Forfatter Emne: Forstand på turboer?  (Læst 2297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Dato: 21. Marts 2006 kl: 21:21:10 »
Ja, beklager, men dette drejer sig ikke direkte om T3, men her er jo skarpe motorfolk, så jeg vover pelsen.

På mine t3'ere har jeg altid selv renoveret turboerne vha. et "repair kit" som kan købes for en slik. Nu er jeg jo kommet til at købe en Astra TD til at supplere bilbarken :oops:

Forleden dag begyndte turboen at lave nogle lyde som om vingerne gik på huset. - Og Ok turboen er fra 96 og er ovre sin grønne ungdom. Altså flåede jeg den af og kiggede på sagerne. der var ingen tegn på olieudslip (burde der ikke være det, hvis den var så sølle, at hjulene går på huset?) og der var heller ikke tegn på at hjulene havde rørt huset. Alligevel har akslen noget slup - mere end jeg bryder mig om, og altså tænkte den gamle T3-mand - vi snupper et "repair kit". de koster bare 3/4 million til sådan en fætter. Og nu er vi så snart fremme ved spørgsmålene:

Hvad (på turboen) kan lave sådan en skurrende lyd, når hjulene ikke går på, og wastegaten er OK?

De små glidelejer akslen kører i - hvad er de lavet af? Messing? (det ligner det) Lejebronze?

Er der andre end mig, der tror, at man kan lave dem selv med en drejebænk?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #1 Dato: 21. Marts 2006 kl: 21:33:21 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, beklager, men dette drejer sig ikke direkte om T3, men her er jo skarpe motorfolk, så jeg vover pelsen.

På mine t3'ere har jeg altid selv renoveret turboerne vha. et "repair kit" som kan købes for en slik. Nu er jeg jo kommet til at købe en Astra TD til at supplere bilbarken :oops:

Forleden dag begyndte turboen at lave nogle lyde som om vingerne gik på huset. - Og Ok turboen er fra 96 og er ovre sin grønne ungdom. Altså flåede jeg den af og kiggede på sagerne. der var ingen tegn på olieudslip (burde der ikke være det, hvis den var så sølle, at hjulene går på huset?) og der var heller ikke tegn på at hjulene havde rørt huset. Alligevel har akslen noget slup - mere end jeg bryder mig om, og altså tænkte den gamle T3-mand - vi snupper et "repair kit". de koster bare 3/4 million til sådan en fætter. Og nu er vi så snart fremme ved spørgsmålene:

Hvad (på turboen) kan lave sådan en skurrende lyd, når hjulene ikke går på, og wastegaten er OK?

De små glidelejer akslen kører i - hvad er de lavet af? Messing? (det ligner det) Lejebronze?

Er der andre end mig, der tror, at man kan lave dem selv med en drejebænk?


Beklager !

Min viden om turboer ligger mere på det teoretiske plan.

Mht. bøsningerne ville jeg tro det var bronze og selvfølglig kan de laves i en drejebænk, det kommer nok mest an på mand bagved den  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #2 Dato: 21. Marts 2006 kl: 22:38:51 »
Så Djursland - nu ligger bolden vist på din banehalvdel :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Forstand på turboer?
« Svar #3 Dato: 21. Marts 2006 kl: 23:23:57 »
hej hej med jer...

ha ha ha ha ha ja men jeg har siddet og tænkt over hvordan og hvor ledes siden jeg læste det...

det kan kun være noget der rotere der laver lyd. og det kan måske godt være dine lejre..  er der olietryk nok til at løfte akselen fra lejrene

er der slid mærker i akselen / lejrene
er der olie i indsuningen  / udstødningen

der må godt være slup i akselen men ikke så meget, det er lidt en skøns sag

jeg er rimlig sikker på at det er Lejebronze de er lavet af..
jeg ville nok ikke laver dem selv når sån nogle sataner skal være i 100 dele i tolerance (hvis det skal være rigtig og det er min mening som peneppen røv at det skal.) især nu når en turbo køre med lidt afhæning af hvilken med omkring 70,000 til 100,000 omdr så skal det sgu passe.

jeg ville ringe rundt og høre helst til en 4-5 forskellige hvad sån et sæt koster men det  har du jo nok allerede gjort..

prøv evt: at høre hvad de siger til det

www.turbodk.dk

eller dansk turbo teknik

koldstrup tuning

div cyl service

Mvh Flemming  :lol:   61650385

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #4 Dato: 22. Marts 2006 kl: 10:39:43 »
Citat fra: "Djursland"

jeg ville nok ikke laver dem selv når sån nogle sataner skal være i 100 dele i tolerance (hvis det skal være rigtig og det er min mening som peneppen røv at det skal.)


