Forfatter Emne: blæser  (Læst 3863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Dato: 26. September 2007 kl: 11:32:55 »
? den blæser der sidder midt i kabinen, det dr er under bagsædet i en bus ?

ellers snakker vi den under instrumentbordet ?
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #1 Dato: 26. September 2007 kl: 12:04:44 »
Så er det lidt svært når du ikke ved mere, du må få lidt mere information fra sælger. Hvilken bil er det ellers ? vil vil have detaljer, og billeder, masser af billeder :-D
En præcist hjælp kræver desværre en præcis fejlbeskrivelse.

Vi er helt tossede med billeder herinde :-) og velkommen til foresten :-)

(er der en grund til at du ikke har lagt indlægget under "Teknisk info om T3" men istedet "Diesel Fora" ? , Har vi en mere på vej på diesel holdet ?)
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
blæser
« Svar #2 Dato: 26. September 2007 kl: 12:34:33 »
undskyld min frigjorte tone!

Men op i hatten med at den kun blæser varmt (hvis der ikke kommer en af de erfarne herinde fra og overruler mig)

Nu hvor du står over for et gammelt turbo diesel tærskeværk og IKKE har købt den endnu! SÅ vil jeg foreslå at du beder sælger om at få lavet en kompressionstest på alle 4 cylindre, i kan evt. splejse om regningen.

Desuden skal du være meget opmærksom på topstykket i de gamle TDere, hvad siger de hardcore dieseldrenge.. kan man trykprøve sådan et mens det sidder på?

Du skal ihvertfald køre en lang tur i den, hvor den ikke må blive for varm og hvor den ikke må drikke vand eller smide bobler i ekspansionsbeholderen til højre i motorrummet.

Det er ikke med viden om din specifikke handel men med statistik i baghånden jeg udtaler mig, men der er SÅ mange der lige har købt en TD bus der har fået tæsk mens den var kold, har trukket for mange omdrejninger, har haft for længe mellem olieskift, har kørt med gamle slidte dyser o.s.v. så jeg tror de sidste 6 ud af 10 registrerede brugere herinde har som konsekvens endt med at skifte motoren med en nyrenoveret.

Viser blokken og topstykket at være fine og holde tryk så er det i med 4 nye dyser, skift alle filtre og gi den en ny gang motorolie, så skulle du være kørende. Du kan evt. skifte kølevæsken ud så du er sikker på den kan holde til frost og korrosionsbeskyttelsen er i orden.

Og når du alligevel ligger og roder så smid en 80 graders termostat i vandpumpen (skift evt. hele vandpumpen hvis der er slør i akslen). Næste trin er at købe en ekstern 16-19 rækkers oliekøler og montere i fronten og trække slanger om bagi til oliefilterflanchen og sætte det på den medfølgende termostatstyrede konsol. Meget simpelt, alt medfølger i de tyske sæt, eller man kan bikse noget sammen selv lidt billigere.

Så skulle du godt kunne køre 100.000 km mere uden at motoren eksploderer, hvis du kører pænt og overholder olieskift minimum hver 5000 km.

Derudeover skal du være opmærksom på gearkassen. Skifter den blidt til alle gear uden at børste tænder og uden at man skal bruge mellemgas? Kan den holde sig i alle gearene?

Varme hele tiden .. det lyder for mig som en termostat eller skifteventil eller en stangforbindelse til denne ventil der er røget... Det er småting.. tror jeg..  MED MINDRE det er lavet sådan med vilje for at køle motoren mere fordi den bliver enormt varm.. men så er jeg ude og opfinde problemer..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #3 Dato: 26. September 2007 kl: 13:11:46 »
:-)

Nu gør sælgerens stavefejl i trykprøvning det rimeligt nemt at finde annoncen, jeg går ud fra at det er den her ?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51604540

Du er med på at skal lægge knap 11.000 PER ÅR i vægtafgift ikke ?
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
blæser
« Svar #4 Dato: 26. September 2007 kl: 13:25:33 »
Hmm.. altså.. så ved vi lidt mere..

