Forfatter Emne: 100.000 med JX - erfaringsberetning  (Læst 20327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #30 Dato: 06. August 2008 kl: 20:11:09 »
Og hvad er det man siger? Intet nyt er godt nyt...

JX'eren har nu rundet de 90.000 km og siden sidst er der lavet siger og skriver INTET på den. - Jo altså selvf. har den fået nyt olie og oliefilter, og sågar har jeg flottet mig og ofret et luftfilter.

Så vidt jeg kan vurdere er den på toppen nu. Mine olieskiftintervaller på 3.000 km er selvfølgelig meget korte, men der er - målt på oliepinden - intet målbart olieforbrug mellem påfyldning og aftapning.

Vandforbrug er der heller ikke noget af, men med 90.000 km bag sig er topstykket ved at være en ældre herre. Skulle det slå en revne, så fred være med det - der ligger friske toppe i reolen, og det er også ved at være beskidt... 8)

Jeg har lige haft fornøjelsen af at have bilen på effektruller. Den viser 73 hk på hjulene, og da man plejer at sige, at transmissionen sluger 5-10 %, så svarer det til en motoreffekt på måske små 80. Skærmen beregnede momentet til 145 nm med top ved 2400 rpm. Det passer meget godt med et ladetryk på 0,8 og en lidt gavmild pumpe.

Altså alt i alt - knock on wood - endnu 5000 fornøjelige, billige og servicefri km med en eminent motorkonstruktion.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pho2graph

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #31 Dato: 06. August 2008 kl: 21:12:56 »
Tillykke Jarl og godt gået.
Det gir os sq lidt ro i baghovedet at vide, at den JX motor ikke er så ringe enda.

Citat fra: "Jarl"

Og særligt til campisterne blandt os: Vær opmærksom på, at hvis ikke forbrugsbatteriet får en ordentlig ladespænding, så dør køleskabet ud alt for hurtigt. Tit bliver forbrugsbatteriet forsynet fra det samme kabel, som trækker alle øvrige forbrugere - måske er der lige frem belastning på forbrugsbatteriet under opladning. Så kniber det med at holde spændingen helt oppe hele vejen omme fra generatoren til forbrugsbatteriets pluspol.




Har prøvet at kigge rundt i forummet herinde efter en kablingsvejledning til min camper som har 2 batterier, men uden held. (skulle jeg mon ofre 19 euro på den tyske t3 håndbog til campmodellerne...)

I øjeblikket ser det ud til at mit strømsystem er lavet, så alt, køleskab, radio, interiørlys, starter etc. får strøm fra begge batterier. Findes der en simpel måde at skille det ad ?

Citat fra: "Jarl"

motoren lever et roligt og behageligt liv uden det store pres. 1000 af de sidste km er tilbagelagt med fyldt 2 t trailer og det indvirker tilsyneladende ikke betydeligt på motorens arbejdstemperatur.
.


Vil det sige (når jeg får styr på vandtemperaturen) at man godt kan ha
en trailer på f.eks 1.000-1200 kg efter T3 erens med en 1.6 td motor uden de store problemer ?

Kh,P

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #32 Dato: 06. August 2008 kl: 23:35:01 »
Citat fra: "pho2graph"

Vil det sige (når jeg får styr på vandtemperaturen) at man godt kan ha
en trailer på f.eks 1.000-1200 kg efter T3 erens med en 1.6 td motor uden de store problemer ?

Kh,P


Ja, bestemt. Med ekstern oliekøler, tidligtåbnende vandtermostat, veltrimmet indsprøjtningssystem og en ren og ny vandkøler er en JX'er nær ved Vollgazfest.

Når jeg har 2T-traileren fuld af energikoks og bilen fyldt med Tysklandsindkøb, så der er en samlet vogntogsvægt på ca. 4,5 T, så trækker den bare stabilt og trofast hele vejen fra grænsen og til Nordjylland - og det har den for øvrigt gjort masser af gange. Ligeledes har den hentet en del biler på autotrailer i Tyskland, og det fungerer fint.

Jeg oplever T3 som en rigtig fin trailertrækker. Den er stabil og stiv i bagenden, og har selv en tilstrækkelig egenvægt, så man er lidt mere immun overfor slingretendenser. Naturligvis går det ikke stærkt, men som en gammel mand på 40 er jeg vokset fra behovet for at køre dirt track med mine biler.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #33 Dato: 07. August 2008 kl: 07:56:11 »
Hej Jarl.

Jamen det lyder jo godt. Jeg syntes bare at det lyder lidt dyrt med olieskift hver 3000 km. selv om du siger at det er noget billigt sprøjt du kører på. Hvis vi andre skulle gøre det med en pris på ca. 40 kr l ville det jo løbe op i betragtelige summer  :( . Meget firkantet kan man jo sige at på 200.000 km er prisen for olieskift med 5 l pr gang ved den pris uden fiter ved:

 3000km = 13200 kr
 5000km =  8000 kr
 7500km =  5400 kr
10000km = 4000 kr

Det er meget runde tal der er brugt og absolut kun ca. tal, men der ligger jo næsten 2 "Jarlblokke " til forskel :D


Er det det topstykke du borede "ekstra" vandkanaler i ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #34 Dato: 07. August 2008 kl: 08:43:26 »
Citat fra: "FarT3"
Hej Jarl.

Jamen det lyder jo godt. Jeg syntes bare at det lyder lidt dyrt med olieskift hver 3000 km. selv om du siger at det er noget billigt sprøjt du kører på. Hvis vi andre skulle gøre det med en pris på ca. 40 kr l ville det jo løbe op i betragtelige summer  :( . Meget firkantet kan man jo sige at på 200.000 km er prisen for olieskift med 5 l pr gang ved den pris uden fiter ved:

 3000km = 13200 kr
 5000km =  8000 kr
 7500km =  5400 kr
10000km = 4000 kr

I min virkelighed ser regnestykket således ud:

5 liter olie koster  5x14 kroner + at jeg naturligvis skifter oliefilteret hver gang, og det køber jeg til 22 kr. stykket, når jeg køber dem i de kvantummer, jeg plejer. Det giver en samlet skiftepris på 92 kr. Ved en estimeret motorlevetid på 300.000 km gennemføres 100 oliestift - altså en samlet udgift på 9200

Minimumsalterbativet er at skifte olie for hver 7.500 ifølge VW og filter hver anden gang. Hvis man nu ikke skiftede filter så hyppigt, som jeg gør, så ville man næppe købe filtre i de kvantum, jeg gør, og derfor ville man komme til at betale listeprisen for dem.Den er hos Hovwdiaudi 68,65 kr. Samtidig ville ens samvittighed nok påbyde en at køre på en bedre olie og man ville næppe indkøbe den i store tromler, så mon ikke en estimeret oliepris på 40 kr/l ville være realistisk? Samlet set ville man derved skulle gennemføre 40 olieskift og 20 filterskift på 300.000 km, hvilket ville give en samlet udgift på 9373 kr.

Det er helt klart et religiøst spørgsmål, om man hælder til den ene eller den anden antagelse. Imidlertid kan jeg dokumentere, at det samlede motorvedligeholdelsesprogram, jeg udsætter min(e) egen(/ne) bil(er) for, virker - bl.a. gennem dokumenterede målinger af cylinderslitage efter ligeså dokumenterede km-tal. Jeg glæder mig meget til at modtage lignende empiri fra folk med en anden motorvedligeholdelsesstrategi, så man kan sammenligne resultaterne. Byd ind med nogle brugbare tal. Dokumenterer de en gavnlig effekt af sjældnere olieskift, så vil jeg tage det til efterretning - indtil da, benytter jeg min egen strategi.


Det er meget runde tal der er brugt og absolut kun ca. tal, men der ligger jo næsten 2 "Jarlblokke " til forskel :D


Er det det topstykke du borede "ekstra" vandkanaler i ?

Nej - alt er kedelig standard . Blokken er boret til 77,5 = 1631 ccm.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #35 Dato: 07. August 2008 kl: 09:04:40 »
Jeg er ikke spor i tvivl om gavnligheden af hyppige olieskift når man ser den sorte olie vælte ud af aftapningshullet, men hvor køber man i dag olie til 14 kr. l der opfylder vw normerne. Er det noget man kan få til døren via nettet eller skal der en tysklandstur til, med broafgift, betaling for pas, brændstof mm ? :D

Jeg kan desværre ikke dokumentere målinger ved færre olieskift. Jeg har sjældent haft motorene fra nye og typisk kørt 100000 km før rusten kom mig i forkøbet og bilen blev sat til side. (Den sidste motor var dog dårlig da jeg fik den) I den tid jeg havde bilerne brugte de ikke mere olie, men det er jo ikke en brugbar parameter når vi skal have facts på bordet.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #36 Dato: 07. August 2008 kl: 09:15:04 »
Citat fra: "FarT3"
Jeg er ikke spor i tvivl om gavnligheden af hyppige olieskift når man ser den sorte olie vælte ud af aftapningshullet, men hvor køber man i dag olie til 14 kr. l der opfylder vw normerne. Er det noget man kan få til døren via nettet eller skal der en tysklandstur til, med broafgift, betaling for pas, brændstof mm ? :D

