Forfatter Emne: 100.000 med JX - erfaringsberetning  (Læst 20329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #105 Dato: 27. Januar 2009 kl: 16:59:14 »
Jesper:

Den konklusion jeg kom frem til da jeg stillede samme spørgsmål som dig var: TDi og forlænget / forstærket gearkasse. 1,9 AFN er næsten bolt on.. og så skal der laves ny speeder og den slags.. Men så har du moment, økonomi og tophastighed som en moderne bil.

2,5TDi er endnu kraftigere og lækrere, men kræver lidt mere (klokke/adpater + forskelligt) og selv en forstærket gearkasse kan måske komme til kort her med mindre man drosler ned til 240nm.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #106 Dato: 27. Januar 2009 kl: 18:24:15 »
Men hold op, hvor går den da godt nu. Det er simpelthen så fornøjeligt! Bakker, hvor jeg før med en frisk opskruet JX'er måtte ned og kæmpe i 4. gear, dem snupper jeg nu med et lille speedervip i 5.

Samtidig siger min erfaring mig, at der kommer endnu mere effekt hen over de næste 5 tkm, fordi cylindrene bliver tættere og den indre friktion i cylindergange og nye lejer bliver mindre.

Den kører simpelthen så harmonisk, at jeg i korte momenter synes, at den trækker næsten lige så godt, som i gamle dage, hvor jeg slæbte rundt med en AAZ bagi.

Følgende tiltag er gjort, for at tilstræbe en længere cylinderlevetid:

1) Dybe honespor, der kan lagre mere olie.

2) Varm termostat (87 grader), så forbrændingen foregår med færre aflejringer

3) Større remskive på krumtappen, så vandpumpen får flere snoninger (før kørte jeg med noget uautoriseret kram med for lille diameter).

4) Ferieplanlægning med fokus på Holland eller Lolland :wink:

Og kan legebarnet dy sig? Nix! Jeg havde lidt tidligt fri i dag, så jeg kørte lige omkring min gamle arbejdsplads og lavede en (udskældt;-)) kompressionstest - bare for at se, hvordan det så ud. Here are the results from the hungarian jury:

Cyl 1: 34 bar

Cyl 2: 33 bar

Cyl 3: 34 bar

Cyl 4: 34 bar

Sådan må det gerne se ud allerede inden den er kørt ordentligt til (800 km). Jeg vil gerne vædde en kasse flødeboller uden kokos på, at den viser mindst 4 x 36 bar, når den har rundet 5 tkm :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #107 Dato: 27. Januar 2009 kl: 19:33:35 »
Man kunne sagtens have brugt en Golf-blok, hvis man har et tilsvarende hydraulisk topstykke, og så kan man endda klaske en metaltoppakning i.

Men drevet af magelighed og overdreven dovenskab tog jeg og kastede honeren ned i den blok, der nu engang lå i bilen, og det var tilfældigvis en almindelig JX'er, så jeg må "lide" med en almindelig toppakning :wink:

Toppen er en helt almindelig dødelig JX-top.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #108 Dato: 27. Januar 2009 kl: 20:33:55 »
Med en hvilken som helst 1,6 D/TD har du 6 muligheder:

76,51 mm = 1588 ccm (standard 1,6)

77,01 mm = 1610 ccm (overstørrelse 1,6)

77,51 mm = 1631 ccm (overstørrelse 1,6)

79,51 mm = 1716 ccm (standard 1,7)

80,01 mm = ca. 1740 ccm (overstørrelse 1,7)

80,51 mm = ca. 1760 ccm (overstørrelse 1,7)

Toppakningen skal selvf. passe til boringen. Til de tre første bruger du std. 1,6 pakning. Til de tre sidste bruger du enten toppakning fra KY (hvis du ikke har hydraulisk top) eller fra AAZ (hvis du har hydraulisk top).

Topstykker skal selvf. passe til blokkens type: Ikke-hydro-blok passer med ikke-hydro-top - hydro-blok passer med hydro-top. Om toppen er til 1,6 eller 1,7 er græsk-katolsk ligegyldigt, så længe du planlægger med turbodrift. Overvejer du sugedieseldrift, bør du bruge et "ægte" 1,7-topstykke, for det har lidt større indsugningsventiler.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #109 Dato: 04. Februar 2009 kl: 12:50:40 »
Forudsætningen for brugbare data er, at du måler med enten VW's eget instrument eller at du bruger den klassiske med papir/paplapperne.

Flotte værdier er alt over 32 bar. Max opnåeligt er 36 bar. Under 26-28 bar begynder startbesvær og det bliver nødvendigt at time mere aggressivt (forudsætningen for hele denne snak er selvf., at dyser er OK) Under 22 er motoren renoveringsmoden.

Et andet meget vigtigt parameter er balancen mellem de 4 cylindre. Forskel på mere end 5 bar er ikke acceptabelt. <2 bar er ønskværdigt og flot.

Generelle fejl på gamle sure AAZ'ere:

1) revnede topstykker
2) slidte cylindre (særligt 4'eren)
3) defekt sternflade på krumtappen, fordi takthjulet er gået løs.
4) skrumpede hovedlejeoverfald på på lejeoverfald 2 og 4
5) dybe slag i stempeltoppen af "ventilkys"
6  ødelagte mellemaksellejer som følge af ukvalificeret tandremstilspænding.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #110 Dato: 04. Februar 2009 kl: 22:30:25 »
Tak for de pæne ord. Ja, før eller siden skal du jo nok opnå trykket i instrumentet - netop grundet returventilen, men måske skal du udvise lidt tålmodighed. Men jeg tror nu ikke de der sæt til en tusse er så tossede endda - min bror har et, og det funger glimrende. Men som du selv er inde på: For at eliminere ennhver tvivl om den absolutte værdi, så brug en kendt og velfungerende motor som reference og igen: læg særligt mærke til balancen mellem de 4 ben.

Held & lykke med det!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!