Forfatter Emne: 100.000 med JX - erfaringsberetning  (Læst 20326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #15 Dato: 17. Januar 2008 kl: 22:39:10 »
@jarl

er det ik sådan en her du bruger til at tvangshone?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53300977
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #16 Dato: 18. Januar 2008 kl: 08:59:37 »
Det er sikkert samme princip, men du kan se min lidt under midten på : http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html

Min er sådan et amerikanersvin, der hedder "Sunnen AN-110", men der er også et meget polulært britisk mærke, der hedder Lisle, som laver noget tilsvarende.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #17 Dato: 18. Januar 2008 kl: 17:29:06 »
Citat fra: "Jarl"
@Krogsgaard

Nope - intet, men han er velkommen.

@Poot

Jeg har vel kørt små 10 tkm med trykket på dyserne og jeg siger dig: silkeblød motorgang! Jeg tror nok, at pumpen skal holde tæt - det indre tryk i den stiger jo kun marginalt internt i højtryksdelen. umiddelbart tror jeg at presset ligger på dyserørene, men de klarer den fint endnu - og når de springer, så kommer Jan Påske vel kørende med et nyt sæt :wink:


Har ikke flere på lager men det har jeg snart igen
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #18 Dato: 08. April 2008 kl: 14:36:28 »
Så er der ædt 5000 km mere, så nu er motoren oppe på 80.000

Siden sidste indlæg i denne tråd er der kørt helt og aldeles uden indgriben fra min side. Det er sgu da herligt.

Dyse & pumpe-set-up er fortsat FB på 1.06 og DÖD på 230 bar. Dyserne er Bosch 297. Denne kombination forholder jeg mig mere og mere positiv overfor. I løbet af vinteren (som jo ganske vist heller ikke har været arktisk) har der ikke været antydninger af startbesvær trods tyktflydende brændstof. Videre er motorgangen dejlig jævn og rolig - også i tomgang, og det virker som om Pmax indtræder på det optimale tidspunkt - eller i hvert fald kun en anelse for sent.

Takket være oliekøler og de store valser på baghjulene ser det ud til, at motoren lever et roligt og behageligt liv uden det store pres. 1000 af de sidste km er tilbagelagt med fyldt 2 t trailer og det indvirker tilsyneladende ikke betydeligt på motorens arbejdstemperatur.

Næste indsatsområde for Caraten angår montering af katalysator.

Som bekendt er stopuret sat til, når det drejer sig om at måtte færdes i større tyske byer. Miljøzoner udelukker "gamle svin", og lur mig - det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser det samme i DK. Vi kan selv have en masse meninger om, at de farlige nanopartikler, der suser lige i blodbanen kommer fra direkteindsprøjtere, men det får desværre næppe indflydelse på den politiske proces.

Vi må altså berede os på, at der venter udelukkelse fra byzonerne, hvis ikke vi kan opklassificere bilerne til bedre emissionsniveauer.

I Tyskland arbejdes der af firmaet SK på at fremstille en kombineret katalysator/partikelfilter til montering på en JX'er. Jeg afventer med spænding, at de får deres produkt testet af TÜV. Indtil da vil jeg lege lidt amatørleg med katalysator på egen hånd. Den har nemlig også den positive bivirkning, at den karakteristiske duft fra brændstoffet forsvinder.

Den elementære plan går ud på, at når jeg nu alligevel snart skal have en ny udstødning på, så vil jeg isvejse en katalysator på forrøret. Der er god plads, og måske dæmper den - sammen med turboen - tilstrækkeligt til at man kan undvære selve lyddæmperen. Dermed realiseres enhver drengs drøm om at lade forrøret fortsætte lige bagud. Jeg orienterer, når der sker noget konkret...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #19 Dato: 08. April 2008 kl: 16:18:53 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg orienterer, når der sker noget konkret...


DET glæder jeg mig til! Dine indlæg er altid god og lærerig læsning, og lige præcis det med at montere katalysator har jeg efterlyst viden om før.

Men...  diesel... raps...  og så en katalysator...
Hmm...  har du gjort dig tanker om forskel på virkningen ift. de forskellige brændstoffer?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #20 Dato: 08. April 2008 kl: 16:40:27 »
Den katalysator du vil påsvejse. Er det af den tybe som jeg har set at Fx THansen er begyndt at føre til diesel. Troede egentligt at det var en tryk fejl fra deres side :shock:

Og at katalysator var forebeholdt stenaldermotorene.  partikkelfiltre troede jeg var forebeholdt TDI motore. Dem som jo sender kræft partikler lige i lungeren.


Hvor kan man få målt effekten af sådan en montering. Mig bekendt er der ingensteder hvor man kan måle om stenaldermotorene har kørt med bly benzin, og dermed ødelagt katakysatoren. Er der ikke også noget med at det kræver elektronisk styring, af blandingsforholdet for at virke efter hensigten, og få den fornødne temperatur i katalysatoren.

