Forfatter Emne: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt  (Læst 14650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #15 Dato: 21. September 2007 kl: 18:49:50 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jarl"
Jeg foreslår, at vi drøfter denne sag ang. boltstyrker med afsæt i faktuel viden:


Lige min stil, og så vil jeg yderligere foreslå
at man præciserer hvilke pointer man ønsker læseren
skal drage af den præsenterede information.

Jeg har tænkt på at starte en tråd angående
betydningen af bolte af forskellige typer
som de diskuteres i denne tråd.
Jeg ved f.eks ikke hvad de 12.9 og 8.8 betyder,
men jeg kan dog forstå at det har noget
med styrken at gøre. Jeg tror ikke jeg er den eneste
der ikke ved noget præcist om dette.

Din tabel viser en masse interessante ting,
men diskussionen mangler synes jeg.


Det kan du til dels have ret i, men for den erfarne T3net-bruger giver Jarls indlæg meget mening, og der er ingen (næsten ingen) grund til diskussion! Det er naturligvis fint nok at du gerne vil have en debat på området og en forkalring på tingene, men du risikere at de kræfter der (forhåbentlig) glædeligt uddeler af deres viden pludselig forsvinder fordi de skal bruge en masse tid på gentagne gange at besvare de samme spørgsmål. Det ville altså være ærgeligt!
Men for nu at besvare dit spørgsmål, så har det noget med brudstyrken at gøre, og 8.8 bolte er ikke så stærke som 12.9! Det betyder i praksis at 8.8 bolte ikke kan klarer de samme belastninger som 12.9 bolte!
I øvrigt tror jeg at du ved søgning på nettet kan finde mere faktuel-information om bolte end ved at starte en tråd her på siden. Ikke at den ikke er velkommen, men nogle gange får man mere ud af at bruge eksempelvis Google end T3nettet!

/Mads

PARKHAVE

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #16 Dato: 21. September 2007 kl: 18:59:01 »
Hva mener du mads, er der nogen på google, der er klogere end den samlede viden på T3 nettet :lol:  :lol:
Men fint nok Ctange at du stiller spg. for ellers bliver man jo aldrig klogere.
For mit eget vedkommende er det med bolt styrker og deres betegnelser, noget der ligger inde bagved i hovedet og ikke kan drives frem af gemmerne uden grundig research. Og det er klart at hvis man er meget bevidst om det og vil lave sin motor på bedst mulige måde skal man sætte sig ind i det.
Men såvidt vides er det kun et par bolte på T3'eren hvor det er nødvendigt at bruge de såkaldte 12.9 styrke bolte.
" krumtap ??? ", kan ikke helt huske det, men det findes der mange diskussioner/oplysninger om her på sitet

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #18 Dato: 22. September 2007 kl: 13:12:36 »
Spændende læsning, især det tyske site.

Men nu er der en update, så jeg synes vi skulle rykke tråden tilbage på sporet....... AAZ projektet :-D

Jeg har bygget en gearkasse til projektet, bygget er måske så meget sagt, jeg har blot byttet enderne af højgearsakselerne ud og skiftet klokken til en diesel klokke. Samlet tidsforbrug 4 timer, incl. højtryksvask, koldaffedtning og sandblæsning af den ny klokke.

Et billed af donor kassen, en DY kasse. Olien var KULsort da jeg tappede en af, og som man ser er der dele til "byg-et-tandhjul" på magnetbolten.


AAP gearkassen inden operationen.


Olien tappes af AAP gearkassen, lyst og ikke særligt beskidt eller ubehageligt lugtende, det tager jeg som et godt tegn.


Men så se magnetbolten sådan her ud ?, bør man være bekymret ?


Og det færdige resultat, jeg har rengjort diffentialehuset med bremserens på en klud, og også klokken der ikke længere har 3 cm´s belægning af koblingsstøv i gearolie. Så er der presset ny pakdåse i til indgangsakslen og nyt udrykker leje og krave.


Så nu er vi da endnu et step nærmere Hannover  :D
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #19 Dato: 22. September 2007 kl: 17:52:05 »
Jeg tror ikke du behøver være bekymret for det metal på magneten, så længe der ikke er store stykker imellem! På Metro-togenes gearkasser kunne det se lige så slemt ud efter 70.000KM. Ja ja, jeg ved godt den nok er lidt over dimensioneret i forhold til, men din AAP har sikkert også kørt væsentligt længere???

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #20 Dato: 23. September 2007 kl: 01:09:20 »
ja, der findes en glimrende oversigt på t3-info.de, og tekniks info, og tabeller.

Gearkasse koden ser du på en planslebet plade ca. 2x10 cm vend siden af venstre trækaksel. Er i en 45 graders vinkel på gearkassen
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #21 Dato: 23. September 2007 kl: 09:08:06 »
Mest af alt er jeg imponeret over musikanlægget i værkstedet. Er det Akai anno 1978? Det er klasse :wink:

Spånerne på magneten er fra de gange fruen har kørt bilen. Det skal du ikke bekymre dig om - de sidder der altid. Væk med dem, så der er plads til nogle flere...

Ellers ser det godt nok fint ud, må jeg sige - både gearkasse & motor. Det bliver en fornøjelse at se og høre det set-up IRL.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #22 Dato: 24. September 2007 kl: 21:37:09 »
Så har jeg en turbo klar til projektet, og har kigget lidt på udstødnings manifolden. Den har samlet lidt rust på lageret så jeg løb den let over med sandblæseren for at fjerne løs rust. Efterfølgende har jeg planslevet den med korn 600 papir på en mdf plade.

Og nu ser den sådan ud her:



Begge pakflader, både mod turbo og topstykke er udmålt med retskinne og er plane.

Ser det fint ud ? der kommer jo en deformations metalpakning mellem turbo og manifold, bliver den tæt som det ser ud ?
Dybden af furerne er ca. 0,3 mm, jeg er lidt nervøs for at fjerne for meget materiale, men det er måske pjat ?
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #23 Dato: 24. September 2007 kl: 22:27:03 »
@casper - hvis du har mulighed for det ville jeg tage mere af den.
Den ser lidt ud som om den ret hurtigt kunne gå hen og blive utæt på de 2 værste steder.
Jeg ville ikke være bleg for at fjerne 0.5 - 1.0 mm af det gods der, du har jo nok at gøre med

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #24 Dato: 25. September 2007 kl: 09:57:02 »
Uden at vide en skid om manifoldens længde og udviddelse og altmuligt teknisk, så ville jeg ihvertfald slibe ned til en plan flade hvis jeg havde en pakflade der så sådan ud..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #25 Dato: 25. September 2007 kl: 19:05:34 »
Jeg tror at Korn 600 er for fin brug heller Korn 270
så holder Pakningen beder
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #26 Dato: 25. September 2007 kl: 19:28:22 »
Fine træsko der! Sådan nogle har jeg også - de egner sig godt til Bulli-fahren.

Nå, til emnet. - Jeg ville simpelthen bare montere - endda helst uden pakning, og så køre glad og fro afsted i min AAZ. Det er ikke et kritisk sted. Skulle den have en anelse utæthed, så tætner den sig hurtigt. Vores brændstof er jo kendt i vide kredse for at frembringe partikler, når det bliver fyret af i en stempelmotor. Inddirekte indsprøjtere laver store fine partikler, som tætner rigtig godt :wink:  En snollet pakning risikerer at fise af der, og så taber turboen pusten.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #27 Dato: 25. September 2007 kl: 21:26:22 »
Takker :-) anden gang jeg skulle lære mig selv at svejse var en varm sommerdag, i klip-klappere........ så gik jeg over til træsko når der skulle skrues.

men det lyder da godt med manifolden, jeg gav den 1,5 time mere med vådslibepapiret  og nu ser den væsentlig bedere ud. Men jeg er rendt ind i et problem med de 14.9 ståbolte......... de er alle knækket. Er de små metalskjold nødvendige ? eller skal manifolden bare på som den er ?

Ellers tænkte jeg på at svejse 4stk. 8x20mm bolte på der hvor de gamle ståbolte var, så kunne man lave nogle nye skjold ud af en 1,5mm karosseriplade. Men det er jo noget omstændigt hvis det ikke er helt nødvendigt
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #28 Dato: 25. September 2007 kl: 21:38:32 »
Citat fra: "casper"
Takker :-) anden gang jeg skulle lære mig selv at svejse var en varm sommerdag, i klip-klappere........ så gik jeg over til træsko når der skulle skrues.

men det lyder da godt med manifolden, jeg gav den 1,5 time mere med vådslibepapiret  og nu ser den væsentlig bedere ud. Men jeg er rendt ind i et problem med de 14.9 ståbolte......... de er alle knækket.

Ja, de er sarte, når de ikke har været varme endnu. Et tip er kun at give dem lidt mere end fingerspænd til en start. Bagefter - når de virkelig har fået en overbevisende "udglødning" ved en køretur, kan du spænde dem. Så er de meget rustfaste og samtidig seje. Selvf kan du også udgløde dem i en ovn på forhånd, hvis du gider.

Er de små metalskjold nødvendige ? eller skal manifolden bare på som den er ?

Jeg har droppet dem. Overmodne frugter.... Du kører uden chikaneplade og med aluflex omkring ladeslangen, right? Så skal du ikke ofre et sekundt på det.

Ellers tænkte jeg på at svejse 4stk. 8x20mm bolte på der hvor de gamle ståbolte var, så kunne man lave nogle nye skjold ud af en 1,5mm karosseriplade. Men det er jo noget omstændigt hvis det ikke er helt nødvendigt
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #29 Dato: 25. September 2007 kl: 21:49:59 »
Super :-D endnu bedere,
Jo da ingen chikaneplade her, aluflex på ladeslangen, og når den er kørt til kommer der en llk på. så burde det jo være fint.

Det var gevindet der var væk på den gamle ståbolte, og det var dem der knækkede da jeg ville tage dem med en rørtang efter jeg havde varmet manifolden op med ilt og gas.

Dyserør og turboolie rør lander fra kaefer på torsdag, og tandremsdæksel og de mellemstykker til udstødningsophænget er endligt kommet hjem hos VW. Så nu ligner det snart noget :-D
Mvh. Casper