Forfatter Emne: Projekt - fra AAZ til 1Y  (Læst 12984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Dato: 11. April 2009 kl: 22:33:56 »
Hej,

Jeg går og roder med en 1,9 TD. Den går rigtig fint, men men men...

Den ryger MEGET blåt når den får gas - det bliver mindre når den er varm, men når man øger omdrejningerne (selv når den er varm) er der blå røg.

Der er godt med oliepletter på smækken.

Det ser ud til der kommer olie ud af udstødningen - tuden er godt sort.

Den bruger ikke olie - eller det kan ihvertfald ikke ses, på de få ture jeg har kørt. Kølevæsken er tip top. Drypper ikke olie. Den bliver ikke varm.

Jeg har skiftet olie og filtre siden jeg overtog den. Sælger (som jeg rent faktisk tror på) har fået motoren renoveret af fagmand for 10.000 km siden, og sat NY turbo på... om det så er løgn er irrelevant da jeg er vild med bilen.  :D

Hvad skal jeg holde øje med? Lytte efter? Hvor skal jeg begynde? Jeg har læst og søgt her på forummet, men er ikke blevet meget klogere!

Hvad ville I starte med at kontrollere?

Håber at få et par tips... eller hvis en anden kan finde en tråd ligenende ville det også være lækkert  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #1 Dato: 11. April 2009 kl: 23:00:25 »
Citér
Hvad ville I starte med at kontrollere?


Olieretur fra turbo til bundkar, den er jo blevet en anelse modificeret for at den passer til den 15mm højere AAZ-blok. Er den blevet for flad i modificeringen? Er den måske skiftet uf med en ny og tyndere? Hvis olien ikke kan løbe frit fra turboen presses den ud af udstødningen (ligesom hvis du har en ondskabsfuld underkompression)

Pil turboen af og se om røgen stopper.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #2 Dato: 11. April 2009 kl: 23:03:28 »
Olieforbrug på en AAZ/JX kommer typisk fra slidte cylindre/stempelringe, turbo og i sjældne tilfælde ventilstyr.

Derfor ville jeg, hvis jeg var dig, starte med at få kontrolleret kompressionen via en kompressionsmåling, Gollertest eller lækagemåling.

Turboen kan også egenhændigt have skylden, hvis den er sølle, men ofte skiftes en turbo p mistanken og så viser det sig, at årsagen til at turboen brugte olie var, at der var for stor underkompression og turboen derfor ikke kunne aflevere sin olie modstandsfrit i bundkarret. Hvis du søger lidt, så findes der mange indlæg, der beskriver denne problemstilling udemærket.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #3 Dato: 11. April 2009 kl: 23:10:34 »
Det går næsten for hurtigt!

Tusinde tak allerede  :D
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Kkrogsgaard

  • Gæst
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #4 Dato: 12. April 2009 kl: 07:53:50 »
Den retur som Jønne er inde på, hvis ikke den er dimmensioneret som en original så kan den give problemer.

Blokkede du ikke udluftningen som vi snakkede om, da du kiggede på bilen, eller var du for betaget :-D

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #5 Dato: 12. April 2009 kl: 16:58:47 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Den retur som Jønne er inde på, hvis ikke den er dimmensioneret som en original så kan den give problemer.

Blokkede du ikke udluftningen som vi snakkede om, da du kiggede på bilen, eller var du for betaget :-D


svigerfar havde alt under kontrol  :wink:  Det var mørkt og det pissede ned - vi var forsinkede, så der blev taget en hurtig beslutning  :roll:

- men har ikke slet ikke fortrudt - har lige rullet små 60 km i dag, og det er faktisk ikke meget den ryger når den er varm - og ikke mange pletter på klappen længere...

Hvordan kan jeg se om den retur er korrekt dimensioneret?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Kkrogsgaard

  • Gæst
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #6 Dato: 12. April 2009 kl: 18:50:44 »
Det er en original slange, så måske du kan tyde et nummer eller noget der minder om det på slangen.

Ellers må Guruerne på banen.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #7 Dato: 12. April 2009 kl: 19:28:04 »
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Den retur som Jønne er inde på, hvis ikke den er dimmensioneret som en original så kan den give problemer.

Blokkede du ikke udluftningen som vi snakkede om, da du kiggede på bilen, eller var du for betaget :-D


svigerfar havde alt under kontrol  :wink:  Det var mørkt og det pissede ned - vi var forsinkede, så der blev taget en hurtig beslutning  :roll:

- men har ikke slet ikke fortrudt - har lige rullet små 60 km i dag, og det er faktisk ikke meget den ryger når den er varm - og ikke mange pletter på klappen længere...

Hvordan kan jeg se om den retur er korrekt dimensioneret?


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.

Lige et stemnings billede : )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

B3ac0n

  • Gæst
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #8 Dato: 12. April 2009 kl: 19:53:52 »
undslyld, ved ikke hvorfor den ryger MEN

det er to SWEEET T3'er i har der :D

B3ac0n

  • Gæst
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #9 Dato: 12. April 2009 kl: 20:47:53 »
Citat fra: "kloning27"
okey.. den ser lav ud.. hvad er det for nogle fælge? det var det jeg var interesseret i :P  :P

og hvor lav :D

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #10 Dato: 12. April 2009 kl: 21:07:27 »
Citat fra: "kloning27"
okey.. den ser lav ud.. hvad er det for nogle fælge? det var det jeg var interesseret i :P  :P


jeg har ikke lige selv billeder, så er det jo fedt Morten kan hjælpe ;o)

17" Brock B1 - 8,5" brede for og 10" i bag.
Sænket omkring 70 mm
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #11 Dato: 12. April 2009 kl: 21:14:12 »
Citat fra: "Hawaiibussen"


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.


Og det betyder ny turbo?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #12 Dato: 12. April 2009 kl: 21:16:29 »
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Hawaiibussen"


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.


Og det betyder ny turbo?


det kan være at det er returrøret fra turbo til bundkar som ikke har det rigtige flow og derfor sveder. Man kan tage indsugningen af og rykke i akslen og se om der er meget slør.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #13 Dato: 12. April 2009 kl: 21:18:35 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Hawaiibussen"


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.


Og det betyder ny turbo?


det kan være at det er returrøret fra turbo til bundkar som ikke har det rigtige flow og derfor sveder. Man kan tage indsugningen af og rykke i akslen og se om der er meget slør.


ok. Jeg skal på værkstedet i morgen alligevel, så tjekker jeg op på det. . og tak for sidst forresten. Det blev en helt god dag  :D
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #14 Dato: 15. April 2009 kl: 22:59:37 »
Har ikke været på værkstedet endnu, da der lige var en anden bil der skulle tages hånd om...

Jeg har lige fundet et billede fra da jeg havde hentet den, og der er ikke en enste lille plet på bagsmækken, efter 100 km. kørsel.

Jeg har skiftet olie og brændstoffilter, og bagefter sviner den på smækken - er det ikke lidt mystisk?!?

Nå, håber jeg får kigget på den i denne weekend  :?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY