Forfatter Emne: Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum  (Læst 12677 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #15 Dato: 03. August 2008 kl: 22:53:21 »
Hej og velkommen.  

Det er noget af en ilddåb du har fået dig der.  Men bare rolig du ender med at elske den mere end noget andet du har haft. :)  :)

Du er jo heldig du bor på fyn, Nede ved faaborg, bor Niels Erik Thing, som også har oprette en profil her inde, Han er specialist i T3'er (mekaniker) og han har mange dele nye og brugte.

Ellers er det faktisk ret nemt at finde nye reservedele til sådan en bil. mener Thansen har ekspansions beholder,tank og den føler der var knækket.  ellers er der howdiaudi de har næsten at mekanik.

Prøv links'ene der er her på siden.

Ellers tillykke med bilen.-- hvor længe har ham du købte den af haft den, mener jeg så sådan en med dannebro i næstved sidste år.


Mange hilsner Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #16 Dato: 05. August 2008 kl: 18:19:05 »
Har til morgen sat ny ekspansionsbeholder i camperen.
Beholder 288,- + moms.
Dybdeføler t/beholder 86,- +moms.
Blåt låg 112,- +moms
Købt hos VW - SMC Odense

(Billeder vedhæftet til sidst)

Fyldt vand på og kørt en god lang tur på motorvejen.
Temperatur på motoren holder sig på 60-70 %. En nål over den røde lampe (på paneltypen med omd tæller). Hvor højt må den ligge ?

Håber det har løst mit problem med at motoren bliver for varm...

6 mm udluftningsskrue til kobling vil ikke holde tæt efter udluftning. Har købt en ny. Hjalp det..næ. Hvad kan der mon være galt ?

Der kommer røg ud ved låget på ventildækkslet - må der det ??

Kan ikke finde ud af om jeg skal efterspænde topstykket. Har kørt 2500 km efter det blev monteret.
Spurgte en mekaniker hvad jeg skulle gøre, og jeg kunne høre i telefonen han nærmest rullede med øjnene og stønnede et overbærende grin. Hvorfor har du dog ikke gjort det ved 1000 km ??? Jamen, fordi jeg var på ferie i Norge, og fordi jeg forinden har læst at det er en religion om man gør eller ikke. Og hvis, hvorfor skal det så være præcis ved 1000 km ?
Hvad nu, er jeg lost, skal jeg lade topstykket være, ellers skal jeg efterspænde det ? Eller skal det hele skilles ad og pakkes om ?

Har bestilt en ny tank i Tyskland. (billeder vedhæftet af den gamle)

89,- euro + 12 til forsendelse. Incl dichtung (1 pakning, vist nok kun til påfyldningshullet) Resten af pakninger købt hos SMC. Også købt 2 meter 6 mm gummirør og 10 spændebånd. Mener VW skriver at rørene er 5.5 mm..kan man få det ?
Kan også skabe lidt forvirring at min 1.6 TD er fra 7/1985 netop måned og år hvor man skifter tankdesign iflg tyskerne. Jeg har bestilt den "nye" model fra efter 7/85 og håber at regpapirer holder stik.

Endnu et problem streget på listen.
Endnu et nyt kom til i dag men blev løst inden for en time. Temperaturmåler virkede ikke mere. Det var en rød/gul ledning til føleren i motoren der var knækket.

Forummet og folk herinde har virkelig hjulpet mig meget. Tak skal i ha :-)
Håber meget i kan hjælpe mig videre med at svare på nogen af de mange spxgsmål jeg stadig bakser med.

Kh, P

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #17 Dato: 05. August 2008 kl: 18:51:53 »
Citat fra: "pho2graph"
Har til morgen sat ny ekspansionsbeholder i camperen.
Beholder 288,- + moms.
Dybdeføler t/beholder 86,- +moms.
Blåt låg 112,- +moms
Købt hos VW - SMC Odense

(Billeder vedhæftet til sidst)

Fyldt vand på og kørt en god lang tur på motorvejen.
Temperatur på motoren holder sig på 60-70 %. En nål over den røde lampe (på paneltypen med omd tæller). Hvor højt må den ligge ?

Omkring dioden er meget almindeligt +/- et par mm afhængig af, hvor meget ir, der er på forbindelserne.

Håber det har løst mit problem med at motoren bliver for varm...

6 mm udluftningsskrue til kobling vil ikke holde tæt efter udluftning. Har købt en ny. Hjalp det..næ. Hvad kan der mon være galt ?

Ud med den igen. Rense, rense, rense - evt lidt forsigtig trykluft. I sidste instans rense gevindet med en gevindtap. Til sidst lufte ud igen og skylle med rigeligt vand alle steder, hvor der er kommet bremsevæske.

Der kommer røg ud ved låget på ventildækkslet - må der det ??

Nej, men er det røg eller olietåge? Der skal også ligge en oliedeflektorplade. I øvrigt skal der slet ikke være et låg der. Er det et ventildæksel fra en Golf/Passat eller monstro hele motoren er en Golf/Passat. Har du hydrauliske ventilløftere? Hvad er motorkendingsbogstaverne.

Kan ikke finde ud af om jeg skal efterspænde topstykket. Har kørt 2500 km efter det blev monteret.
Spurgte en mekaniker hvad jeg skulle gøre, og jeg kunne høre i telefonen han nærmest rullede med øjnene og stønnede et overbærende grin. Hvorfor har du dog ikke gjort det ved 1000 km ??? Jamen, fordi jeg var på ferie i Norge, og fordi jeg forinden har læst at det er en religion om man gør eller ikke. Og hvis, hvorfor skal det så være præcis ved 1000 km ?
Hvad nu, er jeg lost, skal jeg lade topstykket være, ellers skal jeg efterspænde det ? Eller skal det hele skilles ad og pakkes om ?

Ryg en Kings, knap op for en dåsebajer og tag et spil Ludo med knægten. For en måned siden skilte jeg en motor ad, som jeg selv havde samlet for 200.000 km siden. Den blev aldrig efterspændt og toppakningen var stadig tæt, da jeg skilte den ad. Topstykket var til gengæld revnet. Jeg efterspænder ikke mere, og jeg har aldrig oplevet problemer. Myterne om den stærkt nødvendige efterspænding opstår fordi topstykkerne revner. Folk vil ikke acceptere i deres hoved, at topstykket revner, derfor opfindes der utallige forklaringer på, hvorfor der kommer tryk i kølesystemet. I min tid som dieselmand har jeg skiftet flere toppe på VW diesel end de fleste har spist peanuts, og kun én eneste gang har det været toppakningen, der var problemet.


Har bestilt en ny tank i Tyskland. (billeder vedhæftet af den gamle)

89,- euro + 12 til forsendelse. Incl dichtung (1 pakning, vist nok kun til påfyldningshullet) Resten af pakninger købt hos SMC. Også købt 2 meter 6 mm gummirør og 10 spændebånd. Mener VW skriver at rørene er 5.5 mm..kan man få det ?
Kan også skabe lidt forvirring at min 1.6 TD er fra 7/1985 netop måned og år hvor man skifter tankdesign iflg tyskerne. Jeg har bestilt den "nye" model fra efter 7/85 og håber at regpapirer holder stik.

Det skal nok holde stik

Endnu et problem streget på listen.
Endnu et nyt kom til i dag men blev løst inden for en time. Temperaturmåler virkede ikke mere. Det var en rød/gul ledning til føleren i motoren der var knækket.

Forummet og folk herinde har virkelig hjulpet mig meget. Tak skal i ha :-)
Håber meget i kan hjælpe mig videre med at svare på nogen af de mange spxgsmål jeg stadig bakser med.

Kh, P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #18 Dato: 05. August 2008 kl: 19:04:27 »
Er det en spritny tank du kan købe for € 101??
I bekræftende fald, var vi vel nok et par stykker der gerne ville have et link.
Så vidt jeg husker tager TSvansen små kr. 2000 for en "rå" tank.
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #19 Dato: 05. August 2008 kl: 19:42:39 »
En ikke synderlig fantasifuld søgning giver dette resultat:

http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=tank+t3&category0=
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #20 Dato: 05. August 2008 kl: 22:30:52 »
Tak Jarl. Som altid føler man sig ekstra tryg (og i lidt bedre humør :-) når du har været forbi med ord.

