Forfatter Emne: Renovering og skift af trækaksel  (Læst 16695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #30 Dato: 02. Januar 2008 kl: 12:21:36 »
Tak!! Konen er sendt til Hobro med den information.

Nu er der 6 unbrako bolte løsnet fra gearkassen, så kommer de andre ude ved hjulet...

Hvordan hulen kommer man til derinde i mørket??!?  :x

Er det nemmest at lade den sidde på gearkassen og skal hjulet kunne drejes? eller?

Jeg brugte en alm unbrkaonøgle til de 6 på gearkassen.. det er der vist ikke plads til derinde.. hmm ..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #31 Dato: 02. Januar 2008 kl: 12:37:11 »
Om hjulet er af eller på gør ikke den store forskel.
Det gør lejet derimod.

Men da jeg har det princip at jeg helst ikke skiller ting af der virker, ville jeg prøve at tage boltene med unbraco top. Evt på luftnøgle på laveste trin eller løsne dem med slagskruetrækker, da man så kan ligge tryk på mens man drejer.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #32 Dato: 02. Januar 2008 kl: 12:37:49 »
Enten en laaaang bit eller en kortere bit på en forlænger til topnøglesættet, så kommer du fint til derinde. Og jo, det er bestemt rart at kunne dreje hjulet, så du hele tiden kan arbejde på den position, hvor der er mest plads.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #33 Dato: 02. Januar 2008 kl: 12:56:02 »
Nå... der er vist dømt ufrivillig pause til konen returnerer fra Hobro med 6 er unbrako top og molybdænsulfidholdigt højtryksfedt...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #34 Dato: 02. Januar 2008 kl: 13:53:30 »
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #35 Dato: 02. Januar 2008 kl: 14:10:57 »
Så ankom den udsendte fra Hobro.. med sild.. og pølse..  og øh.. (jeg skal vist ha et stykke med mad)

nåja.. MoS2 fedt til 30 kr for 500Gram fra Agrotek..

(efter at Meca knægtene havde forsøgt at sælge hende noget rødt hjullejefedt og sågar en kædespray??!??! :roll: )

Og en PRO-6mm top til 89kr ved Meca..

...

Frokostpause.. og så håber jeg det går glat når jeg går ud igen..

* update * (med frysepose over tastaturet, godt tip til "midt i reperationen" updates på nettet :) )

Så er akslen samlet. Den er en anelse træg i yderpositioner, så Jarls pointe med kuglernes indbyrdes plads holder helt sikkert stik. Jeg håber det kan slides til.. Jeg har ikke andre muligheder end at knalde akselen på.. den skal køre i morgen.

Manchetterne er silikonerede og har fået en strip hver ved akslen, jeg her fedt op til ørerne og nu skal jeg forsøge at rengøre den flanche ud mod hjulet, den står i blød i wd40, det bliver ikke super-sauber da der simpelthen stod vand og grus inde i mancetten og leddet!! Leddet var rustent indeni og fedtet sad kun i små klatter helt inde ved kuglerne.. Sikke noget.. update med et par billeder senere.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #36 Dato: 02. Januar 2008 kl: 18:34:42 »
Så er Ingegerd kørende igen. Ingen foruroligende skrunk lyde der kunne afsløre at jeg havde lavet noget lort.. både i 1 gear og i bak.. I morgen kommer den store test til Århus på motorvej.. Der kom lidt fedt på boltene mens jeg asede og masede med at få den til at sidde pænt og hæfte med den  1.ste bolt.. og det er jo ikke normalt en god ide.?. så måske skal jeg efterspænde på sigt?

Et trick som kan bruges hvis man kun er en mand om opgaven er at man kan sætte den i gear på gearkassen når man skal ha modhold til de 45 nm på boltene og tage den ud igen samme sted med hånden bare. * dreje dreje * Og så er der et sæt bolte mere der er klar til at blive spændt.

Billeder herunder. Billedteksten står over billedet.

Ledene og manchetter adskilt totalt, renset i benzin med tandbørste og messingbørste, aftørret og blæst igennem med trykluft. Manchetter har fået silikone og er blæst igennem.


Fedtet op og klar.


Husmandsrenoveret


Rengjort så godt jeg kunne inde i bærearmen.. Nøøj der var moget.


Gerkasseflanchen parat til aksel.


Den gamle aksel!! Avav.. så tror skudda pokker den skrumlede lidt.


Værktøj og So Wirds gemacht
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #37 Dato: 02. Januar 2008 kl: 20:47:15 »
ARGH jeg er lige kommet i tanke om at jeg har glemt låseringene...!!

DOOOH!!

Det kan man ikke køre med vel?

 :oops:  :oops:  :oops:  :oops:   :evil:  :evil:  :evil:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

doka

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #38 Dato: 02. Januar 2008 kl: 20:56:15 »
Desværre - du skal igang igen. Akslen falder ikke af men de skal være der for at sikre at leddet ikke kører unødigt frem og tilbage  på akslen.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #39 Dato: 02. Januar 2008 kl: 21:10:51 »
sikke en tåbelig fejl.. Argh.. nu har jeg vasket hænder..

Jeg må tidligt op i morgen og udbedre miseren inden jeg kører på job.. tis..

 :x  :x
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

  • Gæst
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #40 Dato: 03. Januar 2008 kl: 12:53:12 »
Hmm, surt! Nu gik det ellers lige så godt kan jeg se....

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #41 Dato: 03. Januar 2008 kl: 12:57:16 »
Så er der låseringe på igen..

Det tog alligevel 1 time inklusiv alt.. det er noget værre fedteri..

Nå.. efter prøveturen kommer status.. men jeg regner nu med at det spiller..

Hvad siger ekspertpanelet til spørgsmålet om efterspænding? Hvor mange km?

BlackChart fortæller frygtelige historier om NÆSTEN tabte trækaksler.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #42 Dato: 03. Januar 2008 kl: 16:53:50 »
Historier ved jeg nu ikke med, men jeg efterspændte ikke mine før jeg begyndte at kunne ane sjove mislyde fra omkring gearkassen, det var så ca. ½-delen af boltene der sad løse fordi jeg ikke havde efterspændt dem :?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #43 Dato: 03. Januar 2008 kl: 21:18:22 »
Nå hjemme efter en halv times testtur..

Lyden er forsvundet, så håber jeg det var det.

Trækakslen er nu helt fast i drivretningen og kan rokkes en DEL mindre "på tværs".

Så alt ialt på trods af min dumme glemsomhed med låseringene en succes! Spændende med de første 120 km på motorvej i morgen.. så får vi se.

Jeg håber ikke der bliver grund til at efterspænde.. men må jo hellere tjekke dem efter et par hundrede km?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Renovering og skift af trækaksel
« Svar #44 Dato: 04. Januar 2008 kl: 11:02:52 »
Citat fra: "jankjerbye"
Så er der låseringe på igen..

Det tog alligevel 1 time inklusiv alt.. det er noget værre fedteri..

Nå.. efter prøveturen kommer status.. men jeg regner nu med at det spiller..

Hvad siger ekspertpanelet til spørgsmålet om efterspænding? Hvor mange km?

BlackChart fortæller frygtelige historier om NÆSTEN tabte trækaksler.

/Jan


Det er det samme problem med trækakselerne på de gl. luftkølede VW modeller.

Hvis der er fedt eller snavs imellem trækaksel leddet og flangen, " sætter " ledet sig ikke rigtigt.

Under efterfølgende kørsel arbejder leddet og boltene løsner sig.

Så det er en god iden at tjekke efter.

Mch.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )