Forfatter Emne: Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!  (Læst 14858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #45 Dato: 26. August 2009 kl: 20:56:16 »
Hej Jarl,

Den golf-motor må virkelig have haft et par ligegyldige ejere, for det slid er jo rystende. Jeg kan da huske at jeg ikke kunne se noget tegn på slidkant i min panelvan, da den fik ny top ved ca 180 000 Km. for fem seks år siden, men det kan jo være at slitagen tiltager med en logaritmisk stigende kurve hen ad vejen. Hvis det er i mBar vi skal måle underkompression kan jeg da vist godt glemme alle eksperimenter med mit nye manometer der går til 3 bar, medmindre jeg skulle få fingrene i en totalt udslidt maskine (Golf-motor)  :lol: !!!!!  men den Goller tabel ville være rar at have i biblioteket og i pc´en.  Kunne det ikke tænkes at der var enkelte blokke der er væsentligt blødere en resten af de bløde ???  Kan huske at du havde en der var slidt på cyl 4 efter et halvt års tid .

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #46 Dato: 26. August 2009 kl: 21:26:43 »
Ja, men 4'eren er altid udsat. Det tillægger jeg ikke godset, men snarere omstændigheder vedr. køling.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #47 Dato: 27. August 2009 kl: 07:19:51 »
Jarl skrev: "Prøv engang at skille en PSA eller Renault diesel ad, som har kørt 500.000. Der er ingen slidkant og krydssporene fra honeren er stadigt synlige."

Hvaffor' nogen bilmodeller kører de rundt i, er det personbilsrenault fra 80'erne eller?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #48 Dato: 27. August 2009 kl: 11:35:33 »
PSA 1,9 diesel med boltmønster "XUD"... Kører i bl.a. rigtigt mange små pegeout og faktisk også Lada Niva! :) Fremragende diesel kværn hvis den er monteret op med BOSCH og ikke Lucas.. :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #49 Dato: 27. August 2009 kl: 13:39:04 »
Indsigt tilvejebringes ved at være opsøgende. 1. hit på google på søgningen "PSA XUD": http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD

Nej, sådan en passer ikke i n T3, men alt kan jo lade sig gøre. Mit ærinde var ikke, at opfordre nogen til at lægge en PSA-motor i en T3, men derimod at perspektivere egenskaber ved VW's kammerdieseler vha. en sammenligning til andre producenters ditto.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #50 Dato: 27. August 2009 kl: 16:43:18 »
Det er altid en diskussion værd, om en blok skal være hård eller blød. Der er fordele og ulemper ved begge dele. En hård blok slides naturligvis langsommere i cylindrene, men ved optimal smøring og køling er det jo heller ikke noget problem i bløde blokke. En ulempe ved en hård blok er, at den i mindre grad slider sig til, og det viser sig i praksis, at eksempelvis PSA-motorer kan have svært ved at tage imod et sæt nye stempelringe. Cylindervæggen får en glasseret overflade. der ikke rigtig lader sig bryde uden at springe en størrelse op, og hvis nye stempelringe kører på en glasseret overflade, så kan de ikke slide sig til og vil vedvarende være i "tilkørsels-mode" - > stort olieforbrug og for lille varmeafledning. Den bløde blok tager nemt imod nye ringe, og tætner uden større problemer.

Hvis der kan konkluderes noget i denne forbindelse, så må det være, at den bløde bloks svagheder viser sig, når den "tortureres" - køling/smøring, men man kan ikke derfra slutte, at det generelt er en ulempe med bløde blokke.

I øvrigt er støbejern et meget spændende fænomen - et træ-agtigt levende materiale. Ja, jeg ved, at hovedparten af læserne nu vil opfatte mig som et syrefjæs, der har røget lidt rigeligt hash... Men - støbejern vrider sig og trækker sig lige som et stykke godt tømmer. Derfor er en optimal proces, at støbe blokken, lægge den på en palle udendørs i regn, sol, vind og svingende temperaturer i et års tid. Først der har den indtaget sin endelige facon, og så kan man bearbejde cylindre, lejebukke mv. I starten af 90'erne "optimerede" VW sine produktionsprocedurer således, at blokkene gik direkte fra fra støbning til bearbejdning. Resultatat af denne sørgelige rationalisering er, at der idag florerer et stort antal blokke, hvor hovedlejeoverfald 2 og 4 klemmer lejet, fordi de er let ovale. Det gælder særligt motorerne RA, SB, JX og AAZ.

Blackchart spurgte mig på et tidspunkt om, hvorfor han i et hovedlejesæt havde fået 4 fulde lejeskaller og 6 med smørerille. Forklaringen er, at det nærmest er en forventning, at en AAZ-motor har mindst et ovalt overfald, og sætter man en hovedlejeskal i med smørespor, så klemmer den mindre. Er der nogen, der spørger mig, så er det en luset løsning, men den bruges alle vegne, for alternativet er jo at flugtbore igen, og det er ikke en gratis spøg...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #51 Dato: 29. August 2009 kl: 16:16:34 »
Nej Ctange.... den er da fin som den er !!!!!!   Bare i med den du....  og så ellers VOLLGAS .....  :shock:
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!