Forfatter Emne: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt  (Læst 14649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Dato: 25. Maj 2007 kl: 20:44:44 »
Idag(ifølge TV-avisen) er jo åbenbart dagen hvor man går til bekendelse. Så jeg vil da heller ikke holde mig tilbage.

Det er på tide at offentligøre mit næste T3 projekt, flere har måske hørt lidt til dele af projekt, men skal alle da vide det :-)
Jeg har gang i et AAZ(+ök+LLK)/Automatgear/servostyringsprojekt

Indtil videre har jeg fået strippet toppen og motorblokken helt ned og lagt det hele i badekaret med diesel.









Er der nogen der vil kommentere på hoved og plejlejers stand ?

Stemplerne er på undersiden påtrykt(i alu) "DE VW MAHLE" i den ene ende og "79v101 A121" kan man slutte noge ud af det ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2007 kl: 21:40:01 »
Citat fra: "casper"
Idag(ifølge TV-avisen) er jo åbenbart dagen hvor man går til bekendelse. Så jeg vil da heller ikke holde mig tilbage.

Det er på tide at offentligøre mit næste T3 projekt, flere har måske hørt lidt til dele af projekt, men skal alle da vide det :-)
Jeg har gang i et AAZ(+ök+LLK)/Automatgear/servostyringsprojekt

Indtil videre har jeg fået strippet toppen og motorblokken helt ned og lagt det hele i badekaret med diesel.

Jeg gik lidt kold i det web album halløj, så jeg lagde de første billeder op på google så der er lidt at kigge på for de interesserede.

http://picasaweb.google.com/cartsen/AAZAutomatgearServostyringProjektet?authkey=A_DvstNfSqc

Er der nogen der vil kommentere på hoved og plejlejers stand ?

Hovedlejerne beholder du. Plejllejerne skifter du - ikke fordi de fejler noget, men de er sgu så billige, og så sover man lidt bedre om natten. Kan der skaffes knivskarpe billeder af krumtapsølerne?

Stemplerne er på undersiden påtrykt(i alu) "DE VW MAHLE" i den ene ende og "79v101 A121" kan man slutte noge ud af det ?

Nø - ikke andet end at det er Mahle-stempler (som det er originalt i alle AAZ'ere) og typen og vægtklassen.Størrelsen læser du på oversiden, når du lige polerer lidt på den. det er vigtigt aht. de nye stempelringe at vide, at stemplerne FAKTISK er i std. størrelse. Du bør kunne finde tallet "79,48". Hvis du er lidt feinschmecker, så tager du og gør stemplerne rene og sniger dem i et ubemærket øjeblik ind fruens køkkenvægt. Så får du et indtryk af, om de ligger pænt jævnt eller der skal lettes lidt på nogle. Vej dem sammen med den tilhørende plejlstang - det hører jo sammen.

Er det ellers ikke fedt at komme derind? Jeg synes man får sådan en god fornemmelse i maven af at se med egne øjne, hvordan det spiller, og jeg kan godt huske den første motor, jeg lagde nye lejer i - den dag havde jeg svært ved at komme under dørkarmene... :wink:


Og apropos bekendelserne så er jeg under opsejling med en kompromisløs KYZX til mig selv. Nu gror der snart mos på den KY'er, der ligger på værkstedsbordet, og da jeg ved træffet fik lejlighed til at prøve Mølles ditto, da rullede tårene indvendigt - glædestårer forstås.... Nu må jeg lave den...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #2 Dato: 25. Maj 2007 kl: 21:53:04 »
nu er telefonen egentlig ret crappy to digicam, men jeg havde desværre glemt det rigtige kamera. Det fixer jeg næste gang jeg er på lageret og arbejde på blokken.

Bag på plejllejer og hovedlejer stod der "std" så de er vel stadig standard størrelsen.

Den anden AAZ blok på lageret, den hvor ventilerne er blevet replaceret af stemplerne. Der står der (ulæseligt tal)0.48, sikker 80.48. Men skriften så så skrøbelig ud at jeg ikke lige vidste hvordan jeg kunne få kokslaget af de aktuelle stempler uden også at fjerne skriften samtidig ?

Og jo det for fedt at komme så langt ind under huden på sin nye motor. Jeg ender sikkert med at bilde mig ind jeg kan mærke de enkelte lejer når jeg kører i vognen med motor i.
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #3 Dato: 25. Maj 2007 kl: 22:16:13 »
apropros JX så hængte jeg lige 2t på krogen i dag og kørte en lille tur. Røg den en lille smule???  Ellers ikke spor af anstrengelse. Hold K... hvor kører den godt nu.

T3Sync

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #4 Dato: 26. Maj 2007 kl: 18:14:22 »
Citat fra: "Mølle"
apropros JX så hængte jeg lige 2t på krogen i dag og kørte en lille tur. Røg den en lille smule???  Ellers ikke spor af anstrengelse. Hold K... hvor kører den godt nu.


Den JX du trak traileren med er det Jx/KYeren du roser ?

Morten

@Casper undskyld dette afbræk i din tråd  :D  men jeg er så nysgerrig  :oops:

Mølle

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #5 Dato: 26. Maj 2007 kl: 18:21:32 »
Ja Ja. Jeg må være lidt mere klar i mælet. Det er KY-eren med JX top, bund, pumpe og turbo. Den går altså bare godt den motor. Og så er det jo mig selv sagde hunden, der har samlet den.  :lol:  :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #6 Dato: 27. Maj 2007 kl: 15:21:22 »
Så er der billeder dirket i første post, og lidt flere fra gårsagens arbjede

Motorblok med slidkant, jeg kan dog ikke mærke kanten med neglen som en kant, det føles bare som at overfladen bliver lidt mere ru vedovergangen



Nærbilled af cylindervæggen, hvor meget skal blokken slides før man ikke længere kan se krydsmærkerne ?


Plejlleje sølerne


Hovedleje søler og lejeskåle


Stempler oversigt


Stempler nærbilled, hvordan fjerne man det koks der ?


De ukendte stempler med ca. halv mm slup nede i en blok hvor 80,48mm stempler passer, af det slutter jeg at det er originale 79,48mm stempler jeg har i den først blok. Forsøg på at fjerne kokslaget og læse størrelsen har nemlig ikke lykkedes
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #7 Dato: 27. Maj 2007 kl: 15:55:28 »
Haynes skriver noget om at gnide sølerne meget forsigtigt med en kobbermønt (et stykke kobberrør) og se om der bliver afsat kobber - giver en ide om hvor glat/ru sølet er.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #8 Dato: 19. September 2007 kl: 22:04:09 »
Ja så er det vist tid til en update :-)

Jeg har været helt opslugft i det (store) projekt det er at bygge en motor fra bunden, så jeg har desværre ikke fået taget så mange billeder, det må der rettes op på.

Som det står nu, er blokken honet, der er stempler i, krumtap, ny oliepumpe, samdblæst og lakkeret bundkar, og den er fornenet med et renoveret topstykke.Der er kommet en ny vandpumpe på, en nyrenomalet generator, servobeslag og sandblæste motorbeslag.

Motoren er monteret op udelukkende med 12.9 bolte OVERALT.
Og naturligvis med nye lejer og pakninger.

Så status er lige nu at der mangler, turborenovering, manifolder, udstødning, tandremsdæksler, dyser og dyserør.

Indspøjtningspumpen har jeg hovedrenoveret, dvs. døds-rengøring, komplet adskildt, udmålt tolerancer og udskiftet pakninger, oringe og kobber/alu skiver. Det tog det meste at mandag og tirsdag aften.

Der er lidt stemningbilleder fra resultatet at pumperenoveringen.


Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #9 Dato: 21. September 2007 kl: 15:12:58 »
Så er der lige lidt flere statusbilleder af aaz hybriden


Mvh. Casper

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #10 Dato: 21. September 2007 kl: 15:33:55 »
"12.9 bolte OVERALT"

Hvordan så med efterspændingen af topstykket, de springer hvis de får en halv omdrejning mere.  :lol:

En af ideerne med at benytte forskellige ståltyper i bolte er at man ønsker bolten går til, istedet for gevindet i den anden del.

En anden grund, er at selvom det ikke er strækbolte, så har de evnen til at give sig lidt mere end de hårde bolte der så til gengæld springer senere.

Så overvej lige hvad du sætter de hårde bolte i.  Bare mit råd.
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #11 Dato: 21. September 2007 kl: 16:30:32 »
Jeg foreslår, at vi drøfter denne sag ang. boltstyrker med afsæt i faktuel viden:

[/url]
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #12 Dato: 21. September 2007 kl: 16:39:53 »
ok, jeg mente egentlig 12.9 bolte overalt (bortset fra strækboltene i plejlstænger og topstykket).
Og så skal det da nævnes er der er brugt momentnøgle ved ALLE tilspændinger.
Mvh. Casper

Arentoft

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #13 Dato: 21. September 2007 kl: 17:17:12 »
hej casper.
det ser skisme-edemig lækkert ud.......  8)  8)
det bliver vist rent fryd at få smidt i los bilos..... :D  :D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #14 Dato: 21. September 2007 kl: 17:20:43 »
Uha, Casper...

Det er fandme guf for øjet det der...

Havner det setup ikke ved en "fejl" i Højben?? ;):P
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan