Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 72665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #375 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 17:01:41 »
En tur på 4 km. Nu var motoren jo godt varm i forvejen, så det gik hurtigt. Efter 2 km var nålen over dioden, og efter 3 var den få mm fra at være helt ovre i højre side. Jeg åbnede varmeblæseren i kabinen og kørte hjem. Køleren var stadig iskold.

Kan jeg ikke konkludere at termostaten ikke åbner? Hmmm.. var der noget med en gryde med varmt vand og et termometer. Jeg har ikke fået fat i et termometer, men jeg tror at imorgen vil jeg afmontere pumpe og termostat og se hvad jeg kan se.

Jeg har fulgt forskrifterne med at have omdrejninger på og efterfylde kølevand. Beholderen er helt fyldt! Den eksterne beholder har hvad den skal ha'. Damn'd, der må være noget jeg har overset eller glemt. Jeg tror at jeg vil bladre om til side 2 og prøve at få overblikket igen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #376 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 17:17:15 »
Da du åbnede varmeblæseren, faldt nålen så ned på plads ?

Spørgsmålet er og bliver.: ER MOTOREN FOR VARM, eller er temperaturmåleren forkert forbundet, eller dårlig strøm.
Tænk hvis nu det er målingen det er galt med, så behøver du jo ikke splitte hele bilen.

Vandpumpen cirkulerer da vandet siden du har varme i kabinen.

Min bil bliver ca varm efter de 4 km. Først der åbner jeg for varmen til fæerne. Det er vel ikke et ønske i sig selv at have en varm køler.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #377 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 19:22:53 »
Vil give Kurt ret i at du skal sikre dig at det ikke er en el fejl før du demonterer bilen til atomer...

Har vist spurgt før, men kan ikke huske svaret og for mange sider at kigge igennem :?  derfor - har du kontrolleret at der er gennemgang i systemet? dvs skylle igennem de store slanger under bunden - fra motor og tur / retur...

Vender termostaten rigtigt? (12)
(billede fra online vagcat.com)

vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #378 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 19:36:18 »
Citat fra: "wilson"
har du kontrolleret at der er gennemgang i systemet? dvs skylle igennem de store slanger under bunden - fra motor og tur / retur...


Da der ikke var termostat i, blev køleren varm, så det må vel indikere at der er gennemgang.

Citat fra: "wilson"

Vender termostaten rigtigt?


Jeg har ikke prøvet, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre at vende den forkert. Det virkede på mig som om den passede præcist. Men jeg vil sse efter når jeg demonterer den i morgen.

Selvfølgelig kan jeg ikke udelukke at der er elektriske fejl, at temperaturmåleren giver misvisning, men jeg tror det ikke. Simpelthen fordi de temperaturer den har vist, hele tiden har passet meget præcist med det jeg kunne mærke med hånden på motor og slanger. Så vidt jeg husker, er det varme vand i vores haner (badeværelse / køkken) omkring 60 grader. I mit badeværelse er det f.eks. for meget for varmt til at jeg kan holde hånden under det. Med det in mente, vil jeg sige at min motortemperatur har været godt over 80 grader uden at termostaten åbnede.

Nu tror jeg ikke at jeg kommer uden om at skille bilen i atomer, mere eller mindre, hvis ikke denne gang, så senere. Og det er jo efterhånden sådan at jeg kan demontere og samle generator og kølepumpe m.m. som noget der ligner rutine. Derfor vil jeg hellere skille en gang for meget end en gang for lidt  :wink:

Din tegning ligner også meget godt den jeg har i So wirds gemacht. Men et eller andet sted, må jeg have lavet en fejl, og jeg bliver ved til jeg finder den og kan rette den, og er glad for alle forslag!
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #379 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 22:34:57 »
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "wilson"
har du kontrolleret at der er gennemgang i systemet? dvs skylle igennem de store slanger under bunden - fra motor og tur / retur...


Da der ikke var termostat i, blev køleren varm, så det må vel indikere at der er gennemgang.
Yes vandet cirkulerer

Citat fra: "wilson"

Vender termostaten rigtigt?


Jeg har ikke prøvet, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre at vende den forkert. Det virkede på mig som om den passede præcist. Men jeg vil sse efter når jeg demonterer den i morgen.

Selvfølgelig kan jeg ikke udelukke at der er elektriske fejl, at temperaturmåleren giver misvisning, men jeg tror det ikke. Simpelthen fordi de temperaturer den har vist, hele tiden har passet meget præcist med det jeg kunne mærke med hånden på motor og slanger. Så vidt jeg husker, er det varme vand i vores haner (badeværelse / køkken) omkring 60 grader. I mit badeværelse er det f.eks. for meget for varmt til at jeg kan holde hånden under det. Med det in mente, vil jeg sige at min motortemperatur har været godt over 80 grader uden at termostaten åbnede.

Hvilken temperatur regner du med en bil skal have. ? Mon ikke termostaten ligger tæt på 80 før den skal åbne.
Nu tror jeg ikke at jeg kommer uden om at skille bilen i atomer, mere eller mindre, hvis ikke denne gang, så senere. Og det er jo efterhånden sådan at jeg kan demontere og samle generator og kølepumpe m.m. som noget der ligner rutine. Derfor vil jeg hellere skille en gang for meget end en gang for lidt  :wink:

Din tegning ligner også meget godt den jeg har i So wirds gemacht. Men et eller andet sted, må jeg have lavet en fejl, og jeg bliver ved til jeg finder den og kan rette den, og er glad for alle forslag!
 :D

Forslag.: Tjek at temperaturmåleren er sat på den rigtige føler, og at føleren er den rigtige model.
Kurt - 25115788

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #380 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:13:05 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Hvilken temperatur regner du med en bil skal have. ?

Jeg ved det ærlig talt ikke. Så vidt jeg husker var der nogen i tråden om oliekøler som nævnte noget med 110 grader..
:?:
Jeg er på bar bund her, men...   jeg har også læst at for høje temperaturer kan skævvride topstykket. Så hvis temperaturføleren viser korrekt, så er det med motoren som indsats at jeg lader den køre videre når dioden blinker og viseren er i højre side....

Citat fra: "KHSalvesen"
Mon ikke termostaten ligger tæt på 80 før den skal åbne.


Der står ikke noget på æsken den kom i. Det er en Wahler 4264.87D, men det siger mig ikke noget. Jeg må prøve at få fat i det termometer.

Citat fra: "KHSalvesen"
Forslag.: Tjek at temperaturmåleren er sat på den rigtige føler, og at føleren er den rigtige model.


Der sidder to følere, og de er begge nye. De sidder jo i princippet samme sted og måler det samme. Den ene giver signal til forvarmerrelæet og den anden til temperaturmåler. Jeg kan selvfølgelig prøve at bytte rundt på dem.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #381 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:15:44 »
Em lille bøn: Tag lige at skalere jeres billeder til max str. på 640X480 så passer de i forum størrelse, så man ikke skal buge scrollbaren i bunden for at læse indlæg.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #382 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:43:06 »
Termostaten på billedet er tegnet, så den kan misfortolkes. Lagoni har formentlig ret i at den ikke kan monteres, hvis den vendes forkert. Men alligevel for en sikkerheds skyld: Ekspansionsmekanismen med fjeder und alles skal vende op i vandpumpen og altså væk fra den sorte plastic studs. Gradtallet, hvor termostaten skal åbne står på den. Derfor er det ingen grund til at diskutere, hvor varm en motor skal være - det er jo netop det, termostaten definerer. Umiddelbart vil jeg tro, at kun meget få har så varmt vand i en vandhane, at det kan åbne en termostat. Derfor gentager jeg nu utrætteligt at den eneste gangbare måde til at teste den er at koge den i en gryde. Har man ikke et termometer, så er det jo ikke mere high tech, end at man visuelt kan vurdere om den åbner kort før vandet koger. Og samtidig skal det tjekkes, at den åbner helt. Symptomerne peger i høj grad på defekt termostat. En anden og meget nem test var at investere en halvtresser i en ny termostat - så er den fejlkilde i hvert fald elimineret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Kølesystem igen igen
« Svar #383 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:47:55 »
lavede selv en lignende test af en termostat , tyvstjal et termometer fra fyret sålænge og hang så termostaten i en gryde med et stykke svejse tråd
PS: brug ikke konens alu gryder hvis ikke termostaten ikke er ren , det forøger ikke populariteten  :P
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #384 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:49:04 »
Citat fra: "Jarl"
Derfor gentager jeg nu utrætteligt...


Og det takker jeg for!
Men det er ikke fordi budskabet ikke er forstået. Dette er jo første forsøg med en helt ny termostat. Jeg laver grydetesten imorgen  :D

Analogien med varmt vand fra en vandhane, var et fattigt forsøg på at beskrive temperaturen som den føles på hånden.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #385 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:59:34 »
OT til Kenneth - din stille bøn er hørt og billedet er rettet  :)
kan kun give dig ret...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #386 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 11:54:51 »
Jeg fik ikke fat i et termometer men det går vist alligevel.
På termostaten står, at den åbner ved 87 grader
 :shock:
Er det ikke ret højt sat?

Nå, men jeg lagde den i en gryde og satte varme på.
Her er et før billede....



og her er et efter...



Der er vist ikke tvivl om at den åbner som den skal. Men det var godt nok tæt på kogepunktet syn's jeg...  :shock:  

...og det efterlader mig med to ting at tænke over...

1) Kurt, du har jo nok ret :evil:  :lol:  i at bilen ikke har været så varm som jeg troede! (AAaargh...) :lol:

2) 87 grader...   hmmm...  er det ikke alligevel for højt?

Nå, men by the way, så kan det med lidt god vilje lade sig gøre at hive termostaten ud, uden at skulle demontere generator osv. Jeg tjekkede ikke om termostaten kunne vendes forkert, men det må jeg lige huske når jeg sætter den i. Men jeg tror det ikke....
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mølle

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #387 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 11:59:23 »
og hvis det var mig der masede med massive køleproblemer ville jeg samle uden termostat og se om motoren forblev kold. Hvis den stadig bliver varm, så er det skidt, men ikke termostatens kyld.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #388 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 12:00:57 »
Det er testet. Motoren forbliver kold uden termostat!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Djursland

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #389 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 12:27:15 »
Kan det ikke være luft i køler systemet

der er jo tros alt 16-17 l vand i det så jeg ved ar de er noget træls at lufte ud og det lyder lidt som luft i min øre

Mvh Djurs  :lol: