Forfatter Emne: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug  (Læst 26911 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Dato: 11. August 2009 kl: 22:20:13 »
nå venner

min turbo's Wastegate har sat sig, og den skal tages af :(

nogen gode råd til at få den af ?

det er vel nemmest at tage hele turboen af ?

Olieforbrug:

efter jeg har skiftet min motor over til min OJ motor er olieforbruget steget :S

den bruger ca. en litter på 100Km, den er jo alt for meget suk....

motoren har været meget varm det første år i kørte til kroatien, hvad det kan give mig af problemer nu vil jeg jo gerne vide

hvad skal I guder vide for at kunne stille en diagnose ?

Online poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #1 Dato: 11. August 2009 kl: 22:30:15 »
Husk den gamle turbo ligger hos mig.   hvis du skal bruge reservedele.

Ang dit store olie forbrug.   Er ked af det. men hvis det ikke er turboen der æder olien, og det ikke drybber ud. Tja så spiser motoren altså det.

Tja så er det måske Hasse du skal have fat i.  

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #2 Dato: 11. August 2009 kl: 22:50:34 »
ja men er det Toppen eller bunden som driller mig ?

hvad for den til at drikke ?

Online poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #3 Dato: 11. August 2009 kl: 23:02:51 »
Citat fra: "Crapz"
ja men er det Toppen eller bunden som driller mig ?

hvad for den til at drikke ?


Det kan kun jeppe på bjerget svare på :)

Jeg kan forstå at intet har ændret sig siden turbo skiftet. Udover at westagaten har sat sig.

Det er sgu da ved at være lidt trælst det der.  :?:

Håber der er andre der har gode ideer.

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #4 Dato: 11. August 2009 kl: 23:13:41 »
HVor meget olie brugte din OJ FØR du tog den ud af den anden bil?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #5 Dato: 11. August 2009 kl: 23:21:18 »
Citat fra: "jensjakob"
HVor meget olie brugte din OJ FØR du tog den ud af den anden bil?


Hmm det normalte som jeg husker det 1000 km under 1 Liter


har lidt mere info

når den starter så ryger den MEGET hvid røg og den lyder som om den ikke køre på alle Cylinder i tomgang hvis den så får en lille smule gas få lyder den godt....

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #6 Dato: 11. August 2009 kl: 23:48:44 »
Det lyder weird.

Så vi ved:
1. Da den sad i anden bil brugte den ikke for meget olie.
2. Nu bruger den for meget olie.

Det fører til spørgsmål:
A. Har den brugt meget olie fra dag 1 i den nye bil?
(Kan olieforbrug have noget at gøre med indbygningen i den nye bil? )
B. Hvor lang tid lå din OJ på lager (Kan pakninger blive utætte/tørre/møre af at ligge på lager)
C. Den smider ikke olie nogen steder? Drypper ikke? Kører du med bundskjold under motor (kan skjule meget olie....)?

Gode hilsner

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #7 Dato: 12. August 2009 kl: 08:54:14 »
Citat fra: "jensjakob"
Det lyder weird.

Så vi ved:
1. Da den sad i anden bil brugte den ikke for meget olie.
2. Nu bruger den for meget olie.

Det fører til spørgsmål:
A. Har den brugt meget olie fra dag 1 i den nye bil?
(Kan olieforbrug have noget at gøre med indbygningen i den nye bil? )
B. Hvor lang tid lå din OJ på lager (Kan pakninger blive utætte/tørre/møre af at ligge på lager)
C. Den smider ikke olie nogen steder? Drypper ikke? Kører du med bundskjold under motor (kan skjule meget olie....)?

JJ


A.
Ja det synes jeg den har, det troede jeg jo så var en Defekt Turbo, den dryppede også olie ud fra under oliefilter konsollen den pakning er nu skiftet.

B.
Den lå i lidt over 1 år.

C.
Nop den drypper / tisser den ikke nogen steder hvor det er synligt.


Hvis jeg tænker mig om så er det KUN 2 ting som ikke var på OJ motoren inden jeg satte den i !


1. Vacum pumpen er fra de anden motor da jeg kom til at knække platisk studesen på den fra OJ'en

2. Der er kommet oliekøler på !


X.
Det jeg tænker på er kan det være at Vacum pumpen ikke kan gøre så oliepumpen suge den varme tynde olie fra turboen væk hurtigt nok så det ligger der nede og koger ?

XX.
Kan det være at oliepumpen er kaput ?

XXX.
Kan det være noget i topstykker ?

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #8 Dato: 12. August 2009 kl: 09:47:00 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Crapz"


når den starter så ryger den MEGET hvid røg og den lyder som om den ikke køre på alle Cylinder i tomgang hvis den så får en lille smule gas få lyder den godt....

motoren har været meget varm det første år i kørte til kroatien,
hvad det kan give mig af problemer nu vil jeg jo gerne vide.




Ikke på alle cylindre: virker alle gløderør?

Hvid røg: Hvordan med topstykket? Hvordan ser kølevand ud?
Turen til Kroatine har muligvis ødelagt topstykket.

Jeg troede egentlig du havde købt helt ny turbo!?
-eller har jeg misforstået noget?

Generelt har man vel andet at bruge tilværelsen på end
uendelige problemer med topstykke/turbo, så genovervej
om du ikke skulle droppe den turbo.



Har ikke testet gløderørene det skriver jeg på listen over ting jeg skal teste

jeps har købt en ny turbo og den er sat på :D

Køle vandet ser fint ud blåt og uden grums skum klumper snask og bobbler :D

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #9 Dato: 12. August 2009 kl: 10:36:55 »
Topstykket sat på fra Jarl :D

køleslangerne er pumpet hårde som sten når den har kørt et stykke tid ..... ??

hvordan så du dit overtryk?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #10 Dato: 12. August 2009 kl: 11:18:30 »
Køleslangerne skal ikke være hårde som sten, det er tegn på overtryk i kølesystemet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #11 Dato: 12. August 2009 kl: 11:21:27 »
Citat fra: "BlackChart"
Køleslangerne skal ikke være hårde som sten, det er tegn på overtryk i kølesystemet...



aaah okay :D

så kunne det være jeg skulle smutte ned og skrue den andet topstykke af så vi kan se på det :P


hvor får jeg sat i nye strækbote til at skrue topstykket fast igen ?

og en ny toppakning ?

og topstykket kan vel også være skylde i olieforbruget ik ?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #12 Dato: 12. August 2009 kl: 11:25:32 »
Ud fra dine beskrivelser vil jeg sige ja til at problemet skyldes dit topstykke...Du skriver selv at den var varm under en tur syd over, så kan det godt tænke sig at det har slået sig eller er revnet et eller andet sted...

Mht. strækbolte så kan du få dem ved Krogslund og sikkert også ved Mekonomen...
Og det samme gælder toppakningen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #13 Dato: 12. August 2009 kl: 11:28:06 »
ok jeg prøver lige at tage det gamle topstykke af den motor døde jo fordi der var undertomprikion i den så skulle topstykke vel MÅSKE være ok ik ?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #14 Dato: 12. August 2009 kl: 12:24:40 »
Jo, godt du huske måske ;)

Men af med det og se hvordan det ser ud...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan