... jeg smider lige et par bemærkninger ind, inden vægtdebatten hopper af vægten igen.... :wink:
Jeg ved godt at den evige diskussion om nedvejning ikke altid er populær, men netop derfor kommer dette indlæg.
Her er en fuld lovlig opskrift, og så er der jo ikke nogen grund til diskutere det mere.... :wink:
Først og fremmest, vil man beholde sine 9 siddepladser som bilen er født med, så skal man sikkert fremover affinde sig med at betale det samme i vægtafgift, som andre der har 9 personers biler gør. :cry:
Hvis jeg fjerner midterste sæde i kommandørbussen ryger jeg også snildt under de 1500kg og den står oplyst til 1575kg (sætter jeg sædet i igen efter syn er det også kun lige omkring 50 kg forøgelse, og det er jo lovligt nok)
NEJ, det er det ikke... :shock:
Ifølge de nye regler skal der være foretaget en
konstruktiv ændring på bilen, for at den overhovedet kan blive vejet ned.
Fjernelse af sæderækken er netop den konstruktive ændring som tillader og muliggør nedvejningen af en T3, og dette kan og må ikke ændres igen, uden fornyet syn og vejning.
Vil man i dag have sin bil vejet ned,
skal den kontrolvejes ved synet og det antal siddepladser der er i bilen til synet, bliver skrevet på reg.attesten og må kun ændres igen ved et nyt syn og vejning.
Er der nogen der har nogle tips til, hvad der IKKE er nødvendigt til vejning som kan reducere vægten til under 1500kg.?
F.eks. Er det tilladt at udelade en sæderække der bagefter sættes i.?
Læs ovenfor...
Der er sikkert en masse af jer der har erfaring med sådan noget og det er derfor jeg skriver her og håber i kan hjælpe lidt.
Vi er et par venner der ejer en 85' Caravelle Bus, 1.6 D på hvide plader og den skal snart indregistreres igen. Som studerende gør man jo alt for at spare penge og her kan der spares nogle penge.
/Jakes
Alt som evt. "mangles" på bilen til kontrolvejningen, som f.eks. reservehjul og kofangere, mindre batteri end det originale m.m. bliver lagt oven i vægten på vejesedlen, efter synsstedets skøn. :shock:
Kun 25 kg. fradrag for væsker (på en T3) er sikkert, og banker synsmanden på en "fuld" tank som giver et rungende ekko i flere minutter, skal man nok ikke regne med et ekstra fradrag der.... :wink:
Men som en trøst for ovenstående.... så er det let at få en standard T3-model under 1500 kg. egenvægt på lovlig vis, og holde den dernede, hvis man kan nøjes med 6 siddepladser. (også med 7 siddepladser, hvis du investerer i et bagudvendt sæde fra en multivan)
1. Fjern midterrækken, den er tungere end du regner med, incl. nakkestøtter og seler, og behold dobbeltsædet foran.
2. Har du jernplade over motorrummet, så skift den ud med plasticmodellen.
3. Fjern eventuelle "beskyttelsesplader" under tank og motor.
4. Gør din bil ren under bunden og blæs vangerne fri for sand.
Du er nu på minussiden af de 1500 kg. på helt lovlig vis, med mindre du har pakket bilen med ekstraudstyr, og vil du være 112% sikker, så fjern et evt. anhængertræk, for det må nemlig godt eftermonteres uden vejning, hvis det vejer under 50 kg.
Tony
Indlægget slettes på opfordring om det.