JA SOM DU KAN SE ER JEG LUTTER SPØRGSMÅLSTEGN :?:  :?:  :?:  :?:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #21 Dato: 08. April 2008 kl: 17:12:31 »
Citat fra: "poot"
Den katalysator du vil påsvejse. Er det af den tybe som jeg har set at Fx THansen er begyndt at føre til diesel. Troede egentligt at det var en tryk fejl fra deres side :shock:

Nej. Jeg er ikke ude efter Thansens katalysator. Jeg er derimod efter den, der sidder f.eks. på en 60 hk miljøturbomotor i en Golf 2. Eller noget fra en G3'er, der har AAZ i.

Og at katalysator var forebeholdt stenaldermotorene.  partikkelfiltre troede jeg var forebeholdt TDI motore. Dem som jo sender kræft partikler lige i lungeren.

Masser af kammerdieseler kører med oxi-kat. Masser af DI'ere kører med oxi-kat. Nogle DI'ere har også partikelfilter, og nu får mange IDI'ere det formentlig også.

Hvor kan man få målt effekten af sådan en montering. Mig bekendt er der ingensteder hvor man kan måle om stenaldermotorene har kørt med bly benzin, og dermed ødelagt katakysatoren. Er der ikke også noget med at det kræver elektronisk styring, af blandingsforholdet for at virke efter hensigten, og få den fornødne temperatur i katalysatoren.

Det kan man hos TÜV for en bagatel af 6000 €. Det lader jeg SK om, men det skal jo ikke forhindre mig i at lave private og uvidenskabelige forsøg med katalysatorer på min egen bil. Når så SK er klar, så kan de jo se, om de har et konkurrencedygtigt produkt :wink:

(Jeg synes, det er ædelt af dig - i solidaritet med benz.-drengene at nævne problemer ang. blandingsforhold og blyholdig benz. Men, når snakken vedrører diesel, skal vi så ikke vlære enige om, at ingen af de forhold vedkommer os. Vi snakker jo om dieselbiler, der - hvad enten de er af DI- eller IDI-typen - regulerer deres omdrejningstal og effekt ved at regulere mængden af indsprøjtet diesel i forhold til den relativt konstante mængde af luft. Blandingen ændrer sig hver gang vi bevæger speederen - det kalder vi med et blæret ord kvalitetsstyring. Blandingsforhold er et minusord, der giver associationer til primitive motorer, der er nødt til at få tilført fortygget brændstof i et helt specielt blandingsforhold for at kunne køre... :P  Det eneste de kan er at regulere den samlede mængde - det kalder vi med et nedsættende ord kvantitetsstyring :P )

Så jo - en oldtidsdiesel som vores kan fint køre med katalysator og ovenikøbet rent og fint. Hvis man går til ekstremer kan man sågar montere AGR - altsammen helt uden noget ulyksaligt elektronik.


JA SOM DU KAN SE ER JEG LUTTER SPØRGSMÅLSTEGN :?:  :?:  :?:  :?:

Poul
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #22 Dato: 08. April 2008 kl: 20:11:58 »
Den T3 1,6 TD vi så på til  til søn og svigerdatter har en katalysator siddende på forrøret. Bilen blev hjemtaget fra Tyskland for nogle år siden inden de købte den og det var ikke noget der var sat på her i DK. Om den har nogen effekt ved jeg ikke.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #23 Dato: 09. April 2008 kl: 00:23:27 »
Citat fra: "FarT3"
Den T3 1,6 TD vi så på til  til søn og svigerdatter har en katalysator siddende på forrøret. Bilen blev hjemtaget fra Tyskland for nogle år siden inden de købte den og det var ikke noget der var sat på her i DK. Om den har nogen effekt ved jeg ikke.


jeg havde en på den hvide bil da jeg købte den. Det tager noget af larmen. Jeg har ikke monteret den igen. Jeg tænker på at sælge den på ebay.de, jeg har ABE og tüv på den.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

T3Anders

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #24 Dato: 09. April 2008 kl: 13:35:33 »
Det lyder da forjættende at kunne køre videre langt ind i årtusindet i en miljøopgraderet T3'er........... jeg er lutter øren, når du har et setup der virker jarl!  :D

(hvad er en "AGR", som du nævner i svaret?)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #25 Dato: 29. Maj 2008 kl: 19:55:01 »
Så er der spolet yderligere 5 k på speedometeret, så maskinen nu er på 85.000

Igen er det en fornøjelse, at kunne redegøre for, hvad der er lavet på motor og drivlinie siden sidst: NADA!

Den har bare kørt og kørt - ja som bekendt endog lidt rigelig friskt visse steder :oops:

Selvfølgelig har den fået sine sædvanlige olieskift - 3 stk. for hver 10.000 km. Og naturligvis får den også et nyt oliefilter, hver gang. Til gengæld kører jeg på noget billigt sprøjt af olie. Dea Titan 15W40 mineralsk - købes på Raiffeissen (Tysklands svar på DLG) til 15-16 kr/literen i praktiske 60 liters tromler. Olien er naturligvis slet ikke på højde med den, man kan købe for 129,95 på Shells motorvejsstationer i fine guldfarvede 1 liters dunke, som står mellem pornobladene og slush-ice-automaten. Til gengæld bliver den aldrig gammel, så min påstand er, at den faktiske smøreevne i bilen er langt bedre end, hvis man kører dobbelt så langt på Shells gulddråber, og prisen er også mere tilgængelig.