Jarl, Jeg prøver, som du tidligere har skrevet, at finde nummeret på motoren. Jeg er bare ikke helt klar over, hvor jeg helt præcis skal kigge.
Men jeg vil selv rigtig gerne finde ud af hvad der sidder i. Er det i øvrigt ikke Golf motorer der sidder i de fleste T3 1.6 dieseler ?

Jo, den er god nok Borre, 101 euro for tank - incl forsendelse. Jeg vil lige sige at det er også meget billigt for transporten. Og så skulle man selv lige først finde ud af hvad de mener med "nur für einspritzmodel" og "nicht für einspritzmodel" og var det nu til diesel eller ikke, og hvilken årgang, og diameter til hullet hvor dieselen kommer ind. Så til min 1.6 td 7/1985 valgte jeg at købe denne her :

http://cgi.ebay.de/VW-T3-Bus-Transporter-Tank-diesel-benzin-7-85-8-90_W0QQitemZ320282717467QQihZ011QQcategoryZ65099QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Poul, jeg ved ikke hvor længe den tidligere ejer har haft den. Men jeg mener det var flere år. Den kom fra Jylland, tæt på Ribe.

Mølle, det med at tidligere ejere har sat to varmeslanger sammen fra tidl varmeapparat i bagkabinen prøver jeg at imødegå ved simpelthen at få fat i et varmeapparat og genetablere til originalt set-up. Det kan måske få temperaturen lidt længere ned som du er inde på.
Og, tak fordi jeg må kigge forbi dit "lager" :-) Jeg skriver lige først hvis jeg mangler nogen dele...

Jens Jakob, Jeg har kigget på regningerne, og de ser helt ægte ud. Jeg uploader lidt flere billeder af camperen og rusten inden længe.

Rollenlager, Jeg holder stift fokus på pletterne på måtten. Der har bare ikke vist sig nogen den sidste uge, på trods af at det har regnet meget.


P

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #21 Dato: 05. August 2008 kl: 22:49:32 »
I princippet er alle VW's 1,6 D/TD motorer identiske. Dog er der små detaljer, der adskiller dem.

En Golf/Passat/Jetta/A80 fra efter 8/85 har hydrauliske ventilspillerumsudlignere. Det er en frygteligt langt ord, så derfor snakker man tit - lidt upræcist - om "hydroløftere" eller på tysk "hydros".

Alle T3'ere får justeret ventiler med ilægning af shims af forskellig tykkelse. Det omtaler man som "mekaniske løftere".

Motorer (blok+topstykke) med hydros har en ekstra oliereturkanal fra topstykket, der fortsætter ned i blokken. De motorer kan fint anbringes og vil tilmed fungere fint i en T3, og da mange T3-motorer er slidt op længe før en Golf-motor er kørt til, så har der været en lystig indbygning af motorer fra småbilerne til T3'erne.

En anden forskel er udstødningsventiler og oliesprøjtedyser under stemplerne. Her går skillelinien dog ikke mellem småbilerne og T3, men mellem D og TD. Turbodieselerne har natruimkølede panserventiler, der kendes på en nubret overflade, og ligeledes har de en oliesprøjtedyse under hvert stempel, som af hensyn til køling sprøjter motorolie på stemplernes underside.

Desuden er der selvf. forskel på en masse sekundære komponenter - dieselpumper, manifolder, motorophæng osv. osv. Til at holde styr på det har VW indført et sindrigt system, hvor alle motortyper får en kode.

I T3 er der kun originalt indbygget følgende motorer:

CS: 1,6 D 50 hk
KY: 1,7 D 57 hk
JX: 1,6 TD 70 hk.

Alle andre er eftermonterede og der findes en hel sværm af forskellige motorkoder fra småbilerne.

Selve motorkoden står præget ind i blokken. Lige under den store vandstuds, der kommer ud fra topstykket mellem 3. og 4. cylinder er der et lille (vandret ca. 10x2 cm) plateau på blokken. slib lidt med lidt sandpapir, så kommer motorkoden frem sammen med motorens serienr.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #22 Dato: 06. August 2008 kl: 12:22:23 »
Puha, sikke en debut du har fået som T3-ejer.

Jeg kan ikke bidrage med så meget til problemerne med den,  men vi havde også den bil i kikkerten og nu  sidder  jeg og bliver helt glad for, at det ikke var den  vi valgte at købe.
Min mand havde ellers en længere samtale med den tidligere ejer *bib*  lige efter bilen var brudt sammen på fyn,  hvor han tilbød at betale det halve af rep. på 8000,-  hvis vi ville købe den.

Forresten jo..der er en ting...m.h.t. hvorfor varmeapparet er pillet ud bagi.....så foreligger muligheden for, at det er sprunget  i forb. med hvis bilen har være kørt meget varm engang.
Det har jeg set engang på sådan en der blev lørt varm fodi køleren var frosset....så gav det et brag og bilen blev fyldt med røg og damp  og det varmeapparat duede i hvert fald ikke mere :wink:  :wink:

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #23 Dato: 06. August 2008 kl: 21:50:05 »
Har været på en lidt længere tur på motorvejen idag med camperen, og på trods af ekspansionsbeholderskift, kommer vandmåleren stadig op på omkring 75-80 % (sidste prik før sidste streg. på omdr. typen)
Men den taber dog ikke vand mere. Mystisk.
Håber genetablering af varmeapparat bagi hjælper. Så krydser jeg fingre for at Eva´s historie er et enkeltstående tilfælde og ikke rammer ned i vores camper...

Eva, velkommen til og selv tillykke med din egen "nye" T3. Sagde du topstykke og varmt vand...;-)
Men vi har da begge i det mindste også sikret os mod kedsomhed og noget kvalitetstid sammen med ligesindede herinde. Og her er faktisk fyldt med venlige, kanon dygtige og sjove mennesker.
Og har vi ikke også set i reklamerne at mange tænder på halvsvedige folk i kedeldragt med sorte fingre og olie i panden....;-) Hvad var mit liv før T3...

Sjovt at i har kigget på samme bil. Og ja, jeg troede helt ærligt ikke man kunne købe en bil med så mange fejl, mangler og problemer, men som stadig kan køre lidt. Sælger og hans værksted prøver jeg at fortrænge...
Håber snart at få styr på motordelen, så jeg kan begynde at kigge på al rusten...


Kh, Paul

babyraketten

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #24 Dato: 06. August 2008 kl: 22:00:30 »
hmm.. det erda noget af en større omgang du er ude i.. men lyt endelig til alle de gode råd det har hjulpet os meget.. men vi har en bus holdende med næsten samme problem.. den bliver også meget varm men bruger faktisk ikke vand..
Vi blev rådet til ny termostat, vi ved vi skla have ny køler da dener klappet sammen i næsen alle lamellerne, og det sidste råd lød på en olie køler..

men jeg følger med i tråden og håber på at dine problemer snart er løst..

mvh Belinda

Eva

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #25 Dato: 06. August 2008 kl: 22:33:16 »
Hej igen Paul  og tak skal du ha'.

Ja, de gamle udrangerede VWer kan gi' en grå hår i hovedet før tid   :lol:  :lol:

Men jeg trøster mig så med, ikke at ha' givet så meget  for den vi købte   :wink:


Som Belinda vil jeg også nævne noget med termostaten.

Bilen bliver  for varm.....men hvis vandet cirkulerer som det skal (køler er  jævnt varm, slanger jævnt varme o.s.v.)  og den ikke bruger vand eller mangler olie , og ikke mindst, at den er luftet ordentligt ud  hvis den har været tom for væske......så kunne det umiddelbart lyde som en  forkert termostat med for høj temperatur.

Men uha......mange år med de modeller har givet en del erfaringer, både gode og dårlige....og ofte kan noget der ligner bagateller være dybt alvorlige fejl og omvendt   :lol:  :lol:

En simpel ting som hvis bremserne hænger bare en lille bitte smule, det kan medføre temperaturforhøjelse på bilen.

