Forfatter Emne: Renovering og skift af trækaksel  (Læst 16692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #15 Dato: 29. December 2007 kl: 00:23:30 »
jeg mener at sådan en fedt patron med molykote (mos2) koster en ca 20-30kr! og der er ca 400g i.
og vil ikke anbefale at bruge alm hjulleje fedt!
mener faktisk at det H/N sælger til 25kr er noget molykote-agtigt noget.
hvis du ikke har sådan et unbrako, torx, xzn(tolvkant) bits/toppe sæt til 100-130kr fra H/N ell. lign. er det et must og helt uundværeligt til opgaven.
og som sagt husk at rense kærven på bolten, og jeg plejer også altid at slå bitsen ind med en hammer for at sikre at den er i bund 8)  ellers kan du risikere at lave kærven rund :cry:

ellers det bare på med vanten (og tyboronhabiten)  :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #16 Dato: 30. December 2007 kl: 12:12:08 »
jeg var lige i H/N i går og det er ikke molykote fedt det de sælger til 25kr, men noget ok universal fedt!
men det jeg købte for ca 10 år siden var molykote :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #17 Dato: 30. December 2007 kl: 15:00:21 »
Ok.. tak for gode råd.. jeg må se om Meca ikke har det fedt.. Jeg skriver det ned og tager det med til drengene derinde..

I dag havde jeg deadline på afhentning af brænde på Djursland så der var ingen vej uden om.. der måtte satses..

Hele vejen derud var der ingenting overhovedet.. (koldt fedt??)

10 km fra hjemmet (med laddet fyldt med brænde + fyldt trailer) hvor jeg var begyndt tilfreds (og dovent) at konkludere at det måtte have været noget vindstøj og en sten i den bremse eller noget i den stil kom det tilbage.. først mest med samme frekvens og lyd som vindstøj men med en "gok gok gok" lyd underneden.. og så da vi kom ud på de små veje en TYDELIG "SKRUNK SKRUNK SKRUNK" lyd der forsvandt 100% når man kobler ud og bare triller med samme hastighed. På toppen af Purhus bakken holdt jeg ind til siden og rumsterede med den venstre trækaksel. Jeg hev frem og tilbage i den "på tværs" af gearkassen frem og tilbage 90 grader på hjulet,  hvor den kan gi sig 5-10 cm.. Den kunne også drejes en anelse "rundt med og mod drivretningen" med hånden.. Der var ikke noget udsivende synligt.. MEN det var vådt og mudret.. så det siger ikke så meget... Ind i vognen og trille forsigtigt videre.. det kom lidt igen.. og så KRAFTIGT igen.. Ind til siden og mokse (denne gang lagde jeg kræfter i.. måske lidt af temperamentet var oppe og koge der) med den på samme måde.. Og så forsvandt det efterfølgende??!?!

Nu er jeg da 99% sikker på at det er den trækaksel? ikke?

En kobling eller en bremsefejl ville vel ikke forsvinde fuldstændigt efter en trækken ud og ind i trækakslen?

Jeg finder en trækaksel på lageret eller skruer en af caravellen.. Og så skal den lige have en husmandsrenovering.. ->

Rust pudses af.. der rustbeskyttes lidt.. renses? Måske en ny manchet?? Er der andet der lige er godt at gøre når man står med den på bordet?

Jeg snupper nogle billeder og håber i kan hjælpe med at bedømme standen..

HELT dovent kunne man jo ønske det bare var nok at fedte den der sidder på op igen..  :oops:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #18 Dato: 30. December 2007 kl: 16:03:29 »
Det lyder til at være sikkert nok ..... trækakslen må faktisk næsten ikke kunne drejes eller "nokkes" i drivretningen, kan du dreje den mere end 1-2 mm. når leddene er fastlåst (bilen bremset og i gear) er akslen så godt som færdig.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #19 Dato: 01. Januar 2008 kl: 16:05:08 »
ok

Så fik jeg hevet en trækaksel frem af dyngerne.

Den kan når den sidder i skruestikken kun rokkes 1 mm (dok dok) meget lidt i "drivretningen". Det er vel ok?

Hvis jeg skal rense det gamle fedt og evt. skidt ud (og det skal jeg vel??) skal jeg have kugleledene fra hinanden i begge ender.. så kan jeg også nemmere inspicere kuglerne.

Skal jeg have en ny låsering når jeg får den af?

* tøffer ud i kulden igen *
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #20 Dato: 01. Januar 2008 kl: 16:28:54 »
Ja Mølle det ville jeg også og så tage en anden god brugt
ned fra hylden
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #21 Dato: 01. Januar 2008 kl: 16:31:32 »
Ja ok.. Det er på sin vis også det jeg har gjort.. men fedtet er helt størknet (og den ene ende har ikke været dækket til så der er nok sand og møg i) Min Amagerhylde er ikke helt så fin og ren som den nok burde være...

Jeg har fået låseringen af nu.. hvordan kommer manchetterne af? Vold? Jeg vil jo gerne undgå at ødelægge manchetterne som er ok og uden revner... Skal de af ved akselen eller oppe ved ledklumpen? Er det et trick?

* update *

Nå.. det var bare vold.. manchetten var groet lidt fast på akselen.. nu er den komplet adskilt..

