Forfatter Emne: Olie Til motoren. godt og bililgt?  (Læst 11388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #15 Dato: 10. Juni 2008 kl: 18:41:56 »
Forresten plejer jeg ved hvert 3-4 olieskift at hælde en dunk olierens i inden olieskift - skal lige love for det er sort det der kommer ud så  :shock:

Det hældes i varm motor og man lader den snurre 10-20 min tid inden olieskift.
Husk ikke at belaste motoren når rensemidlet er i, olien mister sin bæreevne og bliver tynd som vand!

Der går markant længere tid før olien bliver sort på pinden efter sådan en tur. Hvis motorens pakninger og simmeringe er hådre og tætnet med sod kan ovenstående metode godt give lidt problemer... eller fortælle om motorens virkelige tilstand!

Bruger bell-add eller abcon til indvendig motorrens.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Hvenegaard

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #16 Dato: 10. Juni 2008 kl: 20:08:38 »
Citat fra: "verner"
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.


Hej Niels hvorfor mener du ikke man må køre på fuld synt. olie,jeg spørger fordi jeg har altid kørt på 5-40 og syntes det fungerer fint,skifter for hver 5000,og har stort set ikke noget olieforbrug.Motoren har kørt på det siden totalrenov.for ca. 65000 KM siden.

M V H   Hvenegaard
Surferbussen

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #17 Dato: 10. Juni 2008 kl: 20:25:38 »
Citat fra: "Hvenegaard"
Citat fra: "verner"
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.


Hej Niels hvorfor mener du ikke man må køre på fuld synt. olie,jeg spørger fordi jeg har altid kørt på 5-40 og syntes det fungerer fint,skifter for hver 5000,og har stort set ikke noget olieforbrug.Motoren har kørt på det siden totalrenov.for ca. 65000 KM siden.

M V H   Hvenegaard


det er noget vw advarer mod i instruktionsbogen  :shock:
men man skal generalt tænke sig om hvilken olie man hælder på, det dyre er ikke godt til alt :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #18 Dato: 10. Juni 2008 kl: 22:50:11 »
Citat fra: "Hvenegaard"
Citat fra: "verner"
jeg kører med mobil 10/40w fra harald skrald til 89kr for 4liter på tilbud, det er vist det samme som esso, for hvis man læser det med småt bag på dunken står der mobil :wink:
og man skal huske ikke at hælde en tynd fuld synt. olie på sin JX'er.


Hej Niels hvorfor mener du ikke man må køre på fuld synt. olie,jeg spørger fordi jeg har altid kørt på 5-40 og syntes det fungerer fint,skifter for hver 5000,og har stort set ikke noget olieforbrug.Motoren har kørt på det siden totalrenov.for ca. 65000 KM siden.

M V H   Hvenegaard


Jeg har også gode erfaringer med fuld syn 0-30. Jeg har haft det på nu siden træffet og jeg kørte 1 km længere på literen og der blev ikke sparet på hastigheden!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #19 Dato: 10. Juni 2008 kl: 23:12:39 »
waaahat?

0-30 er det ikke en long life olie???

Så kan den IKKE anbefales til din vogn. Den er lavet til nogle helt andre tollerancer i oliepumpe, lejer osv

Dernæst er bæreevne i varm tilstand (-30) ikke meget for en motor der er notorisk kendt for at blive varm (oliekøler eller ej) og være lidt presset generelt.

Det lyder måske ikke af meget med springet mellem 30 / 40 / 60 men der er en kæmpe forskel i bære- og smøreevne ved høje temperaturer!

Jeg ville personligt ikke hælde 0w-30 på nogen af mine biler... det har jeg dem for kær til   :shock:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Djursland

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #20 Dato: 10. Juni 2008 kl: 23:17:40 »
ville det være på tide at få en til at fortælle om hvad de forskellige tal står for

altså o-30 og 5-40 osv

og hvad der er bedst bæreeven i osv og hvad lang livs olie er

eneskaber osv

for det tror jeg ikke der er så mange der ved ret meget om men mange gerne vil vide nu da vi har denne olie snak

Mvh Djurs

  :lol:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #21 Dato: 10. Juni 2008 kl: 23:35:33 »
kort fortalt er der to typer olie:
mineralsk - dino olie forarbejdet med forskellige additiver.
syntetisk - kan enten være "sorteret" mineralsk olie så molekylekæderne er mere ens eller forarbejdet (cracket) og genopbygget med bestemt molekylekæde længde.

