T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tutke efter 01. Juli 2010 kl: 12:04:28

Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 01. Juli 2010 kl: 12:04:28
Ærede forum.
Jeg har nu ventet lidt under en måned på to forskellige mekanikere, de er så nu gået på sommerferie, dog uden advarsel.  :twisted:
Så kender nogen en mekaniker på sjælland (jeg er ikke sikker på at jeg kan lokke Dansk Auto Transport over broen) der kan tage sig kærligt af en AAZ med turbo. Den har længe trængt til at få stillet ventiler, forleden dag opstod der så et nyt problem. Et røgudslip som tilsyneladende kommer ud under diesel pumpen, altså modsat udstødnings manifolden.  :shock:
På lydsiden har den så fået en ubehagelig "klapren".
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FNUebG772Pw[/youtube]
Som tidl. skrevet: Hvis nogen kender en mekaniker der har tid og mod på en AAZ, vil det blive modtaget med kyshånd, kolde pils, småkager eller hvad der nu måtte friste !! :D
God Sommer og på forhånd Tak
Per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: verner efter 01. Juli 2010 kl: 12:58:09
nu ved jeg ik hvorlangt DAH transporter, men falck kan da godt sende derhen du vil have den lavet.

en AAZ har hydrauliske ventiler der ikke skal stilles!

røgen fra dieselpumpen, kan det ik være diesel der drypper ned på en varm motor?

lyder som om der er luft i dieselsystemet eller problemmer med dyser og pumpetiming!
hvilket hænger fint sammen med røgen, som kan stamme fra en utæthed i dieselsystemet (evt. rør eller pumpe) det er svært at se på videoen, meget nemmere hands on :)
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: verner efter 01. Juli 2010 kl: 13:05:21
hov, det er ikke sådan at en pejlstang er knækket og lavet hul i blokken?
det er nemlig samme sted min syncro har et hul i blokken, og hvor usansynligt det end lyder kan motorer med det symtom godt starte, dog ik med vellyd!!

lad os ik håbe det er det!!
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2010 kl: 13:31:11
Jeg er desværre enig med Verner. Det er en Kapitalmotorschaden - hul i blokken grundet løsrevet plejlstang. Selve motoren står ikke til at redde; der skal en udskiftning til. Overvej evt. en motor uden turbo - så er grænsen mellem en lille fejljustering og totalt motorhavari lidt bredere. Interessant er årsagsefterforskningen - under hvilke omstændigheder skete det? Høje omdrejninger? Hvad ved vi om dyserne? Er der nogen, der i historisk tid har justeret timing på den?

I dyb medfølelse
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 01. Juli 2010 kl: 14:02:24
Hov hov - før vi dømmer hul i blokken, så lad os liiiige lave en logisk fejlsøgning.

Indledende - PAS PÅ HUDEN - Diesel under tryk kan SKYDE ind gennem huden og medføre akut blodforgiftning der typisk fører til amputation.

1. Når du tørner motoren med startmotoren, lyder det så ensartet tøf tøf tøf tøf for alle 4 cylindre?
2. Kan du se om det er utæthed ved dieselpumpen?
3. Kan du se et hul i blokken?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 01. Juli 2010 kl: 14:04:14
(Og hvis det er kapitalmotorschade mener jeg at Mølle har et par JX'ere på lager til fair pris.)
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 01. Juli 2010 kl: 16:06:07
Citat fra: "jensjakob"
(Og hvis det er kapitalmotorschade mener jeg at Mølle har et par JX'ere på lager til fair pris.)

