Forfatter Emne: Projekt - fra AAZ til 1Y  (Læst 12985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #60 Dato: 10. August 2009 kl: 23:10:09 »
Hej,

Der er en god gennemgang af olie-alarmen her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4803&highlight=olietryk+buzzer

Under 2000 omdrejninger er det måleren på topstykket, over 2000 omdrejninger er det måleren på oliefilterflangen som styrer.

Men læs tråden :-)

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #61 Dato: 11. August 2009 kl: 07:28:58 »
Den har jeg læst, men hvis alarmen kommer uden stikkene er sat på, så fatter jeg ingenting.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #62 Dato: 11. August 2009 kl: 08:25:46 »
Havde jeg smidt en dejlig 1Y i ville jeg under alle omstændigheder skifte oliepumpen og mellemaksel lejerne... Så ved du din nye guldklump får korrekt smøring over hele omdrejningsområdet og så ved du det IKKE er de to komponenter. En operation der ikke ruinerer nogen og kan fuldføres på en weekend.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #63 Dato: 11. August 2009 kl: 09:10:21 »
Hej Elmo

Hvis der ikke er stik på / kontakt til sensor på filterflangen så vil oliealarmen altid gå igang over 2000 omdrejninger.

Du kan teste det ved at:
1. Få hjælper til at sidde foran,
2. Gas op til over 2000 omdrejninger (alarmen går igang)
3. Sæt stikket fra sensor på filterflangen til STEL
4. Hvis elektronik virker og ledninger er OK, så skal oliealarmen slukke.

Virker ovenstående, så ved du at:
Elektronik og kabler er OK, men sensor på oliefilterflange giver ikke det rette signal.
2 muligheder:
A.  Enten er sensor i udu.
B. Der er ikke olietryk nok.

Eneste måde at få fakta, er at få et manometer på. Der er vist noget med at at bremseslange passer perfekt ind i hullet til sensor, så skal der bare den rette fitting til i den anden ende til manometer? Men nogen må vide hvordan det skal laves.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #64 Dato: 11. August 2009 kl: 19:23:16 »
Lige et dumt spørgsmål...

Når man kommer under 2000 omdrejninger - burde alarmen ikke slukke af sig selv?

Jeg har endnu ikke fundet et manometer. Har skiftet begge følere til sprit nye, så de burde være ok. Fejlen er der stadig.
Jeg har forsøg tricket med stel, men uden 2000 omdrejninger - dvs. jeg har kørt 100 m, indtil alarmen er i gang. Herefter sat stikket til stel, men alarmen er der stadig.

Jeg ved jeg skal have et manometer på - men indtil det er fundet, kan jeg jo lige så godt forsøge at udelukke andre muligheder.
Kan det være selve speedometerhuset der skal skiftes?!? Har på fornemmelsen det er der fejlen er, da jeg på et tidspunkt har oplevet lidt finurligheder med lamperne, men det er noget tid siden.

Olien er skiftet til 15W 40, så det burde være ok - har læst lidt om for tynd olie osv...

Gode forslag er velkomne ;O)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #65 Dato: 11. August 2009 kl: 19:32:12 »
Jeg tror nu ikke at et skifte til 15W40 olie er en speciel god idé når du har hydrauliske ventilløftere, jeg er selv gået den anden vej og kører på 5W40.
Hvis der skal en federe olie til at minimere symptomerne, er hovedfejlen nok slitage eller oliepumpen, som jeg ville starte med at skifte for at være på den sikre side.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #66 Dato: 11. August 2009 kl: 19:36:35 »
NU har jeg læst og læst - og har tænkt mig frem til dette, som vel vil virke i praksis?

Mulige fejlkilder:
1. Olietryk i motor
2. Olietryksmålere
3. Ledningsnet
4. Elektrinik i speedometer
5. Signal fra generator (W-klemmen)
6. Spænding fra generator

Kontakten i topstykket bør have kontakt til stel, når motor er slukket eller olietryk er under 0,3 bar, og bryde forbindelsen når der kommer tryk på.
Det kan vi prøve at måle.

Dvs. at hvis vi tager kabelskoen af og lægger til stel, skal olielampen blinke, hvis vi tager kabelskoen af og holder den frit i luften, skal olielampen slukke.

Når der kommer tryk på olien, skal kontakten bryde kontakten til stel - det kan vi måle med motoren i tomgang.

Den anden kontakt, den på flangen, er åben når trykket er under 1 bar, og lukker (skaber forbindelse til stel) når trykket er over 1 bar.
Den styrer summeren, og hænger sammen med omdrejningerne.
Dvs hvis vi gasser motor moderat op, uden at kabelskoen er på den grå kontakt, skal summeren gå igang (tjekke at den virker) over 2000 omdrejninger.

Og igen, vi kan måle på kontakterne.

SÅ ovenstående måleri, sammenholdt med manuel måling med et manometer i hullerne - skulle gerne give klar ide om olietryk og sensorer er OK?

-------------
Manometer kan jeg ikke gennemskue hvordan kan grejes -  måske Jarl eller Jønne Ukendt ved det?

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #67 Dato: 11. August 2009 kl: 19:45:07 »
Citat fra: "TONY"
Jeg tror nu ikke at et skifte til 15W40 olie er en speciel god idé når du har hydrauliske ventilløftere, jeg er selv gået den anden vej og kører på 5W40.
Hvis der skal en federe olie til at minimere symptomerne, er hovedfejlen nok slitage eller oliepumpen, som jeg ville starte med at skifte for at være på den sikre side.

Tony


Jeg har skiftet for at teste - har kørt 5W40 indtil nu - og ville blot sikre mig at det ikke "bare" var det.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #68 Dato: 11. August 2009 kl: 22:26:11 »
I biltema og hos THansen kan man købe rimeligt billige olietryksmålere lige til at skrue i. Det er nok så som så med nøjagtigheden, men det er en let måde at få en indtryk på. (og så har du det jo hvis du skulle få lyst til at køre med det efterfølgende)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #69 Dato: 11. August 2009 kl: 22:42:05 »
Jeg satser på at få fingre i et manometer i morgen. Jeg har netop talt med min svigerfar, som er en gammel rotte i mekanikerfaget - han vil garantere mig at det ikke er olietrykket. - bliver dog målt alligevel så snart jeg har et manometer eller olietryksmåler...

Vi "tænker" at olietrykket er fint.
Så er der vel kun ledninger eller instrumentfejl tilbage?

Jeg har nok rykket lidt i ledningerne under ombygning til 1Y, men umiddelbart syntes jeg ikke der er noget at se.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #70 Dato: 12. August 2009 kl: 08:46:40 »
Manometerjagt... status:

Stor VVS grossist i Esbjerg - ingen
VVS - den lokale - ingen
VVS - den anden lokale - ingen
Merkonomen - ingen

fortsætter jagten kl. 9...

Vestjysk autodele - ingen
VVS eksperten - ingen

Status er at alt der handler om VVS er tommer, og ikke millimeter...

Skal jeg virkelig købe et T-Hansen instrument?

Giver snart op, og kører forøvrigt i bilen, da jeg SKULLE afsted i dag... :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Mads-kaa

  • Gæst
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #71 Dato: 12. August 2009 kl: 10:10:27 »
http://shop.scanturbo.dk/pi/Benzintryk_Ur_FPR_800_1200_2000_2087_49.aspx

Måske kan det bruges, men ved ikke om det er tomme gevind??

/Mads

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt - fra AAZ til 1Y
« Svar #72 Dato: 12. August 2009 kl: 18:48:40 »
.... glem alt om manometer osv... fandt en knækket ledning, så nu kører jeg uden alarm   8)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY