Forfatter Emne: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug  (Læst 26909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #15 Dato: 12. August 2009 kl: 13:00:21 »
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.

Cylindre/stempler kan bruge meget olie - hvis motoren har været overophedet/koldstartet for vildt laver den en "kolbenfresser" - altså river stempelsiderne, stempelringene og cylindrene. Det er ikke usædvanligt i turbomotorer. Det afklares med en kompressionstest.

Vacuumpumpen i sig selv kan ikke bevirke et øget olieforbrug, man hvis vacuumpumpen kan suge falsk luft et eller andet sted på vejen til bremseforstærkeren, så er olieforbruget astronomisk.

Turboer kan blive defekte af at ligge stille. Jeg har masser af gange afmonteret en velfungerende turbo, lagt den på hylden, monteret den et par måneder senere - blot for at erkende, at nu fossede olien igennem den.

Hvis returslangen fra turboen ikke har den oprindelige diameter (Ø10) HELE VEJEN, så er olieforbruget også astronomisk.

Du kan altså angribe din fejlsøgning på flere måder. Selvf. kan du tage topstykket af, måle cylindrene, stemplerne og stempelringene, tjekke ventilstyrene og paraplyerne, men er det ikke en anelse nemmere at starte med at lave en kompressionstest? Det kan naturligvis ende med at du skal lukke helt op alligevel, hvis der er symptomer på en kolbenfresser, men at lette toppen af "på mistanken" forekommer lidt som overkill.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #16 Dato: 12. August 2009 kl: 13:29:41 »
prøv at tage din oliefælde af og se om det damper op med olie tåge
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #17 Dato: 12. August 2009 kl: 13:29:46 »
Citat fra: "Jarl"
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.

Cylindre/stempler kan bruge meget olie - hvis motoren har været overophedet/koldstartet for vildt laver den en "kolbenfresser" - altså river stempelsiderne, stempelringene og cylindrene. Det er ikke usædvanligt i turbomotorer. Det afklares med en kompressionstest.

Vacuumpumpen i sig selv kan ikke bevirke et øget olieforbrug, man hvis vacuumpumpen kan suge falsk luft et eller andet sted på vejen til bremseforstærkeren, så er olieforbruget astronomisk.

Turboer kan blive defekte af at ligge stille. Jeg har masser af gange afmonteret en velfungerende turbo, lagt den på hylden, monteret den et par måneder senere - blot for at erkende, at nu fossede olien igennem den.

Hvis returslangen fra turboen ikke har den oprindelige diameter (Ø10) HELE VEJEN, så er olieforbruget også astronomisk.

Du kan altså angribe din fejlsøgning på flere måder. Selvf. kan du tage topstykket af, måle cylindrene, stemplerne og stempelringene, tjekke ventilstyrene og paraplyerne, men er det ikke en anelse nemmere at starte med at lave en kompressionstest? Det kan naturligvis ende med at du skal lukke helt op alligevel, hvis der er symptomer på en kolbenfresser, men at lette toppen af "på mistanken" forekommer lidt som overkill.




uuuuh se nu kommer der guld korn !!!!

den er blevet sjov i bremsen

(den skal trykke helt i bund for at bemse andre gange er den hård og andre gange er det blød hvis man pumper den så synker den i bund og andre gange ikke)

efter den nye motor er kommet i troede det var efter at jeg hade skiftet bremser / skiver foran at den ikke var lufet godt nok ud.

men nu når jeg tænker det igemmen var bremserne faktisk anderledes inden jeg skiftede bremserne ...

hvordan testet jeg nemest vacumpumpen ?

retur røret .... det er det som går FRA turbo til bundkar ik ?

Her er billeder af de nye til og fra rør jeg har sat på !

Mølle

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #18 Dato: 12. August 2009 kl: 13:52:58 »
Du kan jo afmontere slangen fra vacumpumpen og sætte en lille stump slange på, som er blændet af med en prop. Bilen kan bremse uden vacum. Der skal bare trykkes hårdt nok på bremsen. Hvis olieforbruget forsvinder, ved vi hvor geden er barberet???