I de delsyntetiske kan disse så være blandet i et vilkårligt forhold.

De første tal i betegnelsen står for olien flydeevne i kold tilstand efter fulgt af et w. Jo lavere tal des mere letflydende er olien. Basis er så vidt jeg husker pensylvanisk råolie = indeks 100.
Dvs en 5w-40 vil komme hurtigere rundt en kold vinternorgen end en 20w-50.

Tilgengælde vil 20w-50 være en god sommerolie da det bagerste tal fortæller hvor godt olien bærer i varm tilstand. Jo højere tal desto højere temperatur kan olien normalt tåle før smøreevnen forsvinder.

Så det optimale var en sommer og en vinterolie, på vores breddegrader med forholdsvis små temperatur udsving vil man klare sig fint i en T3 med en 10w-40 - Tilfældigvis er dette også den mest gængse viskocitet for de olier der er aktuelle for os - mineralske / delsyntetiske / syntetiske er en smagssag i mine øjne når man ikke kører længere end 5000 km/skift. Personligt hælder jeg dog til de to sidste.

ellers er der masser af sider om emnet på nettet...:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/ommotorolier.htm
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/oliefaq.htm
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #22 Dato: 10. Juni 2008 kl: 23:57:53 »
Jeg har også gode erfaringer med fuld syn 0-30. Jeg har haft det på nu siden træffet og jeg kørte 1 km længere på literen og der blev ikke sparet på hastigheden
Citér


prøv at læs i din instruktionsbog! normalt er den den man skal rette sig efter, der står bla. at man skal undgå lavviskositetsolier til TURBO-DIESEL!
min bog er trykt i 1989, der kan selvfølgelig være ændret mening fra VW's side sidenhen :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

T3Anders

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #23 Dato: 11. Juni 2008 kl: 02:08:46 »
jeg bruger 5w 40 fuldsyntetisk, skift for hver 7500km.
Hvad siger panelet?

Medvirkende til det valg er så at jeg kan få det til 135kr/4L, og at olieskift for hver 7500km er rigelig besværligt for mig til at jeg helst ikke gør det hyppigere. :roll:  :)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #24 Dato: 11. Juni 2008 kl: 06:06:48 »
7500 er vw eget interval for diesel motorer. Dette forudsætter flere ture over 10 km hvor bilen bliver gennemvarm end mange småture.

Så kører du overvejende længere ture og bruger en ordentlig olie (igen en svær definition da det er subjektivt) er et interval på 7500 efter min mening helt iorden.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #25 Dato: 11. Juni 2008 kl: 08:29:35 »
Hvad sagde jeg? Religionskrig!

Kære Mads. Gør som du føler for, hvad angår valget af olie. Der er nemlig to anskuelser, der strider mod hinanden:

1) Man skal køre på noget tyndt sprøjt (min metafor for syntetisk letløbsolie). Argumenterne herfor lyder, at denne olie i koldstartsfasen er langt hurtigere fremme på de fjerntliggende smøresteder, og derfor nedsætter sliddet der. (Min usle kommentar: Sikkert relevant på små fine multiventilmotorer med stort smørebehov ved den spinkle finmekanik. Syntetisk olie er i øvrigt forbandet god til at polymerisere med vegetabilske olier og det er ikke en ros, hvis nogen skulle tro det.)

2) Man skal køre på en tykkere mineralsk olie. Den har bedre bæreevne på de kritiske smøresteder (fremfor alt på krumtapsølerne) og den kan bedre opretholde korrekt olietryk grundet dens træghed. Prisen herfor er så dårligere smøring i koldstartsfasen på fjerntliggende smøresteder. (Min kommentar:  Jeg har endnu aldrig set slitage på knastakselsølerne grundet manglende smøring, og det må da ellers siges at være et fjerntliggende smørested. Til gengæld har jeg set motorer, der var samlet med toppakningen vendende forkert, så olieforsyningen til toppen var afbrudt. Der var stadig ikke noget slid på knastsølerne. Derfor foretrækker jeg, at sikre mig smøring med høj bæreevne på de steder, hvor jeg har set faktiske skader - krumtapsølerne! Alle plejlstænger, der forlader motorblokken ud gennem siden er startet som manglende smøring af den ene eller anden grund).

Generelt om olier:

Allerførst et forbehold:

Jeg er notorisk mistroisk. Flydende motorrenovering, Bell-add, mirakelbenzin, "injector-clean"... rend mig i r.... Jeg tror på veltrimmede motorer og hyppige olieskift. Og når de går i stykker eller bliver slidt, så skal der mekanisk arbejde til. Alt andet er latterligt bullshit.

Med det forbehold tydeliggjort kan man så vælge at sortere mine meninger fra som ævl, eller man kan overveje, om der er noget fornuft i dem.

Mange mennesker giver rigtig rigtig mange penge for deres biler. Set i lyset af prisen på en ny bil, er 200 kr/literen for motorolie peanuts. Når mange mennesker tilmed ikke selv magter at skifte olien, men må betale timeløn for det, så bliver olieprisen endnu mere ligegyldig. På den anden side, så er disse fremmedgjorte mennesker ved at tisse i bukserne over at deres dyre bil skulle gå i stykker. Hvis vi nu kan få de mennesker bildt ind, at en særlig olietype næsten er en livsforsikring for deres motor, så kan vi bare sætte prisen, hvor vi har lyst. Hvis vi så samtidig kan få nogle tekniske novicer på 18 år til at stå på døgntankstationerne og fortælle eventyr fra de varme lande om de olier (selvom det nærmeste de har været på en firetaktsmotor, var da de købte deres koreanske PGO Popcorn hos Thansen), ja så får vi etableret en tro på, at det faktisk er et enestående produkt vi sælger. Ned i en flot guldfarvet dunk, så er det kun samvittigheden, der sætter prisen.

Man skal så vidt muligt holde sig til objektive målestokke. Internationalt anerkendte standarder f.eks. Når vi snakker motorolie, så er den krævede norm til vores bil VW 50.500 eller bedre. I dag er det rigtig rigtig svært at finde en motorolie der ikke overholder dette krav. Kig også på API (American Petrol Institute). Deres opgivelser er adskilt til hhv. benz. og diesel. S= Spark ( gnisttænding= benzin) og C = Compression (kompressionstænding = Diesel). Al olie med CF4 eller derover (CG, CH, CI... (det vokser alfabetisk på sidste ciffer)) er meget fin og endda noget overkill.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #26 Dato: 11. Juni 2008 kl: 09:53:44 »
Citat fra: "verner"
Jeg har også gode erfaringer med fuld syn 0-30. Jeg har haft det på nu siden træffet og jeg kørte 1 km længere på literen og der blev ikke sparet på hastigheden
Citér


prøv at læs i din instruktionsbog! normalt er den den man skal rette sig efter, der står bla. at man skal undgå lavviskositetsolier til TURBO-DIESEL!
min bog er trykt i 1989, der kan selvfølgelig være ændret mening fra VW's side sidenhen :roll:


jooo men nu er motoren stort set ny og med 25 rækkers ØK - ekstrem fin turbo. MEN jeg kunne mærke en forskel i motorens gang og mellem accelrationerne - fra 80 til 120 gik forbavsene godt!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mads2600

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #27 Dato: 11. Juni 2008 kl: 11:50:18 »
Ok.. Ny har jeg da fået læst og forstået det hele faktisk.. Men et ord der bliver brugt meget herinde.. ØK??? Hva betyder det??

Djursland

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #28 Dato: 11. Juni 2008 kl: 11:51:11 »
oliekøler

Mvh Djurs  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #29 Dato: 11. Juni 2008 kl: 15:09:42 »
ØK er en fordansket forkortelse for ÖK som er den oftest anvendte forkortelse for en Ölkühler = Oliekøler..

Nødvendig investering med mindre man morer sig med at skifte motor hver 100.000 km.

Sådan ser min montering ud:

http://martinelund.dk/jan/OKmontering/
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012