Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 72793 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #60 Dato: 13. September 2007 kl: 21:41:48 »
er det ikke et dobbelt remhjul du har på krumtappen! Det ser for mig ud som om det er vendt forkert
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kølesystem igen igen
« Svar #61 Dato: 13. September 2007 kl: 22:15:51 »
Hmmm..

Mit setup ser sådan her ud:

VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #62 Dato: 13. September 2007 kl: 22:20:46 »
Ser det ikke umiddelbart ud som om dit krumtaphjul vender samme vej som mit?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #63 Dato: 13. September 2007 kl: 22:23:47 »
jo det er også rigtigt - min har servo og det er omvendt der er den store cirkel inde!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #64 Dato: 13. September 2007 kl: 22:28:37 »
Nu må jeg lige spørge rigtig dumt...  servo... er det ikke oppe ved styrtøjet?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #65 Dato: 13. September 2007 kl: 22:30:09 »
jo men pumpen sidder neden under generatoren ude til højre og bliver drevet af det yderste remhjul
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #66 Dato: 13. September 2007 kl: 22:31:24 »
:D
Min har altså også det store rem hjul inderst mod motoren, som der trækkes på.  Det er måske derfor at jeg bruger 10X875 rem.  hvor du, Jan, bruger en mindre, selvom du bruger tykkere rem end min.

Når man bruger det store rem hjul, er hastigheden, da større på generatoren, og vandpumpen!  


Kan HJULET IKKE BARE VENDES, SÅ DET STORE KOMMER INDERST: og er der stadig problemer men retningen, ville JEG da bare smide et par skiver under dobbelt rem hjulet, så det kom til at flugte med de andre. Det gør heller ikke noget det kommer lidt ud,  Er der ikke noget med, at der er flere der har prøvet at remmen har slidt hul i dækslet til tandremmen.

 Måske også pga. slap rem. men men  :)

hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #67 Dato: 13. September 2007 kl: 23:29:58 »
Rooolig nu. Konsulter jeres onkel. Han vil fortælle noget om forskel på remskiver på forskellige årgange. "Gamle" biler har et set-up med en lille skive (svingningsdæmper) forinden og udvendigt derpå en større skive til remtrækket til vandpumpen.

Nyere versioner har én integreret enhed, hvor svingningsdæmper inderste og yderste remskibe er samlet i ét komponent. Her er inderste spor større end det yderste. Det yderste spor i dette set-up kan trække en servorem. Faktisk kan der også sættes servo på det førstnævnte set-up - der kræver blot - som poot foreslår - noget distanceskivefusk.

Lagoni har det første set-up. hvor der ganske rigtigt kan være tendens til at inderste spor på krumtaphjulet sidder et par mm for langt inde i forhold til den optimale linie. Det har nu aldrig forhindret mig i at bygge om - jeg kører (af ren og skær dovenskab) med det set-up på Caraten, og den første kilerem på den motor kørte 60 tkm - det er vel egentligt ok. Så Lagoni: Bare klø på - det skal nok gå altsammen :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #68 Dato: 14. September 2007 kl: 11:30:50 »
Tak for støtten til jer alle!
 :D

Lige nu er jeg desværre ret bekymret...
Men lad os tage det fra en ende af.

Jeg har samlet alt og sat remmen på. Den skal nok strammes lidt mere, men den ser umiddelbart ud til at køre ok.

Edit: Remmen er 11,2 X 866 og det er sgu lige før den er for lang...  har strammet alt hvad jeg kan og har stadig lidt for meget slup...

Motoren startede fint op, og jeg masserede slangerne og efterfyldte vand. Det svandt i starten hurtigt ud i systemet.
Vi er enige om at beholderen skal fyldes helt op, ikke :?:

Jeg satte et koben i klemme ved gaspedalen, og fortsatte med at efterfylde. På et tidspunkt var der klart bobler........
Store og små...

Jeg løsnede udluftbolten på køleren. Det viser sig at være en alm. 13mm bolt. Er det ikke den rigtige jeg har fat i her?
Der skete intet da jeg tog den ud. Hverken vand eller luft eller lyd...



Til sidst da jeg skruede låget af beholderen var vandet så varmt at det løb ovenud. Nu får den lige lov at køle.
Edit: damn´d det er hårdt at vente...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #69 Dato: 14. September 2007 kl: 12:33:15 »
Citat fra: "lagoni"

Edit: Remmen er 11,2 X 866 og det er sgu lige før den er for lang...  har strammet alt hvad jeg kan og har stadig lidt for meget slup...

Motoren startede fint op, og jeg masserede slangerne og efterfyldte vand. Det svandt i starten hurtigt ud i systemet.
Vi er enige om at beholderen skal fyldes helt op, ikke :?:

Jeg satte et koben i klemme ved gaspedalen, og fortsatte med at efterfylde. På et tidspunkt var der klart bobler........
Store og små...

Jeg løsnede udluftbolten på køleren. Det viser sig at være en alm. 13mm bolt. Er det ikke den rigtige jeg har fat i her?
Der skete intet da jeg tog den ud. Hverken vand eller luft eller lyd...
Til sidst da jeg skruede låget af beholderen var vandet så varmt at det løb ovenud. Nu får den lige lov at køle.
Edit: damn´d det er hårdt at vente...


Den skal køre til din termostat åbner sig også kommer luften og vandet op foran i køleren. Har du hævet fronten?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #70 Dato: 14. September 2007 kl: 12:39:27 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Den skal køre til din termostat åbner sig


Jeg er nød til at spørge hvordan jeg ved at termostaten er åben? :oops:

Citat fra: "Hawaiibussen"
Har du hævet fronten?


Nej, den står med fronten måske nogle få cm. højere end bagenden, så jeg tænker at jeg vil starte som sådan. Senere vil jeg så tage den ud på tur og finde en bakke.

Hvis det er et revnet topstykke, så frygter jeg jo at gøre skaden værre og skulle hjem med Falck igen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #71 Dato: 14. September 2007 kl: 12:56:50 »
Køleren bliver varm når thermostaten er åben, så føl på den.
Du skal nok op omkring dioden før den åbner.
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #72 Dato: 14. September 2007 kl: 13:02:02 »
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Den skal køre til din termostat åbner sig


Jeg er nød til at spørge hvordan jeg ved at termostaten er åben? :oops:

Citat fra: "Hawaiibussen"
Har du hævet fronten?


Nej, den står med fronten måske nogle få cm. højere end bagenden, så jeg tænker at jeg vil starte som sådan. Senere vil jeg så tage den ud på tur og finde en bakke.

Hvis det er et revnet topstykke, så frygter jeg jo at gøre skaden værre og skulle hjem med Falck igen.


Den skal op i ca 60cm - men jeg gjorde det med en donkraft max 30 cm)

Når termostaten åbner sig, kan du kontrollere ved at mærke om fremløbet er blevet varmt. Det er det tykke rør helt til højre på vandpumpen - hvor der sidder en palststuds som er skruet på (der ine under sidder termostaten.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mads-kaa

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #73 Dato: 14. September 2007 kl: 14:46:49 »
på wbx'en sidder der en hane man skal dreje, som bypasser termostaten, så kan man udlufte på koldtvand, og derved have en brøkdel mere i systemet. Sidder der ikke en lignende anordning på diesel-modellerne?

/Mads

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #74 Dato: 14. September 2007 kl: 15:15:14 »
Jeg kørte en lille tur. Viseren på køleruret drejede langsomt op i midten af det hvide felt. Så faldt den hurtigt til venstre lige før feltet. Jeg stoppede op og konstaterede at vandet var faldet i beholderen. Så også at det var lettere sort. Jeg fyldte vand efter (med motoren gående) og kørte hjem.

Måske er det bare fordi det er længe siden jeg har været ude at køre, men jeg havde en ubehagelig fornemmelse af at noget andet osse er galt. Det var lidt som om støddæmperne ikke havde det godt. Måske skal den bare ha luft i dækkene. Jeg havde ikke nerver til en længere tur, så det blev ialt 4-5km.

Vel hjemme var viseren igen i det hvide felt men pendlede nedad. Vandet var sort og skummende.





Køleren var varm men der kom stadig ikke vand eller luft ud ved skruen. Nu var bilen selvfølgelig heller ikke hævet. Og den store blæser foran køleren er endnu ikke gået igang.

Slangerne er ikke hårde. Jeg kan sagtens klemme dem sammen.
Kileremmen kører fint, og pumpehjulet drejer fint.

Jeg gav noget gas, og nu var viseren ude over det hvide felt, men kun lidt, og den kom aldrig højere mod midten.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319