Forfatter Emne: Symptomer på konstant åben termostat mm.  (Læst 12936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #15 Dato: 08. December 2010 kl: 21:29:43 »
Det er vel ikke noget der er begyndt her i forbindelse med istiden, vel??

Min AAZ'er har også lidt svært ved at varme kabinen op for tiden, bliver nødt til at "spæde op" med oliefyret...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #16 Dato: 08. December 2010 kl: 21:33:29 »
i sommers stod nålen "front and center" Jo det er flyttet med istiden. Insinuerer du at det skulle være normal adfærd? Jeg tvivler, for den stikker ikke på længere ture.

Kurt
Hvor er den manglende del af tråden ????
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #17 Dato: 08. December 2010 kl: 21:46:37 »
Hvad er det for en manglende del du bliver ved med at hyle over??

Jeg ved ikke om det er normalen, min kommer da op hvor den plejer (diodehøjde), men der skal nogle længere ture til end der plejer...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #18 Dato: 08. December 2010 kl: 22:26:39 »
Kurt - brave mand....

Jeg har lige skiftet termostaten på min, fordi jeg synes, at den også kørte smålunkent.

Termostaten sidder bag den studs på vandpumpen, der drejer ca 45gr fremad. 2 bolte og du får våde fødder - men til gengæld skulle termostaten gerne dratte ud i hånden på dig, sammen med en pakning.

Jeg satte en 87 / 102 termostat i fra Kaefer. http://kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.255.&size=large&id=3227

Nu er bilen noget længere tid om at give varme i kabinen, men til gengæld er det varme med mandat, når det sker. I praksis er det ca 1 km længere end tidligere, målt på min normale morgenrute.

Jeg gjorde lidt ekstra ud af udluftningen - hævede fronten godt op og satte en kraftig strips på "gasarmen" på dieselpumpen, så motoren kørte med raske omdrejninger - og så var det ellers udlufte og efterfylde i fast rutefart indtil hele området omkring bilen lugtede af varm kølervæske og det boblede ovenud af den forreste beholder i røg og damp. Strammede luftskruen til på køleren, gik om og satte dækslet på beholderen, klippede strips'en og motoren faldt i omdrejninger. Lod den køre et minuts tid for at smøre turboen og slukkede så for maskineriet.

Klar, parat, vinter-kør.... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #19 Dato: 08. December 2010 kl: 22:34:01 »
Hvad ved vi om gennemstrømningen i varmeapparatet? Har vi tjekket, at kablet fra betjeningspanelet til varmehanen, der sidder på varmeapparatslangen lige bag ved køleren, åbner hanen helt? Er bilen udstyret med et bagerste varmeapparat?

Der er et eller andet, der ikke passer sammen, for hvis termostaten virker, så skal den kunne lave drifttemperatur, også selvom det er koldt udenfor. Har vi erfaringer med det fra lange ture?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #20 Dato: 08. December 2010 kl: 23:02:37 »
Citat fra: "BlackChart"
Jeg ved ikke om det er normalen, min kommer da op hvor den plejer, men der skal nogle længere ture til end der plejer...

 :lol:  :lol:  :lol:

måske alderen der begynder at trykke  ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #21 Dato: 08. December 2010 kl: 23:06:50 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Sorry, det er ingen gætteleg. JX som er fugtig ved dysernes retur.

Kurt


Kurt, prøv at give dyserørsmøtrikkerne et lille nøk, hvis de sveder... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #22 Dato: 09. December 2010 kl: 00:21:32 »
Nu er jeg jo ingen novice udi det mekaniske, men værdsætter alligevel alle indput. Så takker da alle.

Termostaten er skiftet.
Dyserørene er skiftet og spændt igen, men det ændrer ikke på løse retur spidser. Og giver slet ikke mere varme.
Bagerste varmeapparat er erstattet af et hydraulikrør.
Grebene til forreste varmeapparat føles rigtigt.

Nu vil jeg se om jeg kan finde mit gamle termometer og måle temp når jeg kommer hjem imorgen. Fakta indsamling.

Kan man justere den så langt ned i pumpen at den ikke kan give varme?

@BC. Er dette ikke den tråd hvor Jarl smed et billede af vandpumpen, og den drejede i en fæl analfikseret bæskubber retning ? (Jeg kan jo huske forkert)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #23 Dato: 09. December 2010 kl: 00:59:47 »
Hov for den da Salvesen.

"Bagerste varmeapparat er erstattet af et hydraulikrør. "

Verdamt darüber und immer dazu.

Vil du selv gætte feljen, eller skal jeg give et hint?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #24 Dato: 09. December 2010 kl: 01:03:13 »
Und dazu kigger man så
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #25 Dato: 09. December 2010 kl: 01:03:54 »
Kortslutning? (Flere hints?)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #26 Dato: 09. December 2010 kl: 01:07:15 »
Dims 4+3+2 udskiftet med et rør?

Du ved, lissom at udskifte en forbruger i stikkontakten med et stykke ledning?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #27 Dato: 09. December 2010 kl: 01:18:06 »
@jj, der sker ik noget ved at fjerne et varmeapperat og sætte et rør i mellem!
nogle gi den bare en prop i hver slange!

tror ik det har noget at sige :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #28 Dato: 09. December 2010 kl: 07:35:31 »
@Verner: Jeg tænker -ved at fjerne varmeapparat og sætte et stykke slange i - skaber man en kortslutning i kølekredsløbet, hvor vandet kan cirkulere udenom alt andet.
Hmmm, det kunne så betyde at der ikke kom vand frem til forreste varmelegeme (da vandet ville  have nemmere ved at løbe gennem "kortslutningen" der hvor bagerste varmeapparat en gang var).

Så det vil forklare manglende varme foran - men selvfølgelig ikke generelt manglende varme på motoren.

Ren teori en sen nattetime - men jeg tror der er noget der.


Eller?

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Symptomer på konstant åben termostat mm.
« Svar #29 Dato: 09. December 2010 kl: 18:30:01 »
Og nu tænker jeg så: Min gamle volvo amazon var udstyret med et storm p agtigt rullegardin foran køleren, men det fungerede faktisk. Når kuldegraderne forhindrede den hårdtarbejdende ombyggede B 18 Penta motor i, at nå normal drifttemperatur, gav rullegardinet en hånd med, så at sige.
Så hvad med noget kølerafdækning ?  Du kunne jo starte med halvdelen af køleren og se, om det giver nok. Ellers øger du til 75 %, - og hvis ikke temperaturen kravler voldsomt i vejret, - total dækket køler.
Hvis ellers din blæser fungerer korrekt, skal den nok kunne give en melding, hvis den nærmer sig det røde felt.