De herrer ærede medlemmer af dette unikke forum,
Tusind tak for den lynhurtige respons.
Jeres indlæg satte på sporet af problemet !   :cry:
Der ER hul i motorblokken, et lille rundt hul på tja svært at sige præcist da det hele sidder gemt under dieselpumpen.
jeg har forsøgt at udpege stedet ved at lave en "blur" ring rundt om stedet.
Udfra jeres kommentarer er konklusion vel motorhaveri  :cry:
@jarl ventilerne har fra vores overtagelse stået med for tidligt indsprøtning, casper lyttede på den før vores første længere tur.
Han forsøgte at løsne pumpen, men en af de tre bolte var overspændt og dermed vredet "rund".
Siden har jeg kørt i den (ca 15000 km) med max 95 km.
Det er så gået godt så længe.
Jeg har så ironisk nok endelig fundet en mekaniker der mente at kunne klare problemet for mig.
I søndags kørte jeg hjem med et band(Iceage) efter at have lavet lyd for dem på Roskilde Festival. Jeg kørte med den sædvanlige hastighed. Efter at have sat folk af forskellige steder i københavn, ankom jeg til strandboulevarden (hvor jeg bor) og der kom den lyd af utæthed. Lyden minder om dengang den spyttede et gløderør ud (januar). Det lyder som tryk luft i takt med stemplets gang. Dyserne ved jeg ikke noget om.
@JJ hvad er en fair pris ? Og hvad vil det koste og montere den. Det er ikke noget jeg selv kan gøre. Jeg vil extremt gerne deltage, men jeg har ikke rigtig faciliteterne, garage kran og så videre.
Et bud på hvem der kunne tænkes at byde ind på sådan en operation.
Så alles in alles er det vel ris til min egen røver efterdi jeg den hele zeit har kendt til problemet. Man kunne måske endda sige at AAZ teren har været meget overbærende med mig, eller bare en helt vildt sej motor der har overlevet min uvidenhed så længe.
Jeg vil gå virkelig langt for at få ninjabussen til at leve.
Jeg kan ikke forestille mig at køre rundt i andet end en T3 er.
Noget sørgmodige hilsner Per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: dokajønne efter 01. Juli 2010 kl: 17:03:19
Kondolerer.......
Hvis du skal ud og købe en pro til at lægge motoren i, mener jeg ikke du har noget alternativ til en ny(renoveret) motor.
Har du tilmed is i maven til at køre 18tkm med for aggressiv pumpetiming skal du helt sikkert ikke have en motor med turbo.
Jeg tror at en nyrenomalet sauger ilagt af en sort mekanikker kunne tilkøbes for en bagatel af en 15-17k
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2010 kl: 17:27:28
Hoooooldt!

Hvis de billeder viser, hvad jeg tror, så er utætheden ved et gløderør og ikke i blokken. Kan du ikke lige filme lidt mere? Hvis det er rigtigt, så er worst case scenario ikke så slemt - højest et nyt topstykke.
Har den simpelthen smeltet hul mellem dysen og gløderøret?


PS - når du så får liv i den igen, så er første skridt, at få den timet rigtigt - den går ALT for hårdt jf. lyden på videoen.

PPS - hvis det var min, så var den definitivt grounded indtil videre.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 02. Juli 2010 kl: 00:13:58
Jarl - hvordan kan en AAZ:
1. Skyde midten af et gløderør ud?
2. Smelte hul i topstykket?

Hvad er det symptomer på?


Med gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 02. Juli 2010 kl: 09:21:32
Per. Ring. Vi kigger og tager billeder. Og sætter et stykke papir ind mellem dyse og gløderør og ser om utætheden er ved gløderør så den "skyder sidelæns" på papiret. Men HOLD nallerne væk fra området - det er ikke ngoet stads som fingrerne skal ned i.....
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 02. Juli 2010 kl: 12:59:01
Var på syge-besøg.

Der er en ca 1 cm lang vandret revne hen over topstykket, midt mellem dysehul og gløderørshul, hen over "næsen" på godset hvor dysen sidder i topstykket..

Så det topstykke er færdigt så vidt jeg kan se.

Spørgsmål: Hvordan syv sytten kan et topstykke flække hen over der?
Samt - hvad var det der gjorde at den skød midten af gløderøret ud i december måned?

Har den mon tabt forkammeret ned i cylinderen? Eller? Dieselguruerne må på banen.

Mit råd til Per: "Du har mange gode dele til en række-4 ombygning :-) " (Han kører under 10K km om året)
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 02. Juli 2010 kl: 13:02:12
Overslag for at skifte topstykke:
Topstykke: 300€?
Pakninger, tandrem osv: 600 kr?
Timeløn til at skifte topstykke?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 02. Juli 2010 kl: 16:52:43
@JJ tak for sygebesøg
optur på trods af nedtur
det hjælper at få sat ord på i en sorgens stund  :?
@jarl smeltet !? tja det er en som JJ siger en revne på 10 mm
I den ende af revnen der vender mod næste dyse er der et rundt hul på ca. 1 mm. det høres meget tydligt ala trykluft i rytme med stemplet,
også ikke mindst røgudviklingen lader ingen tvivl.
Og jo den er mega grounded faktisk præcist hvor den optræder i google street view
http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF8&hq=&hnear=Strandboulevarden+9,+2100,+K%C3%B8benhavn&ll=55.698667,12.590954&spn=0,0.014999&z=16&layer=c&cbll=55.698404,12.590433&panoid=JFIjFPaqa2z3-QhaTMyQUQ&cbp=12,119.58,,0,5
@JJ s ide: Mit råd til Per: "Du har mange gode dele til en række-4 ombygning :D " (Han kører under 10K km om året)
Ja der er jeg jo uvidende; kan "dieselguruerne" på orakelvis byde ind på hvad man finder under et flækket topstykke.
Hvad er argumenterne for og imod ?
Som tidligere skrevet den bus skal ud og køre igen.
Igen mange tak til de ærede medlemmer af det geniale T3 net
Per
ps et par billeder af revnen


[/quote]
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 02. Juli 2010 kl: 17:14:07
Skud fra hoften: Der er næppe skader på cylinderen. Derfor: Et nyt topstykke koster nøgent ca. 200 € - så skal man selv bøvle med at flytte ventiler etc. Dertil småstumper - pakninger og bolte til ca. 1500 kr. Og så ville jeg nok ofre et sæt nye dyser til en anden tudse hos Mario & co. Til gengæld ved vi jo at blokken - forudsat uskadt - er super lækker med nye stempler mv. Mit råd: Start med at lette låget (topsytykket - så bliver der syn for sagen, og er alt nedenunder OK, så behold den labre motor og sæt ny top på.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 02. Juli 2010 kl: 18:33:27
Lette topstykket, det er en ok opgave at kaate dig ud i Per. Mener at Lagoni har lavet en god tråd herinde på trin for trin vejledning.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Mølle efter 02. Juli 2010 kl: 19:10:22
Sådan en skalde har jeg også lavet. Det sker når man vrider skævt, når man spænder dysserør. (lærlingefejl). Jeg fik svejset min skade og den reperation holder.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: soerencarlsen efter 02. Juli 2010 kl: 20:48:45
Er du sikker på det ikke bare er et utæt dysserør og en dryppende dysse som laver støj. hvis du mod forventning skulle have hul i blokken ville du med temmelig stor sikkerhed have motor olie over hele motorrummet. Du kan sandsynligvis også lugte om det er diesel forstøvning eller røg, diesel forstøvning er en rigtig kedelig fornemmelse som kan smages i land tid efter.
jeg har selv haft et revnet dysserør OG man kan ikke se revnen.Jeg har også haft en dysse hvor kobber pakningen var genbrug, den utæthed larmer meget, rigtig meget
Hilsen Søren
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: casper efter 02. Juli 2010 kl: 21:04:28
Jeg så på motoren, for lang tid siden, over et år siden. Aaaaalt for tdlig timing, 1,15 eller noget i den stil,jeg forsøgte at stille timingen for tutke, men boltene har dødsspændt og samme mekaniker der havde stået for dette, havde sørget for at fjerne sekskanthovedet på en af boltene.

Løsningen var oxyacetylen og eller CO2 svejseren, men tutke stod og skulle afsted i bussen med familien. Jeg anbefalede ud fra timingen ikke at tage turen, men hvis det skulle gøres, så starte uden koldstarter og holde motoren  under 2000rpm hvor pumpen begynder at avancere timingen endnu tidligere.

Siden da kan jeg forstå at der er løbet 15.000km under broen. Så smadret top ville jeg bestemt forvente med den termiske belastning der ligger i så tidlig timing. Men hvorfor ikke også plejllejer? det er bestemt en mulighed.
Jeg ville hive toppen af for inspektion, samt dræne oliefilteret over et syltetøjsglas for at se efter lejerester.

Hvornår er bussen sidste gang serviceret, jeg tænker på motorolie og filter.?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 02. Juli 2010 kl: 22:48:48
@jarl jeg er småt ved at få indgydt mod nok til at kaste mig ud i odyseen med at få pillet det top stykke af. Min første forhindring er som Casper nævner den rundvredne bolt der fast holder diesel pumpen på motorblokken. Første forsøg kommer til at bestå i noget med en rørtang og en lokal bodybuilder.
@Mølle nice jeg krydser fingre for en lige så happy ending :-)
@soerencarlsen diagnosen er stillet i selskab med den uforlignelige JJ !
der er en revne i topstykket mellem dyssefatningen og gløderøret det kan anes på img. 8116 på et af mine tidligere indspark
@casper jeg vil klart følge rådet med med oliefilter dræningen angående servicesering, alt for længe siden må jeg med skam meddele. Så skulle der være rester i oliefilteret er de der givet stadig.

på japansk vis bukker jeg mig ydmygt i støvet og takker de herrer
ikke mindst karmamekken fra Easterbronx Mr. JJ
med venlig hilsen
Per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 02. Juli 2010 kl: 23:11:22
Jeg er ikke helt klar på, hvilken bolt, vi snakker om, men måske kan du skyde et foto? Tit kan man massere en 12 kantet 12 mm top på en rund 13'er, og så få bid.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 03. Juli 2010 kl: 09:21:31
Hej Jarl

Det er den nederste af de bolte der holder diselpumpen over midten af motoren.

Jeg har bedt Crapz tage forbi m min store rørtang (som ligger hos ham) og se om han kan løsne den.

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 03. Juli 2010 kl: 13:49:58
Altså dieselpumpen til konsollen eller konsollen til motorblokken? Jeg ved godt, at det drejer sig om en AAZ, og den derfor ikke er helt identisk med følgende, men måske kan et af billederne bruges til udpegning: http://www.jarlpaulsen.dk/Bosch-pumper.html ?

Bliver der brug for en erstatnings bolt/møtrik, så kan den komme som en sommerferiegave med posten på tirsdag - så skal jeg bare lige have besked om, hvilken det er samt en modtageradresse.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: casper efter 03. Juli 2010 kl: 17:33:30
De 15.000 km den har gået side jeg kiggede på den, har den fået lavet service i mellemtiden, eller er der gået mindst 15.000 km?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 03. Juli 2010 kl: 19:22:43
Dieselpumpen til konsollen.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: casper efter 03. Juli 2010 kl: 19:55:17
Dem er der så 4 af, husker jeg galt hvis det var den bagerste, og mest utilgængelige bolt ?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 03. Juli 2010 kl: 20:31:06
Casper, godt husket. Den nederste, den der sidder tættest på motoren.

Alternativ til at løsne m rørtang må være gas+ilt og evt en mejsel+mukkert medens den er rødglødende.... Af med knoppen.,
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 03. Juli 2010 kl: 20:46:13
Rolig nu med alt det der varme 2 cm fra dieselpumpen og klods op af den lille lodrette kølerslange etc. Hvad med en Dremel/lignende Biltema-klon? Den må kunne komme til, og det kan ikke vare 5 minutter at fjerne bolthovedet, så resten - det tilbageblevne gevindstykke + den store koniske møtrik kan skubbes baglæns ud.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Crapz efter 03. Juli 2010 kl: 21:24:04
jeg renger med at smutte ud af se på det i morgen med JJ røgtang ;)

men ja en drimmel, bajonet sav?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 04. Juli 2010 kl: 11:37:48
@casper jeg må vist hellere starte med at gå til bekendelse  :(
der intet service blevet foretaget blevet foretaget i løbet af de ca. 15000 km
AAZ motoren har bragt mig rundt i Europa.
Jeg ved det... det må vel give en gang stokkeslag på det nærmeste torv ! :)
dog har jeg holdt den med olie vand og div. ligende væsker den har haft behov for. Jeg vil skyde på at olien er blevet "skiftet" 2 gange via div. utætheder.
Aftapningbolten er tætnet med flydende pakning som i perioder har været tæt. Røret som rummer "oliemålerpinden" sidder vel nærmest løst, hvilket den hele tiden har gjort, hvilket vist aldrig har været årsag til det helt store spild, men mange bække små. Om gevindet er gået eller om det aldrig rigtig har ,passet efter omkonverteringen fra en 1,6 diesel til den nuværende aaz, det ved jeg ikke. Den har også hele tiden haft en periodisk utæthed et ikke identificeret sted i området under diselpumpen. Såøh sådden er det   :oops:
@jarl pft for tak for tilbudet når jeg når så langt at jeg ligefrem skal spænde pumpen på igen. Et øjeblik jeg for nuværende nærmest kun tør drømme om.
Dremel; hvis ikke Crapz (mig en ære) besøg afstedkommer vi får vredet sjoveren af, vil jeg på tirsdag anskaffe mig en dremel og forsøge med den operation.
I disse dage drømmer jeg om at være foruden arbejde og min højt elskede familie. Hoppe i kedeldragten og overgi mit liv til odyseen mod en genoplivet ninjabus.
go sommer til alle jer venlige mennesker
hilsen per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: soerencarlsen efter 05. Juli 2010 kl: 11:40:29
Jeg kan godt se at der er en revne på topstykket ved dyssen, MEN trykket burde ikke kunne komme forbi din kobber pakning som sidder i bunden af dyssen i topstykket, jeg mener at din diesel er en almindelig forkammer motor. Hvor dyssen er flad i bunden, så fra din revne til bunden er der et godt stykke hvor der ikke burde være kompressions tryk
Og din revne forekommer at være ved enden af gevindet man skruer dyssen i.
Dermed er det jo så stadig en nødvendighed at få stillet pumpen rigtigt.
Jeg håber og tror du kan klare dig med afmonering af dysser skifte kobber pakninger (udglødet) Rensning af dyssegevind så du er sikker på at dyssen rammer bunden før du spænder til rette moment.
Søren
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Crapz efter 05. Juli 2010 kl: 12:36:40
hvordan ser det ud i morgen ?, har du tid til at jeg kommer forbi ?

skal jeg tage andet værktøj med :D ?

f,.eks top så dine dyser kan komme ud  ?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 05. Juli 2010 kl: 12:58:45
Kobberpakninger er der ingen af ved dyserne på en AAZ. Det er der på Opel, Ford, Isuzu og mange andre, men en VW kammerdiesel har en konisk flammeskine, der sidder for enden af dysespidsen og tætner mellem dysespidsen, dysehus og topstykke.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 05. Juli 2010 kl: 14:14:33
@ hej Crapz
I morgen er jeg hjemme hele dagen sådden on and of
jeg skal evt en tur i vandet med ungerne.
men sig et tidspunkt
ang værktøj så har jeg ingen anelse om hvad der skal bruges for at demontere et topstykke så jeg er helt åben
jeg tænker jeg vil gå i den lokale værktøjshandel og anskaffe en drimmel dremel eller hvad sådden en sjover måtte hedde.
bare som back up skulle det glippe med rørtangen.
@jarl en konisk flammeskinne hvor pictoresk jeg ved snart ikke om jeg er bange eller spændt på hvilke andre fremmede dyrearter jeg skal møde i junglen :) ikke mindst om vi her taler om en udrydningstruet AAZ.

hilsen per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: soerencarlsen efter 05. Juli 2010 kl: 19:53:38
Korrekt Jarl. min glemsomhed, men jeg mener stadig at utætheden med stor sandsynlighed kommer derfra,
Søren
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 05. Juli 2010 kl: 20:13:41
@Tutke: med mindre du påtænker at blive prof., så er der rigtig mange penge at hente ved at købe værktøj i Biltema. Langt hen ad vejen kan du måske låne dig frem, men du får i hvert fald - ud over alm. håndværktøj - brug for en 12 kantet 12 mm top til turboens bolte, et bitsæt med torx og 12-kanter til genstridige umbracho'er og topboltene, en dysetop og et måleur.

Men spørg sjællænderne - der er helt sikkert nogen, der ligger med sagerne og udlåner det for en flaske kold Amarula.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 06. Juli 2010 kl: 23:23:34
Per, gir du en status fra dagens gadetræf?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 07. Juli 2010 kl: 08:27:33
okokokok JJ nu skal jeg nok :)
Jeg havde egentlig tænkt at gå i gang først
men du ved jeg følger dine T3 råd til verdens ende ;D
Så altså : jeg fik besøg af det højtærede fora medlem Crapz.
(bukke og skrabe) der med jj s rørtang og en 12er top på ca. 3 min vristede den overspændte bolt (dieselpumpe konsollen på motorblokken) løs. værsgo !
 :shock: goddammit du for sej crapz....
så nu det "bare" at pille pumpen luftfilter turbo tandrem og det hjul der driver tandremmen topstykket og alt hvad der nu måtte være spændt på topstykket af !
Dette er således mine ærede damer og herrer de første forhåbentlig ikke for farefulde rejser på min odyssee.
Jeg har lovet rapportere undervejs med billeder. So be it.
Opråb : Har nogen et topstykke der passer til en AAZ til salg ?
med venlig hilsen
Per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Jarl efter 07. Juli 2010 kl: 09:56:37
Brugte toppe kan være en betændt affære. Måske holder de godt og længe - måske revner de i morgen. Min personlige indstilling er, at min tid er for kostbar til, at jeg vil risikere, at det hele er spildt. Derfor kan du overveje at tage følgende tre muligheder med ind i dine overvejelser:

1) At købe et spritnyt, komplet, monteringsklart (og dyrt):

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-VW-Passat-1-9-TD-AAZ-NEU-TOP-/360213740304?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item53de697b10

2) At købe et spritnyt, men nøgent. Her kræves det, at du (eller en, du fodrer med pizza og guldøl) overfører ventilerne og hele ventiltrækket fra det gamle topstykke:

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-NEU-VW-Golf-Passat-Seat-Toledo-1-9-TD-AAZ-/370402124950?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item563dafe496

3) At lave en kombination af ovenstående - et ombytningstopstykke og få et rigtig lækkert Kolbenschmidt (topstykkernes Rolex), hvor andre har monteret det op, og du skal sende din gamle top til dem, så de har påbygningsstumper til det næste:

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-1-9D-TD-AAZ-1X-1Y-Austausch-Kopf-Neu-/320540973334?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item4aa1bb1916


PS: Du kan spare tid ved at lade dieselpumpen og turboen sidde på blokken under processen  - det er ikke nogen gode grunde til at tage dem af - kun hvis der knækker en bolt i turboen, men det lukker vi øjnene for ligenu.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Juli 2010 kl: 10:08:02
lad pumpen og turboen side. Jeg har lige lavet tilsvarende operation på ,min JX er. Det er faktisk godt at ha turboen til at støtte når den nye top skal på. Jeg satte en af turbo boltene i for at positionere toppen så den sad ordenligt. Det hele er på skrå nede i motoren : )

Husk tandrems skjoldet mod motoren er sat i med 2 små bolte på hver sin side af topstykket.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 07. Juli 2010 kl: 16:28:44
Var forbi og løsne remhjulet med det lange tav. Og udlåne en 12-takket top til strækboltene.

Og daske migselv over fingeren da     remhjulet skulle klaskes af :-(

Men - hvordan med manifolder osv - er det muligt "bare" at løste 12-kants-boltene som kobler udstødningsmanifold på turboen,og så løfte topstykke af med manifolder?

Og kan de 12.kant toppe løsnes, eller er de pga varme fra turboen notorisk groet fast?

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: BlackChart efter 07. Juli 2010 kl: 16:48:17
Der skal tages lidt ved på boltene til turboen, men har endnu ikke oplevet at de ikke kunne løsnes...

Jeg plejer at lade manifolder sidde på toppen, det er også lettere at montere manifolder på toppen inden den sættes på igen...
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: brian efter 07. Juli 2010 kl: 18:26:52
Citat fra: "jensjakob"

Og kan de 12.kant toppe løsnes, eller er de pga varme fra turboen notorisk groet fast?


Jeg har knækket en af de bolte engang, og siden da har jeg været forsigtig
og varmet lidt med en gasbrænder på kanten af turboen ved boltene.
Man kan være ude for at de går meget stramme efter at de har givet sig.
Så lidt olie samtidig med at man skruer skiftesvis ud og i hjælper.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 07. Juli 2010 kl: 18:41:28
Vær Hilset
Nå nu kom JJ kom mig i forkøbet
men det er mig en stor lettelse at høre at det ikke er nødvendigt at pille manifolden af. De sidste to timer er det lykkedes mig af få en af møtrikkerne på udstødningsmanien af. puha ... rimlig rustne og rimlig utilgængelige.
Men ellers en eventyrlig dag, det er simpelthen gået som smurt i W-40.
Først indrettede jeg en barselsstue.
SÅ af med kølerslanger. Af med Ventildæksel. Af med luftfilter. Af med alu dieselrør der i natur og med noget god vilje ligner det noget fra den originale Odyssé :)
Luftfilter af, det afslørede et spændende rum der så ud som ingen havde været der i årevis, bla en meget mølædt slange til indsugning. (problem ?)
 :twisted:
Tid til remhjulet, med sædvanlig karmisk timing ankommer JJ(karmamekkeren) :). Jeg havde mig med mit topnøglesæt uden held. JJ har Lady Grey fyldt med jernstænger 1/2 # sæt og hvad der ska til, ikke mindst gåpåmod. På med 17# en uspecificeret stang og banzai. Første gang smutter den og så det obligatoriske slag over nallerne.  av for  :twisted:
men af kommer den sku. Fantastisk JJ !!!
Han gør det hårde arbejde, men af en eller anden grund lykkedes det mig alligevel få et hak i fingeren.
Jamen såvidt jeg så kan regne ud mangler så nu det sidste tandremhjul, tandremdækselsbagpladen og så selfølgelig det endlige mål topstykket.
@Blackchart dvs jeg piller de tre skruer (hvad kaldes den type hoved) af og så burde jeg være i stand til at hive topstykket af ?
@Jarl fremtids drømmme ! men om alt er vel tænker jeg dit foreslag nr. 3 er vejen frem.
What a day ;)
hilsen ODYSSEus
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 07. Juli 2010 kl: 18:45:57
Per, kig forbi herovre i aften, og lån min gas-blæselampe.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: brian efter 07. Juli 2010 kl: 19:13:46
Citat fra: "tutke"
Af med alle dieselrør

Sæt alu-folie rundt om alle enderne på: rør, dyser, dieselpumpe.

Det er vigtig at der ikke kommer skidt.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juli 2010 kl: 10:18:49
Per, du mangler pt:
--------
Hvis du skal have turbo skruet af, og det skal du jo hvis det er JX,
så skal man bruge en 12 mm 12-kanttop, og den har jeg købt
hos mekonomen til godt 50 kr for nogle år siden.
-------

Ring rundt og se hvor du kan købe den til OK pris, jeg er ude og køre i eftermiddag, kan evt. samle den op til dig mlm Kbh og Køge hvis du finder en.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 08. Juli 2010 kl: 10:45:40
Citat fra: "jensjakob"

-------- hvis det er JX,

JX que ???
jeg ser om jeg kan finde en
men jeg muligvis først på igen mandag
idag 24 timers vagt
imorgen fødselsdags forberedelser og gaveindkøb
(måske kan jeg snige en time eller to ind)
Lørdag arbejde og fødselsdag
søndag arbejde
og så det mandag
skrækkeligt når man nu allerhelst vil smøre sig ind i olie :)
hvornår flyver du sydpå JJ
<3 oDYSSEus
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juli 2010 kl: 10:48:58
JX/AAZ - sorry same same mht 12_kant top.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 08. Juli 2010 kl: 10:51:47
alt forgivet - jeg er jo nødt til at spørge dumt ved du :shock:
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juli 2010 kl: 10:54:55
Ingen dumme spørgsmål, de findes ikke.

Nysgerrig og lærevillig - det er positiv vinkling :-)

Jeg havde sakset afsnit om 12mm 12kant top fra anden tråd herinde, skulle have rettet først.

Men lad os se om vi ikke får landet dig det sidste du mangler for at få toppen af - det vil føles godt.

Mht at varme på turboen før du løsner boltene, så lån min gas-varmeblæser. Og en flaske rustløsner.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 08. Juli 2010 kl: 11:03:00
Citat fra: "jensjakob"
Ingen dumme spørgsmål, de findes ikke.

Nysgerrig og lærevillig - det er positiv vinkling :-)
yes master :wink:


Jeg havde sakset afsnit om 12mm 12kant top fra anden tråd herinde, skulle have rettet først.
med et link ?

Men lad os se om vi ikke får landet dig det sidste du mangler for at få toppen af - det vil føles godt.
jeg satser hårdt på det
hvis jeg bare ikke havde et liv :)

Mht at varme på turboen før du løsner boltene, så lån min gas-varmeblæser. Og en flaske rustløsner.

varme cool hihihi strandboulevarden sejler i w40 allerede så det bare at smide moteren i rendestenen (ok nu rabler det)
er du til træffe fredag hvis jeg skulle låne bilafbrænderen
jeg er så sjav
    :oops:
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 08. Juli 2010 kl: 19:03:34
Fredag, ring ¨når du har brug
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 09. Juli 2010 kl: 17:35:29
Så kom de 4 bolte på turboen løs, og topstykket er løsnet.

Turboboltene står i WD40 natten over, så de nemt kan komme resten af vejen.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 13. Juli 2010 kl: 17:07:36
Ærede Forum !
Boltene på turboen er fri  :lol:
nu skal jeg have dækpladen af
jeg har pillet bolten af drivhjulet (?) på diesel pumpen
spørgsmålet er : skal det hjul bankes af på samme måde som de andre
venligst per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 13. Juli 2010 kl: 17:23:08
@Oer - Tjek lige det Hawaibusen skriver: "Husk tandrems skjoldet mod motoren er sat i med 2 små bolte på hver sin side af topstykket." - tror at du ikke behøver at fjerne hele skjoldet?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 13. Juli 2010 kl: 17:31:45
Sandt JJ
men det virker bare som jeg skal bøje dækpladen voldeligt meget ud for at få den forbi
drivhjulsholderen nederst på topstykke
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 13. Juli 2010 kl: 17:33:18
Ahh - du ved mere end jeg allerede om diesel motorer. Jeg bøjer mig i støver med min uvidenhed.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 13. Juli 2010 kl: 17:39:09
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3392&highlight=dieselpumpe+tandhjul
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 13. Juli 2010 kl: 17:50:15
Citat fra: "tutke"
Sandt JJ
men det virker bare som jeg skal bøje dækpladen voldeligt meget ud for at få den forbi
drivhjulsholderen nederst på topstykke


Nej Den skal ikke bøjes, så risikere du at den går på remhjulet når du samler det igen. Du skal skrue olie trykrøret af ved filter konsolen og løsne den på turboen og skubbe det væk fra toppen, så kan du tage topstykket væk fra remdækslet og op : )
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: brian efter 13. Juli 2010 kl: 19:09:59
Citat fra: "tutke"
Sandt JJ
men det virker bare som jeg skal bøje dækpladen voldeligt meget ud for at få den forbi
drivhjulsholderen nederst på topstykke


Drivhjulsholderen, her mener du den gevindstump som tandremmens renstrammerhjul sidder på. Jeg husker også at den var til besvær ved
første øjekast, men var vist ikke nødvindig at tage af.
Dog har jeg oplevet at den sad så løst at jeg kunne skrue den ud med en tang.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: tutke efter 13. Juli 2010 kl: 21:32:05
først min min næsgruse underkastelse, uden de tapre selvopofrende t3 krige
Hil jer ædle mænd ! ;-)
Det sku lykkedes ! topstykket er kommet af !!!!!
Så melder sig nye spørgsmål
1. Hvad kigger man så efter for at konstatere om det overhovedet er værd at anskaffe et nyt topstykke.
kan disse billeder afsløre noget ?
http://picasaweb.google.dk/perbuhlacs/T3Odysse?feat=directlink[url]
2.foto 4 hvilken nøgle skal jeg bruge ? er det en speciel dysse nøgle eller
er det "bare"  en 22´
3. på manifolden sidder et stykke meget rustent "plade". Jeg går ud fra det er en slags varmeskjold. Jeg spekulere på om jeg overhovedet kan få ddet af i et stykke, møtrikkerne er også temmelig rustne. Skal det erstattes med et nyt ?
For mig glade amatør ser det ud som om den ikke har kørt på den ene cylinder, kan det ikke have noget med det gløderør den sryttede ud sin tid.
Åh vise herrer jeg venter ydmygt og spændt på deres dom.
(Skulle der dukke en vis diesel kvinde op, er jeg på samme måde og politisk korrekt spændt ;-) )
euforisk hilsen per
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 15. Juli 2010 kl: 08:33:42
Per, lav en ny tråd m titlen: "Diesel-skade foto", læg 3 af billederne direkte i den tråd, og bed om folks bud på årsagerne.

Jeg kigger forbi idag og ser mere på motoren.

Idag skal vi dreje krumtappen og se på cylindervægggene, og mærke efter slidmærker.

Og olien skal tappes af, og oliefilteret stilles over et syltetøjsglas så vi kan se efter metalglimmer i olien.

Ninjabussen skal ud og køre igen, vi efterlader ikke sårede i vejkanten.

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 15. Juli 2010 kl: 09:14:56
Er der hul v dysen på cyl 1? eller? Det ligner der er et olielæk et sted.....

Det er ikke toppakningen som er bristet v tryk kanalerne
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 15. Juli 2010 kl: 09:18:31
Hej Morten,

Det er cylinder 1 hvor der var hul i topstykket mellem dyse og gløderør, så den har ikke tændt.

Men interessant at det også kan være dårlige stempelringe?

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: brian efter 15. Juli 2010 kl: 09:31:10
Det er vel "bare" et andet topstykke der skal til,
eller hullet i det eksisterende kan måske svejses.

Er der ikke forskel på ventilernes diameter?
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 15. Juli 2010 kl: 09:31:37
kør stemplet helt op i cylinderen og ryk i den med fingrene, hvis det svumper meget er der noget galt.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 15. Juli 2010 kl: 09:35:12
@Brian: Jo, der er forskel på ventil-diameter. Er det standard på AAZ topstykket?

@Morten: Tak for tippet om svuppende stempler.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 07. Maj 2011 kl: 22:50:37
Var ude og besøge en opstaldet Ninja på hemmelig adresse idag.

Og tage topstykket med til byen til montering af dyser + gløderør.

Mangler udstødningsmanifold + indsugningsmanifold.

Casper, kan du også levere indsugningsmanifold?

Motoren ligger inde i bussen, den har fået lov til at ruste i 2 cyilndre :-( - men mon ikke den kan reddes stadig med at stå i diesel natten over, og så en let honing - evt stemplerne ud og rense stempelringene?

Nogen erfaringer?

Men ellers ser Ninja godt ud og fit for fight - gad vide om den ikke bliver gadeklar i nærmere tid - især hvis mekkeren er fair med prisen for at samle den.
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: casper efter 07. Maj 2011 kl: 23:49:07
jeg har manifolder på lager, hvad skal i bruge?

Jeg har også en meget lidt brugt udstødning liggende på lageret jeg gerne vil af med, var det ikke noget i stedet for det patent-båndshelvede som der se på sidste billede, vi finder naturligvis en god pris
Titel: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
Indlæg af: jensjakob efter 07. Maj 2011 kl: 23:58:44
Indsugningsmanifold, udstødningsmanifold.

Lydpotte lyder også godt, det må Per vurdere om det er en upgrade han tager med i denne runde.

Tror Per lægger nogle foto ind i tråden af cylinder.rust til vurdering af "rednings-grad"