Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - LBXeren

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
46
WBX/LBX Fora / Tjek af dyser, benzinforbrug
« Dato: 25. August 2016 kl: 13:04:33 »
Er der nogen måde man kan tjekke om en dyse "hænger" på en 2,1DJ. Jeg synes bilen lugter en del af uforbrændt benzin i tomgang. Brændstofforbrug er (forholdsvis) ok på små 9 km/l ved langtur, ved ikke hvad den skal være på sådan en bil (camper)?

mvh
Bjarne

47
Din bil... / Sv: Kamp´eren
« Dato: 20. August 2016 kl: 17:54:55 »
Så er Kamp´eren retur efter vores første længere tur som T3-ejere. Turen gik til Bretagne og Normandiet og løb op i ca. 4500km, v. små 9 km/l, en halv liter olie og ingen tekniske defekter.....den er genial som feriebil den vogn, og fedt endeligt at få den brugt til det den er beregnet til :-)

...og så blv der lige snakket et par nye ideer så den skal liiiige opdateres på et par punkter, bl.a.  vil jeg have monteret solpanel på den til strøm

48
Din bil... / Sv: Kamp´eren
« Dato: 25. Juli 2016 kl: 16:48:51 »
Og så har fruen været igang med lidt kreativt stofmisbrug  :) :)

Syet hængelommer over køkken og på siden af hævetaget, stor lomme der passer ind under solo-sædet og sidelommer til bagerste stolpe. Rart med noget aflæggerplads når den nu ikke er indrettet med skabe  :) :)



49
Din bil... / Sv: Kamp´eren
« Dato: 10. Juli 2016 kl: 17:52:55 »
Og så lige en opdatering på el-siden....

Har ryddet op i ledningsvirvaret, fandt 4 "blinde" udgange fra startbatteriet der enten endte i tomme stik eller afklippede ledninger, så rart nok at få det af vejen så man har en chance for at se hvad der går hvorhen af ledninger  :). Har efterfølgende monteret en Ctek Dual DC/DC lader der udover at fungere som skillerelæ også laver en temperaturbestemt ladning og prioritering mellm start- og forbrugsbatteri, og den er klar til at koble solceller direkte på. Skiftede det gamle forbrugsbatteri (som i virkeligheden var et startbatteri :() med et 95 Ah Exide forbrugsbatteri, monteret en Ctek overvågning for at følge hvilespændingen og fået sat en sikringsboks op til de 3 forbrugere der er til forbrugsbatteriet (køleskab, vandpumpe og 12V udtag). Så nu er der ved at være styr på strømmen også.

Derudover er skydedørshængslet blevet skiftet, hængselsskinnen er renset for rust og malet, gearkasseolie er skiftet, bremser og bremsevæske efterset, der er blevet lavet cockpitlys,monteret ny radio, kopholdere, udendørstemperaturmåler, fruen har syet gardiner til den, og en masse andre småting.... 8)

Så nu er projekterne ved at være i bund for denne omgang, nu er den hvert fald klar til Busfest og derefter 3 ugers Europa-tur-----tror jeg nok....med mindre der dukker noget andet op selvfølgelig....jo, skal lige have lavet et olieskift inden ferien forresten..... :) :)


50
Træf / Sv: Bussfest 2016 i Roskilde
« Dato: 10. Juli 2016 kl: 09:21:08 »
vi lander 2 M/K torsdag aften, vi regner med at køre forbi og kigge på youngtimer træffet i Roskilde før vi ruller ud til campingpladsen  8) :)

51
Alt andet / Sv: S: Skyderuder.
« Dato: 08. Juli 2016 kl: 17:47:08 »
Hej Daniel, helt fint, hvis det ikke er for langt kan jeg sagtens svinge forbi og hente dem :-), jeg afventer besked :-)

52
Alt andet / Sv: S: Skyderuder.
« Dato: 07. Juli 2016 kl: 13:28:58 »
Hej

Hvis de kan finde vej til busfest i Roskilde om en uges tid, kan jeg godt tage dem med over bæltet. Så er de da nord for Århus hvis det hjælper, det er da ikke så langt fra Tjele  :)?

mvh
Bjarne

53
Elektrisk / Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Dato: 05. Juli 2016 kl: 14:44:19 »
Hej Kim og tak for svar  :)

Jeg overvejer noget i retning af dit set-up med tiden, dog uden land-strøm delen, skulle det være burde man fik behovet kunne man måske tage en C-tek lader og koble op.

Jeg har tænkt lidt på C-tek Dual DC/DC laderen som skillerelæ, den er allerede forberedt til solpanel og den virker ekstrem enkel at montere. Evt. sammen med et 100 Ah AGM batteri som forbrugsbank. Så er jeg også sikker på at jeg ikke tapper på forbrugsbatteriet i startøjeblikket.


54
Elektrisk / Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Dato: 05. Juli 2016 kl: 10:01:50 »
Hej alle

I Kamp´eren sidder der 2 batterier, hhv. et startbatteri og et "forbrugsbatteri". De 2 batterier er koblet/skilt ad med et simpelt skillerelæ der aktiveres når tændingen slår til. Dvs. at startbatteriet ikke kan tømmes via forbrug på forbrugsbatteriet alene, men forbrugsbatteriet "hjælper" startbatteriet i startsituationen og når motoren kører lader begge batterier ens (ingen prioritering).

Mit "forbrugsbatteri" er nok i virkeligheden et almindeligt startbatteri som godt kan lever en høj start-ampere, men ikke nogen effekt over længere tid og som jeg har læst mig til, heller ikke har godt af dybdeafladninger. Type Bosch 680A 74 (Ah) type S4 008. Det er også ved at være lidt træt, render rimelig hurtig ned på 12,3 V (50% kap) selv ved meget lavt forbrug.

Mit spørgsmål:

Hvad bruger i af forbrugsbatterier, hvor store er de, og hvordan har i adskilt det i forhold til startbatteri? Kan man f.eks. adskille det komplet og kun lade forbrugsbatteri op med solceller, og ikke generatoren...og vil det give mening? Jeg har ikke solceller pt, men det er på listen :-)

Er det en dårlig idé at bruge forbrugsbatteriet som hjælp til startbatteriet, skader det nogle af batterierne?

Bør der være en lade-prioritering på i forhold til start/forbrugsbatteri, og hvad kan man bruge der?

Forbrugere på forbrugsbatteriet er et kompressorkøleskab og en vandpumpe, og eventuelt et gasfyr, dertil lidt opladning af telefoner mm. Jeg vil gerne kunne køre med køleskab i små 3 dage på det batteri jeg har, hvis det er muligt. Der er ikke rigget an til "landstrøm" 220V og det vil jeg helst heller ikke have. Ville gerne om der senere kunne forsynes med solceller så batteriet skal kunne tåle det.
Håber på nogle gode input :-)

mvh
Bjarne

55
WBX/LBX Fora / Sv: Hjælp til reparation/udskiftning af slavecylinder
« Dato: 04. Juli 2016 kl: 16:34:34 »
Væske under motoren....hmmmm...min korte erfaring med T3 siger mig at det kan betyde MANGE ting  :) :)

men kig evt. på https://www.youtube.com/watch?v=q9dO5nkDMIY der er det vist rimeligt godt. Skal dog siges at det kan sagtens gøres uden lift, men den skal hæves på en eller anden måde.

En rimelig enkel operation, men kig efter dit koblingsrør med det samme så du ikke risikere at det er tæret og det er der koblingsvæsken kommer fra.

mvh
Bjarne

56
Alt andet / Sv: K: håndtag til rudehejs
« Dato: 04. Juli 2016 kl: 16:27:16 »
Hej Rabundus, har du plads til håndtaget i bilen? Så bytter jeg gerne med nogle kolde kontanter til Busfest :-)?

57
Alt andet / K: håndtag til rudehejs
« Dato: 04. Juli 2016 kl: 12:01:24 »
Mangler håndtag til rudehejs, "ny" model i sort, må gerne være pænt  :)

Kører gerne et stykke efter det i det jyske, og kommer til Bussfest i Roskilde om en 10 dages tid :-)

Nogen der har noget.....?

mvh
Bjarne

58
Træf / Sv: Bussfest 2016 i Roskilde
« Dato: 04. Juli 2016 kl: 11:59:15 »
Vi lander nok også torsdag aften :-)

59
Elektrisk / Sv: Lys i instrumentpanel
« Dato: 30. Juni 2016 kl: 13:01:35 »
Tjah, så simpelt at det næsten er pinligt, pærerne var sprunget  ::), alle 4.....skiftede dem først  med 4 "nye" (gamle) pærer fra et andet instrumentbræt, det virkede ikke, men skift til helt nye pærer gjorde tricket....så mere kompliceret var det ikke....

....men godt at det er de smådetaljer der grubles over, her inden ferien  8) :)

60
Elektrisk / Lys i instrumentpanel
« Dato: 27. Juni 2016 kl: 15:31:26 »
Kamp´eren mangler lys i instrumentbordet og det er en lille smule irriterende at køre rundt uden at kunne se hvad hastighed man kører rundt med....det kunne jo komme til at ske at man ubevidst overtrådte en fartbegrænsning... 8) ???

Jeg måler 10-12 v på kobberet på "printpladen" med et multimeter, så der kommer godt nok strøm derop (variant afhængig af hvor meget jeg drejer på lysstyrkemåleren) men der er ikke lys i pæren.....og det er dælme svært at se om den er sprunget.

Det lyder for mig ulogisk at alle pærer skulle være sprunget, og har byttet et par pærer ud med nogle der skulle virke, uden held....men det må efterhånden være den eneste forklaring....medmindre der  kan være noget galt med den regulator der styrer volten til pærerne eller noget andet i instrumentbordet jeg ikke kender til, der regulerer strømmen?

Jeg har taget 12v til baggrundsbelysning til nogle supplerende instrumenter (2 stk), kan det evt. forstyrre noget?

Nogen der har haft lignende erfaringer, og nogle der har fundet en løsning?

/Bjarne



Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10