Forfatter Emne: diesel til benzin  (Læst 7618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
diesel til benzin
« Dato: 27. December 2009 kl: 11:18:17 »
Det er nemt hvis du har en donor bil. Du skal til syn og registreres med diesel, så du kan blive afkrævet noget mere i vægtafgift.

Resten er bare skrue-arbejde. Der skal ikke svejses, skæres eller bores nye huller.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
diesel til benzin
« Svar #1 Dato: 27. December 2009 kl: 12:33:25 »
Mon ikke det er den anden vej ?  Benz er da vist billigere i den forkætrede afgift ?
Men bortset fra det, skal du bruge motor og andet koblingshus, (Hvis det skal være boxeren ) og så skal du ikke længere bruge forvarmer. Batteriet sidder under passagersædet i benzinerne, så der bliver "lidt" ledningsarbejde.
Mølle har ret: En donorbil vil være et godt udgangspunkt. Dels kan du flytte alle stumper over, men også se hvordan det er gjort. Pøj med det. (Og husk det med synet efterfølgende )

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
diesel til benzin
« Svar #2 Dato: 27. December 2009 kl: 12:54:52 »
Tror du er nødt til at precisere lidt mere om planerne.

Kurt
Kurt - 25115788

Mølle

  • Gæst
diesel til benzin
« Svar #3 Dato: 27. December 2009 kl: 15:52:53 »
Jo. Allan har ret. du får billigere vægtafgift ud af at skifte.

Hvis du vil ombygge til en række4 benziner kan du bruge næsten alle stumperne fra din gamle diesel motor. Så behøver du ingen donorobil. bare motorblok og evt. motorstyring hvis du skal have elektrisk indsprøjtning (husk benzinpumpen)

Hvis du vil bygge om til WBX skal du som Allan skriver skifte koblingsklokken og højgearsakslen. ikke svært. og så skal du have ledningsnettet i motorrummet samt alle vandslangerne og vandrørerne til motorrummet.

fortæl om dine planer. Der er helt sikkert nogle, som har gjort det før dig.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
diesel til benzin
« Svar #4 Dato: 27. December 2009 kl: 16:28:18 »
hvis den nye motor har mere end 20% flere hk, koster det afgift, men hvor meget ved jeg ik...
går selv i tankerne om en Jx til ABS konvertion, men 70hk+20% gir 84hk og en ABS har 90hk! der findes dog en 75hk 1.8ir4, men den er lam selv i en golf!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mølle

  • Gæst
diesel til benzin
« Svar #5 Dato: 27. December 2009 kl: 16:32:29 »
Der er masser af muligheder. Dem, som har lavet ombygninger til vw r4 kan jo svare på den del. Desuden er det helt normalt i sverige at bygge volvo motor i, og det er ikke svært at finde en volvomotor plug and play i sverige.

Der ud over er der mange muligheder. Der bliver ingen afgiftproblemer, når du holder dig inden for 20% grænsen.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
diesel til benzin
« Svar #6 Dato: 27. December 2009 kl: 17:13:43 »
jeg har bygget fra diesel til wbx og der havde jeg en komplet donerbil at tage fra
jeg flyttede komplet ledningsnet,motor,gearkasse,tank og kølerslanger over
det er et stort arbejde men ikke så svært igen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

ibber

  • Gæst
diesel til benzin
« Svar #7 Dato: 27. December 2009 kl: 17:24:45 »
og de 20% gælder det der står på papiret , feks 1,6 , selvom en 2,1 har samme undervogn og opbygning eller ? , der er jo ret stort skridt fra 1,9 til 2,5,

vil det sige man feks kan bygge en 2,1 benz om til en 2,5 diesel
eller en 1,6 diesel om til en 1,9 benziner - så har jeg sgu valgt det forkerte udgangspunkt   :?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
diesel til benzin
« Svar #8 Dato: 27. December 2009 kl: 17:36:48 »
De 20% (målt i DIN HK) gælder i forhold til den motor, der er anført i den standardtypegodkendelse, der udgør grundlaget for at bilen kan godkendes til syn. På visse std.typegodkendelser til T3 er der anført flere motorer, og det giver jo en vis frihed. I den reelle verden tror jeg, at problematikken er mindre end i den teoretiske.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
diesel til benzin
« Svar #9 Dato: 27. December 2009 kl: 19:03:23 »
dvs så sige at man skal medbringe dokumnetation på DIN HK på en motor der er anført i standarttypegodkendelsen for ALLE T3'er , og dokumentation på den motor man ligger i , så er den 2,2 subaru impreza jo oplagt , født med 122 hk , og kan skrues til 400 (og holde til det), som de ikke ha verdens chance for at tjekke da der i dk ikke er noget statsanerkendt måleinstrument til at måle effekt med. hmmm sær regel - men korrekt, den lyder avanceret i skrevet form.

men med den standart godkendelse er det jo reelt lovligt at ha minimum 112 hk i alle T3'erer
uanset hvad den yder af Nm eller hvad den har af kubik så..

ja jeg leder efter et hul i lovgivningen som kan bruges - indrømmet ;0) og som jeg mener er aktuel
i alle emner om motorkonvetering.


(og ja , dette spørgsmål er bevidst om at gearkassen ikke kan holde , hvilket jeg vælger at se helt bort fra)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
diesel til benzin
« Svar #10 Dato: 27. December 2009 kl: 19:53:59 »
400 hk på 2,2 l... Det giver ved hurtig hovedregning en litereffekt på 180 hk. Suzuki Hayabusa - gå hjem og vug!

Nå, what ever - ja, hvis din bil er standardtypegodkendt til 112 hk, så giver 122 hk ingen problemer. Men det tror jeg ikke, den er. Idet du har en Bluestar, så gætter jeg på, at den er importeret, og at det af afgiftattesten fremgår, at den er afgiftberigtiget med en effekt på 70 DIN HK. Hvis det er korrekt antaget, så betyder det, at du leder efter motorer, der har en effekt på max 84 hk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ibber

  • Gæst
diesel til benzin
« Svar #11 Dato: 27. December 2009 kl: 20:12:06 »
jaja , men det er jo ikke min bil jeg snakker om , bare sådan generelt ..
mand har jo lov til at drømme om noget lovligt og vilderer T3 end bluestaren ;0)

det jeg mener er den der standarttypegodkendelse på T3

en T3 har jo som en af få , fuldstændig ens karosseri opbygning , og ens bremser mm , uanset om det
er en 1,6 sugediesel eller om det er en 112i - og min undren går på at man på nogen måde kan udnytte
dette sammenfald i lovgivningsøjemed (subaruen var bare et ligegyldigt eksempel som er uvedk for spørgsmålet)

på standarttypegodkendelser på andre modeller har de forskellige modeller jo feks forskellig undervogn eller bremser eller lign , dette er ikke (i det store) tilfældet med en T3 , og det må da kunne udnyttes
på en eller anden kringlet facon ... ? men tak alligevel Jarl ;0)

gælder den der standarttypegodkendelser ikke alle modellerne er dette spørgsmål ligegyldigt

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
diesel til benzin
« Svar #12 Dato: 27. December 2009 kl: 22:30:39 »
Citat fra: "Jarl"
400 hk på 2,2 l... Det giver ved hurtig hovedregning en litereffekt på 180 hk. Suzuki Hayabusa - gå hjem og vug!


Den populære 1,8 T fra VAG ses ofte med 4-500 hk. :shock:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
diesel til benzin
« Svar #13 Dato: 27. December 2009 kl: 23:55:06 »
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
diesel til benzin
« Svar #14 Dato: 28. December 2009 kl: 00:03:29 »
Citat fra: "ibber"
dvs så sige at man skal medbringe dokumnetation på DIN HK på en motor der er anført i standarttypegodkendelsen for ALLE T3'er , og dokumentation på den motor man ligger i , så er den 2,2 subaru impreza jo oplagt , født med 122 hk , og kan skrues til 400 (og holde til det), som de ikke ha verdens chance for at tjekke da der i dk ikke er noget statsanerkendt måleinstrument til at måle effekt med. hmmm sær regel - men korrekt, den lyder avanceret i skrevet form.

men med den standart godkendelse er det jo reelt lovligt at ha minimum 112 hk i alle T3'erer
uanset hvad den yder af Nm eller hvad den har af kubik så..

ja jeg leder efter et hul i lovgivningen som kan bruges - indrømmet ;0) og som jeg mener er aktuel
i alle emner om motorkonvetering.


(og ja , dette spørgsmål er bevidst om at gearkassen ikke kan holde , hvilket jeg vælger at se helt bort fra)


Der er lige en detalje mere, ud over den "beskedne" afgift der kunne komme på tale; du kan ikke uden "samtykke" fra VW eller dennes repræsentant, ændre på motorophæng eller andet i konstruktionen, dvs. du er bundet til EA827 blokken. Den kan jo også fåes i forskellige sjove versioner.

Alternativt kan man sikkert betale teknologisk institut for diverse godkendelser, uha det er her afgiften på HK viser sig at være beskeden.

God jagt.

Hinze