Forfatter Emne: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?  (Læst 12856 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #15 Dato: 02. Juli 2010 kl: 18:33:27 »
Lette topstykket, det er en ok opgave at kaate dig ud i Per. Mener at Lagoni har lavet en god tråd herinde på trin for trin vejledning.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #16 Dato: 02. Juli 2010 kl: 19:10:22 »
Sådan en skalde har jeg også lavet. Det sker når man vrider skævt, når man spænder dysserør. (lærlingefejl). Jeg fik svejset min skade og den reperation holder.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #17 Dato: 02. Juli 2010 kl: 20:48:45 »
Er du sikker på det ikke bare er et utæt dysserør og en dryppende dysse som laver støj. hvis du mod forventning skulle have hul i blokken ville du med temmelig stor sikkerhed have motor olie over hele motorrummet. Du kan sandsynligvis også lugte om det er diesel forstøvning eller røg, diesel forstøvning er en rigtig kedelig fornemmelse som kan smages i land tid efter.
jeg har selv haft et revnet dysserør OG man kan ikke se revnen.Jeg har også haft en dysse hvor kobber pakningen var genbrug, den utæthed larmer meget, rigtig meget
Hilsen Søren

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #18 Dato: 02. Juli 2010 kl: 21:04:28 »
Jeg så på motoren, for lang tid siden, over et år siden. Aaaaalt for tdlig timing, 1,15 eller noget i den stil,jeg forsøgte at stille timingen for tutke, men boltene har dødsspændt og samme mekaniker der havde stået for dette, havde sørget for at fjerne sekskanthovedet på en af boltene.

Løsningen var oxyacetylen og eller CO2 svejseren, men tutke stod og skulle afsted i bussen med familien. Jeg anbefalede ud fra timingen ikke at tage turen, men hvis det skulle gøres, så starte uden koldstarter og holde motoren  under 2000rpm hvor pumpen begynder at avancere timingen endnu tidligere.

Siden da kan jeg forstå at der er løbet 15.000km under broen. Så smadret top ville jeg bestemt forvente med den termiske belastning der ligger i så tidlig timing. Men hvorfor ikke også plejllejer? det er bestemt en mulighed.
Jeg ville hive toppen af for inspektion, samt dræne oliefilteret over et syltetøjsglas for at se efter lejerester.

Hvornår er bussen sidste gang serviceret, jeg tænker på motorolie og filter.?
Mvh. Casper

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #19 Dato: 02. Juli 2010 kl: 22:48:48 »
@jarl jeg er småt ved at få indgydt mod nok til at kaste mig ud i odyseen med at få pillet det top stykke af. Min første forhindring er som Casper nævner den rundvredne bolt der fast holder diesel pumpen på motorblokken. Første forsøg kommer til at bestå i noget med en rørtang og en lokal bodybuilder.
@Mølle nice jeg krydser fingre for en lige så happy ending :-)
@soerencarlsen diagnosen er stillet i selskab med den uforlignelige JJ !
der er en revne i topstykket mellem dyssefatningen og gløderøret det kan anes på img. 8116 på et af mine tidligere indspark
@casper jeg vil klart følge rådet med med oliefilter dræningen angående servicesering, alt for længe siden må jeg med skam meddele. Så skulle der være rester i oliefilteret er de der givet stadig.

på japansk vis bukker jeg mig ydmygt i støvet og takker de herrer
ikke mindst karmamekken fra Easterbronx Mr. JJ
med venlig hilsen
Per

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #20 Dato: 02. Juli 2010 kl: 23:11:22 »
Jeg er ikke helt klar på, hvilken bolt, vi snakker om, men måske kan du skyde et foto? Tit kan man massere en 12 kantet 12 mm top på en rund 13'er, og så få bid.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #21 Dato: 03. Juli 2010 kl: 09:21:31 »
Hej Jarl

Det er den nederste af de bolte der holder diselpumpen over midten af motoren.

Jeg har bedt Crapz tage forbi m min store rørtang (som ligger hos ham) og se om han kan løsne den.

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #22 Dato: 03. Juli 2010 kl: 13:49:58 »
Altså dieselpumpen til konsollen eller konsollen til motorblokken? Jeg ved godt, at det drejer sig om en AAZ, og den derfor ikke er helt identisk med følgende, men måske kan et af billederne bruges til udpegning: http://www.jarlpaulsen.dk/Bosch-pumper.html ?

Bliver der brug for en erstatnings bolt/møtrik, så kan den komme som en sommerferiegave med posten på tirsdag - så skal jeg bare lige have besked om, hvilken det er samt en modtageradresse.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #23 Dato: 03. Juli 2010 kl: 17:33:30 »
De 15.000 km den har gået side jeg kiggede på den, har den fået lavet service i mellemtiden, eller er der gået mindst 15.000 km?
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #24 Dato: 03. Juli 2010 kl: 19:22:43 »
Dieselpumpen til konsollen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #25 Dato: 03. Juli 2010 kl: 19:55:17 »
Dem er der så 4 af, husker jeg galt hvis det var den bagerste, og mest utilgængelige bolt ?
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #26 Dato: 03. Juli 2010 kl: 20:31:06 »
Casper, godt husket. Den nederste, den der sidder tættest på motoren.

Alternativ til at løsne m rørtang må være gas+ilt og evt en mejsel+mukkert medens den er rødglødende.... Af med knoppen.,
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #27 Dato: 03. Juli 2010 kl: 20:46:13 »
Rolig nu med alt det der varme 2 cm fra dieselpumpen og klods op af den lille lodrette kølerslange etc. Hvad med en Dremel/lignende Biltema-klon? Den må kunne komme til, og det kan ikke vare 5 minutter at fjerne bolthovedet, så resten - det tilbageblevne gevindstykke + den store koniske møtrik kan skubbes baglæns ud.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #28 Dato: 03. Juli 2010 kl: 21:24:04 »
jeg renger med at smutte ud af se på det i morgen med JJ røgtang ;)

men ja en drimmel, bajonet sav?

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #29 Dato: 04. Juli 2010 kl: 11:37:48 »
@casper jeg må vist hellere starte med at gå til bekendelse  :(
der intet service blevet foretaget blevet foretaget i løbet af de ca. 15000 km
AAZ motoren har bragt mig rundt i Europa.
Jeg ved det... det må vel give en gang stokkeslag på det nærmeste torv ! :)
dog har jeg holdt den med olie vand og div. ligende væsker den har haft behov for. Jeg vil skyde på at olien er blevet "skiftet" 2 gange via div. utætheder.
Aftapningbolten er tætnet med flydende pakning som i perioder har været tæt. Røret som rummer "oliemålerpinden" sidder vel nærmest løst, hvilket den hele tiden har gjort, hvilket vist aldrig har været årsag til det helt store spild, men mange bække små. Om gevindet er gået eller om det aldrig rigtig har ,passet efter omkonverteringen fra en 1,6 diesel til den nuværende aaz, det ved jeg ikke. Den har også hele tiden haft en periodisk utæthed et ikke identificeret sted i området under diselpumpen. Såøh sådden er det   :oops:
@jarl pft for tak for tilbudet når jeg når så langt at jeg ligefrem skal spænde pumpen på igen. Et øjeblik jeg for nuværende nærmest kun tør drømme om.
Dremel; hvis ikke Crapz (mig en ære) besøg afstedkommer vi får vredet sjoveren af, vil jeg på tirsdag anskaffe mig en dremel og forsøge med den operation.
I disse dage drømmer jeg om at være foruden arbejde og min højt elskede familie. Hoppe i kedeldragten og overgi mit liv til odyseen mod en genoplivet ninjabus.
go sommer til alle jer venlige mennesker
hilsen per