Det kan du sagtens lave på den drejebænk !
- det kommer stadig an på manden bag drejebænken og værktøjet.

Citat fra: "Djursland"

der må godt være slup i akselen men ikke så meget, det er lidt en skøns sag


I teorien SKAL der være spillerum for der er plads til oliefilmen og varme udvidelsen.
Som en tommelfingerregel siger man, så vidt jeg husker, 1 promille i spillerum til oliefilmen og hertil skal lægges varmeudvidelsen.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Forstand på turboer?
« Svar #5 Dato: 22. Marts 2006 kl: 11:18:05 »
hej igen

ja du kan godt lave dem i en djerebænk hvis du har 40 års erfaring og nyt værktøj.. og det rigtig martriale

det er altså ikke noget men lige laver fordi man har prøvet at dejre i træ en gang i folkeskolen..

men til sidst er det jo jarl der bestemmer hvad han gør

jeg har bare skrevet hvad jeg ville og ikke hvad andre skal..

men det er et godt forum til at få meninger og erfaringer frem i og det er jo dejligt

ha en rigtig god dag.

Mvh Flemming  :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #6 Dato: 22. Marts 2006 kl: 11:49:29 »
Citat fra: "Djursland"

det er altså ikke noget men lige laver fordi man har prøvet at dejre i træ en gang i folkeskolen..


HELT sikkert ! Det kræver, som jeg skrev, det rigtige !
Man skal vide hvad man gør.

Jeg vil også skyde på at det ikke kan svare sig tidsmæssigt og ikke er besværet værd.. men Jarl spurgte om det kunne lade sig gøre.

Hvis man har sin daglige gang på et maskinværksted, ville det jo være meget let..
Det skulle ikke være noget problem at lave dem med 1/100 nøjagtighed på en drejebænk med den rigtige rival.

Der må da være nogle af maskinarbejderne her på siden der har en kommentar til dette !?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Forstand på turboer?
« Svar #7 Dato: 22. Marts 2006 kl: 12:10:25 »
Citér
Der må da være nogle af maskinarbejderne her på siden der har en kommentar til dette !?


Har vi sådan nogle? For så skal vi da have sat dem igang med noget arbejde :lol:

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #8 Dato: 22. Marts 2006 kl: 12:25:38 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Citér
Der må da være nogle af maskinarbejderne her på siden der har en kommentar til dette !?


Har vi sådan nogle? For så skal vi da have sat dem igang med noget arbejde :lol:

/Mads


Du kan jo f.eks. kigge i sidens nyeste profil..  :idea:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Forstand på turboer?
« Svar #9 Dato: 22. Marts 2006 kl: 12:55:44 »
Ja, og jeg kan se det er en Sønderjyde, det er jo garant for kvalitet!!!

/Mads - Eksil Sønderjyde :roll:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #10 Dato: 22. Marts 2006 kl: 16:35:05 »
Jamen 100-dele det bruger vi, når lærlingene skal lave deres første øloplukker - jeg troede, at det skulle være præcist :D

Nej seriøst - det er klart, at det ikke er let, og at det kræver tid, omhyggelighed og mindst 10 mislykkede forsøg. Jeg tror nu alligevel, at jeg vil prøve - det er jo lidt fedt, at kunne sige, at "så drejede jeg jo lige et glideleje til turboen." Og mislykkes det, så har man alligevel haft et par aftener fri for kone & børn :lol:

Mht. tolerencen, så er det klart, at der skal være plads til oliefilmen. Når man tænker på det spillerum en ny turbo har sammenholdt med hvad en gammel har, så synes det alligevel som om, den kan "overleve" ret store udsving. Der kan sagtens være 5/10 mm spillerum i en brugt turbo, som kører fint og er tæt. Jeg har lige målt på en ny VW (KKK) turbo - den har 2/10, får den har kørt sin første km. Sigter man efter det, så er det vel ikke helt galt?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forstand på turboer?
« Svar #11 Dato: 22. Marts 2006 kl: 16:52:46 »
mht. tolerancen, skal lige huske på den bliver temmelig varm sådan en turbo og derfor nok en betydelig varmeudvidelse !

Er akslen 10 mm. skal den MINDST være et par 1/100 under (og helt sikkert mere)
Der kan regnes på det !  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."