Forfatter Emne: Projekt - fra AAZ til 1Y  (Læst 12985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #15 Dato: 19. April 2009 kl: 16:08:22 »
Så har jeg haft indsugningen af - og der er masser af slør i turboen.

Så nu er det i hvert fald en ny turbo! Eller er det muligt at lave en udgave uden turbo? Hvad skal der til, og nogen der har erfaringer?

Umiddelbart er det vel bare en anden manifold?

Jeg fik selvfølgelig ikke skudt billeder da den var på liften, men jeg ser om jeg ikke kan få taget nogen. Jeg ville gerne se hvordan det stykke fra turbo til bundkar "bør" se ud - synes det jeg har på ser lidt bikset ud!

Hvor handler I turbo? Jeg har ikke mod på selv at renovere...    :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #16 Dato: 19. April 2009 kl: 17:39:54 »
AAZ uden turbo = 1Y. Læs evt min tråd om den eller søg på 1Y. Turbo kan handles på ebay.de
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #17 Dato: 19. April 2009 kl: 21:05:15 »
Citat fra: "Jarl"
AAZ uden turbo = 1Y. Læs evt min tråd om den eller søg på 1Y. Turbo kan handles på ebay.de


Den har jeg læst med stor interesse - jeg må igennem den igen!
- hvis ikke det er for bøvlet er det vist den vej jeg skal.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #18 Dato: 19. April 2009 kl: 21:07:29 »
Lige et par billeder af det rør jeg syntes virker lidt mistænkeligt!

Hvad siger I?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #19 Dato: 19. April 2009 kl: 21:14:49 »
... Det hele ser fint og helt originalt ud. Og din turbo ser overraskende tør ud, kan du se friske oliepletter hvis du holder en plade foran udstødningsafgangen, og giver den noget gas.....  :?:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #20 Dato: 19. April 2009 kl: 21:16:35 »
Turbostøtten er helt OK. En 1,9-blok er højere end en 1,6-blok, og derfor må turbostøtten forlænges tilsvarende. Den er lavet præcis, som jeg gjorde det, dengang, jeg endnu ikke var vokset fra turbo...  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #21 Dato: 19. April 2009 kl: 21:27:44 »
Der er stadig pletter på bagklappen, og MASSER af slør i turboen - så det kan vel svare sig at smække en ny turbo på?

@Jarl: Jeg har fundet denne tråd:
http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=6916&postdays=0&postorder=asc&start=0

Er det den rigtige tråd jeg har fat i?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #22 Dato: 19. April 2009 kl: 21:42:37 »
Er det en bestemt turbo jeg skal have fat i? Eller er de ens på en 1,6 og 1,9?

- spørger jeg lige dumt  :oops:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #23 Dato: 21. April 2009 kl: 20:58:47 »
Status pt. Den ryger... nok lidt for meget ;o)

Først kompressionstest - og i håb om at motoren er ok... er det:

* enten ny turbo
* eller ombygning til 1Y

I tilfælde af ombygning til 1Y har jeg lige et par spørgsmål...

Listen af ting der skal gøres ved ombygning (jeg har sakste lidt fra diverse indlæg):

* Sugemanifold fra 1,6 CS evt. let portet hvis det er en 1,9 top der er på.
* Afpropning af turbo-retur.
* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen
* justere dyser til 130 evt. trimme pumpetimingen til det højere tryk, men lavt justerede 130 bars dyser giver en gangkultur (citat fra Jarl ) :wink:

Så kommer det fine spørgsmål... Jeg har min gamle 1,7 KY hængene på skrotliften... kan jeg tage alle delene fra den, såfremt delene er ok?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #24 Dato: 21. April 2009 kl: 21:09:54 »
Ja! Stort set. Gå du bare igang, så støver vi nok evt. manglende dele op.

Og i øvrigt: en 1,7'er blok hænger man ikke på skrotliften. Den putter man i en sort plast sæk og giver mig... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #25 Dato: 21. April 2009 kl: 21:28:17 »
Citat fra: "Jarl"
Ja! Stort set. Gå du bare igang, så støver vi nok evt. manglende dele op.

Og i øvrigt: en 1,7'er blok hænger man ikke på skrotliften. Den putter man i en sort plast sæk og giver mig... :wink:


Nu skal jeg helst have dele nok på bordet inden jeg går i gang - gider ikke have den hængende i flere dage, så hvis der er noget jeg "nok" skal bruge mår I meget gerne melede ud... hvis man kan!

ha, det anede mig at den kommentar skulle komme. Svigerfar har en idé om at den skal han nok lige ordne, men nu napper jeg vist det jeg skal bruge inden han får den ud at køre  :roll:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #26 Dato: 05. Juli 2009 kl: 17:25:37 »
Efter en lang aften på værkstedet fik vi lavet kompressionstest, og den var fin. Alt ser faktisk fint ud - undtagen alt hvad der har med turboen at gøre! Vi fik pillet manifold, turbo, udstødning og alt hvad der hører til af - og alt var plasket ind i olie...

Nu skal det hedde 1Y, da jeg har en KY'er jeg kan pille dele fra, og ikke gider at bøvle med en ny eller renoveret turbo.

Manifold og luftfilter bruger jeg fra KY. Udstødningen fra KY'eren kommer også på.

Jeg har lige et par spørgsmål:
* Hvordan kan jeg se om det er 297 eller 293 dyser jeg har på nu?
* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen - hvorfor? Bør jeg bare tage pumpen fra KY'eren og sætte på istedet?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #27 Dato: 05. Juli 2009 kl: 18:16:24 »
Citat fra: "elmo"

* Hvordan kan jeg se om det er 297 eller 293 dyser jeg har på nu?

Skil en dyse ad og læs på siden af dysespidsen. 294'ere kører fortryllende i 1Y. De kan købes på ebay til 10 € pr. stk.


* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen - hvorfor? Bør jeg bare tage pumpen fra KY'eren og sætte på istedet?

Du kan sagtens bare beholde den store LDA på - den bliver så bare passiv, da der jo ikke kommer noget turbotryk. Men har du plads i højden til den?
Du kan også tage låget fra en almindelig saugerpumpe, men hvis ikke låget kommer fra en 1Y, så kommer du til at mangle tomgangshævningen, når du trækker koldstarteren. Det er ikke noget problem, men selvf. er det bling-bling, hvis det virker.
Jeg vil ikke anbefale at køre med KY-pumpen. AAZ/1Y har et andet offset på akslen og hjulet, og samlet set giver det en bedre lejring af pumpen.


Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Ja. Du skal varsko dit sociale netværk, om at de kommer til at se mere til dig, og måske skal du finde en ny hobby. Nu har jeg kørt 15 Tkm med 1Y fuldstændig uden motorproblemer, og jeg har f.eks. været nødt til at starte en ombygning af mit hus for at få tiden slået ihjel ;-)

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #28 Dato: 05. Juli 2009 kl: 18:31:19 »
Citat fra: "Jarl"

* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen - hvorfor? Bør jeg bare tage pumpen fra KY'eren og sætte på istedet?

Du kan sagtens bare beholde den store LDA på - den bliver så bare passiv, da der jo ikke kommer noget turbotryk. Men har du plads i højden til den?
Du kan også tage låget fra en almindelig saugerpumpe, men hvis ikke låget kommer fra en 1Y, så kommer du til at mangle tomgangshævningen, når du trækker koldstarteren. Det er ikke noget problem, men selvf. er det bling-bling, hvis det virker.

Ja. Du skal varsko dit sociale netværk, om at de kommer til at se mere til dig, og måske skal du finde en ny hobby. Nu har jeg kørt 15 Tkm med 1Y fuldstændig uden motorproblemer, og jeg har f.eks. været nødt til at starte en ombygning af mit hus for at få tiden slået ihjel ;-)




Ang. pumpen - den kan jo være der nu! jeg er vist ikke helt med...

Jeg håber du får ret med at få tid til at lave andet end at rode med T3 - bor i gammelt hus, så der er nok at tage fat på!
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #29 Dato: 05. Juli 2009 kl: 19:19:57 »
OK - det er bare mig, der ikke er helt opdateret. Du har altså en AAZ-pumpe på nu? Når jeg nævner det, så skyldes det, at nogle oplever problemer med at den høje lodrette LDA fra AAZ-pumpen går imod beklædningen på undersiden af motorrumsklappen, men det kan løses ved at sætte tandremmen, så pumpen kommer til at ligge tæt til topstykket.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!