Forfatter Emne: Startproblem  (Læst 21684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:32:31 »
Lad mig lige starte med at sige at jeg har søgt på forum, men ikke fundet noget der ligner det her problem.

I morges ville Solvognen ikke starte. Den hamrede godt nok derudaf men gik ikke igang. Jeg tjekkede alt hvad jeg kunne tjekke. Olie, vand, sikringer, kabler men fandt ikke noget. Jeg fik en nabo til at sætte sig ind og prøve at starte mens jeg kiggede i motorrummet, og alle remme kørte, og alt så umiddelbart ok ud.

Og så gik den pludselig alligevel igang..  jeg tror at han havde haft gaspedalen i bund i ca. 7-8 sekunder (længere end jeg havde) og så stod der en stor røgsky ud som lugtede brændt. Den var dog hurtigt væk, og bilen kørte til jobbet som om intet var hændt.

I frokost pausen testede jeg, og den sprang igang med det samme. Til fyraften var den gal igen. Den gik først igang efter 7-8 sekunder, og røgen var der igen. Igen kørte den fint hjem, og to stop undervejs gav ingen problemer.

Den har ellers kørt som en drøm i et godt stykke tid. Jeg fulgte levende med i tråden om koldstartshåndtaget, for jeg var selv igang med at eksperimentere med at lade det være permanent trukket, og jeg er overbevist om at det har gjort en forskel. Dieselforbruget er faldet betragteligt og motoren banker ikke så meget som den gjorde en overgang. Sommervarmen har sikkert også hjulpet med, men jeg tror ikke at det alene kan gøre det.

Men nu ved jeg så ikke...   jeg har en ide (uden at kunne redegøre hvorfor) om at den måske ikke får nok diesel ved opstart, men jeg vil endnu engang læne mig op af den ekspertise der er i forum og spørge jer hvad i mener kan være årsagen til startproblemet.

Med venlig hilsen
Lagoni
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #1 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:42:07 »
nu har du kontrolleret at gløderørene får strøm, ikke ?
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #2 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:50:53 »
Det kan faktisk godt være at du rammer noget der...
Jeg ved nu hvor forvarmerrelæet sidder for det skiftede jeg jo for ganske kort tid siden, men...
I nogen tid har opvarmningstiden været mellem 5 og 10 sekunder, men der er indimellem tider på måske 20 sekunder, og det kan udemærket være selv om bilen er varm og kun har været standset i få minutter. Hvordan jeg lige kontrollerer om de får strøm, det er jeg så stadig ikke 100% sikker på
 :oops:

Men må lige tjekke alle kabler en gang mere! Hvis det er gløderørene så må der næsten være en "utæthed" på kablerne dertil.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #3 Dato: 12. Juni 2007 kl: 18:16:30 »
Kort tid efter vi fik vores, var der et par gange den ikke sprang i gang med det samme. Dette gjorde at min kone, begyndte at pumpe med gas pedalen, og bilen blev længere tid om at springe i gang, og røg når den endelig startede.    Så fandt vi på, at prøve uden at røre gaspedalen, og den sprang i gang med det samme. så det har vi gjort lige siden med held.

Ved ikke om der er andre der har lignende erfaringer..



Forresten Lagoni, hvad er det man kan se ude i vest i horisonten omk solnedgang i øjeblikket,    Er det en planet, og i såfald hvilken..  

Eksperter må finde sig i at blive spurgt til råds :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #4 Dato: 12. Juni 2007 kl: 18:27:19 »
Nu da dit gløderelæ må formodes at være i orden, må vi så spørge til glødesikringen. Det er den (eneste) store bladsikring, der sidder i den sorte box i motorrummets venstre forreste hjørne. Og kabelforbindelserne til den - hvordan er de? Og kabelforbindelsen ned til gløderørene? Og gløderørene selv?

Du måler, om der kommer strøm til gløderørene med en polsøger på kobberbroen mellem gløderørene og med den anden ende på stel. Der skal være strøm, når bilen gløder (men ikke, når den er varm - som du oplevede i frokostpausen - og derfor ikke har brug for at gløde).
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Startproblem
« Svar #5 Dato: 12. Juni 2007 kl: 18:41:02 »
Citat fra: "Jarl"
Du måler, om der kommer strøm til gløderørene med en polsøger på kobberbroen mellem gløderørene og med den anden ende på stel. Der skal være strøm, når bilen gløder (men ikke, når den er varm - som du oplevede i frokostpausen - og derfor ikke har brug for at gløde).

Når du skriver strøm, mener du så spænding :wink: ??

/Mads

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #6 Dato: 12. Juni 2007 kl: 20:38:28 »
Jeg har målt (og pudset en masse møg væk) og der er hul igennem alle kabler (hvis jeg har fundet dem alle) og hul igennem fra relæ til sidste gløderør. Så langt så godt...

Men det er meget værre..
Der er et lille hul i et af de rør der går ned til en af ventilerne. Det sprøjter(!) ud!

Er det dyrt / svært at skifte?

Jeg har taget en lille video (knap 5mb) og lagt på
http://lagoni.info/fora/dyt/utaet.avi

Håber i ka se den; ellers må jeg prøve noget andet.
Jeg ved ikke om det kan ha noget med startproblemerne at gøre?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #7 Dato: 12. Juni 2007 kl: 20:48:39 »
Skide smart. så behøver du ikke undervogns beskytte der :lol:

Jeg har et sæt dysserør liggende. hvis det skal være. der ikke er nogen der har dem tættere ved.  8)

Hilsen Poul  ---   Nå er det en planet eller hvad.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #8 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:01:56 »
Jeg har et sæt nye dysserør
dem kan du få for 850 Kr.+Fragt
det tager 10min. at skifte dem
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #9 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:12:18 »
Okay, jeg smider lige en pm med adresse  :D

Hmmm... kan jeg binde en klud om røret og køre på job imorgen og træf torsdag?
 :?  :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #10 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:16:11 »
Hov...  så ikke lige Poul's indlæg
Poul, hvad skal du ha for de rør? Er de nye / brugte?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #11 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:31:29 »
det med at binde en klud om
det gør ingen godt der er 155 bars tryk
på dysse rørene
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #12 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:35:52 »
Findes der ikke en anden nødløsning?
Ka man ikk lukke det %&#$¤ hul et par dage?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #13 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:45:26 »
ET stykke gummi slange og et spændebånd  :lol: det er da set før 8)  8)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Startproblem
« Svar #14 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:55:46 »
Der er intet, der holder. Tro mig - jeg har i mit alt for lange T3-liv prøvet alt med forsøg på rep. af dyserør. Almindelig lodning, sølvlodning, spændebånd med gummiunderlag,  - you name it - I did it - and wasted my time. Og jeg ved godt, at det er svært at tro på andres erfaringer, men prøv alligevel: Der er kun én mulighed der dur, når man vil holde et tryk på 155 bar+ inde  -> nyt rør!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!