Forfatter Emne: Hjælp Hjælp  (Læst 8316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Hjælp Hjælp
« Svar #30 Dato: 19. Juli 2011 kl: 17:31:53 »
Tom har ikke nemt ved at komme på nette lige pt, pga. ferie :-)

Jeg har kigget på den i dag og !

Golfpumpen støder på låget så den original T3 pumpe skal monteres, denne haves.

Spørgsmål:  Kan de monterede dyserør bruges eller skal der andre på ?

Ellers ser det umiddelbart ud til at det er et spørgsmål om at få hældt vand på, få den stillet i pumpen og sikret at tandremmen er monteret korrekt.

Tom vil meget gerne høre om der nogen der vil byde ind med hjælp til dette eller kan henvise til en der ved hvad de laver ?

Jeg har hans mobilnummer som kan fås via PM Tom værdsætter al den hjælp han kan få.

Vh
Carsten
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #31 Dato: 19. Juli 2011 kl: 17:46:04 »
Citat fra: "Tica"
Tom har ikke nemt ved at komme på nette lige pt, pga. ferie :-)

Jeg har kigget på den i dag og !

Golfpumpen støder på låget så den original T3 pumpe skal monteres, denne haves.

Spørgsmål:  Kan de monterede dyserør bruges eller skal der andre på ?



De monterede dyserør kan ikke bruges.
Der skal bruges JX dyserør, da golf-dyserørene ikke kan være der for JX pumpens LDA-dåse og beslag.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #32 Dato: 08. September 2011 kl: 13:37:28 »
Hej Igen

Jeg fortsætter denne tråd, da de I gode folk, skal have slutningen – fortsættelsen på historien. Egentlig skulle indlægget måske have heddet ”Zen og kunsten at vedligeholde en T3’er”, eller ”T3 til salg.”
Med hjælp fra en T3 ven, er golfpumpen skiftet ud med den originale T3 pumpe. Indlæg kommer senere. Desværre havde han ikke tid, til at gøre skuden helt klar. Og jeg ”kunne” også selv gøre det sidste. Finde ud af at indstille indsprøjtningsmængde og hvorfor pumpen stadig kørte, når man tog nøglen ud. Det med nøglen havde løst sig selv, da jeg hentede bilen. Det viste sig, at mens jeg fra Lyngby nærmede mig Bellahøj, at der var flere problemer, som jeg ikke lige kan greje. Der er 3 symptomer der muligvis hænger sammen, her kommer Zen ind i billedet. Derudover er der yderligere 2 uafhængige problemer, her kommer ”T3 til salg ind i billedet”. Spøg til side, jeg håber på en smule mere hjælp, og der er stadig lidt friværdi i huset.
Jeg fandt problemer med at brændstofpumpen stadig kørte, når nøglen var taget ud. Den næste dag da jeg skulle starte på vandproblemet og indstille brandstofmængden, ville den ikke starte. Den vil ikke forvarme- der var kun 3 volt på glødetrådene. Efter megen målen og en halv paryk, kunne jeg konstatere at det ikke var relæet.  Men at kablet til det første gløderør var knækket og lå nede på motorblokken. Det lå i en sådan vinkel, at man ikke i mørket kunne se, at der ikke var forbindelse. Derfor har motorblokken nok fået de 3 volt eller alle 12. Jeg ved ikke om dette kan have indvirkning på de senere problemer.

De tre sammenhængende problemer.

1)
Ret hurtigt, efter 500 meters kørsel begynder temperatur lampen at lyse. Den stopper, når der ikke er den store belastning på motoren, f.eks. ned af bakke. Den stopper også når, jeg tænder for varmen. Når jeg stopper motoren bliver slangerne omkring oliefiltret hurtig kolde, mens slangerne til motoren er varme. Dog ikke 100 C. Pumpen med slanger til oliefilteret fortsætter med køre, når motoren er slukket. Den har kørt hele natten.

2)
Olie lampen lyser med mellemrum, den blinker ikke, men tænder og slukker. Der er ingen summen.

3)
Den lægger olie fra bundkaret. Det kommer fra oven, en skrueafstand fra hvor motorophænget går forbi bundkaret. Der var ikke noget udslip, da jeg kørte fra Lyngby til Bellahøj. Men kom da jeg skulle indstille indsprøjtningstidspunktet. Bundkaret er samlet med noget sort gummimasse.


De to ekstra problemer.

4)
Jeg havde kørt 3 km (uden mange sving) uden olie til servostyringen. Jeg kom næsten en liter på. Rettet blev igen til at dreje. Men det er ligesom om, den ikke retter op af sig selv efter et sving. Men er nød til at hjælpe den det sidste lille stykke på ret køl. Det gælder både højre og venstre. Det var også tilfældet, da der ikke servoolie på. Jeg ved, at der er blevet lavet bremser på værkstedet. Men som hele historien har udviklet sig, tvivler jeg på kvaliteten.

5)
Der går 3 slanger fra motorrummet til fronten. Der er to tykke og en der er lidt tyndere. Hvad er de til. De 2 må være frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad og hvad er den tredje til.


Mulige forklaringer.

Ad 1)
-Termostaten er defekt.
-Luft bedre ud. Men som motoren reagerer, med olie lys og læk, er jeg bange for at belaste den med en udluftning.
Kan man måle om en termostet er defekt.
Hvor sidder termostaten og vil der vælte vand ud når jeg skifter den.
Kan en termostat fås i THansen eller skal jeg pantsætte huset hos VW.
Skal der evt. lufte ud med varme tændt.

Ad 2)
-Olie lampen lyser fordi olien er for tynd. Olien bliver for varm eller den er gammel.
-Olieføleren skal skiftes.
Udskift filter og olie evt. med en 15-40 mineralolie.
Udskift olieføleren.

Ad 3)
-At olien lækker ved bundkaret skyldes, at det i virkeligheden er utæt eller at olien er for varm/ tynd.
Jeg her prøver at stramme bolten hvor den lægger. Det virkede som om at den kunne strammes, men med en lille lumbagonøgle, var det svært at komme til.
Hvor meget må man stramme boltene til bundkaret.
Tip til køb af en lang lumbagonøgle ønskes.

Ad 4)
-Servopumpen er kaput.
-Det der er udført med på bremseren og styretøj, skal der rettes op på.

Ad5)
-De 2 tykke slanger er til frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad.
-Den tredje er til ??
Er der nogen, der ved hvor kølesystemet er beskrevet.




Med venlig hilsen Tom


PS: Jeg er god til bage kage og lave kaffe.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #33 Dato: 08. September 2011 kl: 18:38:35 »
Citat fra: "tomtom"

5)
Der går 3 slanger fra motorrummet til fronten. Der er to tykke og en der er lidt tyndere. Hvad er de til. De 2 må være frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad og hvad er den tredje til.



Ad5)
-De 2 tykke slanger er til frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad.
-Den tredje er til ??
Er der nogen, der ved hvor kølesystemet er beskrevet.



Et diagram over kølesystemet findes her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?module=wikula&tag=KolervaskeFlowDiagram

De 2 tyndere slanger er til varmen i kabinen. Fremløbet er for enden af topstykket, forrest.

Hvad er "Zen" ?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #34 Dato: 08. September 2011 kl: 18:47:33 »
Citat fra: "tomtom"

3)
Den lægger olie fra bundkaret. Det kommer fra oven, en skrueafstand fra hvor motorophænget går forbi bundkaret. Der var ikke noget udslip, da jeg kørte fra Lyngby til Bellahøj. Men kom da jeg skulle indstille indsprøjtningstidspunktet. Bundkaret er samlet med noget sort gummimasse.


D
Ad 3)
-At olien lækker ved bundkaret skyldes, at det i virkeligheden er utæt eller at olien er for varm/ tynd.
Jeg her prøver at stramme bolten hvor den lægger. Det virkede som om at den kunne strammes, men med en lille lumbagonøgle, var det svært at komme til.
Hvor meget må man stramme boltene til bundkaret.
Tip til køb af en lang lumbagonøgle ønskes.



Den olielæk er ikke fordi olien er for varm eller tynd.

Jeg håber da at der er brugt en pakning mellem blok og bundkar,
og så yderligere noget flydende pakning.

Men kan olien ikke stamme fra utætheder ved oliefilterkonsollen?

Unbraco nøgler fås gode og billige hos Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8712&n=10

og evt. 1/4" forlængere fås hos Thansen osv.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5769045671&n=-1399008853&pn=-1229237477

De bundkarsbolte bør vist ikke spændes ret meget mere end 10 Nm

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #35 Dato: 08. September 2011 kl: 18:52:52 »
Citat fra: "tomtom"


Olie lampen lyser med mellemrum, den blinker ikke, men tænder og slukker. Der er ingen summen.



Ad 2)
-Olie lampen lyser fordi olien er for tynd. Olien bliver for varm eller den er gammel.
-Olieføleren skal skiftes.
Udskift filter og olie evt. med en 15-40 mineralolie.
Udskift olieføleren.



Nu er motoren jo fra en golf, så måske skal olietrykskontakterne udskiftes til nogen der skifter ved et andet tryk.

De fås relativ billige hos Thansen og krogslund.

Golfmotoren har måske oprindelig kun en olietrykskontakt, som sidder for enden af topstykket.
En T3 JX motor har 2 styk, yderligere en på filterkonsollen.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #36 Dato: 08. September 2011 kl: 22:38:20 »
Den var måske lidt/meget indforstået, den med Zen. Citatet stammer fra en bog med en med titlen " Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel". Den handler om to mænd og en søn, der kører på langfart rundt i USA. Alt imens de kører filosoferer en af mændene /forfatteren over religion, filosofi, fysik, matematik, psykologi og meget mere. Han sammenligner hele tiden alting med sin motorcykel. Omdrejningspunktet er ofte Zen buddihisk. Der er noget med at alting hænger sammen. Jeg læste den for mange år siden. Jeg kan ikke finde bogen. Ellers kunne du godt have lånt den.

Nå, Tak for svarene. Jeg tør næsten ikke fortælle at, da det før omtalte værksted have sat bundkaret fra den oprindelige motor i, viste det sig at det var utæt/revnet.  De var ikke meget for at pille det af, men forsøgte at få en til at komme og tik svejse det. Det var fordi de havde limet det på. De blev dog nød til at pille det af og Rabundus skaffede et brugt. Det er det der så er sat på nu. Jeg kan ikke se nogen pakning, men der er noget sort gummimasse, der er klemt ud mellem samlingerne. Det ligner noget silikone, men blødere. Måske flydende pakning (men er det ikke rødt).

Jeg vil straks i morgen spænde lidt på bundkaret. Derefter vil jeg nok prøve at udlufte igen.
Det var nogle fine tegninger du har fundet frem.
Der er den dimmer der har N.r 33 som kørere hele tiden. Jeg har læst hvad jeg kunne få fat i om motorskift. Der er ingen der nævner noget om, at der skal være et andet olietryk.
Jeg er blevet fortalt at en af olietryksmåleren for olielampen til at lyse. Den anden giver en summende lyd. Er det rigtigt ???? Og hvilken gør hvad ???

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #37 Dato: 09. September 2011 kl: 04:05:06 »
Citat fra: "tomtom"


Nå, Tak for svarene. Jeg tør næsten ikke fortælle at, da det før omtalte værksted have sat bundkaret fra den oprindelige motor i, viste det sig at det var utæt/revnet.  De var ikke meget for at pille det af, men forsøgte at få en til at komme og tik svejse det. Det var fordi de havde limet det på. De blev dog nød til at pille det af og Rabundus skaffede et brugt. Det er det der så er sat på nu. Jeg kan ikke se nogen pakning, men der er noget sort gummimasse, der er klemt ud mellem samlingerne. Det ligner noget silikone, men blødere. Måske flydende pakning (men er det ikke rødt).

Jeg vil straks i morgen spænde lidt på bundkaret.


Hvis ikke der er brugt en bundkarspakning, så tror jeg ikke det er n god ide at spænde yderligere.

Sådan en koster 72,50 kr
http://www.krogslund.dk/visreservedele.asp?refID=3871&gruppeID=316784


Hvis der ikke spændes i rigtig rækkefølge revner bundkaret let.
Det er beskrevet her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-141002.html



Citat fra: "tomtom"

Derefter vil jeg nok prøve at udlufte igen.

Hvorfor vil du udlufte?

Citat fra: "tomtom"

Pumpen med slanger til oliefilteret fortsætter med køre, når motoren er slukket. Den har kørt hele natten.
Der er den dimmer der har N.r 33 som kørere hele tiden.

Det er helt galt med den pumpe, den bør næsten aldrig køre, vist kun kortvarig når tændingen tilsluttes, og så når kølevandetemperaturen kommer over 107 grader.
Du kan i første omgang trække stikket til den ud.

Citat fra: "tomtom"

 Jeg har læst hvad jeg kunne få fat i om motorskift. Der er ingen der nævner noget om, at der skal være et andet olietryk.
Jeg er blevet fortalt at en af olietryksmåleren for olielampen til at lyse. Den anden giver en summende lyd. Er det rigtigt ???? Og hvilken gør hvad ???

Nej, det er ikke helt rigtig.
Systemet er beskrevet her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-44973.html
Tråden er vist ikke fuldstændig, det er som om Jarl svarer på et spørgsmål som ikke stilles. (Det skyldes sikkert at administrator af forum har slettet spørgsmålet).

Helt generelt er det en god ide kun at stille ét spørgsmål ad gangen.
På den måde får man flere svar.
Mange spørgsmål på én gang overvælder læseren så han opgiver.

Det vigtigste først.

Den vandpumpe skal ikke køre konstant, det dræner batteriet

Lidt oliespild kan man leve med længe.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #38 Dato: 09. September 2011 kl: 10:12:20 »
Hej Brian
Tak for advarslen om bundkar. Og alle de de gode links.

Jeg vil lufte ud en gang til, da ud luftningen, måske ikke var god nok første gang. Tror at vand problemet skal løses først.
Har du nogen ide om hvad der får til at pumpen kører ?. Der må side en føler et eller andet sted, som er defekt. Eller en kortslutning, -måske?


Mvh Tom

Beklager de mange spørgsmål på en gang. Men jeg var virkelig handlingslammet. Synes at det hele hang sammen og var ved at gå ned.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hjælp Hjælp
« Svar #39 Dato: 09. September 2011 kl: 14:27:58 »
Citat fra: "tomtom"

Jeg vil lufte ud en gang til, da ud luftningen, måske ikke var god nok første gang. Tror at vand problemet skal løses først.
Har du nogen ide om hvad der får til at pumpen kører ?. Der må side en føler et eller andet sted, som er defekt. Eller en kortslutning, -måske?


Det er meget let at udlufte en T3, så jeg kan ikke tro det er problemet.

Jeg ved ikke hvad der får netop din pumpe til at køre konstant,
men den styres af en temperaturkontakt som sidder i vandstudsen
foran på topstukket, ved gløderørene.

Jeg er sikker på at du roligt kan tage stikket af pumpen til en start.
Man skal vist presse motoren ekstrem for at den starter.



Citat fra: "tomtom"

Beklager de mange spørgsmål på en gang. Men jeg var virkelig handlingslammet. Synes at det hele hang sammen og var ved at gå ned.



Der er ingen grund til beklagelse eller at gå ned sammen med en T3.