Forfatter Emne: Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt  (Læst 14647 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #30 Dato: 25. September 2007 kl: 22:08:43 »
* heppe *
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #31 Dato: 27. September 2007 kl: 23:51:38 »
Så er der en update, jeg endte medet frækt strømlinet afrundet TDI-tandrems dæksel. SÅ er der kommet manifolder på, indsprøjtningspumpe, turbolader, nye thermokontakter, olietrykskontakter og beslag til servopumpen. Og nu er alle vandslangeforbindelser monteret med VAG fjederspændebånd




Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #32 Dato: 27. September 2007 kl: 23:55:36 »
Det spiller jo bare Casper :mrgreen:  :wink:

Djursland

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #33 Dato: 28. September 2007 kl: 00:00:08 »
hold da op den er lækker

men har du ikke glemt det alu slange omkring den slange der går fra turbo og op til ind manifolden

men den er lækker lækker lækker

Mvh Djurs  :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #34 Dato: 28. September 2007 kl: 00:23:40 »
:-) slangen er skubbet på til ære for kameraet, det trænede øje ser at der mangler spændebånd i turbo enden.
Man kan vel ikke fortænke aaz´eren i at ville værre lidt mere fotogen, nu den skal udstilles på T3N  :D
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #35 Dato: 28. September 2007 kl: 05:42:17 »
Hvad blev der af det midterste i overskriften??
Automatgear og diesel???

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #36 Dato: 28. September 2007 kl: 10:54:54 »
så ryger den i på søndag eller???
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #37 Dato: 29. September 2007 kl: 01:56:16 »
Så er dagens update klar:

Jeg kæmpede en 1,5 time med dyserørene, men de kom da på, så er der lavet dyser og pmpen er timet. Turboolierør, oliepåfydningsrør og et par andre småting. Bla.a.havde den tidligere ejer efterladt en lille gave i bundkaret hvor et gevind til udstødningsholderen var trukket ud. Opboring og nyt 10mm gevind og den var klar.


ja lækkert ser det jo ud.


Fin vinkel ellers, er det lige en halv V8 turbodiesel der ligger der  ?:-)


Gearkassen er fyldt med en Castrol Syntrax 75w/90, så den ikke bliver misundelig over al den omsorg motoren er udsat for........
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #38 Dato: 07. November 2007 kl: 15:00:22 »
ja så er det tid til en update, lidt over en måned er der gået siden sidste post.
Og først nu er min værksteddepression ved at løfte sig(præcist diagnosticeret af WBXmanden). Det er jo en længere historie, så jeg vil tage den i kronologisk rækkefølge så godt hukommelsen rækker.

Siden de sidste billeder blev den gamle trætte jx´er taget ud og aaz´eren blev lagt. Det var næsten det nemmeste, ud med den gamle i med den nye, det tog ca. 2 timer, så hang den der næsten.....
Luftfilterkassen støtte på og måtte modificeres og det ene beslag blev skåret i stykker. Alle de små ting tager tid.
Så passede beslaget i snuden på gearkassen heller ikke den den blev bundet og undervognen, og det var nødvendigt at bygge et mellembeslag til gearvælger armen. Det var nu ondag, og 4 dag i træk med værkstedarbejde til kl 03 om natten efter arbejde.
Fredag tidlig var afgang til Hannover så der var god panik på.
Jeg havde torsdag kontakt til troldmanden fra Solrød der undersøgte 4g/5g gearkassebeslags forskelle og foreslog modificering af en 4g beslag til et 5g beslag.
Parallelt med det havde Jønne Ukendt sendt et 5g beslag over, men det viste jeg ikke på det tidspunkt.(mange tak til alle der har hjulpet i panikkens stund for at få bilen klar til Hannover).
Jeg fik torsdag moficeret beslaget med held så gearkassen nu kunne hænge på sin plads, uden understøttelse.
Udstødningen passede ikke på forrøret, der var ca. 10cm højdeforskel, så der gik lige en 1,5 times tid med oxyacetylen brænderen før forrøret passede. Turbostøttebeslaget skulle forlænges med svejseren og det ene udstødningsbeslag skulle svejses op fordi det ikke passede.

Bilen ville så dog ikke starte, og gløderørene kortsluttede til stel, jeg var minimaler fra at gå ned, men kæmpede videre.
Hawaiibussen kom med en indsprøjtningspumpen han havde fra Parkhave arangementet, og vi monterede den. Men nu var der stadig luft i dieselsystemet. Kl. var 20, intet virkede der var ikke pakket og alt var noget lort.
Jeg hentede reservedele og ny dieselfilter, og alle dieselslanger blev udskiftet. Det lykkedes at få startet bilen og vi kørte en prøvetur. Pumpen stod dårligt i mængde/tomgang og trækakslerne skurede helt åndsvagt. Så tilbage til værkstedet, jeg var knækket og Morten skulle hjemaf, kl. var også 23 og vi skulle afsted kl. 05 næste morgen.

Jeg besluttede at give et sidste forsøg, hev bilen op på liften og besluttede at flytte gearkassen 5 cm til siden. Så kran på motoren, løsnede motorophæng og så i gang med at flytte gearkassens snudebeslag. Efter 1,5 time lykkedes det, og det viste sig faktisk at når gearkassen sad i den rigtige position, så var mellem beslaget på vælgeren ikke nødvendigt, og hærgningen af luftfilterkassen var også unødvendigt.
Jeg kørte en prøve tur på pladsen, blev fyldt af glæde og besluttede at tage hjem og køre den til Hannover dagen efter :-)

Jeg var hjemme kl. 01, fik pakket, og var gennemsmadret(dog glad) dag jeg vågnede 04.30 og begyndte turen mod Hannover.
Jeg skulle over broen og hente Jan på vejen mod mødet i Hamborg.
Efter en times kørsel, gav motoren en ubehagelig lyd og døede......
Jeg stod nu i et øde område mellem Sorø og Ringsted. Det tog en lille times gåtur over stubmarker(med 5-10 cm vandspejl på) før jeg nåede et hus, der var så ikke nogen men det var et klubhus til midtsjællands svæveflyerklub. Så nu vidste jeg da hvor jeg var ca..........

Jeg var hjmme i KBH. igen kl. 11, hvor jeg gik i brædderne, knækket over 70 timers T3/aaz projekt i de sidst 5 dage, efter arbejde, blot for at få bilen klar til træffet over alle træf. Bilen kom hjem ved en 23 tiden om aften. jeg vågnede efter 11 timers søvn, var vågen i to timer og sov så yderligere 13 timer indtil søndag tidlig eftermiddag. Søndag sov jeg 10 timer til mandag, hvor jeg stadig var smadret da jeg vågnet.

Og værkstedsdepressionen var en realitet.

Det tager lidt tid at "bearbejde" AAZ processen, men her er ihvertfald mindre update. Jeg skriver et indlæg senere med de næste hændelser i projektet.
Mvh. Casper

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #39 Dato: 07. November 2007 kl: 17:20:30 »
Vi vil gerne vide hvad der var galt med den
Og se billeder som Kurt ville sige
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #40 Dato: 07. November 2007 kl: 18:22:11 »
sagen ender godt :-) men i skal da ikke snydes for processen undervejs
Mvh. Casper

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #41 Dato: 07. November 2007 kl: 21:44:51 »
Det er jo som at slutte en krimi på det allar mest spændende sted og sige "næste udsendelse kommer om ca 14 dage".

Nå vi må jo holde ud. Hold fast hvor jeg føler med dig efter alt det arbejde.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #42 Dato: 08. November 2007 kl: 00:53:14 »
takker, takker.

Jeg havde lige glemt en "lille" tvist.......... bundkaret......

