0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hvordan, og med hvad måler du kompressionen?
Jeg ser en del problemer i sådan en kompresionstest.Selve testeren er vel bare en trykmåler,som man skruer ned, enten i stedet foren dysse eller i stedet for et gløderør.Derefter drejes motoren formoder jeg,og man set hvor højt trykket kommer op,og det må selvfølgelig afhænge af hvorstor luftvolumen der er i slange tiltrykmåler, og i selve trykmåleren.Nu er der jo et stempelingsgab, og alenedet må betyde at det sikkert er muligt atdreje motoren så langsom rundt at der ikkenår at opbygges noget nævneværdigt trykfordi luften når at sive ud i det gab.Dertil kan der være utæthed langs stempelringog ved ventiler.Så der må vel være en slags standard forhvordan kompressionen måles, f. eks. et standardiseret omdrejningstal?En helt anden mulighed ville være at pumpeluft ned cylinderen, til et bestemt tryk,og så bruge tiden det tager før trykket ernået ned på et bestemt niveau som et målfor cylinder med stempels tæthed.
Pumpe luft ind og se trykket falde - den har jeg sgu't set foreslået før :roll: Det er jo ikke en trykbeholder der skal testes! Og nej en cylinder er ikke tæt - der skal jo være plads til oliefilmen! Men alligevel kan den godt lave et tryk.
Hvad er den optimale drifts temperatur ?? (80-90)Det skal jeg fortælle dig om 105.000 km :wink: Hvorfor skulle toppen af, kan stemplet ikke komme nedenud ?? Nope. Der sidder en krumtap og dens lejebukke i vejen...Er det helt udelukket at dysen er medskyldig ??Intet er udelukket, men alle 4 dyser er selvf. testet både ved montering for mange tusind km siden og så nu, hvor skaden opstod. I begge situationer har alle 4 et optimalt sprøjtebillede, en fin tæthed og det korrekte åbningstryk. Også "snerre-testen" klarer de fint. Et yderligere argument for at de er uden skyld er, at de alle fire opfører sig helt ens. Kurt