Jeg kommer lejerne i benzin natten over og så må jeg få skaffet det fedt i morgen,
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #22 Dato: 01. Januar 2008 kl: 17:21:11 »
@Ctange - uden at gøre mig mere klog på det end nødvendigt :lol: mener jeg at vide at visse bedsteforældre havde en amagerhylde, hvorpå man lagde ting og sager i fin og god orden, nok mest til beskuelse for gæster :lol:

At det så i denne forbindelse bliver brugt som term for et stort, beskidt og uigennemtrængeligt lager med store beskidte autoreservedele og til tider hele og halve biler må udelukkende stå for amagerhyldens ejers regning.

Men monstro der er et lille skjult hint til netop modsætningen mellem de to ting og at man måske gerne ville at det så ud som en amagerhylde i bedste stil :?:  :?:  :lol:  :lol:

PARKHAVE

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #23 Dato: 01. Januar 2008 kl: 17:24:08 »
@Jan, jeg har nu aldrig brugt det der med benzin og deslige affedningsmidler.
Manchetten godt tilbage, masser af gamle klude til at tage det værste sorte snask mens man drejer og regerer og derefter ny molybdæn/molykote fedt i.
Manchetten tilbage på plads, nyt ( eller gammelt spændebånd - hvis det stadig duer) eller også store fede strips og på med kardan'en igen.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #24 Dato: 01. Januar 2008 kl: 17:34:03 »
Ok! Tak for det..

Nu gik det sådan at jeg fik hele lortet fuldtændigt skilt ad.. så kugler og alt faldt ud og det hele var i enkeltdele... Oh well.. Så blev det totalt rengjort... Og nu mangler jeg bare det fedt.. Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg samler ledet med kuglerne igen?

Er der nogle gode generelle staldtips til opfedtning af sådan et "leje" igen, så man er 100% sikker på det trænger ind overalt? Det er første gang jeg prøver det.

Der var ingen spændebånd eller strips på manchetterne.. men der kan da komme et par strips på ind mod akslen når jeg samler lortet igen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #25 Dato: 01. Januar 2008 kl: 18:59:06 »
Du plejer at være god til billeder Jan, skyd lidt, de kan altid blive lagt op senere!  8)

doka

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #26 Dato: 01. Januar 2008 kl: 19:27:43 »
Citat fra: "jankjerbye"
Ok! Tak for det..

Er der nogle gode generelle staldtips til opfedtning af sådan et "leje" igen, så man er 100% sikker på det trænger ind overalt? Det er første gang jeg prøver det. .


Som tidligere nævnt Total 90 gram = 45 ilejet fra hver side + en ekstra klat i manchetten,så spiller det.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #27 Dato: 01. Januar 2008 kl: 21:07:22 »
Læser man i de rigide faglitterære mekanikermanualer fra Arrilds tid, så påståes det, at de enkelte kugler ikke må skifte plads. Det er principielt nok rigtigt, men jeg tvivler på, at det har nogen betydning på vores vognpark.

Jeg plejer også altid at benzinbade delene, så de er hysterisk rene og så blæse den helt tørre og fine. Når man så fedter op, så er det en fin ide, at køre en finger med fedt inde i hver at "harmonika-bælgene" på den nye manchet, for derved at undgå at der kan slides "gummi-mod-gummi". Det er selvfølgelig mere udtalt på forhjulstrækkere, der "knækker" ledet mere skarpt. Samtidig er det vigtigt, at aftørre alt fedtstof udvendigt på manchetten, for at minimere risikoen for at en lille led sten bliver "limet" fast og sidder og gnaver, når manchetten vinkler sig. Ellers tror jeg bare, at projektet er straight forward - der er vist ingen større faldgruber.

PS.; Husk at rengøring også omfatter de gamle fedtklatter der sidder tilbage inde i flangerne på gearkassen og akselstubben.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #28 Dato: 02. Januar 2008 kl: 10:57:27 »
Damnit.. Meca har det ikke på lager...

Nogen ideer?

Hmm Agrotek "har en masse af detder fedt i forskellige kvaliteter"

Har det et præcist navn? Molykote er vel et produktnavn? Et nummer? Etellerandet præcist?

Har lige fundet en oversigt og der er over 50 forskellige "Molykote" fedt produkter.

Hm..

Citér
Molykote Longterm 00

Ekstremt klæbende halvflydende mineraloliefedt til lukkede gear.
Til alle typer hårdt belastede lukkede metalgear, gearmotorer samt lukkede kardan-led.
Farve       sort       
Anvendelsestemperatur       -40 til +110       
Svejsebelastning, N       3400



Er det mon noget der ku du?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #29 Dato: 02. Januar 2008 kl: 11:24:55 »
Molykote er som du rigtigt nok skriver et varenavn - men bliver i slæng brugt over sort fedt (grafit fedt)

Det fedt du er på jagt efter skal være højtryksfedt med Molybdænsulfid(MoS2) - den store forskel på dette og leje fedt er at de er mere sticky / trægt, dvs det bliver hængende og ikke slynget ud fra kardanleddet.

Omvendt dur det ikke som leje fedt i rulle lejer...

De skulle meget gerne have noget du kan bruge ved MECA - måske ikke lige molykote  :idea:
Men den lager ekspedient burde måske kende sine kundersbehov og sit lager lidt bedre hvis ikke kunderne skal rende forgæves og han skal holde skindet på næsen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)