Det er altid en diskussion værd, om en blok skal være hård eller blød. Der er fordele og ulemper ved begge dele. En hård blok slides naturligvis langsommere i cylindrene, men ved optimal smøring og køling er det jo heller ikke noget problem i bløde blokke. En ulempe ved en hård blok er, at den i mindre grad slider sig til, og det viser sig i praksis, at eksempelvis PSA-motorer kan have svært ved at tage imod et sæt nye stempelringe. Cylindervæggen får en glasseret overflade. der ikke rigtig lader sig bryde uden at springe en størrelse op, og hvis nye stempelringe kører på en glasseret overflade, så kan de ikke slide sig til og vil vedvarende være i "tilkørsels-mode" - > stort olieforbrug og for lille varmeafledning. Den bløde blok tager nemt imod nye ringe, og tætner uden større problemer.
Hvis der kan konkluderes noget i denne forbindelse, så må det være, at den bløde bloks svagheder viser sig, når den "tortureres" - køling/smøring, men man kan ikke derfra slutte, at det generelt er en ulempe med bløde blokke.
I øvrigt er støbejern et meget spændende fænomen - et træ-agtigt levende materiale. Ja, jeg ved, at hovedparten af læserne nu vil opfatte mig som et syrefjæs, der har røget lidt rigeligt hash... Men - støbejern vrider sig og trækker sig lige som et stykke godt tømmer. Derfor er en optimal proces, at støbe blokken, lægge den på en palle udendørs i regn, sol, vind og svingende temperaturer i et års tid. Først der har den indtaget sin endelige facon, og så kan man bearbejde cylindre, lejebukke mv. I starten af 90'erne "optimerede" VW sine produktionsprocedurer således, at blokkene gik direkte fra fra støbning til bearbejdning. Resultatat af denne sørgelige rationalisering er, at der idag florerer et stort antal blokke, hvor hovedlejeoverfald 2 og 4 klemmer lejet, fordi de er let ovale. Det gælder særligt motorerne RA, SB, JX og AAZ.
Blackchart spurgte mig på et tidspunkt om, hvorfor han i et hovedlejesæt havde fået 4 fulde lejeskaller og 6 med smørerille. Forklaringen er, at det nærmest er en forventning, at en AAZ-motor har mindst et ovalt overfald, og sætter man en hovedlejeskal i med smørespor, så klemmer den mindre. Er der nogen, der spørger mig, så er det en luset løsning, men den bruges alle vegne, for alternativet er jo at flugtbore igen, og det er ikke en gratis spøg...