Forfatter Emne: Gearkasse skift  (Læst 17370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Dato: 14. November 2006 kl: 10:23:07 »
Hej!

I weekenden skal der skiftes gearkasse og jeg har søgt i forummet og læst de tråde jeg kunne finde om emnet.

Når gearkassen nu alligevel er taget af og jeg på sigt skal have en 1Y med turbo sat på klokken så overvejer jeg skift af udrykkerlejet og pilotlejet (efter at have læst trådene). Er der flere småting det er smart at skifte i samme arbejdsgang?

Jeg har ledt lidt efter lejer på meca og howdiaudi og er blevet lidt forvirret, er der forskel på udrykkerlejer til diesel og benz?  

Hvor skal jeg lede efter det henne og er der nogen der har original numrene på de lejer.

Hvad kommer jeg til at stå og mangle af værktøj, pakninger og diverse ud over en centreringsdorn af en art?

Håber der er nogen med lidt erfaring der kan eliminere de værste begynderfejl ved mit første gearkasse skift.

Der vil være masser af kolde øl til omdeling når projektet er overstået.
 
 :P
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #1 Dato: 14. November 2006 kl: 11:18:52 »
Ja, men er det ikke herligt at komme igang.

Først:

Hvis jeg var i dit sted ville jeg tage begge dele på engang - altså gearkasse og 1Y i et hug. Ellers venter der mange dobbeltarbejdsgange.

Pilotlejet f.eks. Når du først har sat det ind i enden af krumtappen, så kommer det ikke ud igen i et stykke.

Udrykker lejet, du skal bruge har det originale nummer: 088 141 165 A. Det passer både til benz og diesel. Det er også klogt at skifte den krave, som udrykker lejet glider på - så bliver koblingen så blød og lækker, at ens samlever igen kan kaste kærlige blikke mod T3'eren. Den har 016 141 181. Hovwdiaudi har begge dele og de er til at betale. Pilotlejet hedder enten 056 105 313 C eller 111 105 313 A - begge kan bruges - sidstnævnte er bedst.

En centreringsdorn er fin, men har du lange tynde fingre, går det også. Har du ikke det, så kan du låne en gammel gearaksel af mig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Gearkasse skift
« Svar #2 Dato: 14. November 2006 kl: 11:24:00 »
Jeg så en centreringsdorn hos mekonomen, og de koster mindre en en gearaksel :wink:
Men hvis du ikke skifter kobling eller skiller den ad, skulle det vel ikke være nødvendigt!?!

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Svar #3 Dato: 14. November 2006 kl: 12:01:55 »
@Jarl Tak for svar...

Ja.. jeg var bange for at du ville sige det. Det er før faldet mig ind at det ville være dobbeltarbejde. Men sådan skulle det ikke være. 1Y projektet er ikke klart og jeg har ingen oliekøler.  Så det må vente, desværre.

Lige nu skal dokaen bare ud køre med den gamle JX ellers kan jeg ligesågodt pille pladerne af den og henstille den til bedre tider.  Det bliver et "få bilen på vejen" mek. Ikke et "renoverings perfektionistisk nusse" mek. Det kræver at bilen står stille for længe og så længe at hjælpen er at hente i KBH kan den ikke stå derovre og glane.

Måske jeg kan udelade pilotleje skift? Det kan komme i næste omgang?

Når 1yeren kommer i overvejer jeg også en ny kraftigere kobling, så den del udelades også.

Er der nogen bolte/pakninger eller lign jeg kommer til at stå og mangle?

Ingen koblings/pilot mek ingen dorn.. right?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #4 Dato: 14. November 2006 kl: 13:58:19 »
Ja, hvis der ikke skal skiftes motor, så er der ingen grund til at skifte pilotlejet - med mindre det er åbenlyst defekt.

Hmm - pakninger bolte? Næh, ikke sådan lige umiddelbart i større målestok. Jeg går ud fra, at gearkassen monteres som en samlet enhed, og derfor er der ikke noget pakningsbehov. Hver trækaksel sidder fast på gerakassen med 6 umbracho eller torx bolte, der notorisk bliver runde, når man løsner den. Det er en god ide at ligge med et sæt torx og 12-kantbits, som man kan banke ind i dem, når de er blevet runde. Det afstedkommer selvfølgelig et behov for nye bolte. De hedder M8x48. Hvis du ikke gider, at have vrøvl med dem en anden gang, så køb 12.9 kvalitet. Den kan du få hos Pajo-bolte på Lupinvej i Hobro.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Svar #5 Dato: 14. November 2006 kl: 15:42:13 »
Unbrako bolte 12.9 til trækaksler.. Check..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #6 Dato: 14. November 2006 kl: 23:28:19 »
1 sæt torx og 12-kantbits.......check.....

Indkøbt til de runde hoveder fra tandremsskiftet, og må jeg sige Jarl, det der trick med en "tæve" en 12-kant top ind i et rundt unbrako hoved, det er sweeeeet.

Jeg købt ind af unbrakobolte i 12.9 kvalitet sidst, netop for at kunne skifte til dem når det var. Jeg har M8X40 liggende, kan de bruges, eller de for korte til at gribe ind i flanchen ?
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Svar #7 Dato: 14. November 2006 kl: 23:38:37 »
Koblingsudrykkerleje
Varenr:  088141165B Det hedder godtnok "B" og ikke "A" i men mon det betyder så meget?

Krave til udrykkerleje
Varenr:  016141181

5 liter Geartex GL-4.  

Bestilt ved HowdiAudi


Hvor lang tid tager sådan en gearkasseoperation? hvad siger folk der har prøvet det før?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Svar #8 Dato: 15. November 2006 kl: 14:17:16 »
Så er min AHF kasse pillet af den blå  donor, den ser fin ud ikke voldsomt tæret  og med helt ny gearskiftearm og de gummisnorkler jeg manglede på den anden.

Jeg endte med at pille gearkasseophænget af da jeg ikke kunne komme til med en rørtang oppe under bilen og de møtrikker der sad på de lange 17er bolte var helt runde til sidst.

Næsten samtlige bolte i gearkasseophænge knækkede, så det er noget vi skal være opmærksomme på hvis vi tager det andet ophæng af.

Jeg er op vej op for at købe nye bolte og møtrikker til hele baduljen ved Pajo! Køber det hele i 12.9 hvis det ikke bliver for dyrt.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #9 Dato: 15. November 2006 kl: 15:19:54 »
Citér
Hvor lang tid tager sådan en gearkasseoperation? hvad siger folk der har prøvet det før?


Har aldrig gjort det på en Syncro. På en 2wd - en formiddagstid.

Min proces plejer at være sådan:

Baghjul op på bukke
Batteripol af
Udstødning af
Donkraft under forenden af motoren
Løsne ophæng i gearkassens forende
Fjerne alle forbindelser til gearkasse - aksler, skiftemek. osv
Vippe motor og gearkassen ned
Af med gearkasse
Samme proces bagfra

Og så er det netop der, hvor man ligger med den nye 45 kg tunge gearkasse på brystet med åndenød og store blå mærker under opsejling og forsøger at få gearakslen ind i sit leje, at konen kommer og spørger: "Synes du, at jeg skal lave flæskesteg eller bøf, når mine forældre kommer i weekenden?" Og i affekt svarer man:"Det kan jeg fandme ikke tage stilling til!" Og når så man kommer ind, så er der lagt i kakkelovnen til det helt store foredrag om hvor mandschauvinistisk et svin man er, og man skal bare være taknemmelig for at man i det hele taget får noget at spise!... - ja, min erfaring siger mig, at man bare skal tage imod - det nytter alligevel ikke noget at prøve at forklare situationen... :?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Svar #10 Dato: 15. November 2006 kl: 16:13:10 »
Hahaha  :)  Så er det godt vi kun er to ungersvende i værkstedet i weekenden.

Jeg er nu fuldt lastet med bolte fra Pajo med en dygtigt donation til deres kaffekasse!

Men skal udstødningen af? Argh.. erm.. så skal jeg vel ha nogle nye bolte der.. og pakninger og værk? Hmm.. håber der ligger en reservedels fyr tæt på værkstedet.. kommer sikkert til at mangle noget..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #11 Dato: 15. November 2006 kl: 17:20:05 »
De har et ganske pænt lager af reservedele hos GDS..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #12 Dato: 15. November 2006 kl: 19:47:27 »
Citér
Men skal udstødningen af? Argh.. erm


Nej, nej - ro på. Kun selve potten. Resten kan godt vippe med. Tag alle boltene, der holder selve potten af og flå den af forrøret - ingen pakninger - no nothing - 5 minutters arbejde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearkasse skift
« Svar #13 Dato: 16. November 2006 kl: 20:21:42 »
Hvis heldet følger de tossede så må jeg være kedeligt normal.
Her til aften da The Dude og jeg skruede de sidste 10M1120 bolte ud af det forreste gearkasseophæng (Syncro specifikt) knækkede flanchen i den ene ende. Den sidder i et gummiophæng. Nogen gode ideer? Det må kunne fikses.. Hvad er det lige med det aluminium??? det holder jo ikke til en skid!!!!

 Det andet ophæng er også tæret..  :x  :x

Billeder her: http://www.martinelund.dk/jan/Alupis/Alupis.html
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #14 Dato: 16. November 2006 kl: 20:36:47 »
Øv, øv og tre gange øv :cry:

Nu vil jeg give et bud på et svar, som jeg sagtens kan se ikke passer særlig godt ind i dine aktuelle planer, og måske er det ikke brugbart.

Årsagen til gearkasse skiftet på den grønne er så vidt jeg er med en revne, hvorudaf der løber olie. Er den revne i samme del af gearkassen som det knækkede øre på den anden gearkasse? Hvis nej, så ligger løsningen muligvis i at flække de to gearkasser sammen til en brugbar. Det er ikke kæmpesvært at skifte den forreste del.

Svejsen i støbt alu er og bliver noget pis. En anden mulighed var at fikse noget alternativt beslaghalløj af noget fladjern?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!