T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mads2600 efter 10. Juni 2008 kl: 12:56:29

Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mads2600 efter 10. Juni 2008 kl: 12:56:29
Hej T3ere

Nu har jeg være nede hos mekonomen der anbefaler noget castrol 10W-40, til næsten 500 kr for 4 liter.

Kan det ikke gøres billigere og lige så godt??

Det hele hældes jo af og udskiftes hver 5000 km alligevel..
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Jarl efter 10. Juni 2008 kl: 13:13:36
Du stiller et spørgsmål, der kan udløse verdensomspændende religionskrige :wink:

Derfor fortæller jeg kun, hvad jeg gør - så må andre bedømme, om jeg hører til de rettroende eller til kætterne.

Jeg kører på noget billigt sprøjt til 14-17 kr/literen. Sprøjtet er en 15W40 mineralsk olie, som kan købes alle vegne. Jeg køber den i Tyskland, men Biltema har noget tilsvarende, som også har en fornuftig pris, hvis man køber 20 liter af gangen.

Der er kun ét kriterium, der skal opfyldes, nemlig at olien overholder normen VW 50.500 eller noget, der er bedre. Til gengæld skifter jeg så olien tre gange i løbet af 10.000 km, så den når aldrig at blive gammel.

Og for nu alligevel at puste lidt til religionskrigen, så kan jeg oplyse, at jeg - efter 75.000 km - ikke kunne måle så meget som 1/100 mm slitage på det hårdest belastede sted i mine cylindre.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Herr_Jensen efter 10. Juni 2008 kl: 13:19:26
Det er praecis det jeg k0ber. Jeg tror at hvis man har en gammel motor der har gaaet mange km. og som ikke har faaet fin olie fra start af kan det vaere ligemeget.

Selvf0lgelig er der sikkert en meget mere videnskabelig forklaring men jeg tror personligt ikke jeg gad give en gammel motor jeg ikke kendte historien paa noget saa dyrt olie (jeg g0r det ihvertfald ikke med min Volvo).




EDIT: wow - 3 svar mens jeg skrev dette. Lader til at jeg ikke er helt ved siden af : )
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mads2600 efter 10. Juni 2008 kl: 13:29:54
Ok.. Takker..

Min motor er nyrenoveret og spinder dehjligt på castrol'en.. Men den burde vel kunne gøre det samme på en knap så dyr olie.. Men jeg siger tak..

Og Jarl. Præcis det svar jeg ledte efter.. Havde set du havde skrevet det i et tidkligere indlæg men kunne ikke finde det..

Har i navne på noget af al den fine olie?
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mads2600 efter 10. Juni 2008 kl: 13:45:14
36-2700 hos biltema evt?
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Crapz efter 10. Juni 2008 kl: 15:08:10
Jeg køre også på 15W40 :D
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mads2600 efter 10. Juni 2008 kl: 15:19:39
Hva hedder det olie i kører på??

Noget i vil anbefale??
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Gammelpot efter 10. Juni 2008 kl: 15:24:10
Jeg handler hos Harald Nyborg og bruger denne: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4341&Grp=&n=10
Inden jeg fandt den brugte jeg noget dyrere og havde da lidt forbrug det er nu slut.
Skifter hver 5000 km.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 10. Juni 2008 kl: 15:36:49
Jeg tanker ovennævnte Castrol, koster mig omtrent 200 danske i det tyske byggemarked - 5 liter - omtrent 27 Euro pr. dunk. Desværre skifter jeg kun alle 7.500 KM ... jeg kan sagtens leve med det.

Og boblen nøjes med 15W40 til 7 Euro pr. 5 liter dunk ... det er næsten for billigt ... bare military norm på dunken, resten er jeg ligeglad med ...

Jens
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Djursland efter 10. Juni 2008 kl: 15:47:53
jeg køber min Castrol Magnatec 10w/40 olie til 295 kr for 4 liter og det er en god olie og den køre jeg så 5000-7500 km på

men kik lige her

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-gtd-magnatec-545p.html

det kan vistr ikke gøres meget bedere tror jeg for en god olie

Mvh Djurs  :lol:  :lol:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Herr_Jensen efter 10. Juni 2008 kl: 16:08:33
Citat fra: "Djursland"
men kik lige her

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-gtd-magnatec-545p.html

det kan vistr ikke gøres meget bedere tror jeg for en god olie

Mvh Djurs  :lol:  :lol:


Tak for tippet. Fik lige k0bt mig 4x4 ltr. Herligt.

: )
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: jankjerbye efter 10. Juni 2008 kl: 16:23:29
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=83029

19 kr literen ved 10 og 20 liter.

Skal man længere ned skal man købe en tromle et sted ude på landet..

/Jan
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 10. Juni 2008 kl: 18:05:57
Jeg kører på 10w-40 Q8 super diesel året rundt.
Når man får det i 60 liters fad koster det lige omkring en 20'er literen.
skifter for hver 5000 km, det er så nemt med tælleren  :wink:

Ellers kan jeg anbefale alle gængse mærker: agip, castrol, mobil, Q8, shell, duckhams osv osv

Er personligt ikke den store tilhænger af de helt lavpris olier, selvfølgelig hvis man skifter for hver 5. tankning kan det være fint nok.

Har bare hørt om folk hvis biler brugte olie når de kørte på det helt billige fra Aldi osv, men holdt op da de skiftede til en "ordentlig" olie fra et anerkendt mærke. Ved ikke om det har noget at gøre med forskellen på molekyle niveau. Ofte har de "dyre" olier mere ens molekyler.

Er man ikke interesseret i at have et 60 l fad til at stå kan man holde øje med bilka avisen, der er ofte anerkendte olieprodukter på tilbud. Men som Jarl skriver, så husk at se efter VW 50.500 godkendelsen, da den indikerer at det er en diesel motorolie der svarer til vw's krav. Kender personligt ikke Harald og biltema's olie produkter, men har mere tiltro til dem og produkter fra eksempelvis DLG end kiosk / aldi olier.

Motorolier til diesel motorer har nogle specielle additiver der modvirker sod og syre indhold i olien pga forskellen benzin / diesel

Husk hyppigere olieskift ved rapsdrift, da rapsen blander sig med motorolien og degenererer denne.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Djursland efter 10. Juni 2008 kl: 18:17:37
undskyld jeg spørger men går det her ud på at finde den ringest og billigeste olie

jeg har set mange motore indvendig der er helt sorte af beg og slam fordi at folk har købt olie alt for billigt for de kan ikke holde hvad de lover i ret lang tid

når det er at en motor køre på for dårlig olie sker der det at den blive til beg og stopper de små olie kanaler og hvad tror i så der sker venner

og en billig olie er ikke beregnet til at blive så varm som den kan blive i en T3 mortor

men tænk over at det koster jo ikke så meget mere i kr og øre at bruge en ordenlig olie

for at en olie skal kunne holde til temp på 130-150 gr skal den være god ellers bliver den bare til beg

men hæld da endelig dårlig olie på jeres diesel motor for så bliver jarl da glad for så går der ikke så lang tid inden i bestiller en blok ved ham

Mvh Djurs  :lol:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: verner efter 10. Juni 2008 kl: 18:37:58
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 10. Juni 2008 kl: 18:41:56
Forresten plejer jeg ved hvert 3-4 olieskift at hælde en dunk olierens i inden olieskift - skal lige love for det er sort det der kommer ud så  :shock:

Det hældes i varm motor og man lader den snurre 10-20 min tid inden olieskift.
Husk ikke at belaste motoren når rensemidlet er i, olien mister sin bæreevne og bliver tynd som vand!

Der går markant længere tid før olien bliver sort på pinden efter sådan en tur. Hvis motorens pakninger og simmeringe er hådre og tætnet med sod kan ovenstående metode godt give lidt problemer... eller fortælle om motorens virkelige tilstand!

Bruger bell-add eller abcon til indvendig motorrens.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Hvenegaard efter 10. Juni 2008 kl: 20:08:38
Citat fra: "verner"
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.


Hej Niels hvorfor mener du ikke man må køre på fuld synt. olie,jeg spørger fordi jeg har altid kørt på 5-40 og syntes det fungerer fint,skifter for hver 5000,og har stort set ikke noget olieforbrug.Motoren har kørt på det siden totalrenov.for ca. 65000 KM siden.

M V H   Hvenegaard
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: verner efter 10. Juni 2008 kl: 20:25:38
Citat fra: "Hvenegaard"
Citat fra: "verner"
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.


Hej Niels hvorfor mener du ikke man må køre på fuld synt. olie,jeg spørger fordi jeg har altid kørt på 5-40 og syntes det fungerer fint,skifter for hver 5000,og har stort set ikke noget olieforbrug.Motoren har kørt på det siden totalrenov.for ca. 65000 KM siden.

M V H   Hvenegaard


det er noget vw advarer mod i instruktionsbogen  :shock:
men man skal generalt tænke sig om hvilken olie man hælder på, det dyre er ikke godt til alt :roll:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 10. Juni 2008 kl: 22:50:11
Citat fra: "Hvenegaard"
Citat fra: "verner"
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.


Hej Niels hvorfor mener du ikke man må køre på fuld synt. olie,jeg spørger fordi jeg har altid kørt på 5-40 og syntes det fungerer fint,skifter for hver 5000,og har stort set ikke noget olieforbrug.Motoren har kørt på det siden totalrenov.for ca. 65000 KM siden.

M V H   Hvenegaard


Jeg har også gode erfaringer med fuld syn 0-30. Jeg har haft det på nu siden træffet og jeg kørte 1 km længere på literen og der blev ikke sparet på hastigheden!
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 10. Juni 2008 kl: 23:12:39
waaahat?

0-30 er det ikke en long life olie???

Så kan den IKKE anbefales til din vogn. Den er lavet til nogle helt andre tollerancer i oliepumpe, lejer osv

Dernæst er bæreevne i varm tilstand (-30) ikke meget for en motor der er notorisk kendt for at blive varm (oliekøler eller ej) og være lidt presset generelt.

Det lyder måske ikke af meget med springet mellem 30 / 40 / 60 men der er en kæmpe forskel i bære- og smøreevne ved høje temperaturer!

Jeg ville personligt ikke hælde 0w-30 på nogen af mine biler... det har jeg dem for kær til   :shock:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Djursland efter 10. Juni 2008 kl: 23:17:40
ville det være på tide at få en til at fortælle om hvad de forskellige tal står for

altså o-30 og 5-40 osv

og hvad der er bedst bæreeven i osv og hvad lang livs olie er

eneskaber osv

for det tror jeg ikke der er så mange der ved ret meget om men mange gerne vil vide nu da vi har denne olie snak

Mvh Djurs

  :lol:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 10. Juni 2008 kl: 23:35:33
kort fortalt er der to typer olie:
mineralsk - dino olie forarbejdet med forskellige additiver.
syntetisk - kan enten være "sorteret" mineralsk olie så molekylekæderne er mere ens eller forarbejdet (cracket) og genopbygget med bestemt molekylekæde længde.

I de delsyntetiske kan disse så være blandet i et vilkårligt forhold.

De første tal i betegnelsen står for olien flydeevne i kold tilstand efter fulgt af et w. Jo lavere tal des mere letflydende er olien. Basis er så vidt jeg husker pensylvanisk råolie = indeks 100.
Dvs en 5w-40 vil komme hurtigere rundt en kold vinternorgen end en 20w-50.

Tilgengælde vil 20w-50 være en god sommerolie da det bagerste tal fortæller hvor godt olien bærer i varm tilstand. Jo højere tal desto højere temperatur kan olien normalt tåle før smøreevnen forsvinder.

Så det optimale var en sommer og en vinterolie, på vores breddegrader med forholdsvis små temperatur udsving vil man klare sig fint i en T3 med en 10w-40 - Tilfældigvis er dette også den mest gængse viskocitet for de olier der er aktuelle for os - mineralske / delsyntetiske / syntetiske er en smagssag i mine øjne når man ikke kører længere end 5000 km/skift. Personligt hælder jeg dog til de to sidste.

ellers er der masser af sider om emnet på nettet...:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/ommotorolier.htm
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/oliefaq.htm
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: verner efter 10. Juni 2008 kl: 23:57:53
Jeg har også gode erfaringer med fuld syn 0-30. Jeg har haft det på nu siden træffet og jeg kørte 1 km længere på literen og der blev ikke sparet på hastigheden
Citér


prøv at læs i din instruktionsbog! normalt er den den man skal rette sig efter, der står bla. at man skal undgå lavviskositetsolier til TURBO-DIESEL!
min bog er trykt i 1989, der kan selvfølgelig være ændret mening fra VW's side sidenhen :roll:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: T3Anders efter 11. Juni 2008 kl: 02:08:46
jeg bruger 5w 40 fuldsyntetisk, skift for hver 7500km.
Hvad siger panelet?

