0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.Cylindre/stempler kan bruge meget olie - hvis motoren har været overophedet/koldstartet for vildt laver den en "kolbenfresser" - altså river stempelsiderne, stempelringene og cylindrene. Det er ikke usædvanligt i turbomotorer. Det afklares med en kompressionstest.Vacuumpumpen i sig selv kan ikke bevirke et øget olieforbrug, man hvis vacuumpumpen kan suge falsk luft et eller andet sted på vejen til bremseforstærkeren, så er olieforbruget astronomisk.Turboer kan blive defekte af at ligge stille. Jeg har masser af gange afmonteret en velfungerende turbo, lagt den på hylden, monteret den et par måneder senere - blot for at erkende, at nu fossede olien igennem den.Hvis returslangen fra turboen ikke har den oprindelige diameter (Ø10) HELE VEJEN, så er olieforbruget også astronomisk.Du kan altså angribe din fejlsøgning på flere måder. Selvf. kan du tage topstykket af, måle cylindrene, stemplerne og stempelringene, tjekke ventilstyrene og paraplyerne, men er det ikke en anelse nemmere at starte med at lave en kompressionstest? Det kan naturligvis ende med at du skal lukke helt op alligevel, hvis der er symptomer på en kolbenfresser, men at lette toppen af "på mistanken" forekommer lidt som overkill.