Toppen har været gået på den.. det gør de jo.. bare den har god kompression på alle cylindre og hvis toppen er renoveret ordentligt og monteret fornuftigt så sku der da være en del km i den. (hvis du køler den med oliekøler og 80 graders termostat!!! )

Det er jo DØDSvært på billeder... Men.. Den ser lidt ulden ud ved skydedøren.. ? Og somom den har stået lidt, den er ihvertflad grønmuggen i toppen af bagklappen? Og.. hvorfor er billederne taget i mørke..???  :roll:

Rustmæssigt skal du være opmærksom på trinbrædderne ved fordørene, stykke foran lige bag ved kofangeren op mod den nederste "køleribbe" og kige efter der hvor selerne er skruet gennem karosseriet. Og så gå HELT tæt på alle pladesmalingerne på karossen.. der kommer der næsten helt sikkert nogle bobler rundtomkring. Motorophængspunkterne KAN også være tærede på nogle gamle t3ere.

Hvis han så endda er åben for bud og du kan få ham ned omkring det halve.. så har du nogle tusind at smide efter rustarbejde, skydedør, motorservice, og eventuelle pludesligt opstående fejl. Derefter.. så TROR jeg sku du ku være kørende i en ret fornuftig T3.

Detaljerne med "mulivan/bus combo indretning" (er det sådan for alle busser spurgte den den uvidende dokafahrer) virker fede og der er fine "buksebeskyttere" foran ved indstigningen. Firkantlygter, brunt interiuer, chrom kofangere.. jow jow.. med lidt styling kan du få en rigtig flot bus ud af dender. (jeg ville smide runde lygter på med chromkant om grillen, og originale stålfælge med midterchromkapsler.. det ville være retro fedt :D )

HALLO!! Hvem i det sønderjyske giver Simon en hånd og tager med ud og ser på kareten?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #5 Dato: 26. September 2007 kl: 13:36:47 »
hmmmm...

jeg bliver nu altid lidt mistænksom når der kun er billeder taget i mørke, det er jo som Jan skriver rimeligt umuligt at se særligt meget at de detaljer vi er interesseret i.

Og hvad laver den store vand-tragt egentlig sammen med værktøjet bagi ???? bruger den vand ?

Og når vi er ved det så er det ikke multivan indretning, stolerækken kan skyde baglæns ind i alle busser. Men ellers ser den da fin ud indvendigt.

Og så prøver jeg lige igen, du er klar over det med vægtafgiften ikke ?
SKAL det være en hvid plade vogn ? en gulplade vogn kan fås til under det kvarte i vægtafgift per år.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #6 Dato: 26. September 2007 kl: 15:46:40 »
Citat fra: "casper"

Og så prøver jeg lige igen, du er klar over det med vægtafgiften ikke ?
SKAL det være en hvid plade vogn ? en gulplade vogn kan fås til under det kvarte i vægtafgift per år.

 :?:  :roll:  :?:
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #7 Dato: 26. September 2007 kl: 16:02:08 »
Så køb da en gulplade bil ?

Den du linker til er der betalt 180% afgift af og er på hvide plader, hvis du er villig til den pris kategori finden du noget VÆSENTLIG bedere til prisen vhis du kigger efter gulplade biler.
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
blæser
« Svar #8 Dato: 26. September 2007 kl: 18:22:19 »
@Jankjerbye - rolig nu med alle de ombygningsplaner du, det er jo det vi andre går og gør eller vil gerne gøre når vi har haft den i et år eller 2 :lol:  :lol: .

@Casper, man kan også vælge en bus på hvide plader og få en mere "lækker" model som den viste, med mere udstyr og bedre dæmpning m.m. og så omregistrere den til guleplader, hvis det er det man vil.
prismæssigt ligger den jo ikke i den dyre ende, vel??? Og gerne bytte eller nedslag :lol:  :lol:

Billeder i dagslys ville jo være dejligt.
Kvitteringer på udført motorarbejde fra et kvalificeret værksted ville være endnu bedre :wink:  :wink:

Nu er en diesel som en T3 jo ikke den nemmeste at flå dyser eller gløderør ud af, så skal man teste en diesel vil jeg foretrække en såkaldt Goller, som i korte træk er en tæthedsprøve i stedet for en trykprøve som en kompressionstest er.
@Jarl, forklar det lige nærmere :lol:  :?  :?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #9 Dato: 26. September 2007 kl: 18:33:19 »
han kunne også rykke udlufterslangen af på toppen og se om han forsvinder i olietåge ?
Det er nok den nemmeste test hvis detr skal gå hurtigt, og udover det køre en god lang tur så den er gennemvarm. Og så kigge i ekspantionsbeholderen efter oliefilm og bobler.
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
blæser
« Svar #10 Dato: 26. September 2007 kl: 19:57:45 »
Hej og velkommen til.

