Forfatter Emne: Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!  (Læst 14859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #15 Dato: 11. Juni 2006 kl: 18:38:42 »
Hvis "noget" af trykket slipper forbi stempelringene og laver underkompression, ville det så ikke afsløres som lavere tryk over stemplet der kunne ses med en almindelig kompressionstest ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #16 Dato: 11. Juni 2006 kl: 20:28:38 »
Jo! - men mange småmekanikere har ikke en komp.-tester, der kan klare diesel-komp - så kunne det måske være nemmere at finde en med en gollertester. Men du har helt ret. - En regulær komp.test kunne give samme resultat.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #17 Dato: 11. Juni 2006 kl: 20:37:13 »
ahh ok, hvad er et rimeligt kompressionstryk hvis en cylinder har det godt ?
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #18 Dato: 11. Juni 2006 kl: 21:15:46 »
Lige en hurtig indskydelse, så i en tabel at JX har en kompression på 23,0:1.

Betyder det at kompressionstrykket helst skal være på eller tæt ved 23 bar ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #19 Dato: 11. Juni 2006 kl: 21:33:02 »
Sådan kan man ikke helt udlægge det. Det er 2 forskellige ting. Når man siger 23:1, så er det kompressionsforholdet. Det betyder, at hvis man sætter, at rumfanget over stemplet i topstilling er 1, så skal man gange med 23 for at finde rumfanget, når stemplet er i bund.

Kan du huske, da vi i gamle dage kørte knallert. Så var det et fint trick at plane topstykket. Måske havde knallerten standart et komp.-forhold på 6:1, men når vi så høvlede et par mm. af toppen, så kunne den måske komme op på 7:1.

Når vi snakker bar, så handler det om kompressionstrykket. Det er - som bekendt afhængigt af hvor tæt stemplet og ringene slutter til cylindervæggen. Det kan aldrig være 100%. Stemplerne har naturligvis en mindre diameter en cylinderen - ellers kunne det jo ikke bevæge sig - eller udvide sig i varmen. Stempelringene er ikke ubrudte - de har en åbning, der gør at de kan ekspandere elastisk. Med tiden bliver det hele slidt og tolerencen mellem stempler og cylindre samt stempelringenes gab vokser. Heldigvis kan oliefilmen virke som en pakning, der tætner, men før eller siden er det slidt op. Processen kan dæmpes ved hyppige olieskift, rolige omdrejninger og forsigtig kørsel med en kold motor, hvor oliens smøreeffekt ikke er optimal.

Kompressionstrykket i en helt frisk JX'er er 34 bar og slidgrænsen - der hvor den begynder at blive træls at starte kolde morgener og bnruge olie er 26 bar. Samtidigt er det vigtigt at alle cylindre ligger på næsten ens værdier - der må maksimalt være en forskel mellem højeste og laveste på 5 bar. Når man samler en ny motor er det derfor vigtigt at prøve at få alle stempler til at stikke lige langt op over motorblokkens pakflade. det kan man gøre ved at bytte lidt rundt på stempler og plejlstænger
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #20 Dato: 11. Juni 2006 kl: 21:54:19 »
<homer>mmmhhmm.....</homer> tankerne faldt lige tilbage til min Yamaha FS-1, og Maxien før den. Forbavsende hvor meget det gav at tage 1 mm af toppen.

Spøgst dog, at det startede med en grøn Maxi, og nu mange år senere liggger man og skruer på en syncro fra Steyer-Daimler-Puch :-)

Endnu en gang et imponerende svar fyldt med specifikationer, jeg bukker og takker.
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #21 Dato: 20. November 2006 kl: 19:44:22 »
Hawaibussen: Fik du lavet en kompressionstest, eller renset oliefælde, eller hvad skete der?

Hvem kan lave en kompressionstest på en JX i Østjylland og hvor meget skal jeg regne med at betale for det?

Hvor længe kan såden en slidt blok blive ved at tygge videere? 1000 km? 10000?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #22 Dato: 20. November 2006 kl: 22:20:13 »
Du er velkommen og det skal koste dig en kold dåseøl.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #23 Dato: 20. November 2006 kl: 22:58:40 »
Citat fra: "Hawaibussen"

Jeg vil dog før dette prøve at få vakumpumpen ombyttet og se om det kunne være den som smider luft ind i blokken. Bremsen bliver nemlig tiltider stenhård - og det er ikke fordi den glider på tandremmen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #24 Dato: 20. November 2006 kl: 23:31:20 »
men se på den lyse side, med dn mængde frisk olie du hælder på, behøver du aldrig skifte olie på den  8)
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #25 Dato: 21. November 2006 kl: 09:10:18 »
det er bare ikke så sjovt at skulle hælde olie på! Og den er jo syg så man skal passe på den!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #26 Dato: 21. November 2006 kl: 09:37:11 »
Citat fra: "Jarl"
Du er velkommen og det skal koste dig en kold dåseøl.


det kunne være man skulle arrangere en Jyllandtur til.............. :D  :?:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

pawel

  • Gæst
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #27 Dato: 18. December 2006 kl: 17:51:56 »
dagens test: 1.cylinder 22 bar (er det den tættest på førerhuset egentligt?)
2/3/4 cylinder 28 bar
hmm, den havde det så godt indtil at oliepumpen gik i stykker, lige siden har den ikke haft det samme moment og olieforbruget steg fra ca halv liter på 1000km til næsten 2liter på 1000km.
man kan vist roligt konstatere at olieforbruget skyldes den første cylinder, for turboen er ny og oliefælden er renset og intakt.
det store spørgsmål: hvad gør jeg nu?? -bilen har kostet en formue i nye dele, bla kobling oliekøler rapssæt turbo ny motor sidste år (den har kørt ca 40000 indtil nu) for ikke at tale om dele som bremser styretøj støddæmper tank osv osv...
men det er motoren der er hovedproblemet .ALTID
hvad sker der når olietrykket forsvinder fra en motor?
hvad går det værst ud over? skal man hovedrenovere på denne har som har en ny top og renoveret blok - har gået de første 30000 fint og så gik oliepumpen og den har ikke været SÅ god lige siden...
optimister og pessimister kom med et godt råd..
synes ærlig talt at min mercedes 200 d fra 1968 kører noget bedre - kan man ikke brokle sådan en motor i en t3? :D

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #28 Dato: 18. December 2006 kl: 18:07:08 »
cylindertal tæller fra tandremmen mod bagende af moteren, så trykne i dit tilfælde vil være 28,28,28,22, dvs. 22 på cylinder 4
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #29 Dato: 21. Januar 2007 kl: 00:03:30 »
Citat fra: "Hawaiibussen"

Jeg vil dog før dette prøve at få vakumpumpen ombyttet og se om det kunne være den som smider luft ind i blokken. Bremsen bliver nemlig tiltider stenhård - og det er ikke fordi den glider på tandremmen.


Jeg fik nu hevet en gammel vakuumpumpe af en gammel motor og fik den skilt ad.

Den som sad i Whitestaren lød overhovedet ikke som en rask en og da jeg fik den skilt ad sad alle lammelerne fast og det var kun en af dem som var "arbejds dygtig". Den som jeg nu byggede i lød som den skulle en blanding mellem en propelflyver og raslen. Som sammenigning i min røde bil lød den sådan og jeg fik også lige knækket studsen af - øv PIS! Men jeg har jo en føler ude i en anden tråd på at jeg ønsker en som jeg vil købe!

Jeg tog mig en tur i den og der var ikke på noget tidspunkt at bremsen blev hård! Motoren lyder ganske anderledes mere Diesel hymne og helt rene TIK. Hvor før var det mere "flydent". Og den ligger heller ikke en sortplet på vejen når den står i tomgang. Og det væsenlige synes jeg at underkompressionen er aftaget.

NU håber jeg på at olieforbruget reducere sig MEGET og min lommeteori holder stik.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.