Nu kan jeg så ikke dy mig længere:
Forslaget her om at time dieselpumpen pr gehør er high-risc og totalt uden fagligt belæg.
Dieselpumpen times med et måleur - sådan er det.
Tilsyneladende hersker der også betydelig fravær af faglighed, når det drejer sig om forskellen på statisk og dynamisk timing.
Statisk timing er det, vi altid gør. Det vil sige, at man med motoren slukket og derfor uden påvirkning af dynamiske reguleringsmekanismer timer pumpen. Til at måle det anvendes et måleur.
Dynamisk timing foregår med motoren igang og med en aftastning på et af dyserørene vha et avanceret elektronisk testapparat som ingen af os hjemmebryggere råder over. Vha denne testning kan man fastlægge pumpens avancering ved varierende belastningssituationer. Det er ikke en test, man typisk bruger på "gammeldags" mekaniske ESP'ere.
En stor del af præmaturt afdøde JX'ere dør af timingsfejl. Timingsfejl, der udløser for tidlig timing, er ansvarlig for masser af plejllejeskader, der ender i totalt motorhavari med hul i motorblokken og ødelagt krumtap.
Søg lidt på "pumpetiming", "plejlleje" og på
www.vwbus-online.org på "kapital motorschade"
Og få så timet din pumpe ordentligt og få målt dit dyseåbningstryk.