Forfatter Emne: Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!  (Læst 14857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #30 Dato: 21. Januar 2007 kl: 00:41:29 »
Er det ikke bare at give den voll-gas i en halv time på motorvejen ?

så kan du se om det er en whitestar med blackstar klap, eller om olieforbruget er kommet mere under kontrol  :)
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #31 Dato: 21. Januar 2007 kl: 21:25:49 »
Var til barnedåb i Roskilde hertil morgen og det hvide lyn fik en spand kul! Der var dog heldigvis ikke tegn på aflejninger af uafbrændt olie på bagklappen. Også de små oliedryp fra indsugning nede ved turboen er væk og den er ikke fugtig at se på mere.

Jeg var en tur på GDS og skifte olie og filter. Og i samme omgang fik en grundig gennemgang af undervognen og fik sprayet UV behandling hvor den var ved at se lidt trængende ud, smurt hele gear trækket og labyrinten renset og smurt.

Det sjove er at jeg hældte 4,5 liter olie på og startede den op og derefter tjekkede olie og den gik kun til det nederste mærke på oliepinden, jeg valgte at hælde den sidste halve liter på, håber ikke at det dumt og spild af olie.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #32 Dato: 21. Januar 2007 kl: 21:32:11 »
super, det ville da være lækkert hvis det bare var det der var galt med den hvide. Hvor lang tid tog det at smøre og rense gearkulisen ?

mht. oliestanden, det er ikke bare oliepindsrøret der har rykket sig ved filterskiftet ?
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #33 Dato: 21. Januar 2007 kl: 21:35:47 »
Citat fra: "casper"
super, det ville da være lækkert hvis det bare var det der var galt med den hvide. Hvor lang tid tog det at smøre og rense gearkulisen ?


det tager ingen tid. For en 2wd skal man bare have reservehjulet ned og spraye lidt rensestads der op og tørre efter. Den var godt nasset til. Derefter spayede jeg med WD40.

Olieforbruget er jeg spændt på. Der kommet en opfølgning.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mølle

  • Gæst
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #34 Dato: 21. Januar 2007 kl: 21:46:13 »
ville personligt bruge noget mere langtidsholdbart end WD40 til skiftekulissen. Ikke fordi den skal plaskes til med fed olie, men WD40´s smøreevne er stærkt overdrevet.

altså efter min mening.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #35 Dato: 21. Januar 2007 kl: 21:50:18 »
det ved jeg godt men det var det eneste jeg havde ved hånden. Der skal heller ikke for meget olie på så optager det alt for hurtigt snavs igen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #36 Dato: 21. Januar 2007 kl: 22:22:48 »
hvad med noget fedt så det ikke "løb af" igen ? eller skal der bare en tynd oliefil til for ikke at tiltrække skidt og møg ?
Mvh. Casper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #37 Dato: 23. August 2009 kl: 14:58:53 »
Citat fra: "Jarl"
Jo, det kender du godt. Man måler underkompressionen ved at sætte et manometer i krumtaphusudluftningen, så motoren ikke kan komme af med sin underkompression. Så kan man jo måle, hvor meget blow-by, der er i motoren, så man får en ide om hvor slidte stempler/cylindre er. En regulær komp.test er selvfølgelig bedre, men det her er en OK "fattigmandsudgave".


Hej Jarl,

Hvor meget tryk er godt/dårligt for en JX ved 3000 RPM ?  jeg har lige fået sådan et præcisionsmanometer der går fra  -1 bar til +3 bar.  Skal man have en ventil på før manometeret  der forindrer trykket i at falde ála den der sidder i mundstykket på en kompressionstester ?

Mvh.   Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #38 Dato: 24. August 2009 kl: 15:44:02 »
fornyer lige abonnementet før den ryger under bundlinien....
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #39 Dato: 26. August 2009 kl: 02:02:37 »
Er der nogen der ved hvor meget underkompression der skal til for at det begynder at være skidt.... i Bar  ....  ??????
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #40 Dato: 26. August 2009 kl: 07:32:10 »
Mon ikke mængden af gas er mere interessant end trykket. Tryk betyder der ikke er en udgang. Men er sådan noget ikke fuldstændig uinteressant, hvis man alligevel ikke vil hovedrenovere motoren.? En motor bliver slidt, kan den trække det den skal er det vel godt nok.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #41 Dato: 26. August 2009 kl: 08:57:28 »
Citat fra: "Rollenlager"
Er der nogen der ved hvor meget underkompression der skal til for at det begynder at være skidt.... i Bar  ....  ??????


Egentligt et udemærket spørgsmål, men nu inden nogen finder på at checke trykket der skal til at poppe pakdåserne i motoren, skal der måske tænkes mere i flowet.

Hinze

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #42 Dato: 26. August 2009 kl: 09:01:11 »
Man er ikke tvivl om hvis der kommer en olie tåge......De ligner cigaretrøg. Mine to pustede lige meget, men den ene kom der tåge (højt olie forbrug) op af og den små stænk/dråber(normalt).
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #43 Dato: 26. August 2009 kl: 17:15:02 »
Læste med interesse om Jarls Gollertest, og gik ud fra at det var en slags manometer der blev sat i krumtap-udluftningen der går op til sien på topstykkets låg, så jeg ville prøve det samme med et rigtig nøjagtigt manometer jeg er faldet over.... Måske der skal monteres en slags ventil for at undgå tryktab når man måler. Hvordan er sådan en Goller-tester opbygget, ???  Og lige til sidst, jeg splittede en golf turbodiesel 1.6 motor i går, Motor nr. JR 5141XX  og blev vildt overrasket over at der var en næsten halv millimeter dyb slidkant i cylindrene efter ca. 290 000 Km. Det er da vel ikke et normalt slid i en golf efter den distance. Fik den ide at der måske fandtes en database et sted over motor-serier der har vist sig for bløde i støbegodset....... Er der nogen her i tænketanken der har hørt om sådan information et eller andet sted ?.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #44 Dato: 26. August 2009 kl: 19:23:10 »
En Gollertest er jo en discount kompressionstest, der på én gang giver et indtryk af det samlede blowby (plus evt. "spild" fra vacuumpumpen minus utætheder ved pakninger osv.). Det er klart, at alle motorer altid producerer overtryk i krumtaphuset, da ingen stempelringstætning er helt tæt. Derfor vil trykket naturligvis bygge sig op, hvis man blokerer udluftningen, og til sidst vil oliepinden komme ud som en torpedo.

En "rigtig" Goller-tester medfølges af en beskrivelse af omstændighederne ved målingen - det være sig tidsinterval, motortemp. og tilladt overtryk. Alle disse værdier har jeg ikke i hovedet, men lover at dele dem, når jeg engang kommer forbi min gamle arb.plads, hvor testeren ligger på hylden. Dog kan jeg huske, at jeg engang testede min egen motor (daværende) til 30 mBar og det var yderst tilfredsstillende.

Ja, en halv mm slidkant er helt vildt, men ikke usædvanligt. VW diesel kan køre med stempelringe så smalle som jomfruhår, ventilstyr, der tillader ventilerne at stå på tværs og et stempelringsgab på en tomme.

Her kommer en liste over de motorserier, der er for bløde i støbejernet:

CS, JX, KY, 1Y, AAZ, CK, CR, SB, RA, JP, JR, 1X, 1M - alle numre inkl. ;-) Kort fortalt - alle VW's kammerdieseler. Prøv engang at skille en PSA eller Renault diesel ad, som har kørt 500.000. Der er ingen slidkant og krydssporene fra honeren er stadigt synlige. Intet under, at tyskerne tabte krigen, men på den anden side - hvor mange plasticbilsejere har fået chancen for at lære, hvordan man honer? ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!