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #19 Dato: 12. August 2009 kl: 14:09:59 »
@mølle jeg pille lige røret af og finder en slange og ser hvad der sker ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #20 Dato: 12. August 2009 kl: 19:23:29 »
Du tester vacuumsystemet på følgende måde:

Med slukket motor: Pump kraftigt med bremsepedalen 20 gange. Nu skal bremsen være hård og træg at træde. Så sætter du foden på pedalen og træder hårdt og vedvarende. Bliv ved med det, mens du starter motoren. Nu skal pedalen synke lidt og igen blive blød og let at træde. Nu kender du så forskellen på, hvordan en bremse med og uden bremseforstærker føles. Hvis pedalen føles som om den mangler "hjælp" fra bremseforstærkeren f.eks. efter en nats stilstand, så er der en utæthed i vacuumsystemet.
Er der det, så suger vacuumpumpen masser af atmosfærisk luft til sig og afleverer det nede i motoren. Det kommer til at fungere som overdrevet underkompression med de symptomer, det nu fører med sig.

MEN! Du kører rundt med et uoriginalt returrør. Jeg har endnu aldrig fået en turbo til at være ordentligt tæt med andre returrør end det originale. - jo det passer ikke helt, for jeg har også lavet et af 12 mm kobberrør, og det virkede også. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at at få en undersøgelse af, om dit rør har den nødvendige indre diameter hele vejen - ikke kun i enderne, men også der, hvor flex-delen er "muffet" på. Der ville jeg starte, hvis bremsen viser sig at være OK.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #21 Dato: 12. August 2009 kl: 21:31:16 »
Nu kom jeg i tanke om noget. Den vakum slange til bremsen, ligger den i nærheden af venstre  panel, som du fik svejset til synet.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #22 Dato: 12. August 2009 kl: 21:40:31 »
@poot hmmm ved ikke lige hvor den ligger meeeen ja det kunne være det :D

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #23 Dato: 12. August 2009 kl: 21:48:19 »
vi prøvede lige det mølle forslog og det ser sku ud til at det virker !!!!!



efter det tog vi så og samlede det hele igen også synes jeg den begyndet at drikke igen så det stoppede vi hurtigt så nu køre jeg lige på jobbet i morgen og hjem også ser vi om den har brugt noget :D

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #24 Dato: 13. August 2009 kl: 07:47:11 »
Hør HOV ! Hvad er det for noget du har givet den at ryge ? :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #25 Dato: 13. August 2009 kl: 09:15:54 »
Hvor er det dog fedt med dette forum, hvor man på så kort tid kan få se meget god hjælp :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #26 Dato: 13. August 2009 kl: 09:17:17 »
er spændt på at se om hun har drukket olie når jeg kommer hjem i aften :D

Mølle

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #27 Dato: 13. August 2009 kl: 09:28:33 »
Ja. Det er da lidt af en lille rygeklump hun har fået der...

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #28 Dato: 18. August 2009 kl: 11:41:11 »
Nå lidt nyt !

Da vi var nede ved Poot så vi har der kom lidt olie ud af oliekøleren ude på fronten.

så den blev taget fra.

vi fandt en bolt og satte i slangen på Vacumpumpen ser ud til at holde tæt.

den trækker meget bedre nu end da de 2 ting ikke var lavet.

Men den bruger stadig olie ???

jeg har prøvet at tage "plastik hatten" af ventiltopdækslet for at mærke om der kommer noget luft ud der og det kommer der.

da jeg skiftede turboen nede ved poot sagde han at Olie der var i maksien var MEGET tyk som sirup men efter som den har drukket hmm 10 liter olie på det sidste har den så fået skyllet det hele rent ?

eller skal jeg prøve med noget olierens ting ? 4 litter Diesel i eller ?

den er også noget røg når den starter så køber lige 4 nye gølderør på vejen hjem og skifter dem


hvad syens folken jeg skal teste nu :D ????

Crapz

  • Gæst
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #29 Dato: 18. August 2009 kl: 11:57:01 »
når ja vi fik et Wastegate af den gamle turbo som virker :D, så den skal lige sættes på den her turbo :D