T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Gode rejsesteder/Rejsetips => Emne startet af: jensjakob efter 20. Marts 2012 kl: 22:27:18

Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: jensjakob efter 20. Marts 2012 kl: 22:27:18
http://en.wikipedia.org/wiki/Timmelsjoch

Det ser ret spændende ud.
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: jensjakob efter 20. Marts 2012 kl: 22:31:57
http://www.timmelsjoch.com/de/extras/gallery/overview.aspx
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: Jarl efter 20. Marts 2012 kl: 22:58:17
Wauu! Det ser fristende ud. Når jeg bliver en gammel (som i endnu ældre ;-)) mand, så vil jeg køre den tur alene i min T3 i måneskin og tænke på alt det, jeg burde have set i stedet for at rette stile...
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: jensjakob efter 21. Marts 2012 kl: 08:02:08
;-) - der er også en række fine pas tæt Como - så du kan nå det inden da.

Jeg søger ligenu efter nogle højdekurver så jeg kan få en ide om hældningen - fandt et sted hvor der stod 18% - det er lige på grænsen til det morsomme med fuld oppakning i bilen.

Men bare det at se dette museum få mig til at tænke "Den vej skal køres til sommer"
http://loveisspeed.blogspot.com/2011/12/timmelsjoch-xperience-pass-museum.html
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: jensjakob efter 21. Marts 2012 kl: 09:34:41
http://www.youtube.com/watch?v=DUYcuqOxZ9Q

Jo, Timmelsjoch skal på ruten, og tages sydfra.
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: elo127 efter 24. Marts 2012 kl: 00:24:34
Det ser rigtig godt ud, men kan en T3 med 1,6 td trække op
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: jensjakob efter 24. Marts 2012 kl: 01:44:28
Jo, jeg tror godt en TD kan trække op over. Forudsat god køling, vandpumpe og måske en oliekøler?

Men Jarl og Hawaibussen ved mere om JX og bjerge end jeg gør - håber de kommer på banen her.

Jeg har i mellemtiden flyttet blikket lidt vest-over, og lagt mig fast på at besøge Rhone-gletcheren istedetfor - jeg tror det er endnu flottere.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: Mary efter 25. Marts 2012 kl: 22:03:14
Birgitte synes at det er en rigtig fin vej med masser af plads og ikke specielt stejlt. Og så er der jo ligefrem autoværn, samt grøn vegetation, så vi er ikke alt for mange km oppe.

Så ingen problem.

Men kølingen er nødvendig. Vores erfaring siger at udover hvad du nævner JJ, så er der et par ekstra ting, som virkelig hjælper.
Tænd for varmeapparatet indenfor på fuld skrue, både foran og bagi. Det hjælper rigtig godt, og bliver det så for varmt indenfor, så bare åbne vinduerne og nyd lydene og luften.
Få installeret en "James Bond" knap. Den har vi i Mary. Og når der trykkes på den, så starter blæseren ude foran på højeste niveau. Den startes ved stigningens start og slukkes først når man enten er helskindet oppe eller når temperaturen bliver for kold. Børnene døbte knappen for "James Bond" knappen, fordi vi jo herved starter propellen foran på Mary...
En sidste ting, sørg for at den blå "termostat/overtryksventil" til ekspansionsbeholderen er ok. Er den ikke det risikerer i at Frk. Grå smider vandet for tidlig.
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: Jarl efter 25. Marts 2012 kl: 23:02:23
Der er masser af kølekapacitet i et T3-kølesystem, forudsat køleren er ny og frisk. Det er til gengæld vigtigt. Problemet er snarere flowet gennem motoren. Ligegyldigt, hvilke krumspring man laver, så er cylinder 4 ikke tilstrækkeligt kølet. Taktikken med en JX'er på de stejle veje kan være at have rigeligt med omdrejninger på, så vandet kommer rundt og så holde jævnlige pauser med motoren i tomgang. Oliekøler kan være kontraproduktivt i højderne, for der er der ikke vind til at køle den, og så er den eneste "gevinst", at den stjæler af olietrykket.
Titel: Et af de højeste pas mellem Italien og Østrig
Indlæg af: jensjakob efter 25. Marts 2012 kl: 23:08:24
Åh ja - flow gennem kølesystemet.

Stakkels Frk G da vi vest for Riva del Garda på vej op af hånålene til 800 meters højde, kom til at ligge bag en sættevogn.

Kombinationen af ingen fartvind, og ingen mulighed for at få omdrejninger på motoren var ikke rart.