Forfatter Emne: Koldstartsproblemer 1.6td  (Læst 8154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #30 Dato: 27. November 2008 kl: 09:01:40 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #31 Dato: 27. November 2008 kl: 09:33:24 »
Nu kan jeg så ikke dy mig længere:

Forslaget her om at time dieselpumpen pr gehør er high-risc og totalt uden fagligt belæg.

Dieselpumpen times med et måleur - sådan er det.

Tilsyneladende hersker der også betydelig fravær af faglighed, når det drejer sig om forskellen på statisk og dynamisk timing.

Statisk timing er det, vi altid gør. Det vil sige, at man med motoren slukket og derfor uden påvirkning af dynamiske reguleringsmekanismer timer pumpen. Til at måle det anvendes et måleur.

Dynamisk timing foregår med motoren igang og med en aftastning på et af dyserørene vha et avanceret elektronisk testapparat som ingen af os hjemmebryggere råder over. Vha denne testning kan man fastlægge pumpens avancering ved varierende belastningssituationer. Det er ikke en test, man typisk bruger på "gammeldags" mekaniske ESP'ere.

En stor del af præmaturt afdøde JX'ere dør af timingsfejl. Timingsfejl, der udløser for tidlig timing, er ansvarlig for masser af plejllejeskader, der ender i totalt motorhavari med hul i motorblokken og ødelagt krumtap.  

Søg lidt på "pumpetiming", "plejlleje" og på www.vwbus-online.org på "kapital motorschade"

Og få så timet din pumpe ordentligt og få målt dit dyseåbningstryk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #32 Dato: 27. November 2008 kl: 11:16:31 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #33 Dato: 27. November 2008 kl: 20:20:17 »
Nu siger jeg det én gang mere, og så aldrig mere:

Den justering vi laver med vores måleur (Messuhr) ER (IST) en (eine) STATISK (STATISCHE) måling (Vermessung und Sauerkraut mit Böcklunderwürst).

Niemand hier redet über dynamische Vermessung. Vermessung mit Messuhr ist KEINE dynamische Vermessung.

Dynamische Vermessung macht mann, während das Motor arbeitet. Das ist NICHT möglich wenn ein Messuhr im Hochdrückteil vom ESP montiert ist, weil die ESP dann natürlich kein Drück aufbaut (Drückkammer ist ja weit öffen), und die ESD's dafür kein diesel ins Motor einspritzen können.

Also: Wir reden alle nur über statische Vermessung von Förderbeginn. Ich sage, das diese Messung mit ein Messuhr gemacht werden muss - andere sagen, das man ein digital Messschieber brauchen kann - noch andere sagen, dass man die Pumpe ein par Grad nach links drehen soll - egal wie die Pumpe früher eingestellt war.

Dynamische Vermessung ist kein Thema mit unsere altmodische Autos - niemand tut es - auch VW beschreibt nur statische Vermessung in ihren Rep.-Leitfaden - an T3 genau wie an Golf, Jetta, Passat, A80, Iltis usw.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #34 Dato: 27. November 2008 kl: 20:55:42 »
Ach sooo.  :lol:
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #35 Dato: 27. November 2008 kl: 21:04:08 »
Das macht ja alles viel klarer :lol:  :lol:
Aber det vidste jeg nu alligevel - 4 års lære tid er altså ikke helt spildt :lol:  :lol:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #36 Dato: 27. November 2008 kl: 23:20:21 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #37 Dato: 27. November 2008 kl: 23:37:49 »
Citat fra: "Jens Flensborg"

Den der hammer på  ESP er ikke noget for nybegyndere, jeg nævnte det nok.

Jens


Ja du nævnte det, men det gør det ikke til et mindre giftigt råd at gi videre til en novice! (I mine øjne er det heller ikke noget for eksperter at gøre, men det er nok bare en arbejdsskade som værktøjsmager at man gerne vil vide hvor man er og hvad man laver)

Uret er vejen frem.

Følger man proceduren til punkt og prikke i enhver manual er der ingen fare på færde med det. Omvendt hænger dyseåbningstryk og pumpe timing uhjælpeligt sammen, derfor bør/skal man også få kontrolleret sine dyser i samme omgang. Problemet er jo at åbner dyserne for tidligt og pumpen står tidligt er der risiko for stor belastning af plejllejer, krumbasse osv af de indre motordele.

Så vidt jeg ved er der flere rundt om i landet der har udstyret til det du søger. Jeg har ur og adapter, købt for billige penge ved dieselsend så vidt jeg husker. Sammen med nogle gløderør og en special nøgle til dem + lidt andre småting. Brugt dysetester er på vej, men den lader vente lidt på sig.

For at vende tilbage til emnet, håber jeg du finder og får rettet fejlen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #38 Dato: 27. November 2008 kl: 23:57:26 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #39 Dato: 29. November 2008 kl: 11:42:45 »
Min syncro svinger mellem 10 og 13 km/l, alt afhænging af hvor meget trailer og off-road jeg kører :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #40 Dato: 29. November 2008 kl: 11:42:57 »
10-14 km/l - afhængig af vægt, tagopbygning, hjul og tyngden af foden.

De fine ord skal der bare spørges ind til, så bliver de forklaret. Men hvis du har konstateret, at gløderørene dur, så søg lidt rund her på siden på dyser, pumpetiming og kompression - der ligger masser af indlæg med relevans for din specifikke problematik
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!