Forfatter Emne: Gearkasse skift  (Læst 17373 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #60 Dato: 26. December 2006 kl: 15:13:41 »
Godt så...Gearkasse afmonteret og kobling skiftet :D

Det ene ophæng (som næsten var rustet sammen) havde lagt sig p åkøle slangerne, derfor kunne den ikke komme ned (nej, de har ikke taget skade, har undersøgt dem :))

Men ak og ve :cry: min starter er ved at lade livet...
Den mangler det halve af kobber bøsningen akslen hviler i og alu huset er flækket der hvor kobber bøsningen sidder i :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #61 Dato: 27. December 2006 kl: 16:58:33 »
Jeps, så er jeg kørende med ny gearkasse og kobling og for pokker da hvor er den blevet en drøm at køre i :D

Koblingen havde knækket en fjeder hvilket vel kan forklare at den fedtede ved belastning...

Og gearkassen synger ikke længere samt bliver i gear...
Og en side gevinst - vandringen i gearene er blevet MEGET mindre...

Det er lige før jeg slet ikke tør montere den quickshift tingest jeg har liggende...Så bliver det ski svært at ramme rigtigt ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #62 Dato: 27. December 2006 kl: 17:36:24 »
Citér
Det er lige før jeg slet ikke tør montere den quickshift tingest jeg har liggende...Så bliver det ski svært at ramme rigtigt


Ja - uden af ville såre nogen - så lad for guds skyld være med det! Quickshift nedsætter bevægelsen og dermed præcisionen - gearskift i en T3'er er RIGTLIG upræcis i forvejen. Og så er quickshift altså ikke særlig hensigtsmæssig i en bil, hvor man med lethed overhaler syncromeshen selv med alm. vandring på gearstangen. Skift gear med adstadighed - brug tid på bevægelsen, så har syncromeshen en chance - ellers køb en bil med Tiptronic!

Ja - atter en dag i det mavesure hjørne - satans tømmermænd :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #63 Dato: 27. December 2006 kl: 17:40:59 »
Tror nu også den får lov til at blive på hylden :)
Den nye kasse er så behagelig at køre med at den slet ikke fortjener quickshift :)

Der er trodsalt ikke 50 cm mellem gearene på den nye som der var på den gamle :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Gearkasse skift
« Svar #64 Dato: 27. December 2006 kl: 18:11:08 »
Hej Morten,

Rart at høre det forløb uden de store krumspring, og hvis din kobling ellers er lyde og vibrationsfri går det sku nok..... når det der pilotleje er slidt begynder der at komme sådan en vibrerende fornemmelse når man kobler ud og en speciel lyd som er svær at beskrive ha ha, selve pakdåsen på højgearsakslen ville have været rar at få skiftet, jeg har faktisk set nogle der ikke rørte akslen på grund af slitage og så er der ikke langt til en gang gearkasse olie i klokken.

Godt Nytår
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #65 Dato: 27. December 2006 kl: 18:29:06 »
Gearkassen skulle være næsten nyrenoveret, og går ud fra at skift af den pakdåse er en del af en renovering...

Pakdåsen ved svinghjulet så ud til at holde tæt da der var knastørt inde i klokken...

Men somsagt er der ingen mislyde eller noget tilbage, så tror ski det er blevet helt godt for denne omgang...

Men et eller andet siger mig at det ikke er voldsomt længe siden den kasse har været afmonteret sidst...
Den var forbløffende let at få af, lige bortset fra da den strandede ovenpå køleslangerne...

Men der var ikke brug for vold eller andet i den dur på nogen af boltene jeg havde ved...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #66 Dato: 08. Juni 2007 kl: 21:00:16 »
Citat fra: "jankjerbye"

Jeg endte med at pille gearkasseophænget af da jeg ikke kunne komme til med en rørtang oppe under bilen og de møtrikker der sad på de lange 17er bolte var helt runde til sidst.

Næsten samtlige bolte i gearkasseophænge knækkede, så det er noget vi skal være opmærksomme på hvis vi tager det andet ophæng af.



Lad mig liiige forstå:
1. 17mm bolte mellem motor og gearkasse rundede af - eller 17 mm bolt gennem forreste gearkasseophæng?

2. De 4 bolte som holder gearkasseophæng op mod tværvangen knækkede?

Dvs - hvis jeg rammer det samme lørdag på GDS- hvad syv sytten gør jeg så?
Bores ud, skærer nytgevind, større bolte i?

Hm - det kan pludselig blive en MEGET lang dag på GDS............
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #67 Dato: 08. Juni 2007 kl: 21:22:15 »
rooolig nu

Blackchart snakker og den mother-f bolte med 17 og 19mm hoved der samler motor og gearkasse på en diesel. Der sidder vel en 6-7-8 stykker eller noget i den dur.

På en WBX sidder der kun 4 8mm eller noget i den stil
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #68 Dato: 08. Juni 2007 kl: 21:55:14 »
Takker :-)

Jeg har været ude og fylde tværvangen bagi med WD40, så der er en chance for at gearkassebelagets 4 bolte op i tværvangen kan komme løs imorgen.

Jeg er mere spændt på unbracoerne som holder trækaksler, men jeg tager rørtang med - og også vinkelsliber, så jeg kan lave min ny-indkøbte 7mm unbraco-top om til 6.5 mm 12 kant eller cirka - så denkan bankes ind.

Eneste problem pt. jeg har ikke købt nye bolte, men satser på at jeg kan købe nye ude på GDS..........

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #69 Dato: 08. Juni 2007 kl: 22:00:43 »
jeg har nu aldrig haft problemer med de 4 foreste bolte, men derimod altid med dem på flangere, de er 8x48mm.

Hvorfor egentlig ikke bare lade det foreste beslag sidde, og så skrue den tværgående bolt ud af gearkasseophænget ?
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #70 Dato: 08. Juni 2007 kl: 22:09:34 »
Den tværgående bolt er også en mulighed.

På den blå bus fik jeg den da løsnet -og den blå var rusten.......

Jo, jeg tror at flangerne er der jeg kan have problemer - men har alle ikke det :-)

Omvendt - hvor hårdt kan sådan nogle små søde nuttede unbracoer være spændt??????????

Hybris, nemesis, mig?????????????????????

Nå, Ida tager med imorgen, og Morten kommer forbi 10-12 og giver moralsk støtte (og låner mig centreringsdorn), så det bliver hyggeligt.

Og måske interessant - det kan vist anbefales alle par på et eller andet tidspunkt at mekke bil sammen - "og lære helt nye sider ved hinanden" :-)

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
Gearkasse skift
« Svar #71 Dato: 08. Juni 2007 kl: 22:51:55 »
Citat fra: "jensjakob"
Og måske interessant - det kan vist anbefales alle par på et eller andet tidspunkt at mekke bil sammen - "og lære helt nye sider ved hinanden" :-)/JJ


Du godeste gud, nej da :twisted:
NU HAR JEG HAFT HENDE HER I 25 ÅR, SKULLE DET SÅ ØDELÆGGES AF BILREP.
vI SLOG ENGANG TELT OP SAMMEN, DET OVERBEVISTE OS OM AT DER SKAL EN VIS ARBEJDSFORDELING TIL, ELLERS ER DET GODE SAMARBEJDE SLUT

Undskyld :oops:  caps lock sat fast

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #72 Dato: 08. Juni 2007 kl: 22:59:08 »
Netop - jeg bevæger mig ud på nye områder lørdag - fordi jeg har Ida med - det skal nok blive interessant :-)

"Ræk mig lige 13 mm nøglen"
"Denne her?"
"Nej, 13 mm nøglen"
"Denne her?"
"Nej, 13 MM NØGLEN"!
"Jamen så sig da hvad det er du vil have, istedet for at begynde og råbe"

Jo, det skal nok blive lærerigt, udvidende - og muligheder for at lære nye samarbejdsformer.

:-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Gearkasse skift
« Svar #73 Dato: 08. Juni 2007 kl: 22:59:35 »
hvis du har mulighed for at nå det, så skaf den bøsning, som sidder og styrer starterens aksel i motoren og skift den. Med mindre du har helt styr på hvor længe den har siddet.

Lille bøs til ingen penge, med stor betydning for starterens virke.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #74 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:03:39 »
Ahhhhhhhhhhh - god pointe, anede ikke der var en sliddel der også.

Tjekker hvad de har på GDS - der er også kraven som udrykkerlejet glider på.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."