Jeg handler olie hos Raiffeissen GmbH i SüderLügum. I forvejen er jeg af andre årsager i Tyskland med den store trailer 6-8 gange årligt. Denne olie - Dea Fuchs Titan ikke bare opfylder, men overgår vildt VW's turbodieselnorm fra 1982 VW 50.500. Jeg tror,  at man skal lede grundigt idag for at finde en olie, der ikke overgår den.

Er man ikke frisk på jævnlige udlandsture, så er jeg sikker på, at DLG, eller hvad grovvarefirmaerne hedder på dine kanter kan sælge olie i 205 liters tromler til nogle ganske andre priser, end når man køber énlitersdunke med i fine guldskinnende plasticflasker hos benzinstationerne. Biltema sælger også en rigtig god turbodieselolie til halvdelen af den pris du nævner, og mig bekendt eksisterer de også på Sjælland.


Jeg kan desværre ikke dokumentere målinger ved færre olieskift. Jeg har sjældent haft motorene fra nye og typisk kørt 100000 km før rusten kom mig i forkøbet og bilen blev sat til side. (Den sidste motor var dog dårlig da jeg fik den) I den tid jeg havde bilerne brugte de ikke mere olie, men det er jo ikke en brugbar parameter når vi skal have facts på bordet.

Enig. Og samtidig skal vi holde os for øje, at vi har med en lille højt termisk belastet turbomotor at gøre. Allerede da VW selv af konkurrenceårsager hævede skifteintervallerne fra 5000 til 7500, gik det galt. Der er kun olien til at holde motorens bevægelige dele adskilt. Er den for gammel og slammet til med afrivninger og kondens, så er der metallisk kontakt på slidfladerne, og det medfører uundgåeligt slitage. Særligt på udsatte steder som stempelringe, plejllejer og cylindertoppe. Jeg synes, det er sjovt at lave motorer, men jeg synes det er endnu sjovere at køre med en velfungerende motor. Samtidig har jeg en formening om, at kostprisen for en ny motor er den mindste udgift ved en motorhaveri. Tiden, ulejligheden og besværet ved et motorskift overgår for mig laaangt de penge, det koster. Det vil jeg gerne gøre så sjældent som muligt, derfor forsøger jeg at tegne en optimal livsforsikring på min motor med meget hyppige olieskift, og det ser ud til at virke efter hensigten, og samtidig udgør det ikke en større økonomisk belastning for mig end en almindelig olieskiftstrategi ville gøre.

Skulle man ud i nogle længere skifteintervaller mener jeg at man rammer ind i en diskussion om billig mineralsk olie kontra dyr letløbs longlife syntetisk olie. Det er af adskillige årsager, som vi kan tage fat på en anden gang, min overbevisning, at vores motorkonstruktion fra 1974 er aldeles uegnet til den moderne olietype.



Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #37 Dato: 07. August 2008 kl: 09:49:50 »
Jarl...

hvad mener du med denne sætning...???

"Jeg tror, at man skal lede grundigt idag for at finde en olie, der ikke overgår den."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #38 Dato: 07. August 2008 kl: 10:32:04 »
At VW 50.500 er så gammel norm, at stort set alle moderne motorolier let opfylder den og tilmed overholder krav, der er langt skrappere. På API-skalaen svarer VW 50.500 jo kun til et sted omkring CE. Allerede i 80'erne kunne man i Brugsen købe en lavprisolie fra OK, der overholdt CF4.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #39 Dato: 08. August 2008 kl: 10:08:08 »
Må din maskine rulle og rulle og rulle Jarl!Det er jo lige før man får lyst til at prøve metoden, og skifte olien lidt oftere.

Hmmm...måske ihvertfald skifte for hver 5000km; indtil hvornår var det officielt skifteinterval iflg. VW?

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #40 Dato: 08. August 2008 kl: 10:33:13 »
Citat fra: "T3Anders"
Må din maskine rulle og rulle og rulle Jarl!Det er jo lige før man får lyst til at prøve metoden, og skifte olien lidt oftere.

Hmmm...måske ihvertfald skifte for hver 5000km; indtil hvornår var det officielt skifteinterval iflg. VW?


5000km er et godt interval! Det kører jeg efter.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Crapz

  • Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #41 Dato: 08. August 2008 kl: 11:13:28 »
skifet også normalt ved 5K km :D

men som jeg snakked om med Morten i går så har vi kørt 8000 km her på vores bryllups ferie hehe så skal skifte olie i morgen.

sad på vej hjem og tænk puha vi har kørt lagt, ups vi skulel sku da have skiftet olie :(

Offline Hvenegaard

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #42 Dato: 09. August 2008 kl: 20:00:37 »
8000 KM det var godt nok en lang tur,så langt har jeg dog aldrig kørt,men så må du vel også have startet på frisk olie,det gør jeg bare jeg skal køre 3000 KM,uanset hvor langt den har kørt.Kører på fuldsyntetisk 5-40 det har den kørt på siden den blev totalrenoveret for ca. 65000 KM siden,skifter for hver 5000.Har dog godt hørt at nogle siger den ikke er egnet til vores motorer,men indtil videre har det virket upåklageligt.

M V H  Hvenegaard
Surferbussen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #43 Dato: 19. September 2008 kl: 19:53:54 »
Så blev der spolet 5 tkm mere på speedometeret - næste gang er det sgu rundt :wink:

Status siden sidst er, at der faktisk er blevet lavet lidt på den.

Der kom små irriterende oliedryp ud under nederste del af tandremsdækslet. Naivt og håbefuldt tjekker man selvf. ventildækslet - det kunne jo være, at man var heldig, men nej. Synderen var shimmerringen ved krumtappen i tandrensenden. Derfor måtte udstødning, remhjul og tandremsdæksel af. Så skulle jeg jo også have takthjulet på krumtappen af, og som bekendt er det haram, at bruge gearkassen som modhold. Altså brugte jeg et "specialværktøj". Et gammelt remhjul, som jeg har svejset et 1 m langt vandrør tangentialt på. Så er det bare at sætte de fire skruer i, så er der masser af modhold uden at belaste noget som helst. Som sagt, så gjort - takthjulet kom af, og shimmerringen blev skiftet og fik en anelse silicone fedt til lige at glide de første par omgange uden for meget friktion. Samtidig positionerede jeg shimmerringen, så der nu sidder lidt yderligere på krumtappen - derved undgåes, at den kører i det samme gamle slidte spor. Når nu jeg var derinde, så tog jeg også lige shimmerringen ved mellemakslen og på knasten. Samme procedure, som for krumtappen.
Min filosofi er, at, når man er i gang et sted, så kan man lige så godt gøre det færdigt, så man ikke skal komme der lige med der samme igen. Altså fik den også ny tandrem og nyt strammerhjul, og så blev dækslet lukket pænt til igen.
Så burde alt jo ånde fred, og motoren blev også så tør som en middagsstund i Sahara. Men der blev ved at være små oliepletter på bagklappen, når jeg kørte på job. Men de var klare, og alligevel olierede. Gearkassen er (selvf.) også tør som en ørkenstorm, så hvor kom det fra? Jo - dælme fra servopumpen. - VW's typiske grønne servoolie. Jeg gav den lige en byge med damprenseren, og så kommanderede jeg fruen ind i bilen og dreje med rattet mens jeg lurede på pumpen. Hvor banalt! Trykslangens banjobøsning havde løsnet sig, så der sivede en lille strøm af servoolie ud ved kobberskiven. Der røg lige to friske skiver i, og så var alt tæt igen.

Med andre ord - fuld tilfredshed - som sædvanligt. Maskinen spinder, så det er en fornøjelse, og nu står der - når vi lige får nogle knastørre dage - undervognbsbehandling på programmet. 20 liter raps/tjæreblanding står allerede i fyrrummet og venter...
Samlede vedligeholdelses udgifter de seneste 5 tkm:
2 kobberskiver= nada
3 shimmerringe= 45 kr
1 bolt til takthjulet= 10 kr
Et tandremssæt= 150 kr
:D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #44 Dato: 28. November 2008 kl: 13:03:48 »
Sidder lige og hører godt gammelt Sting "Message In A Bottle" og synker en dugfrisk Carlsberg 47, mens min gamle 18" subwoofer sender gode vibrationer ud i rummet.

Anledningen er fornøjelig: Nu 100 tkm med med den aktuelle JX'er



Jo, selvf. er speedometeret trimmet, så det følger motoren - det gør det ulige meget nemmere at huske skifteintervaller for de forskellige komponenter.

Vedligeholdelse siden sidste indlæg:

1 olieskift. That's it.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!