Medvirkende til det valg er så at jeg kan få det til 135kr/4L, og at olieskift for hver 7500km er rigelig besværligt for mig til at jeg helst ikke gør det hyppigere. :roll:  :)
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 11. Juni 2008 kl: 06:06:48
7500 er vw eget interval for diesel motorer. Dette forudsætter flere ture over 10 km hvor bilen bliver gennemvarm end mange småture.

Så kører du overvejende længere ture og bruger en ordentlig olie (igen en svær definition da det er subjektivt) er et interval på 7500 efter min mening helt iorden.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Jarl efter 11. Juni 2008 kl: 08:29:35
Hvad sagde jeg? Religionskrig!

Kære Mads. Gør som du føler for, hvad angår valget af olie. Der er nemlig to anskuelser, der strider mod hinanden:

1) Man skal køre på noget tyndt sprøjt (min metafor for syntetisk letløbsolie). Argumenterne herfor lyder, at denne olie i koldstartsfasen er langt hurtigere fremme på de fjerntliggende smøresteder, og derfor nedsætter sliddet der. (Min usle kommentar: Sikkert relevant på små fine multiventilmotorer med stort smørebehov ved den spinkle finmekanik. Syntetisk olie er i øvrigt forbandet god til at polymerisere med vegetabilske olier og det er ikke en ros, hvis nogen skulle tro det.)

2) Man skal køre på en tykkere mineralsk olie. Den har bedre bæreevne på de kritiske smøresteder (fremfor alt på krumtapsølerne) og den kan bedre opretholde korrekt olietryk grundet dens træghed. Prisen herfor er så dårligere smøring i koldstartsfasen på fjerntliggende smøresteder. (Min kommentar:  Jeg har endnu aldrig set slitage på knastakselsølerne grundet manglende smøring, og det må da ellers siges at være et fjerntliggende smørested. Til gengæld har jeg set motorer, der var samlet med toppakningen vendende forkert, så olieforsyningen til toppen var afbrudt. Der var stadig ikke noget slid på knastsølerne. Derfor foretrækker jeg, at sikre mig smøring med høj bæreevne på de steder, hvor jeg har set faktiske skader - krumtapsølerne! Alle plejlstænger, der forlader motorblokken ud gennem siden er startet som manglende smøring af den ene eller anden grund).

Generelt om olier:

Allerførst et forbehold:

Jeg er notorisk mistroisk. Flydende motorrenovering, Bell-add, mirakelbenzin, "injector-clean"... rend mig i r.... Jeg tror på veltrimmede motorer og hyppige olieskift. Og når de går i stykker eller bliver slidt, så skal der mekanisk arbejde til. Alt andet er latterligt bullshit.

Med det forbehold tydeliggjort kan man så vælge at sortere mine meninger fra som ævl, eller man kan overveje, om der er noget fornuft i dem.

Mange mennesker giver rigtig rigtig mange penge for deres biler. Set i lyset af prisen på en ny bil, er 200 kr/literen for motorolie peanuts. Når mange mennesker tilmed ikke selv magter at skifte olien, men må betale timeløn for det, så bliver olieprisen endnu mere ligegyldig. På den anden side, så er disse fremmedgjorte mennesker ved at tisse i bukserne over at deres dyre bil skulle gå i stykker. Hvis vi nu kan få de mennesker bildt ind, at en særlig olietype næsten er en livsforsikring for deres motor, så kan vi bare sætte prisen, hvor vi har lyst. Hvis vi så samtidig kan få nogle tekniske novicer på 18 år til at stå på døgntankstationerne og fortælle eventyr fra de varme lande om de olier (selvom det nærmeste de har været på en firetaktsmotor, var da de købte deres koreanske PGO Popcorn hos Thansen), ja så får vi etableret en tro på, at det faktisk er et enestående produkt vi sælger. Ned i en flot guldfarvet dunk, så er det kun samvittigheden, der sætter prisen.

Man skal så vidt muligt holde sig til objektive målestokke. Internationalt anerkendte standarder f.eks. Når vi snakker motorolie, så er den krævede norm til vores bil VW 50.500 eller bedre. I dag er det rigtig rigtig svært at finde en motorolie der ikke overholder dette krav. Kig også på API (American Petrol Institute). Deres opgivelser er adskilt til hhv. benz. og diesel. S= Spark ( gnisttænding= benzin) og C = Compression (kompressionstænding = Diesel). Al olie med CF4 eller derover (CG, CH, CI... (det vokser alfabetisk på sidste ciffer)) er meget fin og endda noget overkill.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 11. Juni 2008 kl: 09:53:44
Citat fra: "verner"
Jeg har også gode erfaringer med fuld syn 0-30. Jeg har haft det på nu siden træffet og jeg kørte 1 km længere på literen og der blev ikke sparet på hastigheden
Citér


prøv at læs i din instruktionsbog! normalt er den den man skal rette sig efter, der står bla. at man skal undgå lavviskositetsolier til TURBO-DIESEL!
min bog er trykt i 1989, der kan selvfølgelig være ændret mening fra VW's side sidenhen :roll:


jooo men nu er motoren stort set ny og med 25 rækkers ØK - ekstrem fin turbo. MEN jeg kunne mærke en forskel i motorens gang og mellem accelrationerne - fra 80 til 120 gik forbavsene godt!
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mads2600 efter 11. Juni 2008 kl: 11:50:18
Ok.. Ny har jeg da fået læst og forstået det hele faktisk.. Men et ord der bliver brugt meget herinde.. ØK??? Hva betyder det??
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Djursland efter 11. Juni 2008 kl: 11:51:11
oliekøler

Mvh Djurs  :lol:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: jankjerbye efter 11. Juni 2008 kl: 15:09:42
ØK er en fordansket forkortelse for ÖK som er den oftest anvendte forkortelse for en Ölkühler = Oliekøler..

Nødvendig investering med mindre man morer sig med at skifte motor hver 100.000 km.

Sådan ser min montering ud:

http://martinelund.dk/jan/OKmontering/
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mads2600 efter 11. Juni 2008 kl: 15:17:32
Fungerer det vandkølende system der er normalt ikke???
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: casper efter 11. Juni 2008 kl: 18:15:29
Fordi at den oprindelige "oliekøler" ikke fungerer som oliekøler men istedet som olievarmer, der har til formål at opvarme olien vha. kølevandet i koldstartsfasen.

Kølevandet er meget hurtigere varmt en olien, og der er derfor en fordel i at have monteret en olievarmer der vha. af den varme kølevand sørger for at bringe olien op i temperatur hurtigt.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 11. Juni 2008 kl: 21:21:38
kunne måske skyldes forskellen i evnen til at optage varme...

feks bliver noget metal hurtigere varmt en andet!

Det har et fint ord, men kan ikke lige huske det.

+ vandet løber omkring cylindervæggene, olien er hvor der er bevægelse og under stemplerne - det gør også en forskel.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: casper efter 11. Juni 2008 kl: 21:29:08
Nu er det så sådan at jeg ikke udtaler mig om hvad jeg _fornemmer_ der sker inden i motoren. Jeg udtaler mig om hvad jeg _ved_ der sker.

Men tag da og gør hvad jeg har gjort, monter temperaturovervågning af kølevandet og motorolien, så kan du sidde daglig og se at kølevandet bliver meget hurtigere varmt end olien.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 11. Juni 2008 kl: 21:33:36
touché  :wink:

Enig, jeg har ikke et fuldt monteret flycocpit (glæder mig meget til at se endelig montage - det bliver vildt blæret) Har bare digital olie temp og analog vand temp i den anden bil og der er tydelig forskel.

Vandet er på driftstemp (2-3 km) længe før olien 10km)
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Mølle efter 11. Juni 2008 kl: 21:57:57
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "casper"
Nu er det så sådan at jeg ikke udtaler mig om hvad jeg _fornemmer_ der sker inden i motoren. Jeg udtaler mig om hvad jeg _ved_ der sker.

Godt :wink:

Citat fra: "casper"

Men tag da og gør hvad jeg har gjort, monter temperaturovervågning af kølevandet og motorolien, så kan du sidde daglig og se at kølevandet bliver meget hurtigere varmt end olien.

Det har jeg ofte tænkt på ville være en god ide.
Så er der en chance for at standse i tide, og ikke
når motoren først er ødelagt.
Det kan blive noget af et kontrol-panel:

Olie-temperatur

vand-temperatur

Tryk i kølevandssystemet:
Til at detekterer utæthed til cylindre.

