Forfatter Emne: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.  (Læst 11758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Dato: 16. December 2006 kl: 15:44:24 »
Yes, så har vi lige en af de klassiske spørgsmål.
Min motor opfører sig trist, når den er kold, den forvarmer fint, men den halter i tomgang og skal lige have presset al den hvide røg ud af systemet, inden den går fint. Derudover kan den godt have tendens til at "hoppe" ved indkobling i gearene, når man man starter ved lave omdrejninger. Har kigget på returslangerne, men har ikke fundet noget mistænksomt, har også hørt en mekanikker, der nævnt at et olieskift (skal have den skiftet snart elligevel) måske ville hjælpe, noget med hydrauliske/mekaniske ventilløftere?
Den bruger lidt olie, men ikke noget alarmerende.

Hvad er jeres (Jarls) vurdering? ;-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #1 Dato: 16. December 2006 kl: 16:33:47 »
Bud på diagnose:

Defekte gløderør - giver præcis de symptomer du nævner, og at lampen lyser betyder blot, at gløderelæet får strøm - ikke at gløderørene faktisk virker.

Defekt glødesikring - kig i den sorte box i motorrummet. Der sidder en stor bladsikring, der brænder af fra tid til anden.

Ledningen til gløderørene - hvordan er den? Rusten, irret, halvt gnavet over?

Har du hydrauliske løftere? Motor fra Golf/Passat/Audi 80? AAZ? 1Y? Hvis du har CS/KY/JX, kan du hilse din mekaniker og fortælle at han vist skal på efteruddannelse - de har nemlig mekaniske løftere. - Det udelukker ikke, at du bør skifte olie, men det har intet med sagen at gøre - det har det heller ikke, selvom du havde hydroløftere - de tiendedele, de udligner, betyder intet for koldstarten.

Tjek nu lige glødesystemet ordentligt igennem, og vend så tilbage, hvis ikke det løser problemet. Så vil jeg bruge ord som luft i systemet, dårlige dyser, dårlig kompression, utætte ventiler, så håb på gløderørene.

Og når du nu skal købe nye rør, så lad det billige skrammel ligge - ellers kan du nå at skifte endnu engang inden jul. Kongen hedder Beru, derefter følger Bosch, Champinon og i bunden finder du Biltema og Iskra.

Har en dysenøgle? - Det lader til at de fleste tøsedrenge på dette forum tager dyserne ud, når de skifter gløderør - ellers kan de ikke få deres uformelige pølsefingre derned :wink:  Nøglen er en lang 27 mm top - og husk nye flammeskiver - kan købes for en slik i Hovwdiaudi!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #2 Dato: 16. December 2006 kl: 16:47:53 »
Har Hovwdiaudi kun en type flammeskiver?
Mener du ikke 17mm top? 27 den er da ret stor??

Vil lige dykke ned motorrummet i morgen, når solen kommer frem igen, hvis den ellers gør det i morgen (suuk)...

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #3 Dato: 16. December 2006 kl: 16:50:26 »
Min har NØJAGTIGT samme problem, og der skal jeg endda have koldstartshåndtaget (hedder det egentligt sådan) ud, også selvom motoren er varm...

Men jeg er helt 100 på at det er mine gløderør der er syge...Regner med at de bliver skiftet inden for de kommende uger, skal bare lige have fundet nogle ordentlige gløderør til en ordentlig pris :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #4 Dato: 16. December 2006 kl: 16:52:47 »
Hvilken pris ligger Beru da på?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #5 Dato: 16. December 2006 kl: 17:02:50 »
Er ikke stødt på Beru på en dansk web-side endnu, men Bosch ligger omkring 120-130,- efter hvad jeg har fundet indtil vidre...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #6 Dato: 16. December 2006 kl: 17:20:00 »
Pajo (Meca - Hobro) eller Midtjysk Reservedelslager (Meca Viborg) plejer at have Beru- regn med 600 for et sæt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #7 Dato: 16. December 2006 kl: 17:22:55 »
@Blackchart:

Gløderørene gløder ikke ved varm motor - heller ikke selvom de dur  - derfor er det noget andet, der er på færde, hvis du ikke kan starte uden koldstarter med varm motor. Dyser, brændstofsystem, kompression, pumpens returventiler, timing....

Det udelukker naturligvis ikke, at gløderørene er i stykker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #8 Dato: 16. December 2006 kl: 17:29:01 »
Hmmm...Okay...Må lige teste lidt vidre...
Men er nu stadig 100 på at gløderørene er udskiftningsmodne ;)

Kan det evt. have sammenhæng med at jeg har en utæt brændstofslange, så den suger lidt luft med ind under kørsel??

Kan se en del "luftblærer" i brændstofslangen fra filteret til pumpen...

Skal have skiftet slangen imorgen regner jeg da med og så håber jeg den er istand til selv at få suget det sidste luft ud af systemet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #9 Dato: 16. December 2006 kl: 18:00:07 »
Og når du nu skal købe nye rør, så lad det billige skrammel ligge - ellers kan du nå at skifte endnu engang inden jul. Kongen hedder Beru, derefter følger Bosch, Champinon og i bunden finder du Biltema og Iskra.

Nu er gamle onkel Bosch vel flere ting.

Din liste var ikke tilgængelig da jeg bestilte, så jeg købte de dyre Bosch.

Bosch Duratherm Cromium, hvor ligger de på listen.

KH KHS - Det en kold tid vi lever i. DOooHhhh, den er vist ikke nutidig.
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #10 Dato: 16. December 2006 kl: 19:01:49 »
@Blackchart

Ja, en utæt brændstofslange giver alle mulige symptomer. Men at du kan se luftbobler i slangen, betyder ikke nødvendigvis, at den er utæt. Forestil dig, at du tager en hurtig højre kurve med halv tank. Al diesel skvulper til venstre og dieselpumpen suger - i de sekunder - luft i stedet for diesel. Det er helt normalt og sker halvtreds gange hver dag ved normal kørsel. Dieselpumpen har jo netop sit retursystem for at kunne håndtere denne situation uden at du mærker noget til det. Når du kigger på en klar brændstofslange er der (næsten altid) luftbobler i - og det er intet problem. Men er der en regulær utæthed, så skal det laves.

@Kurt

Duratherm Chromium er perfekte rør. Helt i klasse med Beru, men også noget dyrere end alm. Bosch. De er egnet til langtidsglødning og bruges meget til "tykt brændstof".
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #11 Dato: 16. December 2006 kl: 19:11:43 »
Der sidder et stykke slange (af det der stofarmerede skidt) der er helt sjask vådt, og smidder jeg et stykke pap under bilen i den side om aftenen er der en våd plamage når jeg kigger næste morgen...

Men har et nyt stykke til at ligge har bare ikke lige haft en ledig stund til at skifte det endnu, regner dog med at det bliver gjort imorgen :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #12 Dato: 16. December 2006 kl: 19:26:48 »
Jeg skal kigge på det her i morgen. Hvordan renser jeg bedst? Tænker på motorrens på blok omkring dyser og gløderør og pumpen. Skummer jeg det til og vasker af med vand bagefter? (højtryksrenser eller vandslange?)

Kkrogsgaard

  • Gæst
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #13 Dato: 16. December 2006 kl: 20:44:02 »
Forresten, hvordan er det jeg tester mine gløderør?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
« Svar #14 Dato: 16. December 2006 kl: 20:51:20 »
Test foregår kun troværdigt ved at tage dem ud og prøve dem med et batteri. Tag et startkabel fra batteripol - til gløderørets stel og sæt gløderørets + på batteriets plus. Efter få sek. skal røret være rødglødende.

Du kan også lave en amatør-test med et ohm-meter. Gløderøret bruger, når det dur 150 W og spændingen er 12 V - så er det bare fat i ohms lov, så ved du, hvor mange ohm, det skal lave. Det amatøragtige i denne test er, at du risikerer, at det er i stykker på en måde, så det tilfældigvis giver den rigtige modstand, men alligevel ikke dur
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!