Det lader til, at du er ved at få virusen. Tillykke med det. Fra nu af får du et mere afslappet forhold til andre hobbies, penge og mennesker - herunder familie. Det hele træder simpelthen lidt i baggrunden til fordel for din nye hovedbeskæftigelse: T3. Fremover vil din tid på jobbet gå med at surfe her på siden og andre relaterede og dit sind vil fyldes af logistiske planer angående afhentning af reservedele på vej hjem.  Samtidig kan du forvente at skrive og tale flydende tysk i løbet af tre måneder og allerede i næste uge vil du vide, hvordan man laver udenlandsoverførsler via Homebank. De næste forsamlingshusfester vil føles uendeligt monotone indtil du får lokket et par fyre med ud i Transporteren, hvor du - mellem tomme oliedunke - har en olievædet
ramme med dåseøl. Mens I står og snakker ved bilen får du øje på en byge af oliepletter på bagsmækken. Som nybegynder tror man så, at der er noget, der er utæt - en pakning eller sådan. Men det er aldrig en pakning. I bedste fald er det turboen, som kun koster 3-4K i værste fald er det motoren der spyer olie ud, fordi den er slidt op. Så ved man da, hvad man skal lave næste weekend... :wink:

Det jeg prøver at sige er: Du får verdens bedste bil, hvis du køber en T3. Men der er rigtig rigtig mange andre biler, som er nemmere at vedligeholde, og som ikke kræver nær så meget opmærksomhed.

Vælger du alligevel en T3, så skal du vide at du er blandt forstående venner. Vi ved, hvad du faldt for, og vi ved, hvad du skal igennem.

Men gør dig selv en STOR tjeneste:
Lav en tråd her på siden under overskriften "Hjælp til T3-køb søges". Sæt et kasse øl og en pizza på højkant og se, om ikke der er nogle, der kan kigge med på bilen i en halv time. Den pizza kan vise sig at være den bedste investering du har gjort...

BTW.: En Gollertest er det avancerede version af, hvad Casper foreslår, men med en Goller tester har man en viser, hvor man kan udlæse overtrykket. Da overtryk i krumtaphuset skabes af blow-by er der altså udtryk for stempel/cylinderslitage - Jønne Ukendt - der ved du vist en masse om? Havde du ikke arbejdet hos ham Goller?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
blæser
« Svar #11 Dato: 26. September 2007 kl: 20:07:38 »
Som sædvanligt forstår Jarl, at ramme hovedet på sømmet, klart og præcist. Og jeg tør godt vove den påstand, at det der er værd, at vide om dieselmotorer, det ved Jarl. (Se gerne indlæg om motorer, så vil du gi` mig ret. )
Og de der i forvejen kører T3 - og specielt dieselversionerne, ved hvad de skal kigge efter, så invester du kun roligt i pizza og øl, og be` så trygt om hjælp herinde.
Held og lykke med dit køb.... :D

Mølle

  • Gæst
blæser
« Svar #12 Dato: 26. September 2007 kl: 20:29:05 »
Nu handler dette indlæg vel i bund og grund om et råd vedr. varme i kabinen. (og her er det fuldstændigt underordnet, om man kører med en WBXer med svedende toppakning, eller en diesel med defekte gløderør)

som jeg ser det kan der være to ting galt, når der ikke kan skrues ned for varmen. ingen af de to muligheder er særligt dyre at udbedre.

den ene mulighed er at kablet fra "skyde-kontakten" til radiatorventilen er faldet af eller knækket. Det kan typisk mærkes, ved at der er meget lille eller ingen modstand i skyderen. Der er ikke så meget plads til at udskifte, men med speedometeret ude får man noget mere plads.

Ellers kan selve radiatorventilen hænge, så den ikke kan lukke. Den kommer til syne når reservehjulet er afmonteret og sidder så vidt jeg husker med en m6 bolt og to spændebånd på slangestudserne. Heller ikke raketvidenskab at skifte.

så hvis det er eneste fejl på bilen, så ville jeg ikke have så ondt i maven ved købet.

PARKHAVE

  • Gæst
blæser
« Svar #13 Dato: 26. September 2007 kl: 20:31:20 »
For dælan mølle, du har ret - tilbage på sporet.
Og der har du ret igen og så er det ligegyldigt hvilken en af varme apparaterne det er.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
blæser
« Svar #14 Dato: 26. September 2007 kl: 20:37:08 »
ahh ikke helt ;-)

Vis det nu er det bagerste sælger mener, ja så kan det jo fra fabrikken jo kun varme, da der ikke er friskluftindtag deromme.
(lidt teoretisk mulighed dog........)
Mvh. Casper