Fejlvisning på instrumenterne kan også snyde.

Jeg prøvede eks. engang, da jeg var helt ny med VWere  og  ikke kendte deres nykker, at få  pillet en motor ud, fordi den hele tiden blev for varm og advarselslampen blinkede  efter kort tids kørsel  ."Dr. Porters"  dom var  en defekt toppakning/topstykke....ilægning af anden motor viste samme problem   :?  :? ....som  efterfølgende viste sig at skyldes, ikke at motorerne blev varme, men at der kom vand op i følerstikket øverst på ekspansionbeholderen   så det viste forkert   :o  :o

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #26 Dato: 06. August 2008 kl: 23:01:46 »
Citat fra: "Eva"
Hej igen Paul  og tak skal du ha'.

Ja, de gamle udrangerede VWer kan gi' en grå hår i hovedet før tid   :lol:  :lol:
Det med ændring af farven på håret skal jeg ikke bekymre mig om mere :-)

Men jeg trøster mig så med, kun at ha' givet 18000  for den vi købte   :wink:

Ja, mere burde min heller ikke at ha kostet. Men jeg udstået ærgelsen og accepteret at sælger fik mig denne gang, og jeg nu er startet fra nul med det jeg har.

Som Belinda vil jeg også nævne noget med termostaten.

Bilen bliver  for varm.....men hvis vandet cirkulerer som det skal (køler er  jævnt varm, slanger jævnt varme o.s.v.)  og den ikke bruger vand eller mangler olie , og ikke mindst, at den er luftet ordentligt ud  hvis den har været tom for væske......så kunne det umiddelbart lyde som en  forkert termostat med for høj temperatur.

Det er helt sikkert en af de ting jeg har i tankerne og vil prøve at skifte, hvis de andre tiltag ikke virker.

Men uha......mange år med de modeller har givet en del erfaringer, både gode og dårlige....og ofte kan noget der ligner bagateller være dybt alvorlige fejl og omvendt   :lol:  :lol:

En simpel ting som hvis bremserne hænger bare en lille bitte smule, det kan medføre temperaturforhøjelse på bilen.

Jeg skal love dig for at bremserne ikke hænger. Det gjorde de da jeg kørte hjem med bilen efter handelen. Men det var de første 2.500 kr jeg brugte penge på til bilen, nye bremser - all over.

Fejlvisning på instrumenterne kan også snyde.

Det gør den ikke. Når jeg kører f.eks 50-80 km/t ligger viseren klippefast præcis i midten hen over rød diode. Så snart jeg accelerer op i 90-100 km/t kravler viseren helt derop hvor man ikke har lyst til at se den, og så må jeg sætte farten ned til 80 igen.

Jeg prøvede eks. engang, da jeg var helt ny med VWere  og  ikke kendte deres nykker, at få  pillet en motor ud, fordi den hele tiden blev for varm og advarselslampen blinkede  efter kort tids kørsel  ."Dr. Porters"  dom var  en defekt toppakning/topstykke....ilægning af anden motor viste samme problem   :?  :? ....som  efterfølgende viste sig at skyldes, ikke at motorerne blev varme, men at der kom vand op i følerstikket øverst på ekspansionbeholderen   så det viste forkert   :o  :o


(Dejligt med sådan noget dos-programmering her på sitet jeg heller ikke kan finde ud af...:-)

Peter

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #27 Dato: 06. August 2008 kl: 23:05:10 »
Ang. vandtemperaturen: Står temperaturnålen konstant eller varierer den med motoromdrejningerne. Hvis sidstnævnte er tilfældet, check da kileremmen mellem krumtapakslen og vandpumpen. Hvis selve kileremmen er i ok forfatning og stram, check da for slid på kileremsskiverne ved vandpumpen og krumtappen. Jeg har været udsat for kilremsslip ved høje omdrejningstal de nævnte steder, men hvor slippet ikke har været værre end at der stadig blev ladet strøm på batteriet, hvorfor ingen alarm blev givet til føreren, bortset fra beskeden om den varierende og stedvis forhøjede vandtemperatur. Kileremsslid er enkelt at observere, medens remskiveslid er meget sværere at spotte. [/quote]

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #28 Dato: 07. August 2008 kl: 07:10:35 »
en ting du også skal tjekke er om der er tilstrækkeligt gennemløb i din køler
har prøvet det med en 62 ford fairlane der hele tiden blev varm og der prøvede vi også alt muligt for at til sidst at finde ud af køleren var tilstoppet
men den var stoppet på såden en måde at vandet kørte igennem køleren men ikke så det blev kølet ordenligt
og har prøvet tilsvarende på en wbx hvor jeg skiftede alt undtagen køleren uden det hjalp
for at finde ud af (da jeg huggede bilen op) at hele kølersystemet var fyldt med snask fra et tidligere motor haveri
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #29 Dato: 07. August 2008 kl: 11:04:09 »
Hmm..

Hvis der er frisk tyk mineralsk olie på
og
Vandpumpen fungerer 100% (både m.h.t. rem, hjul og lameller indeni)
og
der er kølevæske nok i vandet samt systemet er tæt og udluftet
og
mængdeskruen på pumpen er defensivt til moderat justeret

Så mener jeg ikke at vandtemperaturen bør stige/svinge så drastisk på uret.

Det kan være at en tung højttags turboladet camper kan medvirke til det??? men jeg ville personligt være interesseret i hvad temperaturen EGENTLIGT var forskellige steder i min motor, hvis jeg skulle ud i noget fejlfinding.

Den lille vandtemperaturmåler (der iøvrigt findes i forskellige størrelser og dermed forskellige subjektive "over dioden" stande) er ikke et særligt præcist instrument så jeg ville enten montere VDO olie og vand ure med VDO følere (eller andet lignende kram) eller (som jeg har gjort med min sauger i indkøringsfasen) investere i et billigt infrarødt termometer og så måle direkte på topstykke, vandstudser, slanger, køler, dyser o.s.v. o.s.v. når man har kørt den varm. (Ind på en rasteplads og op med låget).

Så kan man få en fornemmelse på forskellen på olietemperatur, motorbloktemperatur, vandtemperatur, brændstoftemperatur.. o.s.v. o.s.v. og så har man et praktiskt udgangspunkt for fejlfinding.

Min sauger-JX kører efter en typisk tur på 69 km (GPS målt) på motorvej med gennemsnitshastighed 96,2 km/t (GPS målt) med vandtemperatur målt ved udgangsstuds i topstykke på 87-89 grader (målt med infrarødt termometer inkl. fejlvisning på 2 grader) udgangsstudsen til min oliekøler er 89-91 grader varm og indgangsstudsen er 52-54 grader.

Modvind, mere bakket terræn, højere hastiged og last (trailer eller lad) vil selvfølgelig påvirke disse temperaturer, men i mit tilfælde med en til motoren overdimensioneret ekstern oliekøler, ingen turbovarme og oliesprøjt dyser under stemplerne har jeg til dato ikke fået temperaturen på olien (målt på udgangsstuds til oliekøler) over 92-94 grader, jeg kører desuden med en MEGET aggresiv brændstof-tilførsel.

Min overbevisning (med den korte tid jeg har kørt T3) er at problemet med JX ligger ikke i motordesignet (med undtagelse af manglende oliekøling) men i vedligeholdelsen af motoren.

Er man omsorgfuld og har klappen til kværnen åben tit, nusser, tjekker, servicerer og vedligeholder den, så kan jeg ikke se noget i vejen for at køre med samme motor 500.000 km, selv med trailer, læs eller hochdach. Men misser man vedligeholdelsen, enten p.g.a. dovenskab, tidspres, overbevisning, uvidenhed eller manglende erfaring.. alle faktorer vi kender i hverdagen, så hævner det sig. Og det er ALTID med bilen pakket, ungerne fastspændt, en småsulten kone og familien ventende 120 km væk. Det er ikke altid det også regner.. men ofte gør det  :lol:

Det er dejligt med nye videbegærlige mennesker herinde og jeg håber i får mange dejlige stunder i jeres nyindkøbte oplevelses-maskiner.

med venlig hilsen
Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012