Forfatter Emne: Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?  (Læst 12860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #30 Dato: 05. Juli 2010 kl: 11:40:29 »
Jeg kan godt se at der er en revne på topstykket ved dyssen, MEN trykket burde ikke kunne komme forbi din kobber pakning som sidder i bunden af dyssen i topstykket, jeg mener at din diesel er en almindelig forkammer motor. Hvor dyssen er flad i bunden, så fra din revne til bunden er der et godt stykke hvor der ikke burde være kompressions tryk
Og din revne forekommer at være ved enden af gevindet man skruer dyssen i.
Dermed er det jo så stadig en nødvendighed at få stillet pumpen rigtigt.
Jeg håber og tror du kan klare dig med afmonering af dysser skifte kobber pakninger (udglødet) Rensning af dyssegevind så du er sikker på at dyssen rammer bunden før du spænder til rette moment.
Søren

Crapz

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #31 Dato: 05. Juli 2010 kl: 12:36:40 »
hvordan ser det ud i morgen ?, har du tid til at jeg kommer forbi ?

skal jeg tage andet værktøj med :D ?

f,.eks top så dine dyser kan komme ud  ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #32 Dato: 05. Juli 2010 kl: 12:58:45 »
Kobberpakninger er der ingen af ved dyserne på en AAZ. Det er der på Opel, Ford, Isuzu og mange andre, men en VW kammerdiesel har en konisk flammeskine, der sidder for enden af dysespidsen og tætner mellem dysespidsen, dysehus og topstykke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #33 Dato: 05. Juli 2010 kl: 14:14:33 »
@ hej Crapz
I morgen er jeg hjemme hele dagen sådden on and of
jeg skal evt en tur i vandet med ungerne.
men sig et tidspunkt
ang værktøj så har jeg ingen anelse om hvad der skal bruges for at demontere et topstykke så jeg er helt åben
jeg tænker jeg vil gå i den lokale værktøjshandel og anskaffe en drimmel dremel eller hvad sådden en sjover måtte hedde.
bare som back up skulle det glippe med rørtangen.
@jarl en konisk flammeskinne hvor pictoresk jeg ved snart ikke om jeg er bange eller spændt på hvilke andre fremmede dyrearter jeg skal møde i junglen :) ikke mindst om vi her taler om en udrydningstruet AAZ.

hilsen per

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #34 Dato: 05. Juli 2010 kl: 19:53:38 »
Korrekt Jarl. min glemsomhed, men jeg mener stadig at utætheden med stor sandsynlighed kommer derfra,
Søren

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #35 Dato: 05. Juli 2010 kl: 20:13:41 »
@Tutke: med mindre du påtænker at blive prof., så er der rigtig mange penge at hente ved at købe værktøj i Biltema. Langt hen ad vejen kan du måske låne dig frem, men du får i hvert fald - ud over alm. håndværktøj - brug for en 12 kantet 12 mm top til turboens bolte, et bitsæt med torx og 12-kanter til genstridige umbracho'er og topboltene, en dysetop og et måleur.

Men spørg sjællænderne - der er helt sikkert nogen, der ligger med sagerne og udlåner det for en flaske kold Amarula.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #36 Dato: 06. Juli 2010 kl: 23:23:34 »
Per, gir du en status fra dagens gadetræf?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #37 Dato: 07. Juli 2010 kl: 08:27:33 »
okokokok JJ nu skal jeg nok :)
Jeg havde egentlig tænkt at gå i gang først
men du ved jeg følger dine T3 råd til verdens ende ;D
Så altså : jeg fik besøg af det højtærede fora medlem Crapz.
(bukke og skrabe) der med jj s rørtang og en 12er top på ca. 3 min vristede den overspændte bolt (dieselpumpe konsollen på motorblokken) løs. værsgo !
 :shock: goddammit du for sej crapz....
så nu det "bare" at pille pumpen luftfilter turbo tandrem og det hjul der driver tandremmen topstykket og alt hvad der nu måtte være spændt på topstykket af !
Dette er således mine ærede damer og herrer de første forhåbentlig ikke for farefulde rejser på min odyssee.
Jeg har lovet rapportere undervejs med billeder. So be it.
Opråb : Har nogen et topstykke der passer til en AAZ til salg ?
med venlig hilsen
Per

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #38 Dato: 07. Juli 2010 kl: 09:56:37 »
Brugte toppe kan være en betændt affære. Måske holder de godt og længe - måske revner de i morgen. Min personlige indstilling er, at min tid er for kostbar til, at jeg vil risikere, at det hele er spildt. Derfor kan du overveje at tage følgende tre muligheder med ind i dine overvejelser:

1) At købe et spritnyt, komplet, monteringsklart (og dyrt):

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-VW-Passat-1-9-TD-AAZ-NEU-TOP-/360213740304?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item53de697b10

2) At købe et spritnyt, men nøgent. Her kræves det, at du (eller en, du fodrer med pizza og guldøl) overfører ventilerne og hele ventiltrækket fra det gamle topstykke:

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-NEU-VW-Golf-Passat-Seat-Toledo-1-9-TD-AAZ-/370402124950?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item563dafe496

3) At lave en kombination af ovenstående - et ombytningstopstykke og få et rigtig lækkert Kolbenschmidt (topstykkernes Rolex), hvor andre har monteret det op, og du skal sende din gamle top til dem, så de har påbygningsstumper til det næste:

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-1-9D-TD-AAZ-1X-1Y-Austausch-Kopf-Neu-/320540973334?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item4aa1bb1916


PS: Du kan spare tid ved at lade dieselpumpen og turboen sidde på blokken under processen  - det er ikke nogen gode grunde til at tage dem af - kun hvis der knækker en bolt i turboen, men det lukker vi øjnene for ligenu.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #39 Dato: 07. Juli 2010 kl: 10:08:02 »
lad pumpen og turboen side. Jeg har lige lavet tilsvarende operation på ,min JX er. Det er faktisk godt at ha turboen til at støtte når den nye top skal på. Jeg satte en af turbo boltene i for at positionere toppen så den sad ordenligt. Det hele er på skrå nede i motoren : )

Husk tandrems skjoldet mod motoren er sat i med 2 små bolte på hver sin side af topstykket.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #40 Dato: 07. Juli 2010 kl: 16:28:44 »
Var forbi og løsne remhjulet med det lange tav. Og udlåne en 12-takket top til strækboltene.

Og daske migselv over fingeren da     remhjulet skulle klaskes af :-(

Men - hvordan med manifolder osv - er det muligt "bare" at løste 12-kants-boltene som kobler udstødningsmanifold på turboen,og så løfte topstykke af med manifolder?

Og kan de 12.kant toppe løsnes, eller er de pga varme fra turboen notorisk groet fast?

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #41 Dato: 07. Juli 2010 kl: 16:48:17 »
Der skal tages lidt ved på boltene til turboen, men har endnu ikke oplevet at de ikke kunne løsnes...

Jeg plejer at lade manifolder sidde på toppen, det er også lettere at montere manifolder på toppen inden den sættes på igen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #42 Dato: 07. Juli 2010 kl: 18:26:52 »
Citat fra: "jensjakob"

Og kan de 12.kant toppe løsnes, eller er de pga varme fra turboen notorisk groet fast?


Jeg har knækket en af de bolte engang, og siden da har jeg været forsigtig
og varmet lidt med en gasbrænder på kanten af turboen ved boltene.
Man kan være ude for at de går meget stramme efter at de har givet sig.
Så lidt olie samtidig med at man skruer skiftesvis ud og i hjælper.

tutke

  • Gæst
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #43 Dato: 07. Juli 2010 kl: 18:41:28 »
Vær Hilset
Nå nu kom JJ kom mig i forkøbet
men det er mig en stor lettelse at høre at det ikke er nødvendigt at pille manifolden af. De sidste to timer er det lykkedes mig af få en af møtrikkerne på udstødningsmanien af. puha ... rimlig rustne og rimlig utilgængelige.
Men ellers en eventyrlig dag, det er simpelthen gået som smurt i W-40.
Først indrettede jeg en barselsstue.
SÅ af med kølerslanger. Af med Ventildæksel. Af med luftfilter. Af med alu dieselrør der i natur og med noget god vilje ligner det noget fra den originale Odyssé :)
Luftfilter af, det afslørede et spændende rum der så ud som ingen havde været der i årevis, bla en meget mølædt slange til indsugning. (problem ?)
 :twisted:
Tid til remhjulet, med sædvanlig karmisk timing ankommer JJ(karmamekkeren) :). Jeg havde mig med mit topnøglesæt uden held. JJ har Lady Grey fyldt med jernstænger 1/2 # sæt og hvad der ska til, ikke mindst gåpåmod. På med 17# en uspecificeret stang og banzai. Første gang smutter den og så det obligatoriske slag over nallerne.  av for  :twisted:
men af kommer den sku. Fantastisk JJ !!!
Han gør det hårde arbejde, men af en eller anden grund lykkedes det mig alligevel få et hak i fingeren.
Jamen såvidt jeg så kan regne ud mangler så nu det sidste tandremhjul, tandremdækselsbagpladen og så selfølgelig det endlige mål topstykket.
@Blackchart dvs jeg piller de tre skruer (hvad kaldes den type hoved) af og så burde jeg være i stand til at hive topstykket af ?
@Jarl fremtids drømmme ! men om alt er vel tænker jeg dit foreslag nr. 3 er vejen frem.
What a day ;)
hilsen ODYSSEus

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjææælp ! Hvem kender en diesel mekaniker på djævleøen ?
« Svar #44 Dato: 07. Juli 2010 kl: 18:45:57 »
Per, kig forbi herovre i aften, og lån min gas-blæselampe.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."