Forfatter Emne: Olie Til motoren. godt og bililgt?  (Læst 11387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads2600

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #30 Dato: 11. Juni 2008 kl: 15:17:32 »
Fungerer det vandkølende system der er normalt ikke???

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #31 Dato: 11. Juni 2008 kl: 18:15:29 »
Fordi at den oprindelige "oliekøler" ikke fungerer som oliekøler men istedet som olievarmer, der har til formål at opvarme olien vha. kølevandet i koldstartsfasen.

Kølevandet er meget hurtigere varmt en olien, og der er derfor en fordel i at have monteret en olievarmer der vha. af den varme kølevand sørger for at bringe olien op i temperatur hurtigt.
Mvh. Casper

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #32 Dato: 11. Juni 2008 kl: 21:21:38 »
kunne måske skyldes forskellen i evnen til at optage varme...

feks bliver noget metal hurtigere varmt en andet!

Det har et fint ord, men kan ikke lige huske det.

+ vandet løber omkring cylindervæggene, olien er hvor der er bevægelse og under stemplerne - det gør også en forskel.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #33 Dato: 11. Juni 2008 kl: 21:29:08 »
Nu er det så sådan at jeg ikke udtaler mig om hvad jeg _fornemmer_ der sker inden i motoren. Jeg udtaler mig om hvad jeg _ved_ der sker.

Men tag da og gør hvad jeg har gjort, monter temperaturovervågning af kølevandet og motorolien, så kan du sidde daglig og se at kølevandet bliver meget hurtigere varmt end olien.
Mvh. Casper

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #34 Dato: 11. Juni 2008 kl: 21:33:36 »
touché  :wink:

Enig, jeg har ikke et fuldt monteret flycocpit (glæder mig meget til at se endelig montage - det bliver vildt blæret) Har bare digital olie temp og analog vand temp i den anden bil og der er tydelig forskel.

Vandet er på driftstemp (2-3 km) længe før olien 10km)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mølle

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #35 Dato: 11. Juni 2008 kl: 21:57:57 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "casper"
Nu er det så sådan at jeg ikke udtaler mig om hvad jeg _fornemmer_ der sker inden i motoren. Jeg udtaler mig om hvad jeg _ved_ der sker.

Godt :wink:

Citat fra: "casper"

Men tag da og gør hvad jeg har gjort, monter temperaturovervågning af kølevandet og motorolien, så kan du sidde daglig og se at kølevandet bliver meget hurtigere varmt end olien.

Det har jeg ofte tænkt på ville være en god ide.
Så er der en chance for at standse i tide, og ikke
når motoren først er ødelagt.
Det kan blive noget af et kontrol-panel:

Olie-temperatur

vand-temperatur

Tryk i kølevandssystemet:
Til at detekterer utæthed til cylindre.

Vakum bag luftfilter:
Afsløre hvornår luftfilteret er ved at være tæt.

Vakum bag dieselfilteret:
Detekterer hvornår dieselfilter trænger til udskiftning.

Er der andre ting der er oplagte?



Der er da ingen grund til at begrænse sig. Hvad med at måle flow på underkompression og hvad med at sætte en sonde i hver af de 4 udstødningsporte til temperaturmåling af udstødningsgassen. SÅ kan man se, hvis motoren bliver syg.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #36 Dato: 11. Juni 2008 kl: 22:12:22 »
Hmm der er måske nogen der har talt med vores maskinmester på fyn.

Han havde styr på der :lol: med måleure og følere 8)

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #37 Dato: 11. Juni 2008 kl: 22:16:00 »
Hvad med et (medicinsk) termometer, i må jo være syge.  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #38 Dato: 11. Juni 2008 kl: 22:21:37 »
måling af udstødningsgassen temperatur er faktisk temmelig vigtig når man snakker optimering af diesel motorer, men for hver cylinder er nu nok alligevel overkill  :roll:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #39 Dato: 11. Juni 2008 kl: 23:45:10 »
Kommandocentralen i maskinmesterens Syncro.

Jeg talte 11 ekstra analoge ure, 4 digitale og et skueglas..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

  • Gæst
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #40 Dato: 12. Juni 2008 kl: 00:04:13 »
:shock:

gearstangen ser sgu' lidt boejet ud. Maaske manglerde der en foeler til at fortaelle Skipper Skraek at gearskassen traengte til smoering!?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #41 Dato: 12. Juni 2008 kl: 00:08:32 »
11 analoge i førerrummet ja, men der var 7 digitale, samt 3 skueglas i maskinrummet :-)
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #42 Dato: 12. Juni 2008 kl: 00:30:09 »
Han havde bare sånogle korte maskinmesterarme... derfor gearstangen.. os andre lemmedaskere har jo ikke problemer med at nå det øverste højre gear.  8)

Det var et SYGT SYGT setup grænsende til det paranoide.. men han vidste sku hvad han ville med sin dieselmaskine.. og han sørgede for at alt foregik som han ville ha det... hele tiden...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #43 Dato: 12. Juni 2008 kl: 09:15:27 »
Citat fra: "T3Anders"
:shock:

gearstangen ser sgu' lidt boejet ud. Maaske manglerde der en foeler til at fortaelle Skipper Skraek at gearskassen traengte til smoering!?


det er fordi det har været en benziner - deres gearstang er bøjet hvorfor ved jeg ikke....
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olie Til motoren. godt og bililgt?
« Svar #44 Dato: 12. Juni 2008 kl: 10:24:52 »
Citat fra: "Hawaiibussen"


det er fordi det har været en benziner - deres gearstang er bøjet hvorfor ved jeg ikke....


Det skyldes at de stakkels benzinfolk må flå rundt med grydeskeen i et umuligt forsøg på at finde et gear, der passer til deres ufatteligt smalle - eller snarere fraværende - momentområde... 8)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!