Min research ang. nedbringelse af skadelig emission står lidt stille. Der er talrige muligheder for at eftermontere sager, der giver adgang til en rød plakette. Det synes jeg imidlertid er for kortsigtet. Jeg afventer lige nu,  firmaet SK, der arbejder på fremstilling af en sammenbygget katalysator og partikelfilter, der rent fysisk monteres som erstatning, hvor lydpotten ellers sidder. Fristen for præsentationen er rykket et par gange, så vi må se...

For at få tiden til at gå, har jeg kablet lidt om i motorrummet. Livet er for kort til gamle biler med spændingstab på vitale steder. Der er røget 70 mm2 kabel på direkte fra batteri+ til starter+. Samtidig er der røget et tilsvarende kabel på fra batteri- til motorblok. Det er simpelthen en fornøjelse. Starteren prygler nu rundt, så man får indtryk af at det er en Airbus 380, der er ved at starte op... Og så en sidegevinst: Da jeg også har fået 35 mm2 fra geerator til batteri, så er der bare INTET målbart spændingstab fra generator til batteri.

Her kunne man så indvende, "at det er bare igen pedantiske perfektionist-jarl, der skal have afløb for sine neuroser". Det vil jeg bestemt ikke afvise, men et eller andet stad er der fornuft i galskaben. Det er nemlig ret sært med sådan nogle batterier. Umiddelbart ville man tro, at hvis et batteri med X spænding har 100% effekt, så har et batteri med ½X spænding 50% effekt. Men sådan fporholder det sig laaaaangt fra.

Næsten al effekten ligger i "overspændingen". Sagt på dansk. Et batteri med hvilespænding på 12,8-12,9 V er flot opladet - et batteri med 11,5 V er stort set helt fladt. Det er altså ekstremt vigtigt, at batteriet får tilført en passende høj ladespænding, hvis man drømmer om at få en masse Ah på det. En masse mennesker kører ud og køber et motherf...-batteri, og så har de en ladespænding på 13 V. Det kan ikke oplade batteriet ordentligt, så deres monsterbatteri er spildt.

Et godt laderelæ smækker spændingen op på 14,5-14,7 V nogenlunde ubelastet. Med belastning skal det helst ikke synke under 13,8 V - målt på batteriet. Men bare en lidt halvtrætte kabler med ir og snask tager toppen af spændingen. Tilmed har Schmidt og Schultz i deres salige oktoberfestbrandert dimensioneret vores kabler noget i underkanten. Derfor kan der være rigtig god fornuft i, at checke sin ladespænding - selvfølgelig med belastning - alt andet er jo bare pralgas.

Og særligt til campisterne blandt os: Vær opmærksom på, at hvis ikke forbrugsbatteriet får en ordentlig ladespænding, så dør køleskabet ud alt for hurtigt. Tit bliver forbrugsbatteriet forsynet fra det samme kabel, som trækker alle øvrige forbrugere - måske er der lige frem belastning på forbrugsbatteriet under opladning. Så kniber det med at holde spændingen helt oppe hele vejen omme fra generatoren til forbrugsbatteriets pluspol.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #26 Dato: 29. Maj 2008 kl: 20:18:02 »
Så skal det da lige nævnes at jeg har gang i et "maskinmester instrumenterings projekt" (Dem fra træffet ved hvad jeg snakker om).

Jeg kører std. diesel placering af batteriet og dimentionering af kabler.

Jeg har 14,4-14,5 V på batteriet i tomgang, mens jeg kun har 13,1 V målt på den store pluspol oppe ved instrumenthuset. Og det betyder MEGET for effekten, der er vist lagt i ovnen til et rekablingsprojekt..........
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #27 Dato: 30. Maj 2008 kl: 03:35:40 »
En lille kommentar til det med campisterne...
Vær opmærksom på, hvis I bruger gel batterier som forbrugsbatterier må ladespændingen ikke overstige 2,4 volt pr. celle (dvs 14,4v for et 12v batt.), ellers dør batteriet MEGET hurtigt !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #28 Dato: 30. Maj 2008 kl: 08:16:35 »
Citat fra: "WBX Manden"
En lille kommentar til det med campisterne...
Vær opmærksom på, hvis I bruger gel batterier som forbrugsbatterier må ladespændingen ikke overstige 2,4 volt pr. celle (dvs 14,4v for et 12v batt.), ellers dør batteriet MEGET hurtigt !


Lad mig gætte...Der sidder gel batterier i en golfbil? :wink:

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #29 Dato: 30. Maj 2008 kl: 12:07:26 »
Citat fra: "Mads-kaa"


Lad mig gætte...Der sidder gel batterier i en golfbil? :wink:

/Mads


Right ooon dude !  :lol:

Visse ting er man nødsaget til at sætte sig ind i...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."