Jeg ville gerne have et bundkar med bolt/kobberskive systemet istedet for "spydsystemet", så jeg havde fået et bundkar ovre i Sibirien hos Jan. Desværre var det smurt ind i 2-3cm tykst lagt grus/olie, så det tog timer at skrubbe det rent. Og så da jeg skal montere det på motoren, ser jeg at det er revnet i bagerste ende :-( Men heldigvis havde Morten et bundkar liggende, 2 timer mere rengøring og det var lækkert.
Det blev enddag malet med sort motoremalje, frækt det var det :-)
Deværre var der en der havde drejet det ene gevind over, der hvor der sidder beslaget til udstødningen. Så det tog lige lidt til at bore op og dreje et 10mm gevind i.

Det var introen, tilbage til monteringen i bilen.
Efter montering, efter olie påfyldning, skulle jeg lige kontrollere alle checkpunkter på listen, og da jeg når til turbooliereturen, får jeg endnu et knæk.........

Jeg har efter revnen i Jan's bundkar været så opmærksom på at inspicere det "nye" bundkar for revner, at jeg ikke har set, at jeg har rengjort, malet og drejet gevind i et SAUGER BUNDKAR, mega brøler..... af den slags der kun kommer når man kører på 150% stress.

Efter en cola eller to, var jeg næsten klar igen. Så jeg ringede til Mølle, indrømmede min brøler og hørte om jeg måtte tage bundkaret fra lånemotoren.(og flink han var, slet ingen kommentarer om bolte der sidder fast....(søg i forum hvis det ikke giver mening :-)))

Så på den igen, igen, igen. Bundkaret blev rengjort i en bremsevasker(2,5 time(mit olieforbrug var til sidst 1L per 150km, så det var meget meget beskidt)), men NU skulle det være, så jeg sandblæste også bundkaret til det var lækkert.
Jeg havde godt set at tidligere ejer(nævner ingen navne, men motoren stammer fra en grøn doka uden afgift jeg har hjulpet Mølle med at skrælle) havde skruet et tændrør i istedet for en bundprop.
Egentligt tænkte jeg ikke mere over det, hvem ville med vilje ødelægge deres bundkar ?

Men jeg blev klogere......... 30 sek. med en genvindlære afslørede at tændrøret havde 14X1,25mm gevind, hvor bundproppen har 14X1,5mm gevind, så med et snuptag havde tidligere ejer smadret gevindet....... :twisted:  :evil:

Igen et knæk på det fjerde bundkar, endnu et knæk til bunken, en bunke af den slags man skal køre T3 for at have plads til :-)
Der var ikke et stort bor på værkstedet, men det kan 1,5 time med en nålefil jo rode bod på :-(
Heldigvis kom Morten forbi efter endt filning, og hjalp med at dreje et 16x1,5mm gevind istedet. Så nu var bundkaret endeligt klar til at blive monteret, tænk at "et"(4) bundkar kan volde så mange problemer.


Det var lige et lille "hygge" indlæg. Ansporet af FarT3´s indlæg vil jeg blot sige, stay tuned, same channel, same time :-)
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #43 Dato: 08. November 2007 kl: 05:26:41 »
Det er medrivende og nervepirrende læsning!
Efter at jeg selv har haft fingrene i maskinen, kan jeg for alvor forestille mig omfanget af det arbejde du har lagt i, ligesom jeg helt kan indleve mig i dine op- og nedture.
 
Fra mit eget projekt har jeg lidt go' karma i overskud, som jeg sender videre til dig  :arrow:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Mit AAZ/automatgear/Servostyring´s projekt
« Svar #44 Dato: 08. November 2007 kl: 17:10:03 »
Det var ligodt Sa.... Nu har vi også en Bundkars ekspert blandt os. Meget skal men høre. :lol:

Lige et par meget relevant spørgsmål. Kunne tændrøret ikke holde tæt. ?

og skal det tilføjes T3Listen. Bundkars ekspert.  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788