Forfatter Emne: Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum  (Læst 12678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #30 Dato: 07. August 2008 kl: 12:00:28 »
Citat fra: "jankjerbye"

Min overbevisning (med den korte tid jeg har kørt T3) er at problemet med JX ligger ikke i motordesignet (med undtagelse af manglende oliekøling) men i vedligeholdelsen af motoren.

Er man omsorgfuld og har klappen til kværnen åben tit, nusser, tjekker, servicerer og vedligeholder den, så kan jeg ikke se noget i vejen for at køre med samme motor 500.000 km, selv med trailer, læs eller hochdach. Men misser man vedligeholdelsen, enten p.g.a. dovenskab, tidspres, overbevisning, uvidenhed eller manglende erfaring.. alle faktorer vi kender i hverdagen, så hævner det sig. Og det er ALTID med bilen pakket, ungerne fastspændt, en småsulten kone og familien ventende 120 km væk. Det er ikke altid det også regner.. men ofte gør det  :lol:


Så sandt!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #31 Dato: 19. August 2008 kl: 21:44:02 »
Hej.

Det er omsider lykkes mig at grave mit motornummer frem
Er der nogen som kan hjælpe med hvilken motor og årgang min motor er udfra mit motornummer ?

TDØM 57703398

hyggelige hilsner,
P

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #32 Dato: 15. Oktober 2008 kl: 18:56:42 »
Hej igen

Har desværre ikke haft tid til at skrive herinde i lang tid pga nyt arbejde.
Men nu har efterårsferien reddet mig lidt fritid, og jeg kan update lidt på tråden.
Vores 1.6td camper har fået normal temperatur igen efter skift af utæt ekspansionsbeholder. Men stadig, ved konstant 100/110 km t ligger temperaturmåleren lige præcis så for meget højt, at man bliver bekymret.

Jeg havde osse problemer med at bilen røg forfærdeligt meget ved koldstart. Det er løst nu efter en tur til mekaniker. Diesel pumpens insprøjtningstidspunkt stod forkert, og den justering har samtidigt givet noget mere træk. Fedt nok, en win win situation.

Ellers kører og starter den bare...7.9.13 :-) Skøn bil.

Skal lige huske at fortælle at jeg havde været til Tønder festival i camperen, og cruisede dejligt musikmæt på vej hjem. Pludselig i mit bakspejl lige før Kolding ser jeg nogle blå blink. Da de kommer tættere på ser jeg til min store forbavselse, at det er en VW T3 pickup fra brand, miljø og beredskabsstyrelsen fra...hed det RY og noget andet! Vildt nok.

Jeg må sige at jeg blev så overrasket  over at se en gammel T3 komme fræsende med 120-130 og blå blink, der så nærmest fabriksny ud, at jeg glemte at kigge efter hvad der stod på den. Men altså, der førte den hvide og orange VW stolt an, med en større brandbil liggende pænt bagved. Nærmest som taget ud af en Olsenbandefilm.

Desværre så jeg lidt efter på modsat side, et stort og rigtig grimt massesammenstød, som den var på vej til.
Jeg har prøvet at søge på forskellige beredskabs steder i det syd og sønderjyske for at finde ud af hvem der stadig har sådan en i udrykningsparken, og et billede jeg kunne lægge op, men det er ikke lykkes.

Vender tilbage når jeg har lidt nyt.

P

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #33 Dato: 15. Oktober 2008 kl: 19:21:23 »
http://www.mikuniheating.com/index.php?p=catalog&parent=29&pg=1

muligvis et sted du kan finde bnoget om dit fyr :D
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #34 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 12:57:21 »
Tak Basse og co.

Jeg er gået kold på det gamle oliefyr. Ved næppe hvor mange timer jeg har spildt på det, men det er rigtig mange. Det ryger ud nu, og jeg har købt et "nyt" brugt Webasto air top 2000 med styring og timer. Så skulle camperen gerne kunne stå og være dejlig varm kl 7.45, parat til at fragte mig på arbejde.

