Forfatter Emne: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?  (Læst 12858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tutke

  • Gæst
Ærede forum.
Jeg har nu ventet lidt under en måned på to forskellige mekanikere, de er så nu gået på sommerferie, dog uden advarsel.  :twisted:
Så kender nogen en mekaniker på sjælland (jeg er ikke sikker på at jeg kan lokke Dansk Auto Transport over broen) der kan tage sig kærligt af en AAZ med turbo. Den har længe trængt til at få stillet ventiler, forleden dag opstod der så et nyt problem. Et røgudslip som tilsyneladende kommer ud under diesel pumpen, altså modsat udstødnings manifolden.  :shock:
På lydsiden har den så fået en ubehagelig "klapren".
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FNUebG772Pw[/youtube]
Som tidl. skrevet: Hvis nogen kender en mekaniker der har tid og mod på en AAZ, vil det blive modtaget med kyshånd, kolde pils, småkager eller hvad der nu måtte friste !! :D
God Sommer og på forhånd Tak
Per

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #1 Dato: 01. Juli 2010 kl: 12:58:09 »
nu ved jeg ik hvorlangt DAH transporter, men falck kan da godt sende derhen du vil have den lavet.

en AAZ har hydrauliske ventiler der ikke skal stilles!

røgen fra dieselpumpen, kan det ik være diesel der drypper ned på en varm motor?

lyder som om der er luft i dieselsystemet eller problemmer med dyser og pumpetiming!
hvilket hænger fint sammen med røgen, som kan stamme fra en utæthed i dieselsystemet (evt. rør eller pumpe) det er svært at se på videoen, meget nemmere hands on :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #2 Dato: 01. Juli 2010 kl: 13:05:21 »
hov, det er ikke sådan at en pejlstang er knækket og lavet hul i blokken?
det er nemlig samme sted min syncro har et hul i blokken, og hvor usansynligt det end lyder kan motorer med det symtom godt starte, dog ik med vellyd!!

lad os ik håbe det er det!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #3 Dato: 01. Juli 2010 kl: 13:31:11 »
Jeg er desværre enig med Verner. Det er en Kapitalmotorschaden - hul i blokken grundet løsrevet plejlstang. Selve motoren står ikke til at redde; der skal en udskiftning til. Overvej evt. en motor uden turbo - så er grænsen mellem en lille fejljustering og totalt motorhavari lidt bredere. Interessant er årsagsefterforskningen - under hvilke omstændigheder skete det? Høje omdrejninger? Hvad ved vi om dyserne? Er der nogen, der i historisk tid har justeret timing på den?

I dyb medfølelse
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #4 Dato: 01. Juli 2010 kl: 14:02:24 »
Hov hov - før vi dømmer hul i blokken, så lad os liiiige lave en logisk fejlsøgning.

Indledende - PAS PÅ HUDEN - Diesel under tryk kan SKYDE ind gennem huden og medføre akut blodforgiftning der typisk fører til amputation.

1. Når du tørner motoren med startmotoren, lyder det så ensartet tøf tøf tøf tøf for alle 4 cylindre?
2. Kan du se om det er utæthed ved dieselpumpen?
3. Kan du se et hul i blokken?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #5 Dato: 01. Juli 2010 kl: 14:04:14 »
(Og hvis det er kapitalmotorschade mener jeg at Mølle har et par JX'ere på lager til fair pris.)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #6 Dato: 01. Juli 2010 kl: 16:06:07 »
Citat fra: "jensjakob"
(Og hvis det er kapitalmotorschade mener jeg at Mølle har et par JX'ere på lager til fair pris.)

De herrer ærede medlemmer af dette unikke forum,
Tusind tak for den lynhurtige respons.
Jeres indlæg satte på sporet af problemet !   :cry:
Der ER hul i motorblokken, et lille rundt hul på tja svært at sige præcist da det hele sidder gemt under dieselpumpen.
jeg har forsøgt at udpege stedet ved at lave en "blur" ring rundt om stedet.
Udfra jeres kommentarer er konklusion vel motorhaveri  :cry:
@jarl ventilerne har fra vores overtagelse stået med for tidligt indsprøtning, casper lyttede på den før vores første længere tur.
Han forsøgte at løsne pumpen, men en af de tre bolte var overspændt og dermed vredet "rund".
Siden har jeg kørt i den (ca 15000 km) med max 95 km.
Det er så gået godt så længe.
Jeg har så ironisk nok endelig fundet en mekaniker der mente at kunne klare problemet for mig.
I søndags kørte jeg hjem med et band(Iceage) efter at have lavet lyd for dem på Roskilde Festival. Jeg kørte med den sædvanlige hastighed. Efter at have sat folk af forskellige steder i københavn, ankom jeg til strandboulevarden (hvor jeg bor) og der kom den lyd af utæthed. Lyden minder om dengang den spyttede et gløderør ud (januar). Det lyder som tryk luft i takt med stemplets gang. Dyserne ved jeg ikke noget om.
@JJ hvad er en fair pris ? Og hvad vil det koste og montere den. Det er ikke noget jeg selv kan gøre. Jeg vil extremt gerne deltage, men jeg har ikke rigtig faciliteterne, garage kran og så videre.
Et bud på hvem der kunne tænkes at byde ind på sådan en operation.
Så alles in alles er det vel ris til min egen røver efterdi jeg den hele zeit har kendt til problemet. Man kunne måske endda sige at AAZ teren har været meget overbærende med mig, eller bare en helt vildt sej motor der har overlevet min uvidenhed så længe.
Jeg vil gå virkelig langt for at få ninjabussen til at leve.
Jeg kan ikke forestille mig at køre rundt i andet end en T3 er.
Noget sørgmodige hilsner Per

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #7 Dato: 01. Juli 2010 kl: 17:03:19 »
Kondolerer.......
Hvis du skal ud og købe en pro til at lægge motoren i, mener jeg ikke du har noget alternativ til en ny(renoveret) motor.
Har du tilmed is i maven til at køre 18tkm med for aggressiv pumpetiming skal du helt sikkert ikke have en motor med turbo.
Jeg tror at en nyrenomalet sauger ilagt af en sort mekanikker kunne tilkøbes for en bagatel af en 15-17k
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #8 Dato: 01. Juli 2010 kl: 17:27:28 »
Hoooooldt!

Hvis de billeder viser, hvad jeg tror, så er utætheden ved et gløderør og ikke i blokken. Kan du ikke lige filme lidt mere? Hvis det er rigtigt, så er worst case scenario ikke så slemt - højest et nyt topstykke.
Har den simpelthen smeltet hul mellem dysen og gløderøret?


PS - når du så får liv i den igen, så er første skridt, at få den timet rigtigt - den går ALT for hårdt jf. lyden på videoen.

PPS - hvis det var min, så var den definitivt grounded indtil videre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #9 Dato: 02. Juli 2010 kl: 00:13:58 »
Jarl - hvordan kan en AAZ:
1. Skyde midten af et gløderør ud?
2. Smelte hul i topstykket?

Hvad er det symptomer på?


Med gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #10 Dato: 02. Juli 2010 kl: 09:21:32 »
Per. Ring. Vi kigger og tager billeder. Og sætter et stykke papir ind mellem dyse og gløderør og ser om utætheden er ved gløderør så den "skyder sidelæns" på papiret. Men HOLD nallerne væk fra området - det er ikke ngoet stads som fingrerne skal ned i.....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #11 Dato: 02. Juli 2010 kl: 12:59:01 »
Var på syge-besøg.

Der er en ca 1 cm lang vandret revne hen over topstykket, midt mellem dysehul og gløderørshul, hen over "næsen" på godset hvor dysen sidder i topstykket..

Så det topstykke er færdigt så vidt jeg kan se.

Spørgsmål: Hvordan syv sytten kan et topstykke flække hen over der?
Samt - hvad var det der gjorde at den skød midten af gløderøret ud i december måned?

Har den mon tabt forkammeret ned i cylinderen? Eller? Dieselguruerne må på banen.

Mit råd til Per: "Du har mange gode dele til en række-4 ombygning :-) " (Han kører under 10K km om året)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #12 Dato: 02. Juli 2010 kl: 13:02:12 »
Overslag for at skifte topstykke:
Topstykke: 300€?
Pakninger, tandrem osv: 600 kr?
Timeløn til at skifte topstykke?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #13 Dato: 02. Juli 2010 kl: 16:52:43 »
@JJ tak for sygebesøg
optur på trods af nedtur
det hjælper at få sat ord på i en sorgens stund  :?
@jarl smeltet !? tja det er en som JJ siger en revne på 10 mm
I den ende af revnen der vender mod næste dyse er der et rundt hul på ca. 1 mm. det høres meget tydligt ala trykluft i rytme med stemplet,
også ikke mindst røgudviklingen lader ingen tvivl.
Og jo den er mega grounded faktisk præcist hvor den optræder i google street view
http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF8&hq=&hnear=Strandboulevarden+9,+2100,+K%C3%B8benhavn&ll=55.698667,12.590954&spn=0,0.014999&z=16&layer=c&cbll=55.698404,12.590433&panoid=JFIjFPaqa2z3-QhaTMyQUQ&cbp=12,119.58,,0,5
@JJ s ide: Mit råd til Per: "Du har mange gode dele til en række-4 ombygning :D " (Han kører under 10K km om året)
Ja der er jeg jo uvidende; kan "dieselguruerne" på orakelvis byde ind på hvad man finder under et flækket topstykke.
Hvad er argumenterne for og imod ?
Som tidligere skrevet den bus skal ud og køre igen.
Igen mange tak til de ærede medlemmer af det geniale T3 net
Per
ps et par billeder af revnen


[/quote]

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #14 Dato: 02. Juli 2010 kl: 17:14:07 »
Skud fra hoften: Der er næppe skader på cylinderen. Derfor: Et nyt topstykke koster nøgent ca. 200 € - så skal man selv bøvle med at flytte ventiler etc. Dertil småstumper - pakninger og bolte til ca. 1500 kr. Og så ville jeg nok ofre et sæt nye dyser til en anden tudse hos Mario & co. Til gengæld ved vi jo at blokken - forudsat uskadt - er super lækker med nye stempler mv. Mit råd: Start med at lette låget (topsytykket - så bliver der syn for sagen, og er alt nedenunder OK, så behold den labre motor og sæt ny top på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!