Vakum bag luftfilter:
Afsløre hvornår luftfilteret er ved at være tæt.

Vakum bag dieselfilteret:
Detekterer hvornår dieselfilter trænger til udskiftning.

Er der andre ting der er oplagte?



Der er da ingen grund til at begrænse sig. Hvad med at måle flow på underkompression og hvad med at sætte en sonde i hver af de 4 udstødningsporte til temperaturmåling af udstødningsgassen. SÅ kan man se, hvis motoren bliver syg.
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: poot efter 11. Juni 2008 kl: 22:12:22
Hmm der er måske nogen der har talt med vores maskinmester på fyn.

Han havde styr på der :lol: med måleure og følere 8)

Poul
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: KHSalvesen efter 11. Juni 2008 kl: 22:16:00
Hvad med et (medicinsk) termometer, i må jo være syge.  :lol:

Kurt
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: wilson efter 11. Juni 2008 kl: 22:21:37
måling af udstødningsgassen temperatur er faktisk temmelig vigtig når man snakker optimering af diesel motorer, men for hver cylinder er nu nok alligevel overkill  :roll:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: jankjerbye efter 11. Juni 2008 kl: 23:45:10
Kommandocentralen i maskinmesterens Syncro.

Jeg talte 11 ekstra analoge ure, 4 digitale og et skueglas..
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: T3Anders efter 12. Juni 2008 kl: 00:04:13
:shock:

gearstangen ser sgu' lidt boejet ud. Maaske manglerde der en foeler til at fortaelle Skipper Skraek at gearskassen traengte til smoering!?
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: casper efter 12. Juni 2008 kl: 00:08:32
11 analoge i førerrummet ja, men der var 7 digitale, samt 3 skueglas i maskinrummet :-)
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: jankjerbye efter 12. Juni 2008 kl: 00:30:09
Han havde bare sånogle korte maskinmesterarme... derfor gearstangen.. os andre lemmedaskere har jo ikke problemer med at nå det øverste højre gear.  8)

Det var et SYGT SYGT setup grænsende til det paranoide.. men han vidste sku hvad han ville med sin dieselmaskine.. og han sørgede for at alt foregik som han ville ha det... hele tiden...
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 12. Juni 2008 kl: 09:15:27
Citat fra: "T3Anders"
:shock:

gearstangen ser sgu' lidt boejet ud. Maaske manglerde der en foeler til at fortaelle Skipper Skraek at gearskassen traengte til smoering!?


det er fordi det har været en benziner - deres gearstang er bøjet hvorfor ved jeg ikke....
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Jarl efter 12. Juni 2008 kl: 10:24:52
Citat fra: "Hawaiibussen"


det er fordi det har været en benziner - deres gearstang er bøjet hvorfor ved jeg ikke....


Det skyldes at de stakkels benzinfolk må flå rundt med grydeskeen i et umuligt forsøg på at finde et gear, der passer til deres ufatteligt smalle - eller snarere fraværende - momentområde... 8)
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: Crapz efter 12. Juni 2008 kl: 10:26:33
Citat fra: "Jarl"
Citat fra: "Hawaiibussen"


det er fordi det har været en benziner - deres gearstang er bøjet hvorfor ved jeg ikke....


Det skyldes at de stakkels benzinfolk må flå rundt med grydeskeen i et umuligt forsøg på at finde et gear, der passer til deres ufatteligt smalle - eller snarere fraværende - momentområde... 8)


HAHAHAHAHAHAH  :P  :P  :P  :P  :P
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: verner efter 12. Juni 2008 kl: 11:31:35
Citat fra: "jankjerbye"
Kommandocentralen i maskinmesterens Syncro.

Jeg talte 11 ekstra analoge ure, 4 digitale og et skueglas..


er det et billede af christians 16"syncro med 2,5tdi? :roll:
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: jankjerbye efter 17. November 2011 kl: 22:11:40
Rodede igennem en gammel backup og fandt resten af billederne af "broen" og motorrummet (med bl.a. tigerloop og hjemmelavet remstrammer) på maskinmesteren Eriks Syncro med mTDi. - Enjoy -
Titel: Olie Til motoren. godt og bililgt?
Indlæg af: burnout efter 18. November 2011 kl: 01:19:57
damn, minder lidt om cockpittet i "il tempo gigante" fra bjergkøbing grand prix :)