Derudover blir næste projekt at køre en omgang rens i kølesystemet. Med lidt held kan det også hjælpe til med at nedbringe temperaturen en smule ved motorvejskørsel.

Jeg spørger lige igen på en anden måde. Må en diesel gerne "småklapre" lidt i stemplerne når motoren er kold ? Jeg kender ikke andre, så jeg har ingen lyd præferencer. Motoren virker godt justeret nu og kører fint. Men det gør lidt ondt i ørene og kroppen med stempelbanken. Er det normalt ved dieselmotorer ?


BH, P

Eva

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #35 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 15:43:37 »
**Jeg spørger lige igen på en anden måde. Må en diesel gerne "småklapre" lidt i stemplerne når motoren er kold ? Jeg kender ikke andre, så jeg har ingen lyd præferencer. Motoren virker godt justeret nu og kører fint. Men det gør lidt ondt i ørene og kroppen med stempelbanken. Er det normalt ved dieselmotorer ? **

Det er helt normalt, at  en dieselmotor "snakker  hårdere"   med en lidt "metallisk bankelyd", når den er kold......


Men det kan selvfølgelig være for meget...såfremt ventilerne står forkert eller dyserne ikke forstøver som de skal....det er ikke fra selve stemplerne det banker

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #36 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 16:27:55 »
Årsagen til at en dieselmotor "banker" (eller måske bedre på tysk: nagelt), når den er kold, skyldes trykforløbet i forbrændingen som det ses på dette link:

http://www.jarlpaulsen.dk/dieseltryk.html

Det er tydeligt at se, at en kold motor har et mere brat stigende trykforløb end en varm (for slet ikke at tale om en benz...)
Udtalt banken kan også skyldes for tidlig injektion af brændstof (for tidligt jsteret pumpe og/eller for lavt dyseåbningstryk på én eller flere dyser), men de forhold antager jeg, at din mekaniker har tjekket.

Hvis du søger lidt i dieselforum, så er der masser af indlæg, der beskriver forhold vedr. pumpetiming, dyseåbningstryk, kompression og forbrænding

Ang. din tempperatur, har du så en faktisk måling, eller er hele historien baseret på de i bedste fald vejledende udlæsninger, dit originale termometer (baseret på upræcise signaler fra en 20-kr-sensor) udviser? Bliver den så varm, at den tænder kølerventilatoren?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pho2graph

  • Gæst
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #37 Dato: 04. November 2008 kl: 21:11:20 »
Hej. Lidt nyt fra Odense

Tak for svaret og hjælpen Jarl. Den sidste uges tid er jeg blevet endnu lidt klogere på vores T3.
Har set vinteren komme og skiftede all kølervæsken ud med 5 liter koboltblå frost væske iblandet vand i forholdet 1:1. (så er vi beredt til -35 gr. dansk isvinter) Inden da kørte jeg systemet igennem med en gang kølerrens. Og så blev der også lige sat en ny termostat i. En gammel 88 graders til en ny 82 graders. Det har sørme fået sat styr på temperaturen som jeg har haft så mange problemer med. Nu ligger temperaturmålernålen lige præcis i midten, og der bliver den liggende...hrra hrra hrra...hurraaa!

Men men, som det er med vores misligholdte mandags bil, kan jeg ikke nå at få armene op, før et nyt problem melder sig på banen. Pludselig kunne bilen ikke starte uden at jeg skulle pumpe med gaspedalen i 10-20 sekunder. Har meget travlt med arbejde så den kom til mekaniker. De fandt en utæt slange på returløbet ved dyserne, således at den tog falsk luft ind. Dieselfilter blev også skiftet selvom jeg lige har skiftet for et par måneder siden. Til gengæld skal jeg nu næsten kun kigge på tændingsnøglen før motoren springer glad igang. Elsker den bil når den har det godt...:-)

Kh, P

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Bruger meget vand og andre ting. Ny i forum
« Svar #38 Dato: 04. November 2008 kl: 21:25:14 »
Så skal du nok overveje at give den noget mere kølervæske.

systemet tager ca. 16 liter, så der skal mindst 8 liter ufortyndet glykol(blå) på
Mvh. Casper