fra siden. Det er kun fladen oven på taget, der skal være hvid, og ud over den formodede varme reduktion, så er det også af sparehensyn, samt på grund af, at jeg skal have monteret tre 50Wh solcellepaneler på taget, inden heloplakeringen, og dem gider jeg ikke afmontere igen.

Jeg har en sort Galaxy og jeg har aldrig før haft en bil, der var så ulidelig varm om sommeren, så jeg tror på, at lysere farver ikke suger varme til sig i samme grad som de mørke.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #136 Dato: 16. December 2014 kl: 19:35:37 »
Jeg malede Frøken Grå hvis på taget efter første sommer sydpå. Med gråt tag var hun en bageovn. Med hvidt tag "kun" en ovn.

Hvidt tag hjælper meget.

(Millenium Falcon er helt i sort - men klarer sig fremragende med dobbelt aircon ;-) )
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #137 Dato: 16. December 2014 kl: 19:53:55 »
(
Citér
Millenium Falcon er helt i sort - men klarer sig fremragende med dobbelt aircon ;-) )


Jae,,,,, når du kører, men vi skal sove i Ulven, så der gælder det om at undgå unødvendig solopvarmning.  :blush:

Jeg mener også, at det hjælper at overfladen er blank, så varmen kastes væk fra taget.

Webastoen kan heldigvis også cirkulere kold luft, så jeg har tænkt mig, at der både skal kunne recirkuleres og hentes frisk luft udefra.

Solcellerne kommer til at ligge oven på de langsgående buler i taget, hvilket også giver lidt isolation mod solens stråler, da der kan cirkulere luft under. Især under kørsel.

Det har også den fordel at solcellerne bliver kølet. Meget varme solceller giver mindre strøm.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #138 Dato: 17. December 2014 kl: 15:28:50 »
Jeg har nu indkøbt en regulator til solcellerne.

Oprindeligt ville jeg have investeret i en finsk Naps MaxPower regulator, magen til den der er i Arnold, men den kan max håndtere 130 Wp og jeg har besluttet mig til at montere 3 stk. 50 Wp.

Den jeg har investeret i, er også en MPPT (Maximum Power Point Tracker) regulator, som har den fordel at den udnytter de, i solcellerne, overskydende volt, i stedet for at brænde dem af.

Blue Solar Charger MPPT 75/15 kan håndtere op til 200 Wp solcellepaneler.


[attachment=18724]h0bea292.JPG[/attachment]


Hvad jeg ikke vidste før er, at man kan serieforbinde op til 3 solpaneler. Det giver over 50 V, som så bliver lavet om til 12- 15 V

Fordelen ved det høje spændingsniveau er, at ledningerne ikke behøver at være så kraftigt dimentioneret for at undgå spændingstab.

Desværre kan jeg ikke udnytte dette fif, da jeg vil have 3 stk 50 Wp paneler + det 40 Wp panel, som kan kobles til efter behov og flyttes rundt, Så jeg er nødt til at parallelforbinde det hele. Det kræver 6 kvadrat ledninger, så jeg går op i 10 kvadrat :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #139 Dato: 17. December 2014 kl: 16:41:19 »
Hvor har du fundet den regulator, Kim.
Når jeg søger på Victons side kan jeg ikke finde den

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #140 Dato: 17. December 2014 kl: 16:55:16 »
Citér
Hvor har du fundet den regulator, Kim.
 Når jeg søger på Victons side kan jeg ikke finde den

 Mvh. Kurt.




http://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/mppt7515/

http://www.koldingmarine.dk/product/victron-regulator-28875/

Den sidste er bare vist i gammel version, som ikke produceres mere.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #141 Dato: 17. December 2014 kl: 19:22:14 »
Tak Kim.

Der er nok ikke den store prisforskel på Naps Power og den fra Koldingmarine, men er din dyrere ?

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #142 Dato: 17. December 2014 kl: 20:03:50 »
Citér
Tak Kim.

 Der er nok ikke den store prisforskel på Naps Power og den fra Koldingmarine, men er din dyrere ?

 Mvh. Kurt.


Nej prisen er den samme. Den er bare opgraderet til 200 Wp og hedder nu 75/15.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #143 Dato: 19. December 2014 kl: 17:09:49 »
Det skrider fremad med reservehjulsholderen.

Det er godt nok nemmere, at lave sådan en til en Sprinter end til en T3. :)


[attachment=18729]h317835e.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #144 Dato: 26. December 2014 kl: 11:32:14 »
Nu er reservehjulsholderen næsten klar til maler eller måske pulverlakering.

Jeg mangler bare den sidste fælg, som jeg vil bruge som lære, når jeg svejser de sidste to stag fast.

Jeg opdagede, at den reservehjulsfælg jeg havde købt, fejlagtigt var leveret med 6 huller, i stedet for 5.

Den blev så returneret lige før jul, hvorefter der blev leveret en ny..... også med 6 huller :woohoo:

Efter sigende er det billig østeutopæisk arbejdskraft hos den tyske leverandør, der er årsag til misèren, så jeg håber meget, at det er en 5 huls fælg, der dukker op, til forventet levering d 29. :unsure:

Røret i midten er både til at styre fælgen med ved montering, men det gør det samtidigt muligt, at låse reservehjulet fast med en hængelås.


[attachment=18745]h2a01fe8.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #145 Dato: 26. December 2014 kl: 19:55:19 »
Super , i den kvalitet veludført arbejde ville jeg lade den galvanisere eller forcrome hvi du er til gejl .er mest selv til galvanisering
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #146 Dato: 26. December 2014 kl: 22:12:57 »
Desværre Mads, ingen bling bling på Ulven. :)

Den skal være antrazit grå ligesom fælgene, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i pulverlakering. Det afhænger formodentligt om jeg kan få puttet den ind i en serie, hos et firma et sted.

Ellers vil jeg have den sprøjtet med alm lak, samtidig med den sidste fælg.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #147 Dato: 27. December 2014 kl: 09:50:24 »
En rå galvanisering er også grå
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #148 Dato: 29. December 2014 kl: 15:10:57 »
Så er det hjul igen........ mangler bare sandblæsning og maling.


[attachment=18750]h914faf5.JPG[/attachment]


[attachment=18751]h0b1217f.JPG[/attachment]


[attachment=18752]h4ad7543.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"
« Svar #149 Dato: 10. Januar 2015 kl: 16:08:26 »
Parkeringsplads-respekt-bjælken er ved at være færdig. Jeg mangler bare beslag til baklygter og så pulverlakering


[attachment=18781]h231bd6b.JPG[/attachment]


Reservehjulsholderen er monteret og pulverlakeret i RAL 7016 antracitgrå, for den meget rimelige sum af 250 kr.

Den nederste del af Ulven, fra kofanger til kofanger, skal have samme farve.

Så nu venter jeg på at reservefælgen skal blive færdig hos maleren.


[attachment=18782]h4b2b9ed.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen